Ladda direkt från vanliga uttaget

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av Tellus »

Vi laddade för 10 år sedan vår Leaf i vanligt nytt schuko uttag. Klumpen drog 16A (3700watt). Tot >10000kWh ur uttaget utan varmgång eller andra problem.

Edit
Givetvis med 2,5 kvadrat kabel till uttaget och uttag dimensionerat för 16A
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av Bjelke »

niclassoderlund skrev:
Stort tack alla. Då kör vi på 10a inställt i inställningarna och från ett bra uttag så får vi se.

De varningar jag sett kanske var mer om de som kramar på med för mycket ampere och får glödande uttag.

Mvh Niclas
Är uttaget slitet så kan det vara kört även med 10A, så helt klart bästa tipset är som ovan att kolla så det
är i bra skick och känn efter om det blir varmt efter en stund…
Jag laddade en Leaf så i alla år hemma och hos dåvarande kund, typ 4-5 år :) båda uttagen sattes upp
nya så enkelt att veta att dom var i bra skick såklart.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
niclassoderlund
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 sep 2021 07:46
Ort: Kristianstad

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av niclassoderlund »

Bjelke skrev:
niclassoderlund skrev:
Stort tack alla. Då kör vi på 10a inställt i inställningarna och från ett bra uttag så får vi se.

De varningar jag sett kanske var mer om de som kramar på med för mycket ampere och får glödande uttag.

Mvh Niclas
Är uttaget slitet så kan det vara kört även med 10A, så helt klart bästa tipset är som ovan att kolla så det
är i bra skick och känn efter om det blir varmt efter en stund…
Jag laddade en Leaf så i alla år hemma och hos dåvarande kund, typ 4-5 år :) båda uttagen sattes upp
nya så enkelt att veta att dom var i bra skick såklart.
Japp bra tips, jag håller koll på tempen på uttaget jag tänker använda.

Mvh Niclas
[Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solid black - Svart inredning]
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av Pasjostrom »

Om du inte behöver ladda med 10A för att få tillräckligt med laddning över natten så rekommenderar jag att ställa ner till 6-8A. Då är du än säkrare på att det inte blir överhettning i kontakten.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av LarsL »

niclassoderlund skrev:
Tjena,

Vi får vår nya model 3 nästa vecka. Laddboxen hemma kommer inte vara klar förrän några veckor efter det. Vi kommer försöka ladda på stolpe tills dess, har nära oss, men trodde det var problemfritt att ladda iaf lite hemma mellan kl19-07 via den medföljande lilla laddaren från vanligt uttag för att få i nån mil eller två. Men så läser jag på olika forum att det är dåligt, osäkert och eller direkt farligt.

Vet nån vad som gäller?

Mvh Niclas
Det är inte farligt om man har någorlunda koll på vad man gör. Undvik skarvsladdar, timer och annat krafts. Välj ett fräscht uttag som är direktkopplat till centralen om du kan se det. Börja sedan med låg ström 6-8A och känn efter värme utveckling eter att du laddat några timmar. Sedan kan du höja till 10A och återigen känna efter om det blivit varmt.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av BrooklynS »

Om du har ett modernt trefasuttag så finns det ett shuko ovanpå det. Samma kablage så det pallar utan problem.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av markuswesterberg »

Kör max 8A på 10A-ledningar för säkerhets skull då de egentligen inte är gjorda för 10A kontinuerligt uttag. Med det sagt så är det ju redan en säkerhetsfaktor inräknad på klassning 10A så det går utan problem. Men såklart måste allt vara i gott skick. Vi har gamla ledningar och har inget behov av mer än 8A vilket ger ca 1 mil/h i M3. Kört såhär i 2,5 år. Funkar utmärkt.
Användarvisningsbild
niclassoderlund
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 sep 2021 07:46
Ort: Kristianstad

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av niclassoderlund »

markuswesterberg skrev:
Kör max 8A på 10A-ledningar för säkerhets skull då de egentligen inte är gjorda för 10A kontinuerligt uttag. Med det sagt så är det ju redan en säkerhetsfaktor inräknad på klassning 10A så det går utan problem. Men såklart måste allt vara i gott skick. Vi har gamla ledningar och har inget behov av mer än 8A vilket ger ca 1 mil/h i M3. Kört såhär i 2,5 år. Funkar utmärkt.
Ah okej. Hm.. krävs lite testande känner jag, inte helt lätt. Men jag testar mig fram får vi se.

Återigen, stort tack för allas svar och tid, det är inte helt vanligt längre på forum att man får respons överhuvudtaget och än mindre så mycket råd. Jag blir minsann kvar här, otroligt trevlig känsla.

Tack!

Mvh Niclas.
[Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solid black - Svart inredning]
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av LarsL »

markuswesterberg skrev:
Kör max 8A på 10A-ledningar för säkerhets skull då de egentligen inte är gjorda för 10A kontinuerligt uttag. Med det sagt så är det ju redan en säkerhetsfaktor inräknad på klassning 10A så det går utan problem. Men såklart måste allt vara i gott skick. Vi har gamla ledningar och har inget behov av mer än 8A vilket ger ca 1 mil/h i M3. Kört såhär i 2,5 år. Funkar utmärkt.
Ja, har man ett rött 3-fas uttag så kan man använda en adapter till Schuko och ladda med upp mot 13A. Kablarna är ju dimensionerade för 16A.
Användarvisningsbild
herrmalin
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 jan 2021 03:17
Ort: Sundbyberg o Bammarboda (Åkersberga)

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av herrmalin »

Äsch, du behöver nog inte vara ett dugg orolig om uttaget är helt och fräscht. Jag har laddat mycket så, utan att skruva ned från default strömstyrka. Använt utomhusuttag delat med robotgräsklipparens laddare. Bilen drar ju inte nämnvärt mer än en gammaldags hederlig kupévärmare som går på fulla spjut.
Skadar förstås inte att känna med handen att uttaget på sin höjd blir ljummet. Och vara beredd att byta uttaget om några år, värme påskyndar åldring.

/Mats
________________________________________________________________
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, E1LR 55 kWh, HW3, mjukvara v11.1 (2024.2.7)
Användarvisningsbild
MaxE
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 07 okt 2017 16:27

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av MaxE »

Knappt man vågar säga det men vi har laddat via vanligt vägguttag i snart 3 år. Ställer ner till 8A för säkerhetsskull.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av Swede1 »

herrmalin skrev:
Äsch, du behöver nog inte vara ett dugg orolig om uttaget är helt och fräscht. Jag har laddat mycket så, utan att skruva ned från default strömstyrka. Använt utomhusuttag delat med robotgräsklipparens laddare. Bilen drar ju inte nämnvärt mer än en gammaldags hederlig kupévärmare som går på fulla spjut.
Skadar förstås inte att känna med handen att uttaget på sin höjd blir ljummet. Och vara beredd att byta uttaget om några år, värme påskyndar åldring.

/Mats
Hm, jag har blivit mer försiktig, laddat över 5 år på mest schuko (vanlig kontakt), var obekymrad förut med 9 A, men numer drar jag helst ner till 6A om jag inte har bråttom och koll på elsystemet. Gillar inte när kontakten blir varm, dessutom kan det vara svaga punkter på andra kopplingar än just i kontakten. (Sätt absolut inte något emellan laddaren och bilen, än möjligen en bra skarvsladd och sänk då till 6A) Vanliga kontakter är gjorda för max en timmes belastning av 20 A. Sett för många halvsmälta kontakter i motorvärmaruttag etc. Varje kontaktyta ökar resistansen och kan ge värme. Dra aldrig ur kontakten när du laddar. :o Eller så brassar du på och låter säkringarna gå…eller kontakten smälta 8-) Ett garage brann ner pga en timer satt emellan laddsladden och kontakten. Det finns laddkablar med termostat som slår ifrån vid värmeutveckling.
Användarvisningsbild
niclassoderlund
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 sep 2021 07:46
Ort: Kristianstad

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av niclassoderlund »

Hehe .. kanske bästa att ta publik laddstolpe tills min 3fas laddbox är klar. Inte lätt detta 8-)

Mvh Niclas
[Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solid black - Svart inredning]
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av Swede1 »

niclassoderlund skrev:
Hehe .. kanske bästa att ta publik laddstolpe tills min 3fas laddbox är klar. Inte lätt detta 8-)

Mvh Niclas
Nejdå, jag har kört över 5 år utan att kontakter smält eller brunnit, det kan du också göra, skruva ner till 6-8A, skicka tillbaka laddboxen, köp skumpa istället. :D
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av Niklas Z »

niclassoderlund skrev:
Hehe .. kanske bästa att ta publik laddstolpe tills min 3fas laddbox är klar. Inte lätt detta 8-)

Mvh Niclas
Hur gammalt är ditt hus?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
niclassoderlund
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 sep 2021 07:46
Ort: Kristianstad

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av niclassoderlund »

Niklas Z skrev:
niclassoderlund skrev:
Hehe .. kanske bästa att ta publik laddstolpe tills min 3fas laddbox är klar. Inte lätt detta 8-)

Mvh Niclas
Hur gammalt är ditt hus?
Vi byggde 2010. Jordfelsbrytare, klara grupper så jag tror jag hittat ett bra uttag. Trivselhus.

Mvh Niclas
[Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solid black - Svart inredning]
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av Niklas Z »

niclassoderlund skrev:
Niklas Z skrev:
niclassoderlund skrev:
Hehe .. kanske bästa att ta publik laddstolpe tills min 3fas laddbox är klar. Inte lätt detta 8-)

Mvh Niclas
Hur gammalt är ditt hus?
Vi byggde 2010. Jordfelsbrytare, klara grupper så jag tror jag hittat ett bra uttag. Trivselhus.

Mvh Niclas
Då ska det ju vara på gränsen till fuskbygge om det inte går att ladda från uttag. Jag bodde tidigare i en villa som Trivselhus byggde åt oss 2001. Skulle inte ha tvekat att köra 10 A ur ett uttag där.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av NiklasTesla »

MaxE skrev:
Knappt man vågar säga det men vi har laddat via vanligt vägguttag i snart 3 år. Ställer ner till 8A för säkerhetsskull.
Kört olika Elfordon i ca 5-10års tid på vanligt 230v uttag (jordat och bra skick utan timers/massa skarvar mm samt någorlunda torrt) utan problem. Som många skrivit tidigare så ställ ned laddstyrkan till max 8amp (=under 1,84kw) eller lägre i bilen om du skall ladda längre tid (typ nästan tomt Teslabatteri till nästan fullt) samt håll koll på vilka elförbrukare du har på samma fas.

Det är ju lite det som är det fiffiga med elfordon att du har miljontals med "bensinpumpar" överallt i landet samt ofta hemma. ;)

MVH
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av Swede1 »

Hus från 2010 med fråscha uttag och bra elsystem, killgissar på en på 100000 att huset brinner ner på 10 A. Kanske en på miljonen vid 6A. Spännande… not. :( Värsta uttaget jag laddat på var i en gammal ladugård, elsystemt såg hemgjort ut, blev riktigt varmt redan vid 6A, då var jag orolig, men ibland är det kris. Idag skulle jag inte göra om det utan övervakning :?
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av pefreli »

Vi laddar på schuko 7-8A när vi är i vår relativt nybyggda stuga. Ger ca 1 mil/timme vilket räcker även om vi kommer upp med tomt batteri.

Hemma laddade vi första 3 månaderna på liknande sätt. Men det var lite smådrygt i längden…

Nu laddar vi 3-fas 8-10A på Teslas WC. Har aldrig behövt ladda snabbare när jag varit hemma.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av [JM] »

Som andra skrivit redan.
Börja på 6A.
Efter 10min känner du med handen på uttaget.
Känns det varmt avbryt. Annars höj till 8A.
Känn igen efter 10min till.
Osv.


Är det dåligt inne i kontakten så blir det varmt fort.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av fth »

Det är självklart så att man skall vara försiktig med att ta ut stora laster under lång tid ur ett vanligt vägguttag.

Med det sagt, hur många konvektorelement på 2 kW (149:-på Jula) står och brummar dygnet runt i fritidshus och fjällstugor under höst och vinter utan att det börjar brinna?

Funkar det så funkar det att ladda bilen också.

Funkar det inte så är det hög tid att kalla in en elektriker.
element.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av [JM] »

fth skrev:
Det är självklart så att man skall vara försiktig med att ta ut stora laster under lång tid ur ett vanligt vägguttag.

Med det sagt, hur många konvektorelement på 2 kW (149:-på Jula) står och brummar dygnet runt i fritidshus och fjällstugor under höst och vinter utan att det börjar brinna?

Funkar det så funkar det att ladda bilen också.

Funkar det inte så är det hög tid att kalla in en elektriker.
element.jpg
/fth
Nu är det faktiskt elbilar vi pratar om och då kan man inte komma här med förnuftiga och rimliga påståenden. Du borde veta bättre :roll:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av fth »

[JM] skrev:
Nu är det faktiskt elbilar vi pratar om och då kan man inte komma här med förnuftiga och rimliga påståenden. Du borde veta bättre :roll:
Sorry, my bad! :D :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av Black »

Jag laddade med den medföljande laddaren i 1,5 år innan jag skaffade en ”riktig” laddare. Först körde jag 8-10A (sommar/vinter) från vanlig schuko utan problem. Sedan skaffade jag en adapter röd 380v till blå Europa/husvagns-kontakt som klarade 16A utan problem. Sätter man den alltid på laddning när den är hemma skrapar man lätt ihop 2 kw i ca 12 Tim och får då lätt ihop över 30 mil per dag vilket täcker de flestas behov. Skulle det bli kris nån dag kan man åka förbi nån snabbladdare eller passa på att ladda på stan/affären/jobbet/simhallen och toppa upp när man ska åka långt eller precis gjort det.
Skriv svar