Inte så många element tror jag, vi sätter mycket luftvärmepumpar där de finns 0 ekonomi i dessa element. Kanske för 15 år sen var det element som gällde men inte längre.
Absolut, jag har själv värmepump i fritidshuset, men när temperaturen kryper ned under -10 så drar jag på ett par element som förstärkning om jag inte orkar elda hela natten, det tror jag gäller många även idag.
Och funkade det med konvektorelement för 15 år sedan så funkar det nog även idag
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Inte så många element tror jag, vi sätter mycket luftvärmepumpar där de finns 0 ekonomi i dessa element. Kanske för 15 år sen var det element som gällde men inte längre.
Absolut, jag har själv värmepump i fritidshuset, men när temperaturen kryper ned under -10 så drar jag på ett par element som förstärkning om jag inte orkar elda hela natten, det tror jag gäller många även idag.
Och funkade det med konvektorelement för 15 år sedan så funkar det nog även idag
/fth
Ja precis. Förra hösten renoverades fönstren i min lägenhet. Kåporna för fönsterna räckte inte långt för att hålla värmen, eftersom yttertemperaturen låg mellan 0 och 5 ° C. Fönsterfirman ställde in värmefläktar på 2 kW vardera som gick hela tiden från vägguttagen. Samma gjordes i alla andra lägenheter under renoveringen. Inga problem alls och då pågick det hela ändå en vecka per lägenhet (40 stycken i föreningen).
Det är skönare med en laddbox av flera orsaker. Det ena är att man får lite kräm mellan resorna. Jag som gör korta stopp mellan två hem som ligger 50 mil i från varandra behöver all ström som går i under en natt för att kunna vända tillbaka. Den andra orsaken till att jag hellre laddar med laddbox är när det blir blött väder ute. Laddsladden som levereras med nya Teslor har en tendens att ta in vatten vid knappen i handtaget och sedan balla ur. Jag har fått byta min en gång på garantin. Då föredrar jag en "dum" kabel som det kan regna på i evighet utan problem när jag laddar min model S. Vilket då blir med laddbox.
Men visst går det utmärkt att ladda ur vanliga 220-uttag om man åker några få mil per dag. Psykologiskt känns det då bäst för mig att ladda från ett uttag som är avsäkrat på 16 amp, dvs med 2,5 kvadrat på ledningarna. Men visst går det med ett klenare uttag också om man ställer ner laddhastigheten ifrån bilen. Det som kan strula är då snarare när man använder skarvsladd. Jag har en skarvsladd som fungerar utmärkt till exempelvis till häcksaxen men absolut inte går att använda för att ladda bilen av någon anledning, även fast man ställer ner laddhastigheten. Så det är bra att testa innan man tar med sig grejerna på resa.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Syrran satte in ett 16A enfas uttag med jordfelsbrytare i garaget för snart 5 år sedan.
Hon har laddat där med 10A sedan dess.
Har gått bra.
Typ A eller Typ B?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Vid installation av laddstolpe uppfattar jag att det är rekommenderat att även installera en Jordfelsbrytare typ B. Hur går resonemanget kring det om valet blir att ladda via schuko?
Ni framhäver i diskussionen att kontroll bör utföras på själva uttaget och att detta bör vara nytt och fräscht. Hur är det med kablaget fram till uttaget? Bör detta kontrolleras/bytas? Påverkar det över huvudtaget?
Jordfelsbrytare typ B är bara för fastinstallation när man använder stickpropp så finns inga sådana krav. Motiveringen är att man då vet vilken bil som ansluts och att den då har inbyggt skydd och/eller isolerar DC strömmar helt. (Egentligen handlar det om att gamla Zoe inte var helt perfekt och kunde läcka likström, men det får man inte säga rakt ut.)
Ja, kabeldragning kan också ställa till bekymmer och då främst skarvar. Därför bör man välja ett uttag som inte har skarvar mellan sig och elcentralen, om man kan. Det är inte alltid enkelt att se så klart… men man kan ju gissa sig fram till det bästa uttaget.
Vid installation av laddstolpe uppfattar jag att det är rekommenderat att även installera en Jordfelsbrytare typ B. Hur går resonemanget kring det om valet blir att ladda via schuko?
Ni framhäver i diskussionen att kontroll bör utföras på själva uttaget och att detta bör vara nytt och fräscht. Hur är det med kablaget fram till uttaget? Bör detta kontrolleras/bytas? Påverkar det över huvudtaget?
Jordfelsbrytare typ B är bara för fastinstallation när man använder stickpropp så finns inga sådana krav. Motiveringen är att man då vet vilken bil som ansluts och att den då har inbyggt skydd och/eller isolerar DC strömmar helt. (Egentligen handlar det om att gamla Zoe inte var helt perfekt och kunde läcka likström, men det får man inte säga rakt ut.)
Ja, kabeldragning kan också ställa till bekymmer och då främst skarvar. Därför bör man välja ett uttag som inte har skarvar mellan sig och elcentralen, om man kan. Det är inte alltid enkelt att se så klart… men man kan ju gissa sig fram till det bästa uttaget.
Vägguttaget går väl alltid till en skarvdosa i taket, om man inte har en dedikerad kabel för just ett sådant ändamål
Inte så många element tror jag, vi sätter mycket luftvärmepumpar där de finns 0 ekonomi i dessa element. Kanske för 15 år sen var det element som gällde men inte längre.
Absolut, jag har själv värmepump i fritidshuset, men när temperaturen kryper ned under -10 så drar jag på ett par element som förstärkning om jag inte orkar elda hela natten, det tror jag gäller många även idag.
Och funkade det med konvektorelement för 15 år sedan så funkar det nog även idag
/fth
Ja precis. Förra hösten renoverades fönstren i min lägenhet. Kåporna för fönsterna räckte inte långt för att hålla värmen, eftersom yttertemperaturen låg mellan 0 och 5 ° C. Fönsterfirman ställde in värmefläktar på 2 kW vardera som gick hela tiden från vägguttagen. Samma gjordes i alla andra lägenheter under renoveringen. Inga problem alls och då pågick det hela ändå en vecka per lägenhet (40 stycken i föreningen).
Så görs det på många byggen isf här i Umeå, går inte installera lvp för en vecka.
Men priset för installera en laddbox för att få ut 74km/timme då man ändå köper så pass dyr bil borde va no-brainer.
Sen att din förening gör en mindre bra planering med byte av fönster är ju en annan femma
Inte så många element tror jag, vi sätter mycket luftvärmepumpar där de finns 0 ekonomi i dessa element. Kanske för 15 år sen var det element som gällde men inte längre.
Absolut, jag har själv värmepump i fritidshuset, men när temperaturen kryper ned under -10 så drar jag på ett par element som förstärkning om jag inte orkar elda hela natten, det tror jag gäller många även idag.
Och funkade det med konvektorelement för 15 år sedan så funkar det nog även idag
/fth
Ja precis. Förra hösten renoverades fönstren i min lägenhet. Kåporna för fönsterna räckte inte långt för att hålla värmen, eftersom yttertemperaturen låg mellan 0 och 5 ° C. Fönsterfirman ställde in värmefläktar på 2 kW vardera som gick hela tiden från vägguttagen. Samma gjordes i alla andra lägenheter under renoveringen. Inga problem alls och då pågick det hela ändå en vecka per lägenhet (40 stycken i föreningen).
Så görs det på många byggen isf här i Umeå, går inte installera lvp för en vecka.
Men priset för installera en laddbox för att få ut 74km/timme då man ändå köper så pass dyr bil borde va no-brainer.
Sen att din förening gör en mindre bra planering med byte av fönster är ju en annan femma
Kan vara tvärtom då flera bolag börjat med detta effektpåslag (man tar peaktimmen ggr 10 typ). Då vill du få ned din elförbrukning maximalt (vilket laddboxen inte direkt gör om du använder el från alla tre faser).
Själv Köpte elbil (Tesla Model 3) delvis pga att det vara billigaste alternativet per km.
Inte så många element tror jag, vi sätter mycket luftvärmepumpar där de finns 0 ekonomi i dessa element. Kanske för 15 år sen var det element som gällde men inte längre.
Absolut, jag har själv värmepump i fritidshuset, men när temperaturen kryper ned under -10 så drar jag på ett par element som förstärkning om jag inte orkar elda hela natten, det tror jag gäller många även idag.
Och funkade det med konvektorelement för 15 år sedan så funkar det nog även idag
/fth
Ja precis. Förra hösten renoverades fönstren i min lägenhet. Kåporna för fönsterna räckte inte långt för att hålla värmen, eftersom yttertemperaturen låg mellan 0 och 5 ° C. Fönsterfirman ställde in värmefläktar på 2 kW vardera som gick hela tiden från vägguttagen. Samma gjordes i alla andra lägenheter under renoveringen. Inga problem alls och då pågick det hela ändå en vecka per lägenhet (40 stycken i föreningen).
Så görs det på många byggen isf här i Umeå, går inte installera lvp för en vecka.
Men priset för installera en laddbox för att få ut 74km/timme då man ändå köper så pass dyr bil borde va no-brainer.
Sen att din förening gör en mindre bra planering med byte av fönster är ju en annan femma
Ja, jag hade gärna fått fönsterna renoverade under sommaren i stället för i november, men det styrde inte jag över.
Givetvis skulle jag också föredra laddbox, men om jag inte hade det skulle jag inte tveka att ladda från ett schuko i vettigt skick.