Ladda direkt från vanliga uttaget

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av fth »

Stegas skrev:
Inte så många element tror jag, vi sätter mycket luftvärmepumpar där de finns 0 ekonomi i dessa element. Kanske för 15 år sen var det element som gällde men inte längre.
Absolut, jag har själv värmepump i fritidshuset, men när temperaturen kryper ned under -10 så drar jag på ett par element som förstärkning om jag inte orkar elda hela natten, det tror jag gäller många även idag.

Och funkade det med konvektorelement för 15 år sedan så funkar det nog även idag ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av Niklas Z »

fth skrev:
Stegas skrev:
Inte så många element tror jag, vi sätter mycket luftvärmepumpar där de finns 0 ekonomi i dessa element. Kanske för 15 år sen var det element som gällde men inte längre.
Absolut, jag har själv värmepump i fritidshuset, men när temperaturen kryper ned under -10 så drar jag på ett par element som förstärkning om jag inte orkar elda hela natten, det tror jag gäller många även idag.

Och funkade det med konvektorelement för 15 år sedan så funkar det nog även idag ;)

/fth
Ja precis. Förra hösten renoverades fönstren i min lägenhet. Kåporna för fönsterna räckte inte långt för att hålla värmen, eftersom yttertemperaturen låg mellan 0 och 5 ° C. Fönsterfirman ställde in värmefläktar på 2 kW vardera som gick hela tiden från vägguttagen. Samma gjordes i alla andra lägenheter under renoveringen. Inga problem alls och då pågick det hela ändå en vecka per lägenhet (40 stycken i föreningen).
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av bjornnilsson »

Det är skönare med en laddbox av flera orsaker. Det ena är att man får lite kräm mellan resorna. Jag som gör korta stopp mellan två hem som ligger 50 mil i från varandra behöver all ström som går i under en natt för att kunna vända tillbaka. Den andra orsaken till att jag hellre laddar med laddbox är när det blir blött väder ute. Laddsladden som levereras med nya Teslor har en tendens att ta in vatten vid knappen i handtaget och sedan balla ur. Jag har fått byta min en gång på garantin. Då föredrar jag en "dum" kabel som det kan regna på i evighet utan problem när jag laddar min model S. Vilket då blir med laddbox.

Men visst går det utmärkt att ladda ur vanliga 220-uttag om man åker några få mil per dag. Psykologiskt känns det då bäst för mig att ladda från ett uttag som är avsäkrat på 16 amp, dvs med 2,5 kvadrat på ledningarna. Men visst går det med ett klenare uttag också om man ställer ner laddhastigheten ifrån bilen. Det som kan strula är då snarare när man använder skarvsladd. Jag har en skarvsladd som fungerar utmärkt till exempelvis till häcksaxen men absolut inte går att använda för att ladda bilen av någon anledning, även fast man ställer ner laddhastigheten. Så det är bra att testa innan man tar med sig grejerna på resa.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11559
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Syrran satte in ett 16A enfas uttag med jordfelsbrytare i garaget för snart 5 år sedan.
Hon har laddat där med 10A sedan dess.
Har gått bra.
Typ A eller Typ B?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av LarsL »

AndreasM skrev:
Vid installation av laddstolpe uppfattar jag att det är rekommenderat att även installera en Jordfelsbrytare typ B. Hur går resonemanget kring det om valet blir att ladda via schuko?

Ni framhäver i diskussionen att kontroll bör utföras på själva uttaget och att detta bör vara nytt och fräscht. Hur är det med kablaget fram till uttaget? Bör detta kontrolleras/bytas? Påverkar det över huvudtaget?
Jordfelsbrytare typ B är bara för fastinstallation när man använder stickpropp så finns inga sådana krav. Motiveringen är att man då vet vilken bil som ansluts och att den då har inbyggt skydd och/eller isolerar DC strömmar helt. (Egentligen handlar det om att gamla Zoe inte var helt perfekt och kunde läcka likström, men det får man inte säga rakt ut.)

Ja, kabeldragning kan också ställa till bekymmer och då främst skarvar. Därför bör man välja ett uttag som inte har skarvar mellan sig och elcentralen, om man kan. Det är inte alltid enkelt att se så klart… men man kan ju gissa sig fram till det bästa uttaget.
wheels
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av wheels »

LarsL skrev:
AndreasM skrev:
Vid installation av laddstolpe uppfattar jag att det är rekommenderat att även installera en Jordfelsbrytare typ B. Hur går resonemanget kring det om valet blir att ladda via schuko?

Ni framhäver i diskussionen att kontroll bör utföras på själva uttaget och att detta bör vara nytt och fräscht. Hur är det med kablaget fram till uttaget? Bör detta kontrolleras/bytas? Påverkar det över huvudtaget?
Jordfelsbrytare typ B är bara för fastinstallation när man använder stickpropp så finns inga sådana krav. Motiveringen är att man då vet vilken bil som ansluts och att den då har inbyggt skydd och/eller isolerar DC strömmar helt. (Egentligen handlar det om att gamla Zoe inte var helt perfekt och kunde läcka likström, men det får man inte säga rakt ut.)

Ja, kabeldragning kan också ställa till bekymmer och då främst skarvar. Därför bör man välja ett uttag som inte har skarvar mellan sig och elcentralen, om man kan. Det är inte alltid enkelt att se så klart… men man kan ju gissa sig fram till det bästa uttaget.
Vägguttaget går väl alltid till en skarvdosa i taket, om man inte har en dedikerad kabel för just ett sådant ändamål
Användarvisningsbild
Stegas
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jun 2021 12:26

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av Stegas »

Niklas Z skrev:
fth skrev:
Stegas skrev:
Inte så många element tror jag, vi sätter mycket luftvärmepumpar där de finns 0 ekonomi i dessa element. Kanske för 15 år sen var det element som gällde men inte längre.
Absolut, jag har själv värmepump i fritidshuset, men när temperaturen kryper ned under -10 så drar jag på ett par element som förstärkning om jag inte orkar elda hela natten, det tror jag gäller många även idag.

Och funkade det med konvektorelement för 15 år sedan så funkar det nog även idag ;)

/fth
Ja precis. Förra hösten renoverades fönstren i min lägenhet. Kåporna för fönsterna räckte inte långt för att hålla värmen, eftersom yttertemperaturen låg mellan 0 och 5 ° C. Fönsterfirman ställde in värmefläktar på 2 kW vardera som gick hela tiden från vägguttagen. Samma gjordes i alla andra lägenheter under renoveringen. Inga problem alls och då pågick det hela ändå en vecka per lägenhet (40 stycken i föreningen).

Så görs det på många byggen isf här i Umeå, går inte installera lvp för en vecka.

Men priset för installera en laddbox för att få ut 74km/timme då man ändå köper så pass dyr bil borde va no-brainer.

Sen att din förening gör en mindre bra planering med byte av fönster är ju en annan femma :)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av NiklasTesla »

Stegas skrev:
Niklas Z skrev:
fth skrev:
Stegas skrev:
Inte så många element tror jag, vi sätter mycket luftvärmepumpar där de finns 0 ekonomi i dessa element. Kanske för 15 år sen var det element som gällde men inte längre.
Absolut, jag har själv värmepump i fritidshuset, men när temperaturen kryper ned under -10 så drar jag på ett par element som förstärkning om jag inte orkar elda hela natten, det tror jag gäller många även idag.

Och funkade det med konvektorelement för 15 år sedan så funkar det nog även idag ;)

/fth
Ja precis. Förra hösten renoverades fönstren i min lägenhet. Kåporna för fönsterna räckte inte långt för att hålla värmen, eftersom yttertemperaturen låg mellan 0 och 5 ° C. Fönsterfirman ställde in värmefläktar på 2 kW vardera som gick hela tiden från vägguttagen. Samma gjordes i alla andra lägenheter under renoveringen. Inga problem alls och då pågick det hela ändå en vecka per lägenhet (40 stycken i föreningen).

Så görs det på många byggen isf här i Umeå, går inte installera lvp för en vecka.

Men priset för installera en laddbox för att få ut 74km/timme då man ändå köper så pass dyr bil borde va no-brainer.

Sen att din förening gör en mindre bra planering med byte av fönster är ju en annan femma :)
Kan vara tvärtom då flera bolag börjat med detta effektpåslag (man tar peaktimmen ggr 10 typ). Då vill du få ned din elförbrukning maximalt (vilket laddboxen inte direkt gör om du använder el från alla tre faser).

Själv Köpte elbil (Tesla Model 3) delvis pga att det vara billigaste alternativet per km.

MVH
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ladda direkt från vanliga uttaget

Inlägg av Niklas Z »

Stegas skrev:
Niklas Z skrev:
fth skrev:
Stegas skrev:
Inte så många element tror jag, vi sätter mycket luftvärmepumpar där de finns 0 ekonomi i dessa element. Kanske för 15 år sen var det element som gällde men inte längre.
Absolut, jag har själv värmepump i fritidshuset, men när temperaturen kryper ned under -10 så drar jag på ett par element som förstärkning om jag inte orkar elda hela natten, det tror jag gäller många även idag.

Och funkade det med konvektorelement för 15 år sedan så funkar det nog även idag ;)

/fth
Ja precis. Förra hösten renoverades fönstren i min lägenhet. Kåporna för fönsterna räckte inte långt för att hålla värmen, eftersom yttertemperaturen låg mellan 0 och 5 ° C. Fönsterfirman ställde in värmefläktar på 2 kW vardera som gick hela tiden från vägguttagen. Samma gjordes i alla andra lägenheter under renoveringen. Inga problem alls och då pågick det hela ändå en vecka per lägenhet (40 stycken i föreningen).

Så görs det på många byggen isf här i Umeå, går inte installera lvp för en vecka.

Men priset för installera en laddbox för att få ut 74km/timme då man ändå köper så pass dyr bil borde va no-brainer.

Sen att din förening gör en mindre bra planering med byte av fönster är ju en annan femma :)
Ja, jag hade gärna fått fönsterna renoverade under sommaren i stället för i november, men det styrde inte jag över.
Givetvis skulle jag också föredra laddbox, men om jag inte hade det skulle jag inte tveka att ladda från ett schuko i vettigt skick.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar