Klimatanläggning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Klimatanläggning

Inlägg av Arn »

Upplever att klimatanläggningen på auto är en aning obekväm då den ofta blåser kall luft i ansiktet. Man måste då höja temperaturen till över 20 grader trots att hon har jacka på sig för att det ska kännas ok. Tycker det är bekvämare att ha klimatanläggningen i manuellt läge och ställa ner fläkthastighet på 1 eller 2.

På min förra modell 3 som var årsmodell 2020 upplevde jag att manuellt läge dessutom sänkte bränsleförbrukningen en del men på den nya upplever jag nästan det motsatta att det manuella läget drar mer.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Klimatanläggning

Inlägg av Xeik »

Arn skrev:
Upplever att klimatanläggningen på auto är en aning obekväm då den ofta blåser kall luft i ansiktet. Man måste då höja temperaturen till över 20 grader trots att hon har jacka på sig för att det ska kännas ok. Tycker det är bekvämare att ha klimatanläggningen i manuellt läge och ställa ner fläkthastighet på 1 eller 2.

På min förra modell 3 som var årsmodell 2020 upplevde jag att manuellt läge dessutom sänkte bränsleförbrukningen en del men på den nya upplever jag nästan det motsatta att det manuella läget drar mer.
Har upplevt precis samma. Vi kommer också från en 2019, och nu med 2021 så är det kallare, just med luften runt huvudet.
Är inte konstant, men kommer i perioder känns det som.
Var värst i somras när det var varmt ute. Fick också greja med fläkthastighet och manuellt läge. Det behövde jag aldrig göra med den förra. Nu på hösten så har jag inte tänkt på det lika mycket, naturligt nog eftersom utetempen är lägre.
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Klimatanläggning

Inlägg av ANLI »

Nybliven Teslaägare och upplever detta också.
Med jacka på måste man höja temperaturen för att inte bli kall i ansiktet och händer.
All luft blåser vågrätt vid auto om man kollar på meny för klimatanläggning.
I andra bilar kan man ju stänga dessa spjäll på vintern.

Provat att riktat luften uppåt och åt sidan. Dessa inställningar ligger väl kvar och påverkas inte av auto.
Många bilar har tre inställbara grundlägen för fläkten i auto men inte Tesla........

Värmepumpar i elbilar gör nog att värmen blir ojämn, åtminstone vid vissa förhållanden.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Klimatanläggning

Inlägg av Icerman »

Upplever samma på min my-22. Har på manuell och 1 för det mesta. Ökar fläkt lite om det immar på.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
alidhojd
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 nov 2021 11:12

Re: Klimatanläggning

Inlägg av alidhojd »

Samma här, trodde det bara var min. tesla ska göra ett funktionstest när dom kommer hit nästa vecka(pga av andra orsaker) men det verkar ju som att man får leva med kall-luften tills det uppdateras?
2021 model 3 long range
Umeå
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Klimatanläggning

Inlägg av ANLI »

Usch vad dåligt klimatanläggningen fungerar i läge auto.
Inte bara luftdrag med onödigt hög fläkthastighet (3-4) när kupén är varm och med låg luftfuktighet ute.
Ska testa och täppa igen en del utblåsen mot ansikte med fönsterpackning.

Stolsvärmen står på i läge 1 trots att det inte behövs efter en halv timmes färd.
Får slå av läge auto för stolsvärme. Kupén blir ju snabbt varm.

Är det någon idé att framföra synpunkter till Tesla?
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Klimatanläggning

Inlägg av Tellus »

ANLI skrev:
Usch vad dåligt klimatanläggningen fungerar i läge auto.
Inte bara luftdrag med onödigt hög fläkthastighet (3-4) när kupén är varm och med låg luftfuktighet ute.
Ska testa och täppa igen en del utblåsen mot ansikte med fönsterpackning.

Stolsvärmen står på i läge 1 trots att det inte behövs efter en halv timmes färd.
Får slå av läge auto för stolsvärme. Kupén blir ju snabbt varm.

Är det någon idé att framföra synpunkter till Tesla?
Nämn någon autofunktion utöver AP som funkar bra på model 3 :D
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Klimatanläggning

Inlägg av macksie »

Fattar att detta är en Model 3 tråd. Men. I min X har jag följande erfarenhet.
Ett stort "det beror på"
Eller, blandade erfarenheter, minst sagt.

En känsla av att det blivit sämre, senaste firmware versionerna.
En känsla av att det var helt okej nånstans förr-förra vintern.

Vid långresor går det att få ett bra klimat i bilen, men det kräver en hel del pillande och auto funkar inte alls.
Vid mina dagliga korta resor på ca nån mil däremot tycker jag att det funkar nu som alltid riktigt bra, och behöver sällan ingripa i automatiken.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Klimatanläggning

Inlägg av Bjelke »

macksie skrev:
Fattar att detta är en Model 3 tråd. Men. I min X har jag följande erfarenhet.
Ett stort "det beror på"
Eller, blandade erfarenheter, minst sagt.

En känsla av att det blivit sämre, senaste firmware versionerna.
En känsla av att det var helt okej nånstans förr-förra vintern.

Vid långresor går det att få ett bra klimat i bilen, men det kräver en hel del pillande och auto funkar inte alls.
Vid mina dagliga korta resor på ca nån mil däremot tycker jag att det funkar nu som alltid riktigt bra, och behöver sällan ingripa i automatiken.
Och jag som kört model S flera år nu skulle vilja säga att systemet varieras med tiden, efter en update kan
det funka bra och sedan efter nästa kan det funka sämre osv osv osv.
Av någon outgrundlig anledning så måste tydligen Tesla fippla med klimatanläggningen hela :twisted: tiden…
Det är som att dom börjar med ett blankt papper varje gång och halva teamet utbytt också, jag fattar inte
varför, när man fått till det så kan man väl hålla sig till det liksom…
Att göra små finjusteringar skulle kunna motiveras med att det skulle kunna vara för att få ner förbrukningen
lite, eller förlänga livslängden på någon fläktmotor kanske, men ändra för ändrandets skull? För det verkar inte
bättre faktiskt.
Så, det varierar mellan programvaruversionerna helt enkelt… just nu funkar det ganska bra tex i mina bilar :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Klimatanläggning

Inlägg av Bjelke »

(Jäv…la gnällgubbe…. :lol: F’låt )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Klimatanläggning

Inlägg av macksie »

Bjelke skrev:
(Jäv…la gnällgubbe…. :lol: F’låt )
Gnällgubbar är vi allihopa allihopa, allihopa, allihopa. Jag med och du med. Jag med och du med.

Gillar tanken/observationen "blankt papper", känns verkligen så.
De kör nog med nån modern metod för att utveckla mjukvara och inte lär sig av misstag
MYP
X90d
Skriv svar