Skillnad på AP2,5 mot AP3
Moderator: Redaktion
Skillnad på AP2,5 mot AP3
Vad är det för skillnad på AP 2,5 mot AP 3
Tesla M3 LR blå 2019 lev 2019-10-09 drag boost uppgraderad AP.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3
0,5Bambina skrev:Vad är det för skillnad på AP 2,5 mot AP 3
Förlåt, kunde inte låta bli.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3
Tänkte inte på det! Mer förslag.
Tesla M3 LR blå 2019 lev 2019-10-09 drag boost uppgraderad AP.
Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3
Tack macksie för en väldigt utförlig och bra presentation. Det var mer än 0,5 i skillnad.
Tesla M3 LR blå 2019 lev 2019-10-09 drag boost uppgraderad AP.
Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3
Det är lite lustigt att när jag går in på datorn i bilen så står det att jag har dator självkörande dvs AP3, men i Teslafi så står det att jag har AP2,5.
Tesla M3 LR blå 2019 lev 2019-10-09 drag boost uppgraderad AP.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3
fan vad bra svar, det behövs humor juNicke Nyfiken skrev:0,5Bambina skrev:Vad är det för skillnad på AP 2,5 mot AP 3
Förlåt, kunde inte låta bli.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3
Har man inte AP3 förrän man skaffar FSD? Har en sen M3 2019 nov som då borde vara en AP3 enligt ovanstående beskrivning.
Enligt Teslafi:
*Your Vehicle* 09/24/2021 5:25 PM 3 Long Range DM 381XXX 15,437 Stockholm Sweden AP 2.5:
Enligt Teslafi:
*Your Vehicle* 09/24/2021 5:25 PM 3 Long Range DM 381XXX 15,437 Stockholm Sweden AP 2.5:
Tesla M3 LR blå 2019 lev 2019-10-09 drag boost uppgraderad AP.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 566
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3
Min är uttagen 2019-07 med VIN 382XXX och har HW3... Har inte FSD.Bambina skrev:Har man inte AP3 förrän man skaffar FSD? Har en sen M3 2019 nov som då borde vara en AP3 enligt ovanstående beskrivning.
Enligt Teslafi:
*Your Vehicle* 09/24/2021 5:25 PM 3 Long Range DM 381XXX 15,437 Stockholm Sweden AP 2.5:
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3
Runt sommaren 2019 fick alla bilar HW3.Bambina skrev:Har man inte AP3 förrän man skaffar FSD? Har en sen M3 2019 nov som då borde vara en AP3 enligt ovanstående beskrivning.
Enligt Teslafi:
*Your Vehicle* 09/24/2021 5:25 PM 3 Long Range DM 381XXX 15,437 Stockholm Sweden AP 2.5:
Info om vilken dator du har finner du på bilens skärm. Minns inte vilken knapp man trycker på men tror det är ”fordonsinfo” (i en undermeny) eller liknande.
Min förra var från april/maj 2019 och hade HW 2,5.
Har haft min nya nu och en skillnad är att jag nu ser ljussignaler, stoppskyltar mm på skärmen.
Har inte noterat några andra skillnader. Möjligtvis är regnsensorn något bättre. Eller så är det bara önsketänkande…
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3
SR+ fick väl 2,5 rätt länge, in på hösten 2019 iaf.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3
Nej, det är väl den enda skillnaden jag upplevt också. Hann med att köra knappt 10000 mil med HW2,5 och har kört drygt 2000 mil med HW3. Det är bara visualiseringen som skiljer. HW2,5 klarade allt lika bra som HW3 gör i övrigt.pefreli skrev:Har haft min nya nu och en skillnad är att jag nu ser ljussignaler, stoppskyltar mm på skärmen.
Har inte noterat några andra skillnader. Möjligtvis är regnsensorn något bättre. Eller så är det bara önsketänkande…
Förmodligen kan HW3 göra mycket mer än vad Tesla erbjuder (de skulle till exempel kunna göra L2 mycket bättre utan att bryta några lagar). Men deras fokus är att lägga energi på att få fram FSD beta i USA. Resen av världen får vänta.
Angående regnsensorn så är det önsketänkande.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3
Inte märkt någon skillnad på spökbromsningar?themax skrev:Nej, det är väl den enda skillnaden jag upplevt också. Hann med att köra knappt 10000 mil med HW2,5 och har kört drygt 2000 mil med HW3. Det är bara visualiseringen som skiljer. HW2,5 klarade allt lika bra som HW3 gör i övrigt.pefreli skrev:Har haft min nya nu och en skillnad är att jag nu ser ljussignaler, stoppskyltar mm på skärmen.
Har inte noterat några andra skillnader. Möjligtvis är regnsensorn något bättre. Eller så är det bara önsketänkande…
Förmodligen kan HW3 göra mycket mer än vad Tesla erbjuder (de skulle till exempel kunna göra L2 mycket bättre utan att bryta några lagar). Men deras fokus är att lägga energi på att få fram FSD beta i USA. Resen av världen får vänta.
Angående regnsensorn så är det önsketänkande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3
Teslafi kan inte känna av HW version, du måste ställa in det själv.Bambina skrev:Det är lite lustigt att när jag går in på datorn i bilen så står det att jag har dator självkörande dvs AP3, men i Teslafi så står det att jag har AP2,5.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3
Nej, det kan jag inte säga. De dyker fortfarande upp när man minst anar det, idag på rak och fin E4 vid Järva Krog …taliz skrev:Inte märkt någon skillnad på spökbromsningar?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3
Your Vehicle* 09/24/2021 5:25 PM 3 Long Range DM 381XXX 15,437 Stockholm Sweden AP 2.5:frippan skrev:Teslafi kan inte känna av HW version, du måste ställa in det själv.Bambina skrev:Det är lite lustigt att när jag går in på datorn i bilen så står det att jag har dator självkörande dvs AP3, men i Teslafi så står det att jag har AP2,5.
Varför står det enligt ovan på uppdaterings sidan att jag får uppdateringar efter AP typ och där nämns AP 2,5. Ps jag hittade inställningen i Teslafi och ändrade till typ 3.
Vi få se om det har någon betydelse till nästa uppdatering.
Tesla M3 LR blå 2019 lev 2019-10-09 drag boost uppgraderad AP.
Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3
Jag får mycket färre spökbromsningar nu än tidigare tycker jag. Regnsensorn är bättre och tycker den kör lite mjukare med. Men det kan ju vara mjukvara som också funkar på 2.5.themax skrev:Nej, det kan jag inte säga. De dyker fortfarande upp när man minst anar det, idag på rak och fin E4 vid Järva Krog …taliz skrev:Inte märkt någon skillnad på spökbromsningar?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3
Ja, jag är övertygad om att det är mjukvaran som utvecklas, inte att HW3 innebär någon skillnad. Den dag vi får ens ett halmstrå av FSD-utvecklingen *kanske* det går att märka någon skillnad. Nu väntar jag bara på första snön, då AP lägger av och jag inte ens har en fungerande farthållare i bilen.bjelkeman skrev:Jag får mycket färre spökbromsningar nu än tidigare tycker jag. Regnsensorn är bättre och tycker den kör lite mjukare med. Men det kan ju vara mjukvara som också funkar på 2.5.themax skrev:Nej, det kan jag inte säga. De dyker fortfarande upp när man minst anar det, idag på rak och fin E4 vid Järva Krog …taliz skrev:Inte märkt någon skillnad på spökbromsningar?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3
Jag tycker att min X med HW3 fungerar något bättre än min S med HW2.5. Upplever det som att Xen reagerar snabbare och således mjukare. Även färre spökbromsningar. Men ingen stor skillnad och det kanske bara är "placebo effekt".taliz skrev:Inte märkt någon skillnad på spökbromsningar?themax skrev:Nej, det är väl den enda skillnaden jag upplevt också. Hann med att köra knappt 10000 mil med HW2,5 och har kört drygt 2000 mil med HW3. Det är bara visualiseringen som skiljer. HW2,5 klarade allt lika bra som HW3 gör i övrigt.pefreli skrev:Har haft min nya nu och en skillnad är att jag nu ser ljussignaler, stoppskyltar mm på skärmen.
Har inte noterat några andra skillnader. Möjligtvis är regnsensorn något bättre. Eller så är det bara önsketänkande…
Förmodligen kan HW3 göra mycket mer än vad Tesla erbjuder (de skulle till exempel kunna göra L2 mycket bättre utan att bryta några lagar). Men deras fokus är att lägga energi på att få fram FSD beta i USA. Resen av världen får vänta.
Angående regnsensorn så är det önsketänkande.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3
Jag tycker jag märker skillnad på AP med min nya M3 med HW3 jämfört med förra som hade HW2.5. Tycker den nya är mer exakt i placering i filen. Ex. när det är smala filer och man passerar en lastbil flyttar sig bilen bort från lastbilen i filen väldigt exakt. Med förra bilen var det mer att den vinglade lite bort från lastbilen. Samma när man närmar sig en motorvägsavfart som man ska svänga av på (med rutt i navigator) så lägger sig nya bilen väldigt exakt i högerkanten av filen innan avfarten.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3
Bytte från HW 2,5 till 3 på den förra bilen, och tyckte den blev lite bättre på att köra.Bambina skrev:Vad är det för skillnad på AP 2,5 mot AP 3
Den största fördelen var dock att jag fick skyltavläsning av hastighetsskyltar (dock ej motorväg), vilket jag uppskattade mest med den uppgraderingen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3
Jag läste någonstans att frameraten på 2.5 skulle vara lägre än 3 och det skulle kunna bidra till ett mer ryckigt beteende, m.m.
Var nog Green på Twitter som skrev om det.
Var nog Green på Twitter som skrev om det.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3
Anpassas hastigheten enligt skylten som i AP1 eller är det bara det visuella? dvs man ser det på skärmen.martinot skrev:Bytte från HW 2,5 till 3 på den förra bilen, och tyckte den blev lite bättre på att köra.Bambina skrev:Vad är det för skillnad på AP 2,5 mot AP 3
Den största fördelen var dock att jag fick skyltavläsning av hastighetsskyltar (dock ej motorväg), vilket jag uppskattade mest med den uppgraderingen.