Skillnad på AP2,5 mot AP3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3

Inlägg av taliz »

SR+ fick väl 2,5 rätt länge, in på hösten 2019 iaf.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3

Inlägg av themax »

pefreli skrev:
Har haft min nya nu och en skillnad är att jag nu ser ljussignaler, stoppskyltar mm på skärmen.

Har inte noterat några andra skillnader. Möjligtvis är regnsensorn något bättre. Eller så är det bara önsketänkande… :lol:
Nej, det är väl den enda skillnaden jag upplevt också. Hann med att köra knappt 10000 mil med HW2,5 och har kört drygt 2000 mil med HW3. Det är bara visualiseringen som skiljer. HW2,5 klarade allt lika bra som HW3 gör i övrigt.

Förmodligen kan HW3 göra mycket mer än vad Tesla erbjuder (de skulle till exempel kunna göra L2 mycket bättre utan att bryta några lagar). Men deras fokus är att lägga energi på att få fram FSD beta i USA. Resen av världen får vänta.

Angående regnsensorn så är det önsketänkande. ;-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3

Inlägg av taliz »

themax skrev:
pefreli skrev:
Har haft min nya nu och en skillnad är att jag nu ser ljussignaler, stoppskyltar mm på skärmen.

Har inte noterat några andra skillnader. Möjligtvis är regnsensorn något bättre. Eller så är det bara önsketänkande… :lol:
Nej, det är väl den enda skillnaden jag upplevt också. Hann med att köra knappt 10000 mil med HW2,5 och har kört drygt 2000 mil med HW3. Det är bara visualiseringen som skiljer. HW2,5 klarade allt lika bra som HW3 gör i övrigt.

Förmodligen kan HW3 göra mycket mer än vad Tesla erbjuder (de skulle till exempel kunna göra L2 mycket bättre utan att bryta några lagar). Men deras fokus är att lägga energi på att få fram FSD beta i USA. Resen av världen får vänta.

Angående regnsensorn så är det önsketänkande. ;-)
Inte märkt någon skillnad på spökbromsningar?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3

Inlägg av frippan »

Bambina skrev:
Det är lite lustigt att när jag går in på datorn i bilen så står det att jag har dator självkörande dvs AP3, men i Teslafi så står det att jag har AP2,5.
Teslafi kan inte känna av HW version, du måste ställa in det själv.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3

Inlägg av themax »

taliz skrev:
Inte märkt någon skillnad på spökbromsningar?
Nej, det kan jag inte säga. De dyker fortfarande upp när man minst anar det, idag på rak och fin E4 vid Järva Krog …
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bambina
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 01 jul 2021 23:47
Ort: Täby

Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3

Inlägg av Bambina »

frippan skrev:
Bambina skrev:
Det är lite lustigt att när jag går in på datorn i bilen så står det att jag har dator självkörande dvs AP3, men i Teslafi så står det att jag har AP2,5.
Teslafi kan inte känna av HW version, du måste ställa in det själv.
Your Vehicle* 09/24/2021 5:25 PM 3 Long Range DM 381XXX 15,437 Stockholm Sweden AP 2.5:
Varför står det enligt ovan på uppdaterings sidan att jag får uppdateringar efter AP typ och där nämns AP 2,5. Ps jag hittade inställningen i Teslafi och ändrade till typ 3.
Vi få se om det har någon betydelse till nästa uppdatering.
Tesla M3 LR blå 2019 lev 2019-10-09 drag boost uppgraderad AP.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3

Inlägg av bjelkeman »

themax skrev:
taliz skrev:
Inte märkt någon skillnad på spökbromsningar?
Nej, det kan jag inte säga. De dyker fortfarande upp när man minst anar det, idag på rak och fin E4 vid Järva Krog …
Jag får mycket färre spökbromsningar nu än tidigare tycker jag. Regnsensorn är bättre och tycker den kör lite mjukare med. Men det kan ju vara mjukvara som också funkar på 2.5.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3

Inlägg av themax »

bjelkeman skrev:
themax skrev:
taliz skrev:
Inte märkt någon skillnad på spökbromsningar?
Nej, det kan jag inte säga. De dyker fortfarande upp när man minst anar det, idag på rak och fin E4 vid Järva Krog …
Jag får mycket färre spökbromsningar nu än tidigare tycker jag. Regnsensorn är bättre och tycker den kör lite mjukare med. Men det kan ju vara mjukvara som också funkar på 2.5.
Ja, jag är övertygad om att det är mjukvaran som utvecklas, inte att HW3 innebär någon skillnad. Den dag vi får ens ett halmstrå av FSD-utvecklingen *kanske* det går att märka någon skillnad. Nu väntar jag bara på första snön, då AP lägger av och jag inte ens har en fungerande farthållare i bilen.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3

Inlägg av jpetters »

taliz skrev:
themax skrev:
pefreli skrev:
Har haft min nya nu och en skillnad är att jag nu ser ljussignaler, stoppskyltar mm på skärmen.

Har inte noterat några andra skillnader. Möjligtvis är regnsensorn något bättre. Eller så är det bara önsketänkande… :lol:
Nej, det är väl den enda skillnaden jag upplevt också. Hann med att köra knappt 10000 mil med HW2,5 och har kört drygt 2000 mil med HW3. Det är bara visualiseringen som skiljer. HW2,5 klarade allt lika bra som HW3 gör i övrigt.

Förmodligen kan HW3 göra mycket mer än vad Tesla erbjuder (de skulle till exempel kunna göra L2 mycket bättre utan att bryta några lagar). Men deras fokus är att lägga energi på att få fram FSD beta i USA. Resen av världen får vänta.

Angående regnsensorn så är det önsketänkande. ;-)
Inte märkt någon skillnad på spökbromsningar?
Jag tycker att min X med HW3 fungerar något bättre än min S med HW2.5. Upplever det som att Xen reagerar snabbare och således mjukare. Även färre spökbromsningar. Men ingen stor skillnad och det kanske bara är "placebo effekt".
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3

Inlägg av Matthiaz »

Jag tycker jag märker skillnad på AP med min nya M3 med HW3 jämfört med förra som hade HW2.5. Tycker den nya är mer exakt i placering i filen. Ex. när det är smala filer och man passerar en lastbil flyttar sig bilen bort från lastbilen i filen väldigt exakt. Med förra bilen var det mer att den vinglade lite bort från lastbilen. Samma när man närmar sig en motorvägsavfart som man ska svänga av på (med rutt i navigator) så lägger sig nya bilen väldigt exakt i högerkanten av filen innan avfarten.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3

Inlägg av martinot »

Bambina skrev:
Vad är det för skillnad på AP 2,5 mot AP 3
Bytte från HW 2,5 till 3 på den förra bilen, och tyckte den blev lite bättre på att köra.

Den största fördelen var dock att jag fick skyltavläsning av hastighetsskyltar (dock ej motorväg), vilket jag uppskattade mest med den uppgraderingen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3

Inlägg av jpetters »

Jag läste någonstans att frameraten på 2.5 skulle vara lägre än 3 och det skulle kunna bidra till ett mer ryckigt beteende, m.m.
Var nog Green på Twitter som skrev om det.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Skillnad på AP2,5 mot AP3

Inlägg av thedude »

martinot skrev:
Bambina skrev:
Vad är det för skillnad på AP 2,5 mot AP 3
Bytte från HW 2,5 till 3 på den förra bilen, och tyckte den blev lite bättre på att köra.

Den största fördelen var dock att jag fick skyltavläsning av hastighetsskyltar (dock ej motorväg), vilket jag uppskattade mest med den uppgraderingen.
Anpassas hastigheten enligt skylten som i AP1 eller är det bara det visuella? dvs man ser det på skärmen.
Skriv svar