Nyckel i iOS 15/2021.32.10

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Nyckel i iOS 15/2021.32.10

Inlägg av marcusw »

Har haft min SR+ sedan i juni och har aldrig haft problem med att bilen automatiskt låser upp sig om jag har mobilen på mig och jag rycker i handtaget. Men efter iOS 15, eller om det är 2021.32.10 som kom typ samtidigt, så låser inte alltid bilen upp sig när jag drar i handtaget.
Öppnar jag Tesla-appen har den anslutning direkt och jag kan låsa upp bilen. Låser jag den då igen direkt kan jag sedan öppna som vanligt genom att bara dra i handtaget så den låser upp sig.
Detta har nu hänt 2 gånger på en vecka...

Någon annan som upplevt samma sak?
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Nyckel i iOS 15/2021.32.10

Inlägg av R2_m3 »

Har haft det även innan iOS15, känns mera som det kom med med en uppdatering av Teslans FW under sommaren.
Irriterande att man måste plocka upp telefonen för att låsa upp.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Nyckel i iOS 15/2021.32.10

Inlägg av marcusw »

Idag blev det samma grej, tredje gången på kort tid. Men idag testade jag att bara öppna Tesla-appen och sedan dra i handtaget. Då funkade det! Så känns nästan som att antingen går appen ner i något viloläge (något nytt strömspar-läge i iOS 15?), eller så är det som du säger att bilen inte pollar mobilen som den ska.
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Nyckel i iOS 15/2021.32.10

Inlägg av loftux »

Fungerar bra för mig, kört ios 15 sen tidig beta. Händer någon gång emellanåt att jag måste plocka fram telefonen ur fickan, men inte så jag störs av det

Kan vara värt kolla inställningar för Tesla appen igen. Tillåt åtkomst för plats: Alltid. Appaktiviteter i bakgrunden: påslagen.
Kan ju ha återställts vid uppgradering.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Nyckel i iOS 15/2021.32.10

Inlägg av marcusw »

loftux skrev:
Kan vara värt kolla inställningar för Tesla appen igen. Tillåt åtkomst för plats: Alltid. Appaktiviteter i bakgrunden: påslagen.
Kan ju ha återställts vid uppgradering.
Allt var på, men har togglat det nu så får vi se om det blir bättre. Igår hände det ytterligare en gång, men då räckte det bara att ta fram telefonen ur fickan och väcka skärmen så kunde jag öppna bilen igen.
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Nyckel i iOS 15/2021.32.10

Inlägg av pefreli »

marcusw skrev:
loftux skrev:
Kan vara värt kolla inställningar för Tesla appen igen. Tillåt åtkomst för plats: Alltid. Appaktiviteter i bakgrunden: påslagen.
Kan ju ha återställts vid uppgradering.
Allt var på, men har togglat det nu så får vi se om det blir bättre. Igår hände det ytterligare en gång, men då räckte det bara att ta fram telefonen ur fickan och väcka skärmen så kunde jag öppna bilen igen.
Har märkt samma sak senaste veckan. Behöver ta upp och öppna skärmen på telefonen. Gissar på senaste OTA. Har varit liknande tidigare. Ibland 2 steg fram och ett tillbaka…

Förhoppningsvis löser de det i nästa OTA…
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Nyckel i iOS 15/2021.32.10

Inlägg av marcusw »

Efter att det hänt ett par gånger till har jag nu testat att installera om appen, ta bort telefonen som nyckel från bilen och gjort om hela pairing-processen igen. Får se om det hjälper! Än så länge har det inte fallerat iaf :)
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Nyckel i iOS 15/2021.32.10

Inlägg av marcusw »

Om någon annan har detta problemet så verkar det löst sig genom att ta bort mobilen som nyckel, installera om appen och sedan lägga till den som nyckel igen. Jag har inte haft något problem på en vecka efter att jag gjorde just så, och jag har inte fått 2021.36 än, så inget övrigt har hänt.
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Nyckel i iOS 15/2021.32.10

Inlägg av OscarA »

marcusw skrev:
Om någon annan har detta problemet så verkar det löst sig genom att ta bort mobilen som nyckel, installera om appen och sedan lägga till den som nyckel igen. Jag har inte haft något problem på en vecka efter att jag gjorde just så, och jag har inte fått 2021.36 än, så inget övrigt har hänt.
Jag köpte till och med en ny mobil för att jag var så trött på att bilen filmar mig och även larmar ibland när jag drar i handtaget. Antog att Apple förstört blutooth med någon uppdatering eftersom airpodsen bråkar som tusan med.

Men problemet kvarstår.
En gång fick jag gå in i appen och låsa upp bilen för att få komma in. Men kunde inte köra iväg.. då hjälpte det att stänga av och sätta på blåtand i mobilen..
Första året var en ren dröm så bra det funkade men nu blir jag irriterad varje gång jag ska sätta mig i bilen.

Om jag har ett samtal igång så kommer jag inte in i bilen heller..
Skriv svar