Ljudisolering Model 3 2021/2022

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Ljudisolering Model 3 2021/2022

Inlägg av abagewitz »

Jag funderar på en model 3 som skulle vara en bra storlek på bil för mig men tycker att den är lite bullrig. Kör idag en Model S 2015 som jag tycker är tystare. Också provat Y som jag också upplevde som tystare (för utom det irriterande tinnituspipet).

Är det någon poäng att titta på ljudisolerande åtgärder om man köper en ny Model 3? Vad jag förstår har ljudisoleringen blivit bättre från de tidiga versionerna av Model 3. Det kanske inte gör nån skillnad nu om man försöker förbättra ljudisoleringen?

Jag har läst om diverse grejer man kan göra men frågan är om det gör nåt egentligen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ljudisolering Model 3 2021/2022

Inlägg av taliz »

Korta svaret är nej.
Teslabjörn spenderade 20k+ hos proffs på ljuddämpning till sin Model 3.
De rev ner halva bilen och installerade ljuddämpningsmattor etc men slutresultatet blev knappt noterbart.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Ljudisolering Model 3 2021/2022

Inlägg av abagewitz »

taliz skrev:
Korta svaret är nej.
Teslabjörn spenderade 20k+ hos proffs på ljuddämpning till sin Model 3.
De rev ner halva bilen och installerade ljuddämpningsmattor etc men slutresultatet blev knappt noterbart.
Korta svar är bäst... Tack
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Ljudisolering Model 3 2021/2022

Inlägg av Alfa »

När jag kör min fossilbil jag har kvar använder jag brusreducerande hörlurar. Det kanske är en bra lösning?
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 722
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Ljudisolering Model 3 2021/2022

Inlägg av Dinsdale »

Det finns en annan video från Björn där han testar en model 3 2021 (eventuellt var det SR+) och där tycker sig höra en förbättring jämfört med den bil han installerade en massa ljuddämpning i. Har du provat en nyare Model 3 2021 med 18"-däck för att jämföra med din Model S?
Jag tycker min är ok, jämförbar med volvon jag hade förut. Har dock aldrig testat en Model S.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3769
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ljudisolering Model 3 2021/2022

Inlägg av AAKEE »

Det är väldigt stor skillnad på model 3 från 18-19 och 2021. Det är ibte ens på samma skala skulle jag säga.

( har ej provat/åkt 2020).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ljudisolering Model 3 2021/2022

Inlägg av R_Edvinsson »

taliz skrev:
Korta svaret är nej.
Teslabjörn spenderade 20k+ hos proffs på ljuddämpning till sin Model 3.
De rev ner halva bilen och installerade ljuddämpningsmattor etc men slutresultatet blev knappt noterbart.
Antingen måste gamla M3 vara en hopplös sardinburk eller har de inte (proffs som de var) h riktig koll på vad man behöver dämpa.

De bilar jag stött på som är dämpade för motsvarande summor är typ ”döda” inuti.
Men inga M3:or i den skaran dock.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1575
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Ljudisolering Model 3 2021/2022

Inlägg av pefreli »

Min gamla 3:a från 2019 (19 tum) var något mer högljudd än nuvarande 2 veckor gamla 3:a (än så länge på 18 tum Aero)

Är skillnaden enorm? Nej det skulle jag inte påstå. Men det är skillnad.

Dubbelglaset fram gör sitt framförallt med vindbrus. Men den verkar också vara något bättre isolerad mot vägljud. Men det är ändå på marginalen.

Hursomhelst kan min nya 3:a inte mäta sig med den Model S jag provade 2019 med luftfjädring när det gäller buller.

Å andra sidan är skillnaden inte större mellan Model S och Model 3 än om du går från en BMW 3-serie till en 5-serie…
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3769
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ljudisolering Model 3 2021/2022

Inlägg av AAKEE »

pefreli skrev:
Min gamla 3:a från 2019 (19 tum) var något mer högljudd än nuvarande 2 veckor gamla 3:a (än så länge på 18 tum Aero)

Är skillnaden enorm? Nej det skulle jag inte påstå. Men det är skillnad.

Dubbelglaset fram gör sitt framförallt med vindbrus. Men den verkar också vara något bättre isolerad mot vägljud. Men det är ändå på marginalen.

Hursomhelst kan min nya 3:a inte mäta sig med den Model S jag provade 2019 med luftfjädring när det gäller buller.

Å andra sidan är skillnaden inte större mellan Model S och Model 3 än om du går från en BMW 3-serie till en 5-serie…
Jag körde 30 mil till SC på landsväg/motorväg med min ’21 M3P( 20” original”), lånade en model 3 LR på SC som jag tror var en 2019 med 18”-originalhjul.
Fick en smärre chock när jag for iväg med den bilen. Det var mycket högre däcksljud och det kom en hel del buller bakifrån kofferten, bakre motorn hördes tydligt vilket den inte gör i min. Hela upplevelsen var ”billig plåtburk-känsla” i jämförelsen, jag upplevde det lite som en mindre japansk bil från tidigt 90-tal.

Det är möjligt att dubbelfönstrena gör skillnad men märkte jag isf inte direkt då de ovan beskrivna ljuden var så mycket högre än i min bil.

Det är nog inte så illa som ”billig japansk plåtburk, men det var ungefär så det kändes i konstrasten efter 30mil i min och direkt kliva över till lånebilen. Känslan jag fick där och då är att Tesla nog förfinat model 3 en hel del även om det inte syns så mycket.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3628
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ljudisolering Model 3 2021/2022

Inlägg av Tellus »

Min performance 2019 har alltid gått relativt tyst med originaldäcken, när jag byter till v däck börjar det bullra.
Tror det mesta beror på däck och däcktryck och vägarna.
2019-2020 är det ingen skillnad på performance iallafall. 2021 har jag ej kört, men jag har läst att den är tystare, dock inte så stor skillnad, som pefreli skriver
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ljudisolering Model 3 2021/2022

Inlägg av OfarligTesla »

AAKEE skrev:
Jag körde 30 mil till SC på landsväg/motorväg med min ’21 M3P( 20” original”), lånade en model 3 LR på SC som jag tror var en 2019 med 18”-originalhjul.
Fick en smärre chock när jag for iväg med den bilen. Det var mycket högre däcksljud och det kom en hel del buller bakifrån kofferten, bakre motorn hördes tydligt vilket den inte gör i min. Hela upplevelsen var ”billig plåtburk-känsla” i jämförelsen, jag upplevde det lite som en mindre japansk bil från tidigt 90-tal.

Det är möjligt att dubbelfönstrena gör skillnad men märkte jag isf inte direkt då de ovan beskrivna ljuden var så mycket högre än i min bil.

Det är nog inte så illa som ”billig japansk plåtburk, men det var ungefär så det kändes i konstrasten efter 30mil i min och direkt kliva över till lånebilen. Känslan jag fick där och då är att Tesla nog förfinat model 3 en hel del även om det inte syns så mycket.
Ja, jag hade en 2019 lånebil över sommaren när min nya dog. Kom på direkt varför jag vägrade köpa en 2019 när de kom, ställde in alla planerade resor under sommaren för det hade helt enkelt inte varit roligt med det ljudet. Och då körde jag ändå däcktryck på 3,1 i min bil och 2,8 i lånebilen.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1575
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Ljudisolering Model 3 2021/2022

Inlägg av pefreli »

OfarligTesla skrev:
AAKEE skrev:
Jag körde 30 mil till SC på landsväg/motorväg med min ’21 M3P( 20” original”), lånade en model 3 LR på SC som jag tror var en 2019 med 18”-originalhjul.
Fick en smärre chock när jag for iväg med den bilen. Det var mycket högre däcksljud och det kom en hel del buller bakifrån kofferten, bakre motorn hördes tydligt vilket den inte gör i min. Hela upplevelsen var ”billig plåtburk-känsla” i jämförelsen, jag upplevde det lite som en mindre japansk bil från tidigt 90-tal.

Det är möjligt att dubbelfönstrena gör skillnad men märkte jag isf inte direkt då de ovan beskrivna ljuden var så mycket högre än i min bil.

Det är nog inte så illa som ”billig japansk plåtburk, men det var ungefär så det kändes i konstrasten efter 30mil i min och direkt kliva över till lånebilen. Känslan jag fick där och då är att Tesla nog förfinat model 3 en hel del även om det inte syns så mycket.
Ja, jag hade en 2019 lånebil över sommaren när min nya dog. Kom på direkt varför jag vägrade köpa en 2019 när de kom, ställde in alla planerade resor under sommaren för det hade helt enkelt inte varit roligt med det ljudet. Och då körde jag ändå däcktryck på 3,1 i min bil och 2,8 i lånebilen.
Upplevelsen verkar variera en del.

Det är möjligt att det var större variationer på 2019 bilarna.

Hursomhelst har jag varit nöjd även med min från 2019. På 19 tum bullrade den inte mer än min tidigare 3-serie på 18 tum.

Jag gillar dubbelglasen och kvalitetskänslan de ger (förutom att de minskar vindbruset). Lite synd att de inte satt dem även bak. Men det kommer kanske i senare varianter…

Men vill man ha den tystaste Teslan är det Model S man ska ha.

Skillnaden mellan Model 3 -19 och Model S -19 är betydligt större än Model 3 -19 vs Model 3 -21.

Iaf enligt mina öron.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ljudisolering Model 3 2021/2022

Inlägg av OfarligTesla »

pefreli skrev:
Upplevelsen verkar variera en del.

Det är möjligt att det var större variationer på 2019 bilarna.

Hursomhelst har jag varit nöjd även med min från 2019. På 19 tum bullrade den inte mer än min tidigare 3-serie på 18 tum.

Jag gillar dubbelglasen och kvalitetskänslan de ger (förutom att de minskar vindbruset). Lite synd att de inte satt dem även bak. Men det kommer kanske i senare varianter…

Men vill man ha den tystaste Teslan är det Model S man ska ha.

Skillnaden mellan Model 3 -19 och Model S -19 är betydligt större än Model 3 -19 vs Model 3 -21.

Iaf enligt mina öron.
Ja det är nog variationer men jag har kört flera olika 2019 nu och ingen har varit bra faktiskt.

Och ja, Model S är ju bättre. Tycker att min nya 3a närmar sig den Model S 2018 jag hade men inte riktigt där, och 2019 S med adaptiv fjädring blev ju ännu tystare.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ljudisolering Model 3 2021/2022

Inlägg av themax »

När jag testkörde 2021 och jämförde med min 2019 så upplevde jag det som en dovare frekvens på vägljudet, men lika högt. Jag tyckte det var något behagligare men hustrun hörde ingen skillnad alls. Båda bilar med Aerohjul.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Ljudisolering Model 3 2021/2022

Inlägg av JockeX »

Har ingen referensram till tidigare modeller men alla inklusive jag själv har reagerat på att min 2021 M3 LR med aero-hjulen är otroligt tyst. Den är en fröjd att köra långa sträckor på motorvägen även med moms på hastigheten.

Passat GTEn vi har kvar i familjen är betydligt bullrigare, för att inte tala om Cayennen från 2018 som såldes av.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Ljudisolering Model 3 2021/2022

Inlägg av jpetters »

Jag upplevde det som en markant skillnad mellan den 2019 3P och 2021 3P jag provkörde. 2021 var ganska nära min S P100D 2018.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ljudisolering Model 3 2021/2022

Inlägg av BrooklynS »

Min M3P med 18” Aero är ganska tyst, särskilt när jag bytte till Michelin Premacy istället för Pilot Sport som satt när den var ny. Stor skillnad både i ljud- och åkkomfort.

Dubbdäck hörs absolut, särskilt när de är nya och därför är min egen slutsats att ljudnivån i M3 är väldigt däckberoende.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ljudisolering Model 3 2021/2022

Inlägg av BrooklynS »

JockeX skrev:
Har ingen referensram till tidigare modeller men alla inklusive jag själv har reagerat på att min 2021 M3 LR med aero-hjulen är otroligt tyst. Den är en fröjd att köra långa sträckor på motorvägen även med moms på hastigheten.

Passat GTEn vi har kvar i familjen är betydligt bullrigare, för att inte tala om Cayennen från 2018 som såldes av.
På den tiden vi körde Citroën provkörde vi en helt ny Passat (svågern säljer VAG).
Efter 200m stannade vi för att se om någon dörr stod öppen, oväsendet var enormt i jämförelse.

Många kör Passat och tycker att de är tysta och bekväma, troligen pga referensbrist.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
JohanHampis
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 11 dec 2018 20:41
Ort: Boden

Re: Ljudisolering Model 3 2021/2022

Inlägg av JohanHampis »

BrooklynS skrev:
Min M3P med 18” Aero är ganska tyst, särskilt när jag bytte till Michelin Premacy istället för Pilot Sport som satt när den var ny. Stor skillnad både i ljud- och åkkomfort.

Dubbdäck hörs absolut, särskilt när de är nya och därför är min egen slutsats att ljudnivån i M3 är väldigt däckberoende.
Jag har gjort samma däckbyte till Michelin Primacy 4 och det blev betydligt bättre ljudkomfort. M3LR-19.
Model 3 LR AWD 2019, midnight silver
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1575
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Ljudisolering Model 3 2021/2022

Inlägg av pefreli »

themax skrev:
När jag testkörde 2021 och jämförde med min 2019 så upplevde jag det som en dovare frekvens på vägljudet, men lika högt. Jag tyckte det var något behagligare men hustrun hörde ingen skillnad alls. Båda bilar med Aerohjul.
Precis så upplever jag det också. Precis som att vissa toner ”maskats” bort vilket jag upplever positivt. Men mäter man ljudnivån tror jag det är på marginalen.

På Model S antar jag att även den faktiska uppmätta ljudnivån skiljer sig med några dB från Model 3.

För min del värdesätter jag dock de vassare köregenskaperna i Model 3 betydligt högre än det lägre ljudet i Model S.

Nu är vi ju inne i Model 3-delen av forumet och då måste man väl få lov att tycka att 3:an är bäst! Även om den inte är lika välisolerad :mrgreen:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ljudisolering Model 3 2021/2022

Inlägg av taliz »

R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:
Korta svaret är nej.
Teslabjörn spenderade 20k+ hos proffs på ljuddämpning till sin Model 3.
De rev ner halva bilen och installerade ljuddämpningsmattor etc men slutresultatet blev knappt noterbart.
Antingen måste gamla M3 vara en hopplös sardinburk eller har de inte (proffs som de var) h riktig koll på vad man behöver dämpa.

De bilar jag stött på som är dämpade för motsvarande summor är typ ”döda” inuti.
Men inga M3:or i den skaran dock.
Den viktigaste ljuddämpningen är ju den som utförs vid tillverkningen. Dvs inuti chassit.
Det är där Tesla haft problem, vilket också är en anledning till att vissa bilar bullrar mer än andra.
Man kan se i Munros videos att de helt enkelt inte varit särskilt konsistenta.

När man eftermonterar kan man montera bort innerskärmar och liknande och montera dämpmattor, men man kan ju liksom inte såga upp A-stolpar och liknande. Dels skulle det bli våldsamt dyrt, dels skulle det riskera att förstöra krocksäkerhet, rostskydd etc etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar