Nej, nu är det du som har fel, faktiskt:-)Bo99 skrev:Även du skriver "så låg nivå som möjligt" och sen att 50 eller 60 är vad du gör. Så låg nivå som möjligt är helt fel och vad jag reagerade över.
Jag är helt säker dessutom!
Har
Läst på ordentligt på forksning mm.
Det finns inte en enda forskningsrapport som inte visar att låg SOC är bra.
Ju Lägre SOC, desto bättre på alla sätt för batteriet. (inte för din range, räckviddsångest osv) men för batteriet.)
Du har åkt dit på de klassiska batterimyterna, ju.”Bo99 skrev:men under 20% eller över 80-90% är inte bra utom då när man tvunget behöver 100%.
Det är ingen fara under 20% alls. Det är rent bättre för batteriet.
Mer än 90% är inte alut dåligt, men en sån cykel sliter mer än en 90%- cykel som i sin tur sliter mer än 80%.
Det är anledningen till att tesla skriver 90% för dagligt bruk.
Batteriet mår inte heller akut dåligt att stå
med 100%, det är också en myt. I nästan alla fall är 80-90% lika dåligt som 100% och i vissa fall tom sämre än
100%.
”Bo99” skrev:Jag använder från 80% ner till 45% dagligen. Kopplar in kabeln här hemma och det laddas till 50%. Ca: 2-3 timmar innan jag ska köra nästa dag startar laddningen igen och laddar till 80% med 4,5 kW. Nej jag har inget garage.[/b]
Det är bra att bilen står en längre tid med lägre SOC och att du fyller på precis innan körning, det Minskar calendar aging.
Men rent principiellt kunde du komma hem med 20% eller kanske mindre om det inte ger räckviddsångest eller för lite reserv för oplanerad körning? Dvs flytta ned hela kurvan.
Det finns ingen direkt måste-anledning att flytta ned kurvan ( batteriet lär hålla ändå) men om du vill minimera degraderingen
Så.
Det skiljer lite mellan batteritekniker ändå.”Bo99” skrev:VW e-up eller Tesla kan väl kvitta antar jag då batteritekniken är densamma. LFP pratar vi väl inte om här?
De stora principerna överlag är samma.
Myterna som härjar på de flesta forum är dock så grava att de är det största problemet. Vi får döda myterna först, sen kan vi ta tag i skillnaderna mellan batteriteknikerna
Jag har kört 5400 mil på två år. Laddade till 99% ( hade ställt in 100% men det hann inte bli helt klart). Bilen visar 494km av 507km range som ny.
Jag har istort alltid min bil ståendes med låg SOC, 35% eller lägre har vart normalt.
Den har stått många nätter under 20%.
Jag har många körningar ned till single digit SOC. Snitt-SOC i min log var 34% tills i våras. Efter att ha bytt jobb står den ofta hemma med 55% (laddar dit) så snittet var 45% sist jag kollade.
Jag har laddat ca 20% av energin på SUC, ca 45 ggr. Har laddat fullt runt 25ggr.
Det är inte SUC eller 100% som tär mest på batteriet, det är att stå med hög SOC!
Det gör ju inte min bil. Därför har min bil lägst degradering på teslafi jämfört med de som gått lika långt.
Egentligen är miltal ett lite snett sätt att tänka om degradering då det är tiden som nöter mer än milen, men det är ju göngse rutin än så länge.