Det ska egentligen inte vara någon skillnad, ju. SOC är (ska vara) oförändrat även man har den blå snöflingan. Tesla skriver att en mindre kapacitet är tillgänglig när batteriet är kallt men att man återfår den när det värmts upp.Niklas Z skrev:Ja, exakt så menar jag. Jag har inte heller sett någon tydlig koppling, vilket fick mig att undra. Möjligen kan det vara max 1 kWh skillnad när batteriet är kallt, men det kanske bara är tillfälligheter.
I verkligheten är inre resistansen mycket högre vid kallt batteri så det blir värmeförluster när det är kallt.
Din beräkning bör oavsett inte påverkas, om bilen visar lägre SOC bör den också visa lägre beräknad räckvidd så kallylen bör peka på samma kapacitet.
Hela den beräkningen har sitt ursprung i ’Nominal Full Pack’ som är ett värde som BMS beräknar/uppskattar. Det är batteriets beräknade totala kapacitet. Bilen räknar fram sin räckvidd genom att dividera kvarvarande energiinnehåll med snittet enligt snitt på energiappen.
När bilen beräknar SOC är det i princip kvarvarande energi / nominal full pack.
Det innebär att om man tar snitt x förbrukning och dividerar med SOC ska man hamna exakt på nominal full pack. Skiljer det är det egentligen avrundningar på SOC, räckvidd i km och snitt.