Degradering av batteriet

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Degradering av batteriet

Inlägg av M3170 »

Har nu kört 1000 mil med min M3 LR med LG batteriet. Och degradering vid 90% laddning har nyligen gått från 493km till att pendla mellan 488-491km. Hur ser eran degradering ut efter 1000,2000,3000 osv mil ut?

Tappar den ca 5km per 1000mil vilket blir 5 mil på 10.000mil så är det ju rätt ok, men tydligen ska den tappa mest dom första ca 3-5000 mil om jag förstått det rätt.

Laddar till 90% när jag nått ner till ca 40%
Senast redigerad av M3170, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av loftux »

Standardsvaret: Byt till %-visning och kör vidare och njut utan att bekymra dig.

Är lika troligt att det bara är lite obalans som faktisk degradering.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av M3170 »

loftux skrev:
Standardsvaret: Byt till %-visning och kör vidare och njut utan att bekymra dig.

Är lika troligt att det bara är lite obalans som faktisk degradering.
Är inte oroad utan mest intresserad av vad som är normalt, tycker inte min degradering är speciellt oroande hög heller.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av loftux »

Så här ser det ut för mig. Ingen aning varför min bil länge låg mycket under. Men det senaste "lyftet" kom när jag laddade till 100% och inte körde direkt utan kom iväg först 3h senare.

Bild
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av Niklas Z »

Batteriövervakningssystemets kalibrering och balansering av cellerna måste vara bra för att kunna avgöra detta. Min bil har 75 kWh som ny. Jag har kört 2400 mil på det dryga år jag haft bilen. I somras var nivån nere på 71 kWh, men nu har den stigit igen till ungefär 73 kWh. Med andra ord har jag bara knappt 3 % degradering hittills.
Anledningen till att den visade lägre värde i somras var att jag varit på en längre semesterresa då den inte fick stå någon längre stund med måttlig till låg laddnivå. Då kom nog systemet lite "ur synk". Efter den resan har jag låtit bilen stå nattetid med laddnivå varierande mellan 25 och 75 %. Efter det har systemet kalibrerat sig bättre.
Överlag har min degradering varit låg, men jag har nästan aldrig laddat över 80 % utom då jag ska iväg på en längre etapp.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
pp3
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 mar 2021 10:37

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av pp3 »

Min 3a med LG visade 545-549 vid 100%, nu efter ca 1000 mil ligger spannet på 535-541.

Gått ifrån att titta på km och endast % istället, just för att slippa hetsen.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3743
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av AAKEE »

M3170 skrev:
Har nu kört 1000 mil med min M3 LR med LG batteriet. Och degradering vid 90% laddning har nyligen gått från 493km till att pendla mellan 488-491km. Hur ser eran degradering ut efter 1000,2000,3000 osv mil ut?

Tappar den ca 5km per 1000mil vilket blir 5 mil på 10.000mil så är det ju rätt ok, men tydligen ska den tappa mest dom första ca 3-5000 mil om jag förstått det rätt.

Laddar till 90% när jag nått ner till ca 40%
Model 3 verkar degraderas mer än S/X generellt.

Du laddar alltså inte varje dag utan laddar vid 40% och då upp till 90%?

Lithium-ionbatterier degraderas av dels tid och cykler.

- Tiden tär hårdare ju högre laddningsnivå(SOC) man har. Det är bättre att ladda till en lägre nivå.

- Cyklerna sliter mer ju större de är. Det är bättre att ladda oftare och få mindre stora cykler.

-Lithiumbatterier har ingen( absolut ingen) minneseffekt, så man kan ladda många gånger till samma nivå utan problem. Framförallt: glöm det du lärde dig om NiCd-batteriet när mobiltelefonen var ung. Det finns bara en anledning att inte ladda varje dag: att man inte har möjlighet att ladda varje natt.


Eftersom batteriet mår bättre ju lägre SOC( laddningsnivå) det har, så kan det vara ide att ställa in laddningen så den laddar upp bilen lagom till när man ska iväg nästa dag.
Då står bilen med låg SOC över natten.

Antagligen vet man ungefär hur mycket ström som går varje dag, och hur mycket reserv man behöver. Den kalkylen visar hur *lite* man måste ladda till nästa dag.

90% är mycket om man sedan låter bilen stå. Det kommer tära på batteriet, utan att det ens används.

Vad som sliter mer på batteriet, tidens tand eller antalet mil beror på hur man använder det. Det som sliter mest på ett batteri är hög SOC, och hög temperatur under lång tid. Ett par månader med mycket ström i värme sliter lika mycket som många mil.

Jag har samma range nu efter 2500mil som när bilen var ny. Jag har använtmin kunskap för att minimera degraderingen (inom rimliga gränser, det ska inte vara besvärligt att äga elbil).

Bild över hur ett Panasonic lithiumionbatteri av NCA-typ, samma som tesla har i Long-rangebilar på drkas av att stå laddat:
833BADB8-D67E-4238-9C93-E1AB58B12139.jpeg
Hur mitt batteri påverkats av 2500mil.
(blå kurva= mitt. Grön= genomsnittet)
D1A9E9E2-DF77-4F74-80C4-DEFD4DFB1229.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3743
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av AAKEE »

M3170 skrev:
Tappar den ca 5km per 1000mil vilket blir 5 mil på 10.000mil så är det ju rätt ok, men tydligen ska den tappa mest dom första ca 3-5000 mil om jag förstått det rätt.
Batteriindikatorn börjar inte minska innan man tappat någon-några procent.
Bered dig på ett kraftigare tapp framgent.
Sedan brukar det lugna med sig runt 10% tapp på batteriindikatorn.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av M3170 »

Precis, jag laddar bara när jag närmar mig ca 40% och då laddar jag till 90% eftersom den gränsen var för daglig resa i Tesla appen. Tycker ändå att det inte är så farlig mycket degradering.

Ska ställa ner min laddarens till 80% i och köra till ca 30% istället för då går laddningen snabbare.

Vore skoj och intressant om teslaclubsweden hade en databas där man kunde mata in miltal och batterityp samt hur många mil man kan ladda till vid tex 80,90 o 100%
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av M3170 »

AAKEE skrev:
M3170 skrev:
Har nu kört 1000 mil med min M3 LR med LG batteriet. Och degradering vid 90% laddning har nyligen gått från 493km till att pendla mellan 488-491km. Hur ser eran degradering ut efter 1000,2000,3000 osv mil ut?

Tappar den ca 5km per 1000mil vilket blir 5 mil på 10.000mil så är det ju rätt ok, men tydligen ska den tappa mest dom första ca 3-5000 mil om jag förstått det rätt.

Laddar till 90% när jag nått ner till ca 40%
Model 3 verkar degraderas mer än S/X generellt.

Du laddar alltså inte varje dag utan laddar vid 40% och då upp till 90%?

Lithium-ionbatterier degraderas av dels tid och cykler.

- Tiden tär hårdare ju högre laddningsnivå(SOC) man har. Det är bättre att ladda till en lägre nivå.

- Cyklerna sliter mer ju större de är. Det är bättre att ladda oftare och få mindre stora cykler.

-Lithiumbatterier har ingen( absolut ingen) minneseffekt, så man kan ladda många gånger till samma nivå utan problem. Framförallt: glöm det du lärde dig om NiCd-batteriet när mobiltelefonen var ung. Det finns bara en anledning att inte ladda varje dag: att man inte har möjlighet att ladda varje natt.


Eftersom batteriet mår bättre ju lägre SOC( laddningsnivå) det har, så kan det vara ide att ställa in laddningen så den laddar upp bilen lagom till när man ska iväg nästa dag.
Då står bilen med låg SOC över natten.

Antagligen vet man ungefär hur mycket ström som går varje dag, och hur mycket reserv man behöver. Den kalkylen visar hur *lite* man måste ladda till nästa dag.

90% är mycket om man sedan låter bilen stå. Det kommer tära på batteriet, utan att det ens används.

Vad som sliter mer på batteriet, tidens tand eller antalet mil beror på hur man använder det. Det som sliter mest på ett batteri är hög SOC, och hög temperatur under lång tid. Ett par månader med mycket ström i värme sliter lika mycket som många mil.

Jag har samma range nu efter 2500mil som när bilen var ny. Jag har använtmin kunskap för att minimera degraderingen (inom rimliga gränser, det ska inte vara besvärligt att äga elbil).

Bild över hur ett Panasonic lithiumionbatteri av NCA-typ, samma som tesla har i Long-rangebilar på drkas av att stå laddat:
833BADB8-D67E-4238-9C93-E1AB58B12139.jpeg
Hur mitt batteri påverkats av 2500mil.
(blå kurva= mitt. Grön= genomsnittet)
D1A9E9E2-DF77-4F74-80C4-DEFD4DFB1229.jpeg
Hur fick du denna ladd grafen, har du matat in data själv vid laddning varje gång nån stans? Laddar du varje dag? Och hur mycket laddar du som Max?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3743
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av AAKEE »

M3170 skrev:
Precis, jag laddar bara när jag närmar mig ca 40% och då laddar jag till 90% eftersom den gränsen var för daglig resa i Tesla appen. Tycker ändå att det inte är så farlig mycket degradering.

Ska ställa ner min laddarens till 80% i och köra till ca 30% istället för då går laddningen snabbare.

Vore skoj och intressant om teslaclubsweden hade en databas där man kunde mata in miltal och batterityp samt hur många mil man kan ladda till vid tex 80,90 o 100%
Har du möjlighet att ladda hemma, ladda så ofta du kan och till ett lägre värde.

Det finns ingen vinst i att ladda sällan.
80-30 är bättre än 90-40 men mindre cykler än mycket bättre.
Laddar du varje natt kan du se till att laddningen startar så att den inte dtår länge med hög SOC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3743
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av AAKEE »

M3170 skrev:
Hur fick du denna ladd grafen, har du matat in data själv vid laddning varje gång nån stans? Laddar du varje dag? Och hur mycket laddar du som Max?
Jag har köpt ett abbonemang på teslafi. Då löser teslafi det automatiskt. Teslafi hämtar data automatiskt så det är bara logga in och kolla.

Jag kopplar in bilen varje gång jag parkerar hemma. Laddningen är inställd att börja på morgonkvisten så den inte står laddad länge. Laddar till rubt 55%. Kör ca 10 mil per veckodag.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av current »

Har också LG, kör TeslaFi. Min range har gått upp sen jag köpte bilen. Ligger idag på 543km, kört 1700 mil.
35D2A5E7-B435-43FC-BEAA-9A1E414D98CF.png
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 153
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av Bo99 »

Eftersom batteriet mår bättre ju lägre SOC( laddningsnivå) det har, så kan det vara ide att ställa in laddningen så den laddar upp bilen lagom till när man ska iväg nästa dag.
Då står bilen med låg SOC över natten.
Bara jag som reagerar över detta? Den optimala laddningsnivån när man inte kör är 50% efter vad jag förstått. Jag laddar upp till 50% när jag kommer hem på kvällen och resten upp till 80-90% tills 15-30 min innan jag ska köra nästa gång.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1975
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av pejvic »

Bo99 skrev:
Eftersom batteriet mår bättre ju lägre SOC( laddningsnivå) det har, så kan det vara ide att ställa in laddningen så den laddar upp bilen lagom till när man ska iväg nästa dag.
Då står bilen med låg SOC över natten.
Bara jag som reagerar över detta? Den optimala laddningsnivån när man inte kör är 50% efter vad jag förstått. Jag laddar upp till 50% när jag kommer hem på kvällen och resten upp till 80-90% tills 15-30 min innan jag ska köra nästa gång.
men då kör du långt med bilen på dina turer?
Om man inte behöver så skall den ju inte stå på 80 eller 90%-nivån. Det är därför strecken börjar på 50. Man skall ha så låg nivå som möjligt.
Själv har jag alltid 50, sätter den ibland på 60 också.
Skall man iväg över en helg till landet eller så då kan det blir 70 eller 80.

Viktiga är att man kommer hem med typ minst 1-2%
Haft alla 3/Y
Magnus71
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av Magnus71 »

Det är lite lätt hysteri kring laddningsnivå och lagring.
Som ni ser i Åkes graf planar slitaget ut vid lagringstemperatur 25 grader. Vad är medeltemperaturen utomhus i Sverige eller i garaget för den delen.
Ladda till 90% och var glad är min rekommendation.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1975
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av pejvic »

Magnus71 skrev:
Det är lite lätt hysteri kring laddningsnivå och lagring.
Som ni ser i Åkes graf planar slitaget ut vid lagringstemperatur 25 grader. Vad är medeltemperaturen utomhus i Sverige eller i garaget för den delen.
Ladda till 90% och var glad är min rekommendation.

Men inte om den bara får stå med hög SoC väl? Jag menar det är ju klart man laddar till 90 om man behöver det men det finns väl inga som helst plus med det? Det är väl typ uteslutet att det skulle vara bättre än 60%? även om jag bara har 15-20° i garaget.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 153
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av Bo99 »

men då kör du långt med bilen på dina turer?
Om man inte behöver så skall den ju inte stå på 80 eller 90%-nivån. Det är därför strecken börjar på 50. Man skall ha så låg nivå som möjligt.
Själv har jag alltid 50, sätter den ibland på 60 också.
Skall man iväg över en helg till landet eller så då kan det blir 70 eller 80.

Viktiga är att man kommer hem med typ minst 1-2%
Även du skriver "så låg nivå som möjligt" och sen att 50 eller 60 är vad du gör. Så låg nivå som möjligt är helt fel och vad jag reagerade över. Jag kan förstå att snabbladdning går fortare från en låg nivå men under 20% eller över 80-90% är inte bra utom då när man tvunget behöver 100%. Jag använder från 80% ner till 45% dagligen. Kopplar in kabeln här hemma och det laddas till 50%. Ca: 2-3 timmar innan jag ska köra nästa dag startar laddningen igen och laddar till 80% med 4,5 kW. Nej jag har inget garage.

VW e-up eller Tesla kan väl kvitta antar jag då batteritekniken är densamma. LFP pratar vi väl inte om här?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1975
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av pejvic »

Bo99 skrev:
men då kör du långt med bilen på dina turer?
Om man inte behöver så skall den ju inte stå på 80 eller 90%-nivån. Det är därför strecken börjar på 50. Man skall ha så låg nivå som möjligt.
Själv har jag alltid 50, sätter den ibland på 60 också.
Skall man iväg över en helg till landet eller så då kan det blir 70 eller 80.

Viktiga är att man kommer hem med typ minst 1-2%
Även du skriver "så låg nivå som möjligt" och sen att 50 eller 60 är vad du gör. Så låg nivå som möjligt är helt fel och vad jag reagerade över. Jag kan förstå att snabbladdning går fortare från en låg nivå men under 20% eller över 80-90% är inte bra utom då när man tvunget behöver 100%. Jag använder från 80% ner till 45% dagligen. Kopplar in kabeln här hemma och det laddas till 50%. Ca: 2-3 timmar innan jag ska köra nästa dag startar laddningen igen och laddar till 80% med 4,5 kW. Nej jag har inget garage.

VW e-up eller Tesla kan väl kvitta antar jag då batteritekniken är densamma. LFP pratar vi väl inte om här?
Nej inte LFP. Jag har fått för mig att man inte skall köra 45-80% utan att det är bättre i ditt fall att ha 25-60% om du vill ha lite i botten om det händer något.
Och jag har inte hört att batteriet tar skada att förvaras under 20%.

Enda som jag vet är att lilla batteriet inte underhållsladdas samt att vissa funktioner som sentry, dog mm inte funkar men aldrig hört att det skulle vara dåligt att ha låg laddnivå. Förutom om cellerna blir helt urladdade och står så, men rikgit så blir det ju aldrig. Vi har ju en del kvar även under 0%.
AAKE vet mer om detta.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av OfarligTesla »

pejvic skrev:

Men inte om den bara får stå med hög SoC väl? Jag menar det är ju klart man laddar till 90 om man behöver det men det finns väl inga som helst plus med det? Det är väl typ uteslutet att det skulle vara bättre än 60%? även om jag bara har 15-20° i garaget.
Bättre är det inte men om du kollar grafen (finns andra studier som fått liknande resultat) så ser man att det är väldigt liten skillnad mellan 60 och 90% (eller 100%). 50% och under har i var fall lite mer skillnad så där kan man se en nytta av att hålla den nivån. Har du under 25 grader vid lagring så bör dock skillnaderna bli ännu mindre än de vi ser i grafen.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av Arctic Drifter »

Min dagliga förbrukning i nuläget är 60 %, sommartid cirka 55 %.

Jag har timpris och laddar i huvudsak nattetid, avfärd sker 0600 på morgonen.

Min typiska laddcykel sommartid är att ladda till 55-60% och komma hem med 5-10 %, vintertid laddar jag till 75% och kommer hem med 15 %.

Jag har inte räckviddsångest utan litar på mig och bilen. Så skulle inte ha några problem att komma hem med låg SOC, däremot fått för mig att det inte är bra att den står med säg SoC på 8% och det är -15 ute.
Har jag fel där? Låg SoC och kallt är inget som sliter?

Som nu, den står med SoC 16 % och har inget behov av att köra under helgen. Ladda i natt eller bättre att ladda natten till måndag?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3743
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av AAKEE »

Bo99 skrev:
Bara jag som reagerar över detta? Den optimala laddningsnivån när man inte kör är 50% efter vad jag förstått. Jag laddar upp till 50% när jag kommer hem på kvällen och resten upp till 80-90% tills 15-30 min innan jag ska köra nästa gång.
Nej, 50% är inte den optimala nivån när bilen inte används om man tänker på att minimera degraderingen.

För de allra flesta lithiumbatterier (alla vanliga) är det 0% som ger lägst degradering när bilen inte används.
Ju lägre SOC desto bättre helt enkelt.

Det blir upp till var och en att välja vilken SOC man laddar till och vilken den står med på tex nätter.

0% är ju inte jättepraktiskt när man ska på stan och handla till tacofredag.

Det förekommer ett rykte att 50% är bäst, det är inte korrekt. 50% är mycket bättre än 80-90% men sämre än 10-20-30%.


-Låg SOC ger lägre degradering pga tidens tand (calendar aging).

-Låg SOC ger även mindre slitage av cyklerna(cyclic aging). 50-30 eller ännu bättre 30-10% ger mindre slitage än 70-50 eller 60-40%.

-Små cykler är bättre än stora. Ladda ofta.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3743
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av AAKEE »

Gör den här quizen och se om du är lurad av batterimyterna:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... Q/viewform
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av Xeik »

11/13 rätt. Är man godkänd då?
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av Arctic Drifter »

AAKEE skrev:
Gör den här quizen och se om du är lurad av batterimyterna:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... Q/viewform
Jag fick 11 av 13, fick några extra efter att ha läst dina senaste inlägg i den här tråden.

Däremot, den här frågan tycker jag känns felformulerad utifrån svaret:
2022-11-25 B Deg.jpg
Svaret jämför 100 med 80 och 90 men frågeställningen är ju om det är skadligt att ligga på 100%.
Tesla Model Y Performance
Skriv svar