Degradering av batteriet

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev:
Ja, exakt så menar jag. Jag har inte heller sett någon tydlig koppling, vilket fick mig att undra. Möjligen kan det vara max 1 kWh skillnad när batteriet är kallt, men det kanske bara är tillfälligheter.
Det ska egentligen inte vara någon skillnad, ju. SOC är (ska vara) oförändrat även man har den blå snöflingan. Tesla skriver att en mindre kapacitet är tillgänglig när batteriet är kallt men att man återfår den när det värmts upp.

I verkligheten är inre resistansen mycket högre vid kallt batteri så det blir värmeförluster när det är kallt.

Din beräkning bör oavsett inte påverkas, om bilen visar lägre SOC bör den också visa lägre beräknad räckvidd så kallylen bör peka på samma kapacitet.

Hela den beräkningen har sitt ursprung i ’Nominal Full Pack’ som är ett värde som BMS beräknar/uppskattar. Det är batteriets beräknade totala kapacitet. Bilen räknar fram sin räckvidd genom att dividera kvarvarande energiinnehåll med snittet enligt snitt på energiappen.

När bilen beräknar SOC är det i princip kvarvarande energi / nominal full pack.
Det innebär att om man tar snitt x förbrukning och dividerar med SOC ska man hamna exakt på nominal full pack. Skiljer det är det egentligen avrundningar på SOC, räckvidd i km och snitt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Degradering av batteriet

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 05 dec 2022 18:10
AAKEE skrev:

Jag har inte sett någon direkt koppling till batteritemperatur där.
Ja, exakt så menar jag. Jag har inte heller sett någon tydlig koppling, vilket fick mig att undra. Möjligen kan det vara max 1 kWh skillnad när batteriet är kallt, men det kanske bara är tillfälligheter.
Jag har kikat på det här med snöflingan. och kallt batteri.

När diplayen visar lägre SOC för att batteriet är kallt, sjunker inte SOC i BMS. Nominal remaining är samma procenttal.

Jag lämnade bilen i kallt ute i flera dygn, och batteritemperaturen var runt -13 till -15C.
När jag lämnade bilen var SOC på skärmen 55%.

Efter att batteriet hade svalnat var SOC på skärmen 51%.
BMS (läst via Scan My Tesla visade 54.8% SOC). Energiinnehållet enligt BMS (Nominal Remaining) ändras inte heller.

Bilen har full koll påp vilken SOC det är men presenterar en annan SOC, antagligen för att det kommer gå åt energi att värma batteriet, så om man skulle titta på, och lita på räckvidden vid batterisymbolen skulle den misstämma. Tesla drar alltå medvetet av SOC för att kompensera för den förlust i räckvidd man kommer ha p.ga att batteriet är kallt. Då är logiken antagligen att eftersom räckvidden visas neddragen så gör man det med SOC också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar