Tack!!dstr skrev:Borde citerat den här istället - men jag kommenterar denna också, "just to rub it in".Walker skrev:Om så ändå vore. Några år kanske…dstr skrev:Vi ses om ett par månader igen.
Välkommen tillbaka
Hr Ågren
Moderator: Redaktion
Re: Hr Ågren
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hr Ågren
Transportstyrelsen fick min godkända ansökan 21/12/10. Så i slutet på maj har jag slantarna.mati skrev:Hur vet du när du får din miljöbonus?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Hr Ågren
Då gäller det att tajma leverans av Y innan maj månads utgång eller hoppas på att a) reglerna inte ändras eller b) Tesla justerar priset.
Model Y LR AWD 2022
Re: Hr Ågren
Eller så skaffar jag Y tidigare och har 2 bilar någon månad….jonasl skrev:Då gäller det att tajma leverans av Y innan maj månads utgång eller hoppas på att a) reglerna inte ändras eller b) Tesla justerar priset.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hr Ågren
Det är helt OK.Walker skrev:Skatteteknisk kullerbytta. Helt lagligt och moraliskt men för komplicerat att skriva och förklara här.martinot skrev:Välkommen tillbaka i juni!Walker skrev:Ja, då har jag suttit vid miniräknaren igen…. Och allt tyder ju på att jag hoppat i galen tunna.
Har denna gången tagit hjälp av en revisor och kokat mina böcker.
Allt tyder på att Ioniq 5’an blir lika långlivad i min ägo som eGolfen blev, dvs 6 månader. Så fort bonusen tickat in sälja den till förmån för en Tesla Y!!!!
Vilken lättnad!!
(Någon som är intresserad av en IQ5’a? Pm’a mig! )
Vad var det som främst fick dig att ändra dig (om man får vara nyfiken att fråga)?
Tänkte mer praktiskt vad du inte gillade med Hyundai och vad du saknade hos Tesla?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hr Ågren
Allt? Typ.martinot skrev:Det är helt OK.Walker skrev:Skatteteknisk kullerbytta. Helt lagligt och moraliskt men för komplicerat att skriva och förklara här.martinot skrev:Välkommen tillbaka i juni!Walker skrev:Ja, då har jag suttit vid miniräknaren igen…. Och allt tyder ju på att jag hoppat i galen tunna.
Har denna gången tagit hjälp av en revisor och kokat mina böcker.
Allt tyder på att Ioniq 5’an blir lika långlivad i min ägo som eGolfen blev, dvs 6 månader. Så fort bonusen tickat in sälja den till förmån för en Tesla Y!!!!
Vilken lättnad!!
(Någon som är intresserad av en IQ5’a? Pm’a mig! )
Vad var det som främst fick dig att ändra dig (om man får vara nyfiken att fråga)?
Tänkte mer praktiskt vad du inte gillade med Hyundai och vad du saknade hos Tesla?
Skämt å sido så tyckte jag min 3’a var den ultimata bilen. Mobilnyckel, minimalistisk instrumentering, sittkomfort, enkelheten, förarprofiler kopplade till telefonnyckeln, SuC, smidig app, körupplevelsen (bilen känns tight) utrymmen, användbar frunk är några fördelar som både frun och jag uppskattar på Teslan/saknar på IQ5. Y upplevs som mindre och smidigare, bättre koll på bilens ”hörn”.
OBS! Allt detta är subjektiva bedömningar vi gör - inte något facit. Vi trivs helt enkelt bättre i en Tesla. Bilköp/ägande handlar ju mycket om just känsla och för många är inte Tesla rätt bil. För mig hittade jag hem vid min första provkörning av en S för 6 år sedan och frun föll pladask för 3’an.
Vi är Teslaianer och ALLT annat känns gammalt, krångligt, med en doft av benzin. Vi ville ge Håndajen en chans men ångrade oss i princip dag 1.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hr Ågren
Förstår hur du känner i Ioniq 5 eftersom du kommer från Tesla.
Jag hade nog känt samma sak.
Inget fel med Ioniq 5 men det är ändå lite "Grand Mamma,s Car" som Sandy Munro brukar säga.
Välkommen tillbaka.
Jag hade nog känt samma sak.
Inget fel med Ioniq 5 men det är ändå lite "Grand Mamma,s Car" som Sandy Munro brukar säga.
Välkommen tillbaka.
Re: Hr Ågren
Tack! (Livet har återvänt lite)Dexter skrev:Förstår hur du känner i Ioniq 5 eftersom du kommer från Tesla.
Jag hade nog känt samma sak.
Inget fel med Ioniq 5 men det är ändå lite "Grand Mamma,s Car" som Sandy Munro brukar säga.
Välkommen tillbaka.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hr Ågren
Skämt å sido så tyckte jag min 3’a var den ultimata bilen. Mobilnyckel, minimalistisk instrumentering, sittkomfort, enkelheten, förarprofiler kopplade till telefonnyckeln, SuC, smidig app, körupplevelsen (bilen känns tight) utrymmen, användbar frunk är några fördelar som både frun och jag uppskattar på Teslan/saknar på IQ5. Y upplevs som mindre och smidigare, bättre koll på bilens ”hörn”.
OBS! Allt detta är subjektiva bedömningar vi gör - inte något facit. Vi trivs helt enkelt bättre i en Tesla. Bilköp/ägande handlar ju mycket om just känsla och för många är inte Tesla rätt bil. För mig hittade jag hem vid min första provkörning av en S för 6 år sedan och frun föll pladask för 3’an.
Vi är Teslaianer och ALLT annat känns gammalt, krångligt, med en doft av benzin. Vi ville ge Håndajen en chans men ångrade oss i princip dag 1.[/quote]
Jag kunde inte skrivit det bättre själv, precis min känsla för bilen. Är 76 år, har haft alla möjliga bilar, Porsche 911 Carrera (några st), Audi Quattro, BMW M5, Lexus, en rad Audis, senast 2 st A8 + Ducati 916 mc. Men kände mig direkt hemma i 3:an, så skönt med de fördelar du räknat upp, känner precis likadant, är inte alls sugen på något annat, försöker alltid hitta ärenden så man får köra en bit
OBS! Allt detta är subjektiva bedömningar vi gör - inte något facit. Vi trivs helt enkelt bättre i en Tesla. Bilköp/ägande handlar ju mycket om just känsla och för många är inte Tesla rätt bil. För mig hittade jag hem vid min första provkörning av en S för 6 år sedan och frun föll pladask för 3’an.
Vi är Teslaianer och ALLT annat känns gammalt, krångligt, med en doft av benzin. Vi ville ge Håndajen en chans men ångrade oss i princip dag 1.[/quote]
Jag kunde inte skrivit det bättre själv, precis min känsla för bilen. Är 76 år, har haft alla möjliga bilar, Porsche 911 Carrera (några st), Audi Quattro, BMW M5, Lexus, en rad Audis, senast 2 st A8 + Ducati 916 mc. Men kände mig direkt hemma i 3:an, så skönt med de fördelar du räknat upp, känner precis likadant, är inte alls sugen på något annat, försöker alltid hitta ärenden så man får köra en bit
Re: Hr Ågren
Kul att ni trivs i tesla och tur för biltillverkare att vi människor har olika inställning och behov. Men håller med lite om grand ma car om I5 men ni anser väl att jag kör en grand pa car vilket jag nog gör men är ju 47 år gammal.
27,8 kWp solceller
Re: Hr Ågren
Det blir lite OT, men vad sa du nu? Vadå ansökan? Måste man ansöka om miljöbonusen? Det har jag aldrig gjort tidigare. Eller är det eftersom du köpte bilen privat?Walker skrev:Transportstyrelsen fick min godkända ansökan 21/12/10. Så i slutet på maj har jag slantarna.mati skrev:Hur vet du när du får din miljöbonus?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hr Ågren
Jo så är det, du äger väl inte din utan leasar den väl, ägaren till bilen måste ansöka om bonusen.mati skrev:Det blir lite OT, men vad sa du nu? Vadå ansökan? Måste man ansöka om miljöbonusen? Det har jag aldrig gjort tidigare. Eller är det eftersom du köpte bilen privat?Walker skrev:Transportstyrelsen fick min godkända ansökan 21/12/10. Så i slutet på maj har jag slantarna.mati skrev:Hur vet du när du får din miljöbonus?
27,8 kWp solceller
Re: Hr Ågren
Nejjjj, då kan jag avskriva bonusen med en gång. Det är Sparbanken Skaraborg via Swedbank som är leasinggivare. Och med tanke på hur omständligt och krångligt det var för dem att fixa ett leasingavtal så kommer de nog aldrig ansöka om miljöbonusen. De har nog ingen aning att man behöver göra det.Dafro skrev:Jo så är det, du äger väl inte din utan leasar den väl, ägaren till bilen måste ansöka om bonusen.mati skrev:Det blir lite OT, men vad sa du nu? Vadå ansökan? Måste man ansöka om miljöbonusen? Det har jag aldrig gjort tidigare. Eller är det eftersom du köpte bilen privat?Walker skrev:Transportstyrelsen fick min godkända ansökan 21/12/10. Så i slutet på maj har jag slantarna.mati skrev:Hur vet du när du får din miljöbonus?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hr Ågren
Mejla transportstyrelsen och fråga, det gjorde jag om mitt bidragspengar min leasingbil. Sedan får du ta tag i Sparbanken vid behov. Lycka till.
27,8 kWp solceller
Re: Hr Ågren
Bra idé. Tack.Dafro skrev:Mejla transportstyrelsen och fråga, det gjorde jag om mitt bidragspengar min leasingbil. Sedan får du ta tag i Sparbanken vid behov. Lycka till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hr Ågren
Du har 6 månader på dig att ansöka. Därefter tar det 6 månader + 1 vecka att få slantarna.Dafro skrev:Mejla transportstyrelsen och fråga, det gjorde jag om mitt bidragspengar min leasingbil. Sedan får du ta tag i Sparbanken vid behov. Lycka till.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hr Ågren
Har Du avtalet via Swedbank Leasing kan Du vara lugn, de hanterade min bonus klockrent och sänkte premien för den återstående avtalsperioden när den väl kommit in på deras konto:)mati skrev:Nejjjj, då kan jag avskriva bonusen med en gång. Det är Sparbanken Skaraborg via Swedbank som är leasinggivare. Och med tanke på hur omständligt och krångligt det var för dem att fixa ett leasingavtal så kommer de nog aldrig ansöka om miljöbonusen. De har nog ingen aning att man behöver göra det.Dafro skrev:Jo så är det, du äger väl inte din utan leasar den väl, ägaren till bilen måste ansöka om bonusen.mati skrev:Det blir lite OT, men vad sa du nu? Vadå ansökan? Måste man ansöka om miljöbonusen? Det har jag aldrig gjort tidigare. Eller är det eftersom du köpte bilen privat?Walker skrev:Transportstyrelsen fick min godkända ansökan 21/12/10. Så i slutet på maj har jag slantarna.mati skrev:Hur vet du när du får din miljöbonus?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hr Ågren
Men fortfarande värt att kolla med transportstyrelsen att brevet kommit in och är registrerat
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hr Ågren
Låter lovande. Men jag litar inte på dem. De hanterade min leasingansökan som om det var första gången de gjorde detta. Det beror såklart på vilken handläggare man råkar få. Jag har för säkerhets skull skickat ett mejl till Transportstyrelsen nu.roffe_s skrev:Har Du avtalet via Swedbank Leasing kan Du vara lugn, de hanterade min bonus klockrent och sänkte premien för den återstående avtalsperioden när den väl kommit in på deras konto:)
Som jag skrev i en annan tråd så räknar jag inte med att få bonusen ändå. Men det beror naturligtvis på regeringens konstiga budgetpolitik. Det skulle ju vara lite snopet om det är banken som kvaddar det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hr Ågren
Samma här. Det enda jag saknar från min tid med Tesla är SuC. Och även det är egentligen ingenting jag verkligen saknar, eftersom jag inte har något större behov av snabbladdning mer än någon enstaka gång om året. Det är mer en känsla, avsaknaden av frihet. Att inte kunna åka vart man vill, även om man aldrig gör det ändå.Dafro skrev:Kul att ni trivs i tesla och tur för biltillverkare att vi människor har olika inställning och behov. Men håller med lite om grand ma car om I5 men ni anser väl att jag kör en grand pa car vilket jag nog gör men är ju 47 år gammal.
Jag trivs faktiskt bättre i "grandpa-bilar" av Ioniq5-snitt. Även om den har sina uppenbara brister så skulle jag aldrig byta in den mot en Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hr Ågren
Tror att de flesta kommer köpa "Grand-Pa-Bilar" faktiskt eftersom de är mer lika fossil instrumenteringen fast med en modern skärm därtill.mati skrev:Samma här. Det enda jag saknar från min tid med Tesla är SuC. Och även det är egentligen ingenting jag verkligen saknar, eftersom jag inte har något större behov av snabbladdning mer än någon enstaka gång om året. Det är mer en känsla, avsaknaden av frihet. Att inte kunna åka vart man vill, även om man aldrig gör det ändå.Dafro skrev:Kul att ni trivs i tesla och tur för biltillverkare att vi människor har olika inställning och behov. Men håller med lite om grand ma car om I5 men ni anser väl att jag kör en grand pa car vilket jag nog gör men är ju 47 år gammal.
Jag trivs faktiskt bättre i "grandpa-bilar" av Ioniq5-snitt. Även om den har sina uppenbara brister så skulle jag aldrig byta in den mot en Tesla.
De flesta känner sig mer hemma i dem.
Sen inte minst kanske lite billigare än Tesla de flesta av dem.
Tur att vi har olika smak annars hade det varit tråkigt om alla körde Tesla.
När jag är sugen på ha lite Grand-Pa-känsla så gungar jag fram i min nyare XC60 med komfort som vissa kallar det.
Men inget slår M3P:n för min del.