Corona?jonasl skrev:Hur har du gjort för att bara köra 4400 mil på tre år??
Jag jobbpendlar inte och kör inte bil dagligen ens men kommer lätt upp i de milen ändå.
Hr Ågren
Moderator: Redaktion
Re: Hr Ågren
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hr Ågren
Helt enig. (Fast även om värdetappet är högre i % tror jag inte att jag tappar 180K mer på Håndajen)LarsL skrev:Blir intressant att se om 3 år om du gjorde rätt val utifrån ekonomin. Det är inte helt otroligt om Model Y tagit igen en stor del av skillnaden i inköpspris.
Men jag tycker också att Model Y är lite väl dyr och jag har försökt titta på andra bilar… men de håller tyvärr inte måttet. De är alldeles för mycket fossilbil eller helt enkelt ålderdomliga.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hr Ågren
Inte så konstigt, och speciellt med pandemi och allt. Hade ca 2500 mil på min förra M3 som jag hade haft i två år.jonasl skrev:Hur har du gjort för att bara köra 4400 mil på tre år??
Jag jobbpendlar inte och kör inte bil dagligen ens men kommer lätt upp i de milen ändå.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hr Ågren
Min e-tron har precis passerat 3200 mil efter 2,5 år. De första 2000 mil har jag avverkat under de första 7-8 månaderna. Och sen hände inget mer. Det är inte mycket mer än 50 mil i månaden de senaste 2 åren.martinot skrev:Inte så konstigt, och speciellt med pandemi och allt. Hade ca 2500 mil på min förra M3 som jag hade haft i två år.jonasl skrev:Hur har du gjort för att bara köra 4400 mil på tre år??
Jag jobbpendlar inte och kör inte bil dagligen ens men kommer lätt upp i de milen ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hr Ågren
12200 mil sedan mars 2019, och då har jag naturligtvis inte kört bil till och från jobbet sen mars 2020. Det gjorde jag i och för sig inte före pandemin heller (det går snabbare att cykla). Men vi har ersatt många kollektivtrafikresor med bil, och har torp 32 mil bort som vi ofta åker till. Det samlar mil …martinot skrev:Inte så konstigt, och speciellt med pandemi och allt. Hade ca 2500 mil på min förra M3 som jag hade haft i två år.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Hr Ågren
Samma här, men det beror på att man tar varje chans att åka någonstans bara för nöjet att få ut och köra en stund, lika roligt varje gång (SR+, 2021)jonasl skrev:Hur har du gjort för att bara köra 4400 mil på tre år??
Jag jobbpendlar inte och kör inte bil dagligen ens men kommer lätt upp i de milen ändå.
Kollade Hyundais visningsbil i Malmö, så jäkla tråkig inredning och stolklädsel.......
Re: Hr Ågren
Rub it in….ducce916m skrev:Samma här, men det beror på att man tar varje chans att åka någonstans bara för nöjet att få ut och köra en stund, lika roligt varje gång (SR+, 2021)jonasl skrev:Hur har du gjort för att bara köra 4400 mil på tre år??
Jag jobbpendlar inte och kör inte bil dagligen ens men kommer lätt upp i de milen ändå.
Kollade Hyundais visningsbil i Malmö, så jäkla tråkig inredning och stolklädsel.......
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hr Ågren
Titta på den dom har i hallen iställetducce916m skrev:Samma här, men det beror på att man tar varje chans att åka någonstans bara för nöjet att få ut och köra en stund, lika roligt varje gång (SR+, 2021)jonasl skrev:Hur har du gjort för att bara köra 4400 mil på tre år??
Jag jobbpendlar inte och kör inte bil dagligen ens men kommer lätt upp i de milen ändå.
Kollade Hyundais visningsbil i Malmö, så jäkla tråkig inredning och stolklädsel.......
Essentialen dom har för provkörning är ju zzzzzzzzzzzz
Re: Hr Ågren
Ja, då har jag suttit vid miniräknaren igen…. Och allt tyder ju på att jag hoppat i galen tunna.
Har denna gången tagit hjälp av en revisor och kokat mina böcker.
Allt tyder på att Ioniq 5’an blir lika långlivad i min ägo som eGolfen blev, dvs 6 månader. Så fort bonusen tickat in sälja den till förmån för en Tesla Y!!!!
Vilken lättnad!!
(Någon som är intresserad av en IQ5’a? Pm’a mig! )
Har denna gången tagit hjälp av en revisor och kokat mina böcker.
Allt tyder på att Ioniq 5’an blir lika långlivad i min ägo som eGolfen blev, dvs 6 månader. Så fort bonusen tickat in sälja den till förmån för en Tesla Y!!!!
Vilken lättnad!!
(Någon som är intresserad av en IQ5’a? Pm’a mig! )
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hr Ågren
Tja, jag kör mindre än 1500 mil per år.jonasl skrev:Hur har du gjort för att bara köra 4400 mil på tre år??
Jag jobbpendlar inte och kör inte bil dagligen ens men kommer lätt upp i de milen ändå.
Blir ju mycket hemmakontor och klart mindre resande, både i jobb och privat, nu i Coronatider.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hr Ågren
Välkommen tillbaka i juni!Walker skrev:Ja, då har jag suttit vid miniräknaren igen…. Och allt tyder ju på att jag hoppat i galen tunna.
Har denna gången tagit hjälp av en revisor och kokat mina böcker.
Allt tyder på att Ioniq 5’an blir lika långlivad i min ägo som eGolfen blev, dvs 6 månader. Så fort bonusen tickat in sälja den till förmån för en Tesla Y!!!!
Vilken lättnad!!
(Någon som är intresserad av en IQ5’a? Pm’a mig! )
Vad var det som främst fick dig att ändra dig (om man får vara nyfiken att fråga)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hr Ågren
Skatteteknisk kullerbytta. Helt lagligt och moraliskt men för komplicerat att skriva och förklara här.martinot skrev:Välkommen tillbaka i juni!Walker skrev:Ja, då har jag suttit vid miniräknaren igen…. Och allt tyder ju på att jag hoppat i galen tunna.
Har denna gången tagit hjälp av en revisor och kokat mina böcker.
Allt tyder på att Ioniq 5’an blir lika långlivad i min ägo som eGolfen blev, dvs 6 månader. Så fort bonusen tickat in sälja den till förmån för en Tesla Y!!!!
Vilken lättnad!!
(Någon som är intresserad av en IQ5’a? Pm’a mig! )
Vad var det som främst fick dig att ändra dig (om man får vara nyfiken att fråga)?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hr Ågren
Hur vet du när du får din miljöbonus?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hr Ågren
Borde citerat den här istället - men jag kommenterar denna också, "just to rub it in".Walker skrev:Om så ändå vore. Några år kanske…dstr skrev:Vi ses om ett par månader igen.
Välkommen tillbaka
Re: Hr Ågren
Tack!!dstr skrev:Borde citerat den här istället - men jag kommenterar denna också, "just to rub it in".Walker skrev:Om så ändå vore. Några år kanske…dstr skrev:Vi ses om ett par månader igen.
Välkommen tillbaka
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hr Ågren
Transportstyrelsen fick min godkända ansökan 21/12/10. Så i slutet på maj har jag slantarna.mati skrev:Hur vet du när du får din miljöbonus?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Hr Ågren
Då gäller det att tajma leverans av Y innan maj månads utgång eller hoppas på att a) reglerna inte ändras eller b) Tesla justerar priset.
Model Y LR AWD 2022
Re: Hr Ågren
Eller så skaffar jag Y tidigare och har 2 bilar någon månad….jonasl skrev:Då gäller det att tajma leverans av Y innan maj månads utgång eller hoppas på att a) reglerna inte ändras eller b) Tesla justerar priset.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hr Ågren
Det är helt OK.Walker skrev:Skatteteknisk kullerbytta. Helt lagligt och moraliskt men för komplicerat att skriva och förklara här.martinot skrev:Välkommen tillbaka i juni!Walker skrev:Ja, då har jag suttit vid miniräknaren igen…. Och allt tyder ju på att jag hoppat i galen tunna.
Har denna gången tagit hjälp av en revisor och kokat mina böcker.
Allt tyder på att Ioniq 5’an blir lika långlivad i min ägo som eGolfen blev, dvs 6 månader. Så fort bonusen tickat in sälja den till förmån för en Tesla Y!!!!
Vilken lättnad!!
(Någon som är intresserad av en IQ5’a? Pm’a mig! )
Vad var det som främst fick dig att ändra dig (om man får vara nyfiken att fråga)?
Tänkte mer praktiskt vad du inte gillade med Hyundai och vad du saknade hos Tesla?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hr Ågren
Allt? Typ.martinot skrev:Det är helt OK.Walker skrev:Skatteteknisk kullerbytta. Helt lagligt och moraliskt men för komplicerat att skriva och förklara här.martinot skrev:Välkommen tillbaka i juni!Walker skrev:Ja, då har jag suttit vid miniräknaren igen…. Och allt tyder ju på att jag hoppat i galen tunna.
Har denna gången tagit hjälp av en revisor och kokat mina böcker.
Allt tyder på att Ioniq 5’an blir lika långlivad i min ägo som eGolfen blev, dvs 6 månader. Så fort bonusen tickat in sälja den till förmån för en Tesla Y!!!!
Vilken lättnad!!
(Någon som är intresserad av en IQ5’a? Pm’a mig! )
Vad var det som främst fick dig att ändra dig (om man får vara nyfiken att fråga)?
Tänkte mer praktiskt vad du inte gillade med Hyundai och vad du saknade hos Tesla?
Skämt å sido så tyckte jag min 3’a var den ultimata bilen. Mobilnyckel, minimalistisk instrumentering, sittkomfort, enkelheten, förarprofiler kopplade till telefonnyckeln, SuC, smidig app, körupplevelsen (bilen känns tight) utrymmen, användbar frunk är några fördelar som både frun och jag uppskattar på Teslan/saknar på IQ5. Y upplevs som mindre och smidigare, bättre koll på bilens ”hörn”.
OBS! Allt detta är subjektiva bedömningar vi gör - inte något facit. Vi trivs helt enkelt bättre i en Tesla. Bilköp/ägande handlar ju mycket om just känsla och för många är inte Tesla rätt bil. För mig hittade jag hem vid min första provkörning av en S för 6 år sedan och frun föll pladask för 3’an.
Vi är Teslaianer och ALLT annat känns gammalt, krångligt, med en doft av benzin. Vi ville ge Håndajen en chans men ångrade oss i princip dag 1.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hr Ågren
Förstår hur du känner i Ioniq 5 eftersom du kommer från Tesla.
Jag hade nog känt samma sak.
Inget fel med Ioniq 5 men det är ändå lite "Grand Mamma,s Car" som Sandy Munro brukar säga.
Välkommen tillbaka.
Jag hade nog känt samma sak.
Inget fel med Ioniq 5 men det är ändå lite "Grand Mamma,s Car" som Sandy Munro brukar säga.
Välkommen tillbaka.
Re: Hr Ågren
Tack! (Livet har återvänt lite)Dexter skrev:Förstår hur du känner i Ioniq 5 eftersom du kommer från Tesla.
Jag hade nog känt samma sak.
Inget fel med Ioniq 5 men det är ändå lite "Grand Mamma,s Car" som Sandy Munro brukar säga.
Välkommen tillbaka.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hr Ågren
Skämt å sido så tyckte jag min 3’a var den ultimata bilen. Mobilnyckel, minimalistisk instrumentering, sittkomfort, enkelheten, förarprofiler kopplade till telefonnyckeln, SuC, smidig app, körupplevelsen (bilen känns tight) utrymmen, användbar frunk är några fördelar som både frun och jag uppskattar på Teslan/saknar på IQ5. Y upplevs som mindre och smidigare, bättre koll på bilens ”hörn”.
OBS! Allt detta är subjektiva bedömningar vi gör - inte något facit. Vi trivs helt enkelt bättre i en Tesla. Bilköp/ägande handlar ju mycket om just känsla och för många är inte Tesla rätt bil. För mig hittade jag hem vid min första provkörning av en S för 6 år sedan och frun föll pladask för 3’an.
Vi är Teslaianer och ALLT annat känns gammalt, krångligt, med en doft av benzin. Vi ville ge Håndajen en chans men ångrade oss i princip dag 1.[/quote]
Jag kunde inte skrivit det bättre själv, precis min känsla för bilen. Är 76 år, har haft alla möjliga bilar, Porsche 911 Carrera (några st), Audi Quattro, BMW M5, Lexus, en rad Audis, senast 2 st A8 + Ducati 916 mc. Men kände mig direkt hemma i 3:an, så skönt med de fördelar du räknat upp, känner precis likadant, är inte alls sugen på något annat, försöker alltid hitta ärenden så man får köra en bit
OBS! Allt detta är subjektiva bedömningar vi gör - inte något facit. Vi trivs helt enkelt bättre i en Tesla. Bilköp/ägande handlar ju mycket om just känsla och för många är inte Tesla rätt bil. För mig hittade jag hem vid min första provkörning av en S för 6 år sedan och frun föll pladask för 3’an.
Vi är Teslaianer och ALLT annat känns gammalt, krångligt, med en doft av benzin. Vi ville ge Håndajen en chans men ångrade oss i princip dag 1.[/quote]
Jag kunde inte skrivit det bättre själv, precis min känsla för bilen. Är 76 år, har haft alla möjliga bilar, Porsche 911 Carrera (några st), Audi Quattro, BMW M5, Lexus, en rad Audis, senast 2 st A8 + Ducati 916 mc. Men kände mig direkt hemma i 3:an, så skönt med de fördelar du räknat upp, känner precis likadant, är inte alls sugen på något annat, försöker alltid hitta ärenden så man får köra en bit
Re: Hr Ågren
Kul att ni trivs i tesla och tur för biltillverkare att vi människor har olika inställning och behov. Men håller med lite om grand ma car om I5 men ni anser väl att jag kör en grand pa car vilket jag nog gör men är ju 47 år gammal.
27,8 kWp solceller