Hr Ågren

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Hr Ågren

Inlägg av Walker »

Vilken konstig känsla. Nästan overklig. Jag ska lämna Teslaland och flytta ihop med en Korean. :shock:
Känner stor vånda och smärta. Trodde aldrig att jag skulle känna så för att sälja en bil. Men frugan och jag har sagt att vi ska ge den nya medlemmen i familjen en chans. 3 år, sedan får vi se om vi återvänder.
Det är i a f inget snack om saken. Teslan har varit den klart billigaste och i SÄRKLASS bästa bilen jag varit i närheten av. Varje tur dessa 4400 mil har varit en njutning. Tack Tessla för dessa knappa 3 år. Hoppas på återseende.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Hr Ågren

Inlägg av McFace »

Hosta två gånger om du skriver det här mot din vilja.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hr Ågren

Inlägg av MWall »

Varför gör du så här mot dig själv? Så mycket billigare kan väl inte en ny Hyundai bli mot en begagnad Model 3?

Såg att du tog upp försäkringen som en orsak men den skillnaden är ju liten relativt värdetappen.

Ps. Hur många goda år har du kvar? Har du verkligen råd att kasta bort 3 år? :lol:
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Hr Ågren

Inlägg av Dexter86 »

MWall skrev:
Varför gör du så här mot dig själv? Så mycket billigare kan väl inte en ny Hyundai bli mot en begagnad Model 3?

Såg att du tog upp försäkringen som en orsak men den skillnaden är ju liten relativt värdetappen.

Ps. Hur många goda år har du kvar? Har du verkligen råd att kasta bort 3 år? :lol:
1200-1500/månad vs kanske vad, 6-700/månad för koreanen? MYCKET cash man slangar ut på endast försäkring, och tråkigt om man skulle behöva byta glastaket eller så tex :/ tar emot lite d där , enda som får mig och tveka lite på köpa eller inte köpa.


Hur som haver, ni kommer nog bli nöjda med den nya också, bra o testa nytt territorium emellanåt haha
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Hr Ågren

Inlägg av dstr »

Vi ses om ett par månader igen. ;)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hr Ågren

Inlägg av Walker »

McFace skrev:
Hosta två gånger om du skriver det här mot din vilja.
Host, host :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hr Ågren

Inlägg av Walker »

MWall skrev:
Varför gör du så här mot dig själv? Så mycket billigare kan väl inte en ny Hyundai bli mot en begagnad Model 3?

Såg att du tog upp försäkringen som en orsak men den skillnaden är ju liten relativt värdetappen.

Ps. Hur många goda år har du kvar? Har du verkligen råd att kasta bort 3 år? :lol:
Behöver en bil jag kan lasta lite i och som får dra minst 1300 kg. Alternativet är en Y (som kostar 180000.- mer än IQ5) Halvförsäkring kostar mig för 3/Y 4800.-/år och helförsäkring 12700.-/år
Håndajen kostar halvförsäkring 1639.-/år. De slantarna går inte att snacka bort.
…tyvärr.
Ps: jag är inte dö än! ”Bara” 57 så visst kan jag avvara 3 år i Hyundai-träsket. Kommer nog njuta ännu mer när jag kommer tillbaka!!!
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hr Ågren

Inlägg av Walker »

dstr skrev:
Vi ses om ett par månader igen. ;)
Om så ändå vore. Några år kanske…
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hr Ågren

Inlägg av jonasl »

Hur har du gjort för att bara köra 4400 mil på tre år??

Jag jobbpendlar inte och kör inte bil dagligen ens men kommer lätt upp i de milen ändå.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hr Ågren

Inlägg av LarsL »

Blir intressant att se om 3 år om du gjorde rätt val utifrån ekonomin. Det är inte helt otroligt om Model Y tagit igen en stor del av skillnaden i inköpspris.

Men jag tycker också att Model Y är lite väl dyr och jag har försökt titta på andra bilar… men de håller tyvärr inte måttet. De är alldeles för mycket fossilbil eller helt enkelt ålderdomliga.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hr Ågren

Inlägg av Walker »

jonasl skrev:
Hur har du gjort för att bara köra 4400 mil på tre år??

Jag jobbpendlar inte och kör inte bil dagligen ens men kommer lätt upp i de milen ändå.
Corona?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hr Ågren

Inlägg av Walker »

LarsL skrev:
Blir intressant att se om 3 år om du gjorde rätt val utifrån ekonomin. Det är inte helt otroligt om Model Y tagit igen en stor del av skillnaden i inköpspris.

Men jag tycker också att Model Y är lite väl dyr och jag har försökt titta på andra bilar… men de håller tyvärr inte måttet. De är alldeles för mycket fossilbil eller helt enkelt ålderdomliga.
Helt enig. (Fast även om värdetappet är högre i % tror jag inte att jag tappar 180K mer på Håndajen)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hr Ågren

Inlägg av martinot »

jonasl skrev:
Hur har du gjort för att bara köra 4400 mil på tre år??

Jag jobbpendlar inte och kör inte bil dagligen ens men kommer lätt upp i de milen ändå.
Inte så konstigt, och speciellt med pandemi och allt. Hade ca 2500 mil på min förra M3 som jag hade haft i två år.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hr Ågren

Inlägg av mati »

martinot skrev:
jonasl skrev:
Hur har du gjort för att bara köra 4400 mil på tre år??

Jag jobbpendlar inte och kör inte bil dagligen ens men kommer lätt upp i de milen ändå.
Inte så konstigt, och speciellt med pandemi och allt. Hade ca 2500 mil på min förra M3 som jag hade haft i två år.
Min e-tron har precis passerat 3200 mil efter 2,5 år. De första 2000 mil har jag avverkat under de första 7-8 månaderna. Och sen hände inget mer. Det är inte mycket mer än 50 mil i månaden de senaste 2 åren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hr Ågren

Inlägg av themax »

martinot skrev:
Inte så konstigt, och speciellt med pandemi och allt. Hade ca 2500 mil på min förra M3 som jag hade haft i två år.
12200 mil sedan mars 2019, och då har jag naturligtvis inte kört bil till och från jobbet sen mars 2020. Det gjorde jag i och för sig inte före pandemin heller (det går snabbare att cykla). Men vi har ersatt många kollektivtrafikresor med bil, och har torp 32 mil bort som vi ofta åker till. Det samlar mil …
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Hr Ågren

Inlägg av ducce916m »

jonasl skrev:
Hur har du gjort för att bara köra 4400 mil på tre år??

Jag jobbpendlar inte och kör inte bil dagligen ens men kommer lätt upp i de milen ändå.
Samma här, men det beror på att man tar varje chans att åka någonstans bara för nöjet att få ut och köra en stund, lika roligt varje gång (SR+, 2021)
Kollade Hyundais visningsbil i Malmö, så jäkla tråkig inredning och stolklädsel.......
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hr Ågren

Inlägg av Walker »

ducce916m skrev:
jonasl skrev:
Hur har du gjort för att bara köra 4400 mil på tre år??

Jag jobbpendlar inte och kör inte bil dagligen ens men kommer lätt upp i de milen ändå.
Samma här, men det beror på att man tar varje chans att åka någonstans bara för nöjet att få ut och köra en stund, lika roligt varje gång (SR+, 2021)
Kollade Hyundais visningsbil i Malmö, så jäkla tråkig inredning och stolklädsel.......
Rub it in…. :cry:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Hr Ågren

Inlägg av Dexter86 »

ducce916m skrev:
jonasl skrev:
Hur har du gjort för att bara köra 4400 mil på tre år??

Jag jobbpendlar inte och kör inte bil dagligen ens men kommer lätt upp i de milen ändå.
Samma här, men det beror på att man tar varje chans att åka någonstans bara för nöjet att få ut och köra en stund, lika roligt varje gång (SR+, 2021)
Kollade Hyundais visningsbil i Malmö, så jäkla tråkig inredning och stolklädsel.......
Titta på den dom har i hallen istället
Essentialen dom har för provkörning är ju zzzzzzzzzzzz
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hr Ågren

Inlägg av Walker »

Ja, då har jag suttit vid miniräknaren igen…. Och allt tyder ju på att jag hoppat i galen tunna. :D
Har denna gången tagit hjälp av en revisor och kokat mina böcker.
Allt tyder på att Ioniq 5’an blir lika långlivad i min ägo som eGolfen blev, dvs 6 månader. Så fort bonusen tickat in sälja den till förmån för en Tesla Y!!!!
:lol: :lol: :lol: :lol: Vilken lättnad!!
(Någon som är intresserad av en IQ5’a? Pm’a mig! :D)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hr Ågren

Inlägg av martinot »

jonasl skrev:
Hur har du gjort för att bara köra 4400 mil på tre år??

Jag jobbpendlar inte och kör inte bil dagligen ens men kommer lätt upp i de milen ändå.
Tja, jag kör mindre än 1500 mil per år. :)

Blir ju mycket hemmakontor och klart mindre resande, både i jobb och privat, nu i Coronatider.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hr Ågren

Inlägg av martinot »

Walker skrev:
Ja, då har jag suttit vid miniräknaren igen…. Och allt tyder ju på att jag hoppat i galen tunna. :D
Har denna gången tagit hjälp av en revisor och kokat mina böcker.
Allt tyder på att Ioniq 5’an blir lika långlivad i min ägo som eGolfen blev, dvs 6 månader. Så fort bonusen tickat in sälja den till förmån för en Tesla Y!!!!
:lol: :lol: :lol: :lol: Vilken lättnad!!
(Någon som är intresserad av en IQ5’a? Pm’a mig! :D)
Välkommen tillbaka i juni! :)

Vad var det som främst fick dig att ändra dig (om man får vara nyfiken att fråga)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hr Ågren

Inlägg av Walker »

martinot skrev:
Walker skrev:
Ja, då har jag suttit vid miniräknaren igen…. Och allt tyder ju på att jag hoppat i galen tunna. :D
Har denna gången tagit hjälp av en revisor och kokat mina böcker.
Allt tyder på att Ioniq 5’an blir lika långlivad i min ägo som eGolfen blev, dvs 6 månader. Så fort bonusen tickat in sälja den till förmån för en Tesla Y!!!!
:lol: :lol: :lol: :lol: Vilken lättnad!!
(Någon som är intresserad av en IQ5’a? Pm’a mig! :D)
Välkommen tillbaka i juni! :)

Vad var det som främst fick dig att ändra dig (om man får vara nyfiken att fråga)?
Skatteteknisk kullerbytta. Helt lagligt och moraliskt men för komplicerat att skriva och förklara här.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hr Ågren

Inlägg av mati »

Hur vet du när du får din miljöbonus?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Hr Ågren

Inlägg av dstr »

Walker skrev:
en Tesla Y!!!!
Vad var det jag sa? ;)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Hr Ågren

Inlägg av dstr »

Walker skrev:
dstr skrev:
Vi ses om ett par månader igen. ;)
Om så ändå vore. Några år kanske…
Borde citerat den här istället - men jag kommenterar denna också, "just to rub it in". :)

Välkommen tillbaka
Skriv svar