Hr Ågren

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hr Ågren

Inlägg av martinot »

Walker skrev:
Ja, då har jag suttit vid miniräknaren igen…. Och allt tyder ju på att jag hoppat i galen tunna. :D
Har denna gången tagit hjälp av en revisor och kokat mina böcker.
Allt tyder på att Ioniq 5’an blir lika långlivad i min ägo som eGolfen blev, dvs 6 månader. Så fort bonusen tickat in sälja den till förmån för en Tesla Y!!!!
:lol: :lol: :lol: :lol: Vilken lättnad!!
(Någon som är intresserad av en IQ5’a? Pm’a mig! :D)
Välkommen tillbaka i juni! :)

Vad var det som främst fick dig att ändra dig (om man får vara nyfiken att fråga)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hr Ågren

Inlägg av Walker »

martinot skrev:
Walker skrev:
Ja, då har jag suttit vid miniräknaren igen…. Och allt tyder ju på att jag hoppat i galen tunna. :D
Har denna gången tagit hjälp av en revisor och kokat mina böcker.
Allt tyder på att Ioniq 5’an blir lika långlivad i min ägo som eGolfen blev, dvs 6 månader. Så fort bonusen tickat in sälja den till förmån för en Tesla Y!!!!
:lol: :lol: :lol: :lol: Vilken lättnad!!
(Någon som är intresserad av en IQ5’a? Pm’a mig! :D)
Välkommen tillbaka i juni! :)

Vad var det som främst fick dig att ändra dig (om man får vara nyfiken att fråga)?
Skatteteknisk kullerbytta. Helt lagligt och moraliskt men för komplicerat att skriva och förklara här.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hr Ågren

Inlägg av mati »

Hur vet du när du får din miljöbonus?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Hr Ågren

Inlägg av dstr »

Walker skrev:
en Tesla Y!!!!
Vad var det jag sa? ;)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Hr Ågren

Inlägg av dstr »

Walker skrev:
dstr skrev:
Vi ses om ett par månader igen. ;)
Om så ändå vore. Några år kanske…
Borde citerat den här istället - men jag kommenterar denna också, "just to rub it in". :)

Välkommen tillbaka
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hr Ågren

Inlägg av Walker »

dstr skrev:
Walker skrev:
dstr skrev:
Vi ses om ett par månader igen. ;)
Om så ändå vore. Några år kanske…
Borde citerat den här istället - men jag kommenterar denna också, "just to rub it in". :)

Välkommen tillbaka
Tack!! :)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hr Ågren

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Hur vet du när du får din miljöbonus?
Transportstyrelsen fick min godkända ansökan 21/12/10. Så i slutet på maj har jag slantarna.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hr Ågren

Inlägg av jonasl »

Då gäller det att tajma leverans av Y innan maj månads utgång eller hoppas på att a) reglerna inte ändras eller b) Tesla justerar priset.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hr Ågren

Inlägg av Walker »

jonasl skrev:
Då gäller det att tajma leverans av Y innan maj månads utgång eller hoppas på att a) reglerna inte ändras eller b) Tesla justerar priset.
Eller så skaffar jag Y tidigare och har 2 bilar någon månad…. ;)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hr Ågren

Inlägg av martinot »

Walker skrev:
martinot skrev:
Walker skrev:
Ja, då har jag suttit vid miniräknaren igen…. Och allt tyder ju på att jag hoppat i galen tunna. :D
Har denna gången tagit hjälp av en revisor och kokat mina böcker.
Allt tyder på att Ioniq 5’an blir lika långlivad i min ägo som eGolfen blev, dvs 6 månader. Så fort bonusen tickat in sälja den till förmån för en Tesla Y!!!!
:lol: :lol: :lol: :lol: Vilken lättnad!!
(Någon som är intresserad av en IQ5’a? Pm’a mig! :D)
Välkommen tillbaka i juni! :)

Vad var det som främst fick dig att ändra dig (om man får vara nyfiken att fråga)?
Skatteteknisk kullerbytta. Helt lagligt och moraliskt men för komplicerat att skriva och förklara här.
Det är helt OK.

Tänkte mer praktiskt vad du inte gillade med Hyundai och vad du saknade hos Tesla?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hr Ågren

Inlägg av Walker »

martinot skrev:
Walker skrev:
martinot skrev:
Walker skrev:
Ja, då har jag suttit vid miniräknaren igen…. Och allt tyder ju på att jag hoppat i galen tunna. :D
Har denna gången tagit hjälp av en revisor och kokat mina böcker.
Allt tyder på att Ioniq 5’an blir lika långlivad i min ägo som eGolfen blev, dvs 6 månader. Så fort bonusen tickat in sälja den till förmån för en Tesla Y!!!!
:lol: :lol: :lol: :lol: Vilken lättnad!!
(Någon som är intresserad av en IQ5’a? Pm’a mig! :D)
Välkommen tillbaka i juni! :)

Vad var det som främst fick dig att ändra dig (om man får vara nyfiken att fråga)?
Skatteteknisk kullerbytta. Helt lagligt och moraliskt men för komplicerat att skriva och förklara här.
Det är helt OK.

Tänkte mer praktiskt vad du inte gillade med Hyundai och vad du saknade hos Tesla?
Allt? Typ. :roll:
Skämt å sido så tyckte jag min 3’a var den ultimata bilen. Mobilnyckel, minimalistisk instrumentering, sittkomfort, enkelheten, förarprofiler kopplade till telefonnyckeln, SuC, smidig app, körupplevelsen (bilen känns tight) utrymmen, användbar frunk är några fördelar som både frun och jag uppskattar på Teslan/saknar på IQ5. Y upplevs som mindre och smidigare, bättre koll på bilens ”hörn”.
OBS! Allt detta är subjektiva bedömningar vi gör - inte något facit. Vi trivs helt enkelt bättre i en Tesla. Bilköp/ägande handlar ju mycket om just känsla och för många är inte Tesla rätt bil. För mig hittade jag hem vid min första provkörning av en S för 6 år sedan och frun föll pladask för 3’an.
Vi är Teslaianer och ALLT annat känns gammalt, krångligt, med en doft av benzin. Vi ville ge Håndajen en chans men ångrade oss i princip dag 1.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Hr Ågren

Inlägg av Dexter »

Förstår hur du känner i Ioniq 5 eftersom du kommer från Tesla.
Jag hade nog känt samma sak.
Inget fel med Ioniq 5 men det är ändå lite "Grand Mamma,s Car" som Sandy Munro brukar säga. :)
Välkommen tillbaka.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hr Ågren

Inlägg av Walker »

Dexter skrev:
Förstår hur du känner i Ioniq 5 eftersom du kommer från Tesla.
Jag hade nog känt samma sak.
Inget fel med Ioniq 5 men det är ändå lite "Grand Mamma,s Car" som Sandy Munro brukar säga. :)
Välkommen tillbaka.
Tack! (Livet har återvänt lite)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Hr Ågren

Inlägg av ducce916m »

Skämt å sido så tyckte jag min 3’a var den ultimata bilen. Mobilnyckel, minimalistisk instrumentering, sittkomfort, enkelheten, förarprofiler kopplade till telefonnyckeln, SuC, smidig app, körupplevelsen (bilen känns tight) utrymmen, användbar frunk är några fördelar som både frun och jag uppskattar på Teslan/saknar på IQ5. Y upplevs som mindre och smidigare, bättre koll på bilens ”hörn”.
OBS! Allt detta är subjektiva bedömningar vi gör - inte något facit. Vi trivs helt enkelt bättre i en Tesla. Bilköp/ägande handlar ju mycket om just känsla och för många är inte Tesla rätt bil. För mig hittade jag hem vid min första provkörning av en S för 6 år sedan och frun föll pladask för 3’an.
Vi är Teslaianer och ALLT annat känns gammalt, krångligt, med en doft av benzin. Vi ville ge Håndajen en chans men ångrade oss i princip dag 1.[/quote]

Jag kunde inte skrivit det bättre själv, precis min känsla för bilen. Är 76 år, har haft alla möjliga bilar, Porsche 911 Carrera (några st), Audi Quattro, BMW M5, Lexus, en rad Audis, senast 2 st A8 + Ducati 916 mc. Men kände mig direkt hemma i 3:an, så skönt med de fördelar du räknat upp, känner precis likadant, är inte alls sugen på något annat, försöker alltid hitta ärenden så man får köra en bit :D
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hr Ågren

Inlägg av Dafro »

Kul att ni trivs i tesla och tur för biltillverkare att vi människor har olika inställning och behov. Men håller med lite om grand ma car om I5 men ni anser väl att jag kör en grand pa car :D vilket jag nog gör men är ju 47 år gammal. :lol:
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hr Ågren

Inlägg av mati »

Walker skrev:
mati skrev:
Hur vet du när du får din miljöbonus?
Transportstyrelsen fick min godkända ansökan 21/12/10. Så i slutet på maj har jag slantarna.
Det blir lite OT, men vad sa du nu? Vadå ansökan? Måste man ansöka om miljöbonusen? Det har jag aldrig gjort tidigare. Eller är det eftersom du köpte bilen privat?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hr Ågren

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Walker skrev:
mati skrev:
Hur vet du när du får din miljöbonus?
Transportstyrelsen fick min godkända ansökan 21/12/10. Så i slutet på maj har jag slantarna.
Det blir lite OT, men vad sa du nu? Vadå ansökan? Måste man ansöka om miljöbonusen? Det har jag aldrig gjort tidigare. Eller är det eftersom du köpte bilen privat?
Jo så är det, du äger väl inte din utan leasar den väl, ägaren till bilen måste ansöka om bonusen.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hr Ågren

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
mati skrev:
Walker skrev:
mati skrev:
Hur vet du när du får din miljöbonus?
Transportstyrelsen fick min godkända ansökan 21/12/10. Så i slutet på maj har jag slantarna.
Det blir lite OT, men vad sa du nu? Vadå ansökan? Måste man ansöka om miljöbonusen? Det har jag aldrig gjort tidigare. Eller är det eftersom du köpte bilen privat?
Jo så är det, du äger väl inte din utan leasar den väl, ägaren till bilen måste ansöka om bonusen.
Nejjjj, då kan jag avskriva bonusen med en gång. Det är Sparbanken Skaraborg via Swedbank som är leasinggivare. Och med tanke på hur omständligt och krångligt det var för dem att fixa ett leasingavtal så kommer de nog aldrig ansöka om miljöbonusen. De har nog ingen aning att man behöver göra det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hr Ågren

Inlägg av Dafro »

Mejla transportstyrelsen och fråga, det gjorde jag om mitt bidragspengar min leasingbil. Sedan får du ta tag i Sparbanken vid behov. Lycka till.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hr Ågren

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Mejla transportstyrelsen och fråga, det gjorde jag om mitt bidragspengar min leasingbil. Sedan får du ta tag i Sparbanken vid behov. Lycka till.
Bra idé. Tack.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hr Ågren

Inlägg av Walker »

Dafro skrev:
Mejla transportstyrelsen och fråga, det gjorde jag om mitt bidragspengar min leasingbil. Sedan får du ta tag i Sparbanken vid behov. Lycka till.
Du har 6 månader på dig att ansöka. Därefter tar det 6 månader + 1 vecka att få slantarna.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Hr Ågren

Inlägg av roffe_s »

mati skrev:
Dafro skrev:
mati skrev:
Walker skrev:
mati skrev:
Hur vet du när du får din miljöbonus?
Transportstyrelsen fick min godkända ansökan 21/12/10. Så i slutet på maj har jag slantarna.
Det blir lite OT, men vad sa du nu? Vadå ansökan? Måste man ansöka om miljöbonusen? Det har jag aldrig gjort tidigare. Eller är det eftersom du köpte bilen privat?
Jo så är det, du äger väl inte din utan leasar den väl, ägaren till bilen måste ansöka om bonusen.
Nejjjj, då kan jag avskriva bonusen med en gång. Det är Sparbanken Skaraborg via Swedbank som är leasinggivare. Och med tanke på hur omständligt och krångligt det var för dem att fixa ett leasingavtal så kommer de nog aldrig ansöka om miljöbonusen. De har nog ingen aning att man behöver göra det.
Har Du avtalet via Swedbank Leasing kan Du vara lugn, de hanterade min bonus klockrent och sänkte premien för den återstående avtalsperioden när den väl kommit in på deras konto:)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hr Ågren

Inlägg av Bjelke »

Men fortfarande värt att kolla med transportstyrelsen att brevet kommit in och är registrerat :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hr Ågren

Inlägg av mati »

roffe_s skrev:
Har Du avtalet via Swedbank Leasing kan Du vara lugn, de hanterade min bonus klockrent och sänkte premien för den återstående avtalsperioden när den väl kommit in på deras konto:)
Låter lovande. Men jag litar inte på dem. De hanterade min leasingansökan som om det var första gången de gjorde detta. Det beror såklart på vilken handläggare man råkar få. Jag har för säkerhets skull skickat ett mejl till Transportstyrelsen nu.
Som jag skrev i en annan tråd så räknar jag inte med att få bonusen ändå. Men det beror naturligtvis på regeringens konstiga budgetpolitik. Det skulle ju vara lite snopet om det är banken som kvaddar det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Vesslans
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 nov 2021 10:15

Re: Hr Ågren

Inlägg av Vesslans »

McFace skrev:
Hosta två gånger om du skriver det här mot din vilja.
:lol: :D
Skriv svar