Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Miljöbilsbonus?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Miljöbilsbonus?

Inläggav Teslaägare taliz » 08 okt 2021 13:57

Jag borde fått min nu typ, plockade ut 1e april. Men blir till att vänta som det ser ut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav nek0 » 08 okt 2021 14:03

taliz skrev:Jag borde fått min nu typ, plockade ut 1e april. Men blir till att vänta som det ser ut.

Samma här.Inte hört något
Användarvisningsbild
nek0

Inläggav Teslaägare Bjelke » 08 okt 2021 18:44

Man kan ju som sagt ringa och kolla men det rullar nog på antagligen :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav C981 » 08 okt 2021 19:57

Även om det inte är troligt, är inte worst case scenario att regeringens budger inte går igenom och att inga fler utbetalningar görs?

Funderar själv på att köpa men det oroar mig lite att det klubbas igenom så sent. Om det inte går igenom, och man dessutom får leverans först i Januari, så blev bilen genast rätt mycket dyrare än man räknat med.
C981

Inläggav Teslaägare martinot » 09 okt 2021 11:01

C981 skrev:Även om det inte är troligt, är inte worst case scenario att regeringens budger inte går igenom och att inga fler utbetalningar görs?

Funderar själv på att köpa men det oroar mig lite att det klubbas igenom så sent. Om det inte går igenom, och man dessutom får leverans först i Januari, så blev bilen genast rätt mycket dyrare än man räknat med.

Risken kan alltid finnas.

Tyvärr så har vi i Sverige väldigt kortsiktiga politiska lösningar på området kring miljö/energi/transport, som gör det extremt svårt för oss medborgare att navigera efter dessa beslut. Ännu värre är det för företag som skall köpa tjänster för förmånsbilar till sin personal, och speciellt elektriska sådana. Förutsättningarna ändras ju jämt och ständigt, när politiker hattar fram och tillbaka, och dessutom tar beslut i absolut sista stund med extremt liten framförhållning.
Bild
Model 3, Long Range, E3LD, 82 kWh (Panasonic 2170L), Dual Motor, 18" Aero, WLTP 614/779 km, Midnight Silver Metallic, HW3, AP, 2021-05
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare ChristerSjo » 09 okt 2021 11:36

martinot skrev:
C981 skrev:Även om det inte är troligt, är inte worst case scenario att regeringens budger inte går igenom och att inga fler utbetalningar görs?

Tyvärr så har vi i Sverige väldigt kortsiktiga politiska lösningar på området kring miljö/energi/transport, som gör det extremt svårt för oss medborgare att navigera efter dessa beslut. Ännu värre är det för företag som skall köpa tjänster för förmånsbilar till sin personal, och speciellt elektriska sådana. Förutsättningarna ändras ju jämt och ständigt, när politiker hattar fram och tillbaka, och dessutom tar beslut i absolut sista stund med extremt liten framförhållning.

Det var väl längesedan som politiken i Sverige var mer lång- än kortsiktig. ;)
Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD levererad 2019-09-23, förmånsbil
Zoe 2019 41 kWh, inköp begagnad privat juli 2020.
21 kWp solceller. 5 stycken vakuum solfångare kopplad mot 500L. Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten som värmer hus och varmvatten.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Referralkod: christer89272

Inläggav C981 » 09 okt 2021 12:02

martinot skrev:

Precis. Troligtvis blir det inte så men risken är ju inte 0. Hade inte trillat av stolen av förvåning, om man säger så. Det kliar i fingrarna att beställa en M3 SR+ med leverans i November men jag får nog vänta tills det finns mer klarhet i situationen. Trist!

Lite off-topic men någon som vet varför 3 år begagnade M3s kostar typ samma som en ny (efter bonus)? Hade varit trevligt om de fortsatt behöll värdet så bra men misstänker att konkurrens från MY samt VAG och Hyundai/Kias nya elbilar kommer göra andrahandsmarknaden lite tuffare (även om jag tror att Tesla fortsatt kommer hålla andrahandsvärdet bättre än legacy-konkurrenterna). En annan observation är att det finns väldigt månnga M3s ute på blocket nu (upgrade till Model Y säkert), tänker att priserna bör gå ned snart för att reflektera det.
C981

Inläggav Teslaägare martinot » 09 okt 2021 12:45

C981 skrev:Precis. Troligtvis blir det inte så men risken är ju inte 0. Hade inte trillat av stolen av förvåning, om man säger så. Det kliar i fingrarna att beställa en M3 SR+ med leverans i November men jag får nog vänta tills det finns mer klarhet i situationen. Trist!

Lite off-topic men någon som vet varför 3 år begagnade M3s kostar typ samma som en ny (efter bonus)? Hade varit trevligt om de fortsatt behöll värdet så bra men misstänker att konkurrens från MY samt VAG och Hyundai/Kias nya elbilar kommer göra andrahandsmarknaden lite tuffare (även om jag tror att Tesla fortsatt kommer hålla andrahandsvärdet bättre än legacy-konkurrenterna). En annan observation är att det finns väldigt månnga M3s ute på blocket nu (upgrade till Model Y säkert), tänker att priserna bör gå ned snart för att reflektera det.

På gott och ont (beroende på om man säljer eller köper beg.) så är värdeminskningen generellt extremt låg för Teslor vs andra bilmärken.

Jo, en ny SR+ är ju en enormt prisvärd bil sett till hur välutrustad den är vs. basmodellen av andra tillverkares bilar. Förstår att du blir sugen, men vill ha mer klarhet kring miljöbonusen. Förhoppningsvis så skall det fungera, men 100% garantier finns ju inte pga. den konstruktion som politikerna valt.

Personligen tycker jag Norge gjort en mycket enklare lösning där man skippar moms på elbilarna. Synd att våra svenska politiker skulle hitta på en egen, och mycket krångligare, modell. Men det var väl ett utslag av NIV-syndromet.
Bild
Model 3, Long Range, E3LD, 82 kWh (Panasonic 2170L), Dual Motor, 18" Aero, WLTP 614/779 km, Midnight Silver Metallic, HW3, AP, 2021-05
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav C981 » 09 okt 2021 12:56

martinot skrev:
C981 skrev:Precis. Troligtvis blir det inte så men risken är ju inte 0. Hade inte trillat av stolen av förvåning, om man säger så. Det kliar i fingrarna att beställa en M3 SR+ med leverans i November men jag får nog vänta tills det finns mer klarhet i situationen. Trist!

På gott och ont (beroende på om man säljer eller köper beg.) så är värdeminskningen generellt extremt låg för Teslor vs andra bilmärken.

Jo, en ny SR+ är ju en enormt prisvärd bil sett till hur välutrustad den är vs. basmodellen av andra tillverkares bilar. Förstår att du blir sugen, men vill ha mer klarhet kring miljöbonusen. Förhoppningsvis så skall det fungera, men 100% garantier finns ju inte pga. den konstruktion som politikerna valt.

Personligen tycker jag Norge gjort en mycket enklare lösning där man skippar moms på elbilarna. Synd att våra svenska politiker skulle hitta på en egen, och mycket krångligare, modell. Men det var väl ett utslag av NIV-syndromet.

Indeed. Andrahandsvärdet är extremt högt och skillnaden är alldeles för låg för mig för att jag skulle välja att köpa beg (vissa ser till och med dyrare ut än nya..), kan som sagt dock tänka mig att det ändras något nu när alternativen börjar bli mer attraktiva än tidigare. Tror dock inte någon konkurrent (varken fossil eller el) kommer hålla värdet bättre under samma period.

Ja det enda man kan räkna med 100% garanti på i Sverige är att när det kommer ett system kommer det vara kortsiktigt (förutom i det fall det kallas temporärt/kortsiktigt, då kommer det istället i praktiken vara permanent), otydligt och onödigt invecklat. Fingers crossed att nuvarande system håller även nästa år i vart fall!
C981

Inläggav lav1 » 11 okt 2021 12:27

Tycker fortfarande detta är väldigt oklart. Är det någon som grundligt kan förklara hur detta fungerar?

Om man köper en bil nu innan årsskiftet ska ju utbetalning av bonus ske i början/mitten av 2022. Är det säkert att detta sker, vad händer t.ex. om regeringen får köra på en borgelig budget? Vad innebär den? Är anslagen till Transportstyrelsen orörda?
Och någon som vet NÄR det tas beslut kring förslaget om bonustak för bilar över 700k från1 januari 2022?
lav1

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3