Walker skrev:Fast där blev det väl en tankevurpa? Ju nyare bil desto större värdetapp. Det handlar väl mer om 50K i extra värdeminskning PLUSS 30K i skatt? Hittar man en 3 år gammal bil är det största värdetappet avklarat och malusskatten överspelad.MWall skrev:taliz skrev:Mnja, kraven blir väl hårdare och hårdare, skatterna på utsläpp ökar.Force-Walker skrev:
Jag tror dessutom att fossilbilar kommer hålla värdet mycket bättre efter tre år eftersom skatten minskar.
Kika tex på en gammal V70 bensin från början av 2000-talet, de kostar nu mer i skatt än bilen är värd typ(well, inte riktigt )..
Tror det blir samma med senaste decenniets "miljödieslar" på sikt.
Ju äldre och billigare en bil blir desto större andel av totalkostnaden består av bränslekostnader. Så det talar ju för elbilar på riktigt lång sikt. Hur mycket diesel får man för räntekostnader på ett 100' lån? Även om det är 4% så blir det inte mer än kostnaden för ~200 liter diesel.
Dock så håller faktiskt nyare fossilbilar värdet osedvanligt bra just nu. Brist på nya bilar och dessutom en oproportionerlig rädsla för att betala just skatt. Känns som att man hellre tar 50 tusen i extra värdeminskning än betalar 30 tusen i skatt.
Beror på hur man ser det. Jag tycker begagnatpriserna är för höga på 3-åringarna.Finns lite luft i de priserna som riskerar att pysa ut. Särskilt nu med halvledarbristen som ytterligare eldar på begpriserna. Är inte direkt köpläge på begagnat just nu. Gäller både elbilar och fossilbilar.