Miljöbilsbonus?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av taliz »

Jag borde fått min nu typ, plockade ut 1e april. Men blir till att vänta som det ser ut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Jag borde fått min nu typ, plockade ut 1e april. Men blir till att vänta som det ser ut.
Samma här.Inte hört något
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av Bjelke »

Man kan ju som sagt ringa och kolla men det rullar nog på antagligen :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av C981 »

Även om det inte är troligt, är inte worst case scenario att regeringens budger inte går igenom och att inga fler utbetalningar görs?

Funderar själv på att köpa men det oroar mig lite att det klubbas igenom så sent. Om det inte går igenom, och man dessutom får leverans först i Januari, så blev bilen genast rätt mycket dyrare än man räknat med.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av martinot »

C981 skrev:
Även om det inte är troligt, är inte worst case scenario att regeringens budger inte går igenom och att inga fler utbetalningar görs?

Funderar själv på att köpa men det oroar mig lite att det klubbas igenom så sent. Om det inte går igenom, och man dessutom får leverans först i Januari, så blev bilen genast rätt mycket dyrare än man räknat med.
Risken kan alltid finnas.

Tyvärr så har vi i Sverige väldigt kortsiktiga politiska lösningar på området kring miljö/energi/transport, som gör det extremt svårt för oss medborgare att navigera efter dessa beslut. Ännu värre är det för företag som skall köpa tjänster för förmånsbilar till sin personal, och speciellt elektriska sådana. Förutsättningarna ändras ju jämt och ständigt, när politiker hattar fram och tillbaka, och dessutom tar beslut i absolut sista stund med extremt liten framförhållning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av ChristerSjo »

martinot skrev:
C981 skrev:
Även om det inte är troligt, är inte worst case scenario att regeringens budger inte går igenom och att inga fler utbetalningar görs?

Funderar själv på att köpa men det oroar mig lite att det klubbas igenom så sent. Om det inte går igenom, och man dessutom får leverans först i Januari, så blev bilen genast rätt mycket dyrare än man räknat med.
Risken kan alltid finnas.

Tyvärr så har vi i Sverige väldigt kortsiktiga politiska lösningar på området kring miljö/energi/transport, som gör det extremt svårt för oss medborgare att navigera efter dessa beslut. Ännu värre är det för företag som skall köpa tjänster för förmånsbilar till sin personal, och speciellt elektriska sådana. Förutsättningarna ändras ju jämt och ständigt, när politiker hattar fram och tillbaka, och dessutom tar beslut i absolut sista stund med extremt liten framförhållning.
Det var väl längesedan som politiken i Sverige var mer lång- än kortsiktig. ;)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av C981 »

martinot skrev:
C981 skrev:
Även om det inte är troligt, är inte worst case scenario att regeringens budger inte går igenom och att inga fler utbetalningar görs?

Funderar själv på att köpa men det oroar mig lite att det klubbas igenom så sent. Om det inte går igenom, och man dessutom får leverans först i Januari, så blev bilen genast rätt mycket dyrare än man räknat med.
Risken kan alltid finnas.

Tyvärr så har vi i Sverige väldigt kortsiktiga politiska lösningar på området kring miljö/energi/transport, som gör det extremt svårt för oss medborgare att navigera efter dessa beslut. Ännu värre är det för företag som skall köpa tjänster för förmånsbilar till sin personal, och speciellt elektriska sådana. Förutsättningarna ändras ju jämt och ständigt, när politiker hattar fram och tillbaka, och dessutom tar beslut i absolut sista stund med extremt liten framförhållning.

Precis. Troligtvis blir det inte så men risken är ju inte 0. Hade inte trillat av stolen av förvåning, om man säger så. Det kliar i fingrarna att beställa en M3 SR+ med leverans i November men jag får nog vänta tills det finns mer klarhet i situationen. Trist!

Lite off-topic men någon som vet varför 3 år begagnade M3s kostar typ samma som en ny (efter bonus)? Hade varit trevligt om de fortsatt behöll värdet så bra men misstänker att konkurrens från MY samt VAG och Hyundai/Kias nya elbilar kommer göra andrahandsmarknaden lite tuffare (även om jag tror att Tesla fortsatt kommer hålla andrahandsvärdet bättre än legacy-konkurrenterna). En annan observation är att det finns väldigt månnga M3s ute på blocket nu (upgrade till Model Y säkert), tänker att priserna bör gå ned snart för att reflektera det.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av martinot »

C981 skrev:
Precis. Troligtvis blir det inte så men risken är ju inte 0. Hade inte trillat av stolen av förvåning, om man säger så. Det kliar i fingrarna att beställa en M3 SR+ med leverans i November men jag får nog vänta tills det finns mer klarhet i situationen. Trist!

Lite off-topic men någon som vet varför 3 år begagnade M3s kostar typ samma som en ny (efter bonus)? Hade varit trevligt om de fortsatt behöll värdet så bra men misstänker att konkurrens från MY samt VAG och Hyundai/Kias nya elbilar kommer göra andrahandsmarknaden lite tuffare (även om jag tror att Tesla fortsatt kommer hålla andrahandsvärdet bättre än legacy-konkurrenterna). En annan observation är att det finns väldigt månnga M3s ute på blocket nu (upgrade till Model Y säkert), tänker att priserna bör gå ned snart för att reflektera det.
På gott och ont (beroende på om man säljer eller köper beg.) så är värdeminskningen generellt extremt låg för Teslor vs andra bilmärken.

Jo, en ny SR+ är ju en enormt prisvärd bil sett till hur välutrustad den är vs. basmodellen av andra tillverkares bilar. Förstår att du blir sugen, men vill ha mer klarhet kring miljöbonusen. Förhoppningsvis så skall det fungera, men 100% garantier finns ju inte pga. den konstruktion som politikerna valt.

Personligen tycker jag Norge gjort en mycket enklare lösning där man skippar moms på elbilarna. Synd att våra svenska politiker skulle hitta på en egen, och mycket krångligare, modell. Men det var väl ett utslag av NIV-syndromet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av C981 »

martinot skrev:
C981 skrev:
Precis. Troligtvis blir det inte så men risken är ju inte 0. Hade inte trillat av stolen av förvåning, om man säger så. Det kliar i fingrarna att beställa en M3 SR+ med leverans i November men jag får nog vänta tills det finns mer klarhet i situationen. Trist!

Lite off-topic men någon som vet varför 3 år begagnade M3s kostar typ samma som en ny (efter bonus)? Hade varit trevligt om de fortsatt behöll värdet så bra men misstänker att konkurrens från MY samt VAG och Hyundai/Kias nya elbilar kommer göra andrahandsmarknaden lite tuffare (även om jag tror att Tesla fortsatt kommer hålla andrahandsvärdet bättre än legacy-konkurrenterna). En annan observation är att det finns väldigt månnga M3s ute på blocket nu (upgrade till Model Y säkert), tänker att priserna bör gå ned snart för att reflektera det.
På gott och ont (beroende på om man säljer eller köper beg.) så är värdeminskningen generellt extremt låg för Teslor vs andra bilmärken.

Jo, en ny SR+ är ju en enormt prisvärd bil sett till hur välutrustad den är vs. basmodellen av andra tillverkares bilar. Förstår att du blir sugen, men vill ha mer klarhet kring miljöbonusen. Förhoppningsvis så skall det fungera, men 100% garantier finns ju inte pga. den konstruktion som politikerna valt.

Personligen tycker jag Norge gjort en mycket enklare lösning där man skippar moms på elbilarna. Synd att våra svenska politiker skulle hitta på en egen, och mycket krångligare, modell. Men det var väl ett utslag av NIV-syndromet.
Indeed. Andrahandsvärdet är extremt högt och skillnaden är alldeles för låg för mig för att jag skulle välja att köpa beg (vissa ser till och med dyrare ut än nya..), kan som sagt dock tänka mig att det ändras något nu när alternativen börjar bli mer attraktiva än tidigare. Tror dock inte någon konkurrent (varken fossil eller el) kommer hålla värdet bättre under samma period.

Ja det enda man kan räkna med 100% garanti på i Sverige är att när det kommer ett system kommer det vara kortsiktigt (förutom i det fall det kallas temporärt/kortsiktigt, då kommer det istället i praktiken vara permanent), otydligt och onödigt invecklat. Fingers crossed att nuvarande system håller även nästa år i vart fall!
lav1
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 jan 2020 16:04

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av lav1 »

Tycker fortfarande detta är väldigt oklart. Är det någon som grundligt kan förklara hur detta fungerar?

Om man köper en bil nu innan årsskiftet ska ju utbetalning av bonus ske i början/mitten av 2022. Är det säkert att detta sker, vad händer t.ex. om regeringen får köra på en borgelig budget? Vad innebär den? Är anslagen till Transportstyrelsen orörda?
Och någon som vet NÄR det tas beslut kring förslaget om bonustak för bilar över 700k från1 januari 2022?
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av pefreli »

lav1 skrev:
Tycker fortfarande detta är väldigt oklart. Är det någon som grundligt kan förklara hur detta fungerar?

Om man köper en bil nu innan årsskiftet ska ju utbetalning av bonus ske i början/mitten av 2022. Är det säkert att detta sker, vad händer t.ex. om regeringen får köra på en borgelig budget? Vad innebär den? Är anslagen till Transportstyrelsen orörda?
Och någon som vet NÄR det tas beslut kring förslaget om bonustak för bilar över 700k från1 januari 2022?
Jag tog en kalkylerad risk när jag beställde bilen.

Jag velade precis som du men bedömde det som osannolikt att detta bidrag skulle tas bort ur budgeten, även om det blir en borgerlig budget.

Det är bara 1 år till valet och varje röst kommer räknas…
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av mikebike »

pefreli skrev:
lav1 skrev:
Tycker fortfarande detta är väldigt oklart. Är det någon som grundligt kan förklara hur detta fungerar?

Om man köper en bil nu innan årsskiftet ska ju utbetalning av bonus ske i början/mitten av 2022. Är det säkert att detta sker, vad händer t.ex. om regeringen får köra på en borgelig budget? Vad innebär den? Är anslagen till Transportstyrelsen orörda?
Och någon som vet NÄR det tas beslut kring förslaget om bonustak för bilar över 700k från1 januari 2022?
Jag tog en kalkylerad risk när jag beställde bilen.

Jag velade precis som du men bedömde det som osannolikt att detta bidrag skulle tas bort ur budgeten, även om det blir en borgerlig budget.

Det är bara 1 år till valet och varje röst kommer räknas…
Jag väntar en månad till...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av R_Edvinsson »

mikebike skrev:
pefreli skrev:
lav1 skrev:
Tycker fortfarande detta är väldigt oklart. Är det någon som grundligt kan förklara hur detta fungerar?

Om man köper en bil nu innan årsskiftet ska ju utbetalning av bonus ske i början/mitten av 2022. Är det säkert att detta sker, vad händer t.ex. om regeringen får köra på en borgelig budget? Vad innebär den? Är anslagen till Transportstyrelsen orörda?
Och någon som vet NÄR det tas beslut kring förslaget om bonustak för bilar över 700k från1 januari 2022?
Jag tog en kalkylerad risk när jag beställde bilen.

Jag velade precis som du men bedömde det som osannolikt att detta bidrag skulle tas bort ur budgeten, även om det blir en borgerlig budget.

Det är bara 1 år till valet och varje röst kommer räknas…
Jag väntar en månad till...
Personligen känner jag nu att det är så pass många som redan väntar på utbetalningar, eller som skall få sin under resterande del av året…att om de skjuter till mer pengar så lär de vara slut långt innan de som handlar idag ens kommer på tal om 6månader.

Är väldigt (o)lustigt att vi har ett skattesystem som utlovar en bonus när bilen handlas men sen kan vara borta lagom till utdelning.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av Remuz »

Det har väl aldrig hänt att bonus tagits bort efter köp? Lär inte hända nu heller. Tar man bort bonusen blir det rimligen bilar köpta efter datum x, där x kommer vara efter budget spikas. Inte ens SD har så mycket politiskt kapital att bränna...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av taliz »

Remuz skrev:
Det har väl aldrig hänt att bonus tagits bort efter köp? Lär inte hända nu heller. Tar man bort bonusen blir det rimligen bilar köpta efter datum x, där x kommer vara efter budget spikas. Inte ens SD har så mycket politiskt kapital att bränna...
Det är väl inget som säger att man är garanterad pengarna?
Potten för solcellsbidraget tog ju slut. Var ju många som blev sura och budet var att de blev utan.
Sen ändrade sig regeringen och löste det efter mkt negativ press.
Nu med troligt politiskt kaos, Löfven hoppar av etc, kan det nog bli hela havet stormar ett tag. Miljöbonusen ligger nog inte främst på deras agenda då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Remuz skrev:
Det är väl inget som säger att man är garanterad pengarna?
Potten för solcellsbidraget tog ju slut. Var ju många som blev sura och budet var att de blev utan.
Sen ändrade sig regeringen och löste det efter mkt negativ press.
Nu med troligt politiskt kaos, Löfven hoppar av etc, kan det nog bli hela havet stormar ett tag. Miljöbonusen ligger nog inte främst på deras agenda då.
Jo, den incidenten har man ju i bakhuvudet kan hända igen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av Remuz »

Nyckeln där var ju att man ändrade efter mycket negativ press, dvs politiskt kapital.
P85D svart/svart med gratis SuC
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av FredrikR »

Remuz skrev:
Nyckeln där var ju att man ändrade efter mycket negativ press, dvs politiskt kapital.
Tror också att bonus-malus kommer ligga kvar.

Jag installerade solceller och hamnade precis i det där gapet. Vet att det inte blev samma summa jag fick tillbaka som det var tänkt från början.
Fritt från minnet fick jag tillbaka typ 30 000 istället för 40 000 kr. Något sådant kan såklart hända här, men att det skulle bli allt för negativt tror jag inte heller inför ett val.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av C981 »

Jag håller med om att det vore irrationellt men jag vet inte om jag skulle vilja betta 70k på att våra politiker är rationella :lol:
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av McFace »

C981 skrev:
Jag håller med om att det vore irrationellt men jag vet inte om jag skulle vilja betta 70k på att våra politiker är rationella :lol:
Det är betydligt mer än 70 lakan som ligger i vågskålen. Lyft blicken lite.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av pefreli »

martinot skrev:
taliz skrev:
Remuz skrev:
Det är väl inget som säger att man är garanterad pengarna?
Potten för solcellsbidraget tog ju slut. Var ju många som blev sura och budet var att de blev utan.
Sen ändrade sig regeringen och löste det efter mkt negativ press.
Nu med troligt politiskt kaos, Löfven hoppar av etc, kan det nog bli hela havet stormar ett tag. Miljöbonusen ligger nog inte främst på deras agenda då.
Jo, den incidenten har man ju i bakhuvudet kan hända igen.
Vad jag minns var det annorlunda med solcellerna.

Då hade det aviserats om att stödet skulle tas bort. Det var väl de som trots det installerade solceller och hamnade i glappet mellan 2 olika stödsystem hösten 2020 som drabbades (och som senare kompenserades).

Att klimatbonusen skulle tas bort ”retroaktivt” bedömer iaf jag som mkt osannolikt.

Tror inte Kristersson vågar gå den vägen, även om han får chansen. Det kommer bli en svekdebatt som jag inte tror han vill ha ett år innan valet.

På Moderaternas hemsida går följande att läsa.

”Moderaterna vill fortsatt satsa på supermiljöbilspremien till dess att ett väl fungerande teknikneutralt, klimatsmart och effektivt bonus–malus-system är på plats. Det nya systemet ska inte vara överfinansierat, eftersom det strider mot principen att malus ska finansiera bonus.”
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av LarsL »

Om man ändå ska betala ut 6 månader efteråt så skulle det ju gå att bygga ett helt självfinansierat system. Elbilarna delar alltså på de pengar som tas in rakt av, med ett tak så klart där överskottet kan finansiera nästa halvår. Bra för utfasningen också.
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av jontis »

Jag har sökt igenom de olika budgetmotionerna angående Bonus/Malus inför 2022.
Enkel sammanställning av resultatet:

Regeringen (S + MP) Positiva till bonus/malus. Högre anslag för 2022.

Moderaterna Negativa - De presenterar inte deras lösning närmare, men någon form av styrning.

Centern Positiva - Vill inte genomföra gränssänkningar

KD Positiva - Inga ändringar

L Positiva - Vill dock sänka max beloppet till 60.000

Vänster Negativa - Vill minska privatbilismen

SD Negativa - Vill avskaffa systemet helt.


Någon form av bonus lär vi se 2022.
Centern har sagt att det är inte otänkbart att de stödjer regeringens budget.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av martinot »

jontis skrev:
Jag har sökt igenom de olika budgetmotionerna angående Bonus/Malus inför 2022.
Enkel sammanställning av resultatet:

Regeringen (S + MP) Positiva till bonus/malus. Högre anslag för 2022.

Moderaterna Negativa - De presenterar inte deras lösning närmare, men någon form av styrning.

Centern Positiva - Vill inte genomföra gränssänkningar

KD Positiva - Inga ändringar

L Positiva - Vill dock sänka max beloppet till 60.000

Vänster Negativa - Vill minska privatbilismen

SD Negativa - Vill avskaffa systemet helt.


Någon form av bonus lär vi se 2022.
Centern har sagt att det är inte otänkbart att de stödjer regeringens budget.
Utmärkt sammanställning! :)

Går det även att kombinera med SIFO-siffror (har ingen alls koll på det), så kan man ju snabbt se varåt det lutar på ett tydligt sätt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
niclassoderlund
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 sep 2021 07:46
Ort: Kristianstad

Re: Miljöbilsbonus?

Inlägg av niclassoderlund »

Så det var inte riktigt den här riktningen som jag tänkte att tråden skulle ta när jag skrev den 8-) men eftersom den nu kommit handla om spekulationer om bonusens varande eller inte varande så ska jag ändå lägga in min reflektion.

Som, gissar jag, en av få som flugit i ett av regeringens jetplan för besök utomlands och som dessutom jobbat nära personer som känner många inom finansdepartementet så finns det ett till perspektiv jag vill lyfta fram.

Det privata näringslivet.

Tro mig, vad ni än hör, ser eller läser så finns det en otrolig lobbyism inom alla länder. Sverige är långt ifrån befriad från det även om svensk media har väldigt svårt att hitta skandaler. Det är vi rätt befriade av, förutom ett och annat konstigt mejl som ett visst grönt parti råkade få läckt när de hade kontakt med ett visst stort bränslebolag som blev nyheter för något halvår sen ;)

I alla fall. Det skulle vara katastrofalt om man förlorade en stor del av den industri vars medgivande och hjälp man ständigt använder inom nästan alla regulatoriska grenar. Inklusive finansdepartementet. Att ta bort stödet kommer absolut att ske. Det är därför man beslutat och meddelat att olika varianter av bonus-kategorierna kommer att sänkas med en viss takt de kommande åren för att sedan helt tas bort.

Bryter man det upplägget ställer man till en enorm massa hundratals miljoner i förlust för många svenska och utomsocknes företag som räknat och presenterat vad man räknar i prognos för intäkter under 2021-22-23. Man har också noga tittat på vad som händer med andrahandsvärdet på framförallt hel-elbilar efter en bonus försvinner. Det har man med all sannolikhet bedömt är gynnsamt för alla som köper just nu och ett tag till. Det borde nämligen gå upp, då skillnaden mellan en ny bil och en som gått ett par år blir högre. 70tkr högre, för att vara exakt om man tittar på vad vi som köpt Tesla får som man inte kommer att få om två år.

Är allt jag skriver nåt att räkna hem som pengar på banken? Så klart inte. Jag vet lika lite som alla andra med den skillnaden att jag sett hur samspelet fungerar.

Det är också en av anledningarna till varför jag och min familj valde att köpa en elbil nu och inte om två år som egentligen var planen. Vi förlorade lite på att sälja den tidigare bilen vi nu bytte ut eftersom den var rätt ny.

Återigen, alla får göra sin egen bedömning. Och vem vet, jag kanske står där med snopen min om några månader. Men jag har en känsla av att den snopna minen inte kommer att komma utan istället kommer 70 000kr in på banken :-)

Ha det bäst alla, hoppas det var okej att hoppa in en kortis.

mvh Niclas
[Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solid black - Svart inredning]
Skriv svar