Eftermontera dragkrok
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 03 okt 2021 18:28
Eftermontera dragkrok
Jag vet att Tesla nekar eftermontering och att det diskuterats här. Dock, varför? Enligt reg.beviset får bilen dra 1268 kg med B körkort. Jag blev lite väl förförd av provkörningen och tänkte inte så bra när jag köpte lagerbilen utan dragkrok. Om de inte ändrar sig får jag i värsta fall köpa ytterligare en bil som har drag eller så hamnar Teslan på Blocket.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Eftermontera dragkrok
Kort svar, Tesla har två olika typgodkännande. En för M3 med krok och en utan. De bilar som säljs utan krok kan således inte få eftermonterat annat än cykelkrok med spärr mot andra typ av släp. Det är alltså Teslas egna fel att man inte kan eftermontera.Don Vessla skrev:Jag vet att Tesla nekar eftermontering och att det diskuterats här. Dock, varför? Enligt reg.beviset får bilen dra 1268 kg med B körkort. Jag blev lite väl förförd av provkörningen och tänkte inte så bra när jag köpte lagerbilen utan dragkrok. Om de inte ändrar sig får jag i värsta fall köpa ytterligare en bil som har drag eller så hamnar Teslan på Blocket.
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 03 okt 2021 18:28
Re: Eftermontera dragkrok
Tack.
Enligt Transportstyrelsen är den godkänd för dragkrok eftersom gränsen för dragvikt finns angiven på reg.beviset. Då är det alltså så att Tesla kan erbjuda eftermontering men att de inte vill. Hm.
Enligt Transportstyrelsen är den godkänd för dragkrok eftersom gränsen för dragvikt finns angiven på reg.beviset. Då är det alltså så att Tesla kan erbjuda eftermontering men att de inte vill. Hm.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Eftermontera dragkrok
Nej. Den siffra du refererar till är en teoretisk uppgift. Inget som har med tillåten släpvikt att göra.Don Vessla skrev:Tack.
Enligt Transportstyrelsen är den godkänd för dragkrok eftersom gränsen för dragvikt finns angiven på reg.beviset. Då är det alltså så att Tesla kan erbjuda eftermontering men att de inte vill. Hm.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
-
- Inlägg: 5469
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Eftermontera dragkrok
Det verkar som Tesla när det gäller Model 3 vill att infästningen till dragkroken ska monteras i fabrik vid produktionen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Eftermontera dragkrok
Ännu kortare svar: Nej! Sitter det ingen krok på vid köp går det inte att eftermontera.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 03 okt 2021 18:28
Re: Eftermontera dragkrok
Tack. Ter sig lite petigt då fästpunkterna tydligen finns lättillgängliga och skruva bultar/muttrar har ju andra gjort längre än Tesla.SwedishAdvocate skrev:Det verkar som Tesla när det gäller Model 3 vill att infästningen till dragkroken ska monteras i fabrik vid produktionen.
-
- Inlägg: 5469
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Eftermontera dragkrok
Det är inget jag vet. Det var bara en gissning. Jag tycker såklart också att det är synd att det inte finns någon möjlighet eftermontera krok på Model 3.Don Vessla skrev:Tack. Ter sig lite petigt då fästpunkterna tydligen finns lättillgängliga och skruva bultar/muttrar har ju andra gjort längre än Tesla.SwedishAdvocate skrev:Det verkar som Tesla när det gäller Model 3 vill att infästningen till dragkroken ska monteras i fabrik vid produktionen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 03 okt 2021 18:28
Re: Eftermontera dragkrok
Tråkigt. Ett så ungt och snabbfotat företag borde kvickt kunna rätta till missar.NEO skrev:Kort svar, Tesla har två olika typgodkännande. En för M3 med krok och en utan. De bilar som säljs utan krok kan således inte få eftermonterat annat än cykelkrok med spärr mot andra typ av släp. Det är alltså Teslas egna fel att man inte kan eftermontera.Don Vessla skrev:Jag vet att Tesla nekar eftermontering och att det diskuterats här. Dock, varför? Enligt reg.beviset får bilen dra 1268 kg med B körkort. Jag blev lite väl förförd av provkörningen och tänkte inte så bra när jag köpte lagerbilen utan dragkrok. Om de inte ändrar sig får jag i värsta fall köpa ytterligare en bil som har drag eller så hamnar Teslan på Blocket.
-
- Inlägg: 5469
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Eftermontera dragkrok
Och det är ju om möjligt ännu tråkigare att Model S – ännu inte – går att få med dragkrok över huvud taget...Don Vessla skrev:Tråkigt. Ett så ungt och snabbfotat företag borde kvickt kunna rätta till missar.NEO skrev:Kort svar, Tesla har två olika typgodkännande. En för M3 med krok och en utan. De bilar som säljs utan krok kan således inte få eftermonterat annat än cykelkrok med spärr mot andra typ av släp. Det är alltså Teslas egna fel att man inte kan eftermontera.Don Vessla skrev:Jag vet att Tesla nekar eftermontering och att det diskuterats här. Dock, varför? Enligt reg.beviset får bilen dra 1268 kg med B körkort. Jag blev lite väl förförd av provkörningen och tänkte inte så bra när jag köpte lagerbilen utan dragkrok. Om de inte ändrar sig får jag i värsta fall köpa ytterligare en bil som har drag eller så hamnar Teslan på Blocket.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 03 okt 2021 18:28
Re: Eftermontera dragkrok
Om det är så p.g.a. en administrativ miss så borde de skämmas. Samtidigt så länge folk köper får de ingen anledning att förändra.SwedishAdvocate skrev:Och det är ju om möjligt ännu tråkigare att Model S – ännu inte – går att få med dragkrok över huvud taget...Don Vessla skrev:Tråkigt. Ett så ungt och snabbfotat företag borde kvickt kunna rätta till missar.NEO skrev:Kort svar, Tesla har två olika typgodkännande. En för M3 med krok och en utan. De bilar som säljs utan krok kan således inte få eftermonterat annat än cykelkrok med spärr mot andra typ av släp. Det är alltså Teslas egna fel att man inte kan eftermontera.Don Vessla skrev:Jag vet att Tesla nekar eftermontering och att det diskuterats här. Dock, varför? Enligt reg.beviset får bilen dra 1268 kg med B körkort. Jag blev lite väl förförd av provkörningen och tänkte inte så bra när jag köpte lagerbilen utan dragkrok. Om de inte ändrar sig får jag i värsta fall köpa ytterligare en bil som har drag eller så hamnar Teslan på Blocket.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Eftermontera dragkrok
Om du lyckas skruva på en mutter på en bult så kan du nog montera ett drag också...Don Vessla skrev:Tack. Ter sig lite petigt då fästpunkterna tydligen finns lättillgängliga och skruva bultar/muttrar har ju andra gjort längre än Tesla.SwedishAdvocate skrev:Det verkar som Tesla när det gäller Model 3 vill att infästningen till dragkroken ska monteras i fabrik vid produktionen.
(bifogas: bild på en bult).
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 03 okt 2021 18:28
Re: Eftermontera dragkrok
Haha Kan ju vara en vagnsbult med gängor också...lator skrev:Om du lyckas skruva på en mutter på en bult så kan du nog montera ett drag också...Don Vessla skrev:Tack. Ter sig lite petigt då fästpunkterna tydligen finns lättillgängliga och skruva bultar/muttrar har ju andra gjort längre än Tesla.SwedishAdvocate skrev:Det verkar som Tesla när det gäller Model 3 vill att infästningen till dragkroken ska monteras i fabrik vid produktionen.
(bifogas: bild på en bult).
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Eftermontera dragkrok
Håller helt med, jag har själv eftermonterat dragkrok på min Model X, det var verkligen inte "rocket science", infästningar etc finns redan förberedda, och samma gäller för Model 3.Don Vessla skrev:Tack. Ter sig lite petigt då fästpunkterna tydligen finns lättillgängliga och skruva bultar/muttrar har ju andra gjort längre än Tesla.SwedishAdvocate skrev:Det verkar som Tesla när det gäller Model 3 vill att infästningen till dragkroken ska monteras i fabrik vid produktionen.
Den enda "komplexiteten" är att muttrar skall dras med ett visst moment och att man behöver isolera delarna galvaniskt för att undvika korrosion, helt hanterbart.
Jag tror (i likhet med många andra här på TCS) att detta kan vara en effekt av att Tesla faktiskt fortfarande är en tämligen oerfaren tillverkare, och fortfarande inte helt införstådd med alla aspekter av europeisk byråkrati, på EU-nivå och nationellt, vilket skulle kunna förklara alla märkliga varianter på uppgifter i fordonsregistret som kan förekomma, ibland helt olika på samma modell.
Skulle Tesla ha registrerat alla sina modeller "korrekt" som att dom tillåter drag med en lämplig maxvikt så är jag övertygad om att det hade funnits en stor tredjepartsmarknad för montering av dragkrok i Europa. Det är ju inte heller så att denna marknad skulle konkurrera med Tesla, dom är ju idag helt ointresserade av att göra något, trots att vi står där med pengarna i handen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options