E-tron Sportback?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Dastysk
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 okt 2019 17:37

E-tron Sportback?

Inlägg av Dastysk »

Har själv en 3:a LR med 1 1/2 år leasing kvar på. Frugan en Xc90 som hon vill byta mot en E-tron SB. Har haft mkt Audi förr men aldrig el. Ju mer jag läser på ju mer tveksam blir jag. En räckvidd på 200-300 km beroende på modell? Maxladdning i 120/150kW? Känns som att teslan är ljusår före på laddning. Vi behöver en rymlig bil för längre resor ibland. Y är inget alt för henne. 3 barn.

Ngn som har liknande erfarenhet eller andra förslag?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: E-tron Sportback?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

On ni väljer long range med stora batteriet, E-tron 55, så är 30 mil normalt inga problem.

Ta inte alltför häftiga fälgar bara. Det är i hög motorvägsfart E-tron blir törstig, är väl lika för alla stora SUV bilar.

Finns det behov av längre räckvidd vid enstaka tillfällen går det ju att sänka farten till 90 km/h.

Laddhastigheten är hög ända upp till 80% så den totala laddtiden blir relativt kort, förutsatt att det finns tillgång till 150 kW laddare förstås.

Glöm inte att köpa till rumpvärme i baksätet, det är ett tillbehör.

Mina förbrukningar och laddtider på E-tron 55 med 19 tum och vanliga karossen:
ABRP_Hemresa.JPG
Hemresa2.png
Huddik.jpg
Dastysk
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 okt 2019 17:37

Re: E-tron Sportback?

Inlägg av Dastysk »

Grym feedback! Tack. Hur upplever du den storleksmässigt i baksätet? Jämförbart med?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: E-tron Sportback?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Dastysk skrev:
Grym feedback! Tack. Hur upplever du den storleksmässigt i baksätet? Jämförbart med?
Om du inte har framstolarna längst ned i bottenhöjd och allra längst bak blir det väldigt rymligt.

Det går att höja framstolarna en bit, då blir det väldigt bekvämt att sitta i fram.

Och då blir det även väldigt gott om utrymme i bak, på Sportback modellen sluttar dock taket ned rejält. Förutom att SP är väldigt snygg är den ju klart sämre att lasta och åka i baksätet.

För mig som är 190 cm funkar det då inte att sitta i bak, men med vanliga karossen blir takhöjden bra.

Mittenplatsen är också bra upp till cirka 175 cm med en smal kropp, då det inte finns någon karandtunnel, utan golvet är platt. Är nog nästan i klass med Volvo XC90.

Vi åker ofta fem vuxna i e-tron.
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 30 jul 2015 13:41
Ort: Piteå

Re: E-tron Sportback?

Inlägg av pitemacc »

Och varför inte en MX ?
FD: vw egolf -15 SÅLD, Porsche TT -10 SÅLD, MXP100D-17 SÅLD
NU: MSP85D-15, Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
FR:Cybertruck awd beställt, MX Plaid 2023 beställt
Dastysk
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 okt 2019 17:37

Re: E-tron Sportback?

Inlägg av Dastysk »

Lite dyr ….. och kvalitetskänslan :o
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 30 jul 2015 13:41
Ort: Piteå

Re: E-tron Sportback?

Inlägg av pitemacc »

Dastysk skrev:
Lite dyr ….. och kvalitetskänslan :o
Svårt att få allt i en önskning. :) :)
FD: vw egolf -15 SÅLD, Porsche TT -10 SÅLD, MXP100D-17 SÅLD
NU: MSP85D-15, Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
FR:Cybertruck awd beställt, MX Plaid 2023 beställt
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: E-tron Sportback?

Inlägg av taliz »

Kommer facelift snart, potentiellt med mkt längre räckvidd. Se etron-tråden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: E-tron Sportback?

Inlägg av jonasl »

Glöm inte backkamera heller, ingår inte som standard och inte heller i proline-paketet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Dastysk
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 okt 2019 17:37

Re: E-tron Sportback?

Inlägg av Dastysk »

Nu har man(hon) hittat en 2020 ETron 50…. Redan räckviddsångest innan köp…..
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: E-tron Sportback?

Inlägg av martinot »

Dastysk skrev:
Nu har man(hon) hittat en 2020 ETron 50…. Redan räckviddsångest innan köp…..
För kortare pendling till jobb, matbutik och i vardagen är det nog inget som helst problem. Så man skall nog inte heller överdriva räckviddsångesten.

Så kan ni ta Teslan eller fossilbil på längre resor och semester.

Får man fråga varför MY gick bort?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: E-tron Sportback?

Inlägg av taliz »

”Vi behöver en rymlig bil för längre resor ibland” står det i första inlägget.
Etron 55 kan säkert funka för det. Men 50 blir nog plågsamt, pga den usla räckvidden. Finns folk på forumet som försökt och skrivit ”aldrig igen”.

Gå in på abetterrouteplanner.com, välj etron 50, och testa några av de långresor ni tänkt med olika väderförhållanden, hastighet etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 nov 2017 14:51

Re: E-tron Sportback?

Inlägg av DavidS »

Etron 50 är en suverän bil på väldigt många sätt utom räckvidd. Man får ha en väldigt stor tilltro till laddnätverket utanför Teslas superchargers och min uppfattning är att jag blir besviken varje gång. Alltid är något det strul. Fungerar i o f s suveränt med Audi-charge-kortet på Ionity, tyvärr är det ofta kö, ett antal stationer som inte fungerar, eller annat strul där.

Baksätet i etron, SB eller vanlig, är bästa baksätet på marknaden för vuxna enligt mig.

När jag tidigare hade en tesla 3 och en etron 50 kunde jag konstatera att jag hade en bil som jag kunde åka långt i (bra räckviddd och stabilt snabbladdarnätverk) men ville inte av komfortskäl och en bil som jag inte kunde åka långt i (avsaknad av räckvidd och pålitliga snabbladdare) men gärna hade velat, av just komfortskäl.

Så - sammanfattningsvis - Etron 50 har för mig varit en fantastisk bil till o från jobbet, 7 mil daglig pendling, för en helg i stugan, 20 mil etc. Men försöken att åka till fjällen eller vilken annan tur över 20 mil har påtagligt frestat på familjens tålamod och beställningen av en fossilbil har varit nära ett flertal gånger vid dessa tillfällen.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Dastysk
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 okt 2019 17:37

Re: E-tron Sportback?

Inlägg av Dastysk »

Vad har du för räckvidd enl wltp på din etron 50??
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 nov 2017 14:51

Re: E-tron Sportback?

Inlägg av DavidS »

299 km vill jag minnas
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: E-tron Sportback?

Inlägg av Martin E-tron »

Har en E-tron 50, på sommaren kommer vi till svärmorsan på en laddning, 28 mil med 2 mil kvar ish, nu på höst/vinter är det laddning som gäller på samma rutt.

Motorväg Stockholm-Ukna

Fin bil, snygg, ok att köra långa körningar på sommaren, Stockholm- Göteborg o återresa gick bra, dock alltid kö bakom mig när ja stanna på Ionity

Lämnas åter 1/8 -2022, har en M3LR som val då
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: E-tron Sportback?

Inlägg av dfa »

DavidS skrev:
När jag tidigare hade en tesla 3 och en etron 50 kunde jag konstatera att jag hade en bil som jag kunde åka långt i (bra räckviddd och stabilt snabbladdarnätverk) men ville inte av komfortskäl och en bil som jag inte kunde åka långt i (avsaknad av räckvidd och pålitliga snabbladdare) men gärna hade velat, av just komfortskäl.
Har samma vagnpark och är av exakt samma uppfattning.
Tyvärr en stor utmaning att köra utanför Ionitys täckningsområde speciellt längs inlandet och E45 norrut med etron50.
Det innebär inte att det inte går men det är mer utmanande än man önskar. Dock är det väldligt sällan som vi kör så långt och vi brukar ta Teslan om det är bråttom.
I 95% av fallen klarar jag mig på en laddning och då är etron50 en underbar bil. Givet det och samma förutsättningar hade jag beställt en likadan idag, fast mer gärna en 55:a

Kolla Tesla Björns 1000km challenge med etron 50 vs etron 55 så ser man skillnanden i hur snabbt man kommer fram när laddare finns.
Skriv svar