Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Moderator: Redaktion
Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Plan A var att ersätta hela bilflottan med en Model S Plaid+ men så tweetade Elon plötsligt "cancelled". Vanliga Plaid når liksom inte riktigt lika långt (pun intended) och lär inte levereras förrän sommaren 2022.
Plan B som mognat fram senaste veckorna skulle ju kunna vara att bygga en track day-bil av en Model 3 Performance. Unplugged performance har ju en del roliga prylar, och dom presterar bra upp för Pikes Peak.
Jag nöp en lagerbil som precis lastades av båten, en svart med svart inredning. Bilen har track mode från fabrik, och hämtades med hjälm+handskar på Trosta och kördes direkt till GTR Motorpark.
Mål i ännu osorterad ordning:
Vettiga stolar
Stor vinge - check
Frän front
Mindre fälgar (20" original), rejsigare däck
Andra fjäderben, ev bara en sänkning initialt - check
Länkarmar som medger rejsigare vinklar
Vassare bromsar - halvcheck
Döpa projektet (gärna ett bra namn som ryms på en personlig regskylt) - check
Plan B som mognat fram senaste veckorna skulle ju kunna vara att bygga en track day-bil av en Model 3 Performance. Unplugged performance har ju en del roliga prylar, och dom presterar bra upp för Pikes Peak.
Jag nöp en lagerbil som precis lastades av båten, en svart med svart inredning. Bilen har track mode från fabrik, och hämtades med hjälm+handskar på Trosta och kördes direkt till GTR Motorpark.
Mål i ännu osorterad ordning:
Vettiga stolar
Stor vinge - check
Frän front
Mindre fälgar (20" original), rejsigare däck
Andra fjäderben, ev bara en sänkning initialt - check
Länkarmar som medger rejsigare vinklar
Vassare bromsar - halvcheck
Döpa projektet (gärna ett bra namn som ryms på en personlig regskylt) - check
Senast redigerad av dstr, redigerad totalt 2 gång.
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Trodde du varit iväg och kört Model 3 på bana redan? Var det inte din?
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Jodå. Jag behövde starta tråden. Det kommer lite mer saker alldeles snart.MWall skrev:Trodde du varit iväg och kört Model 3 på bana redan? Var det inte din?
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Kommer du sluta ut inredning och bygga bur eller ska den även funka till vardags?
Kan rekommendera Apex om du vill ha förhållandevis lätta och billiga fälgar för ändamålet. Förr brukade det göras gruppköp till sverige men vet inte hur det ser ut idag, rejsa.nu-folket har säkert koll.
Kan rekommendera Apex om du vill ha förhållandevis lätta och billiga fälgar för ändamålet. Förr brukade det göras gruppköp till sverige men vet inte hur det ser ut idag, rejsa.nu-folket har säkert koll.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Det här är enbart min trackday-bil, så jag kommer göra "det som behövs" utan att kompromissa. Bur står inte på listan, men baksätet åker ur till förmån för ett fjäderbensstag bak som jag tänkte fästa 6-punktsbältet i.dd88 skrev:Kommer du sluta ut inredning och bygga bur eller ska den även funka till vardags?
Kan rekommendera Apex om du vill ha förhållandevis lätta och billiga fälgar för ändamålet. Förr brukade det göras gruppköp till sverige men vet inte hur det ser ut idag, rejsa.nu-folket har säkert koll.
Jag skulle gärna vilja hitta en "hovleverantör" av prylar närmare Stockholm så man kan testmontera för att se så saker passar. Det är dock riktigt lågt intresse bland de jag kontaktat. Så pass lågt att jag funderar på att starta en liten elbilsverkstad/speedshop själv.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
JAAAA!dstr skrev:Det är dock riktigt lågt intresse bland de jag kontaktat. Så pass lågt att jag funderar på att starta en liten elbilsverkstad/speedshop själv.
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Kul, kommer följa detta! Har själv en 3P men har inte vågat ta ut den på banan ännu. När den blir lite sliten kommer det kännas lättare
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
För er som bara läser i forumet och inte så ofta på första sidan: https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... rningsbil/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Nu är den sänkt med H&R-fjädrar.
Är kluven hur mycket toe som blir bra. Börjar med 0 grader för att känna efter på GTR Motorpark på lördag.
Är kluven hur mycket toe som blir bra. Börjar med 0 grader för att känna efter på GTR Motorpark på lördag.
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Grymt! Spännande att höra om resultatet!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
När kommer R-däcken då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Riktigt trevligt kontor i bakgrunden också, har man suttit i ett antal ggr.dstr skrev:Nu är den sänkt med H&R-fjädrar.
Är kluven hur mycket toe som blir bra. Börjar med 0 grader för att känna efter på GTR Motorpark på lördag.
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Till våren.taliz skrev:När kommer R-däcken då?
Har fortfarande stor beslutsångest kring dimensioner.
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Finns ju folk på forumet som kör med 265 på 19”, även fram, utan att de tar i någonstans.dstr skrev:Till våren.taliz skrev:När kommer R-däcken då?
Har fortfarande stor beslutsångest kring dimensioner.
Borde nog vara rätt ok?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3589
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Visst finns det 18" som går på även P-modellerna? Fast de lär ju inte ha den bredd du önskar.
Model Y LR AWD 2022
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Min ambition är att köra 275 på 10" breda fälgar. Helst 18", men det lutar åt 19". Behöver hitta lagom ET för den kombinationen. Med mycket camber ser det konstigt ut med originaldimensioner.taliz skrev:Finns ju folk på forumet som kör med 265 på 19”, även fram, utan att de tar i någonstans.dstr skrev:Till våren.taliz skrev:När kommer R-däcken då?
Har fortfarande stor beslutsångest kring dimensioner.
Borde nog vara rätt ok?
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Igår var det en heldag på GTR Motorpark med nya sänkningen.
Den gjorde stor skillnad på känslan i bilen. Originalbromsarna hänger med förvånansvärt bra. Varvtiden förbättrades marginellt. Rätt kämpigt att få upp temp i däcken 30e oktober.
Nu är det verkligen dags för R-däck och skalstolar, men först blir det vintersäsong. Kör nog vinterdäck på original 20" och 19" på r-däcken.
Fortfarande ingen räckviddsångest. Åkte från Sollentuna med 100%. Åt frukost på donken 9km från banan vid 175kw laddare i ca 20 minuter. Satte bilen på 11kw laddning under lunchen på banan och sen körde jag hem. Kom hem med 10% kvar. 35-40 varv blev det.
Den gjorde stor skillnad på känslan i bilen. Originalbromsarna hänger med förvånansvärt bra. Varvtiden förbättrades marginellt. Rätt kämpigt att få upp temp i däcken 30e oktober.
Nu är det verkligen dags för R-däck och skalstolar, men först blir det vintersäsong. Kör nog vinterdäck på original 20" och 19" på r-däcken.
Fortfarande ingen räckviddsångest. Åkte från Sollentuna med 100%. Åt frukost på donken 9km från banan vid 175kw laddare i ca 20 minuter. Satte bilen på 11kw laddning under lunchen på banan och sen körde jag hem. Kom hem med 10% kvar. 35-40 varv blev det.
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Snyggt avslut!
Hur är känslan jämfört med exempelvis en ganska original BMW M3?
Hur är känslan jämfört med exempelvis en ganska original BMW M3?
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Kul att höra rapporter från bantesterna och om uppdateringarna av bilen!dstr skrev:Igår var det en heldag på GTR Motorpark med nya sänkningen.
Den gjorde stor skillnad på känslan i bilen. Originalbromsarna hänger med förvånansvärt bra. Varvtiden förbättrades marginellt. Rätt kämpigt att få upp temp i däcken 30e oktober.
Nu är det verkligen dags för R-däck och skalstolar, men först blir det vintersäsong. Kör nog vinterdäck på original 20" och 19" på r-däcken.
Fortfarande ingen räckviddsångest. Åkte från Sollentuna med 100%. Åt frukost på donken 9km från banan vid 175kw laddare i ca 20 minuter. Satte bilen på 11kw laddning under lunchen på banan och sen körde jag hem. Kom hem med 10% kvar. 35-40 varv blev det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
1,2 G i sidogrepp är förvånansvärt mycket, kan det stämma? Det är vad man ligger på med en Porsche GT3 med r-däck om jag minns rätt.dstr skrev:
Förstår att du längtar efter skalstolar.
TM3 LR -21 MIC
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Jo, jag är tämligen säker på att det stämmer. Det är skitjobbigt att försöka sitta kvar i stolen. (har kör rätt mycket 996, 997 GT3 och 458 Italia på R-däck på bana)zimpan skrev:1,2 G i sidogrepp är förvånansvärt mycket, kan det stämma? Det är vad man ligger på med en Porsche GT3 med r-däck om jag minns rätt.dstr skrev:
Förstår att du längtar efter skalstolar.
Den extra camber som kom med sänkningen gjorde en märkbar skillnad. Jag hade ingen tanke på att jämföra g-krafterna - tack för tipset! Här är samma bana innan sänkningen Det diffar ngn tiondel på flera ställen.
Det ska bli riktigt spännande att se med r-däck och ännu agressivare hjulvinklar