Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4333
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

Nu är den sänkt med H&R-fjädrar.

Är kluven hur mycket toe som blir bra. Börjar med 0 grader för att känna efter på GTR Motorpark på lördag.
20211026_190608.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av martinot »

Grymt! Spännande att höra om resultatet! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av taliz »

När kommer R-däcken då? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
CarlJ
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 apr 2021 12:31
Ort: Stockholm

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av CarlJ »

dstr skrev:
Nu är den sänkt med H&R-fjädrar.

Är kluven hur mycket toe som blir bra. Börjar med 0 grader för att känna efter på GTR Motorpark på lördag.
20211026_190608.jpg
Riktigt trevligt kontor i bakgrunden också, har man suttit i ett antal ggr.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4333
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

taliz skrev:
När kommer R-däcken då? ;)
Till våren.

Har fortfarande stor beslutsångest kring dimensioner.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av taliz »

dstr skrev:
taliz skrev:
När kommer R-däcken då? ;)
Till våren.

Har fortfarande stor beslutsångest kring dimensioner.
Finns ju folk på forumet som kör med 265 på 19”, även fram, utan att de tar i någonstans.
Borde nog vara rätt ok?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3613
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av jonasl »

Visst finns det 18" som går på även P-modellerna? Fast de lär ju inte ha den bredd du önskar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 401
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av Richardk »

Snyggt! Ser ut som en model S nu när den är sänkt.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4333
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

taliz skrev:
dstr skrev:
taliz skrev:
När kommer R-däcken då? ;)
Till våren.

Har fortfarande stor beslutsångest kring dimensioner.
Finns ju folk på forumet som kör med 265 på 19”, även fram, utan att de tar i någonstans.
Borde nog vara rätt ok?
Min ambition är att köra 275 på 10" breda fälgar. Helst 18", men det lutar åt 19". Behöver hitta lagom ET för den kombinationen. Med mycket camber ser det konstigt ut med originaldimensioner.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4333
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

Igår var det en heldag på GTR Motorpark med nya sänkningen.

Den gjorde stor skillnad på känslan i bilen. Originalbromsarna hänger med förvånansvärt bra. Varvtiden förbättrades marginellt. Rätt kämpigt att få upp temp i däcken 30e oktober.

Nu är det verkligen dags för R-däck och skalstolar, men först blir det vintersäsong. Kör nog vinterdäck på original 20" och 19" på r-däcken.

Fortfarande ingen räckviddsångest. Åkte från Sollentuna med 100%. Åt frukost på donken 9km från banan vid 175kw laddare i ca 20 minuter. Satte bilen på 11kw laddning under lunchen på banan och sen körde jag hem. Kom hem med 10% kvar. 35-40 varv blev det.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4333
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

Ozto
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 feb 2021 19:23

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av Ozto »

Snyggt avslut!

Hur är känslan jämfört med exempelvis en ganska original BMW M3?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av martinot »

dstr skrev:
Igår var det en heldag på GTR Motorpark med nya sänkningen.

Den gjorde stor skillnad på känslan i bilen. Originalbromsarna hänger med förvånansvärt bra. Varvtiden förbättrades marginellt. Rätt kämpigt att få upp temp i däcken 30e oktober.

Nu är det verkligen dags för R-däck och skalstolar, men först blir det vintersäsong. Kör nog vinterdäck på original 20" och 19" på r-däcken.

Fortfarande ingen räckviddsångest. Åkte från Sollentuna med 100%. Åt frukost på donken 9km från banan vid 175kw laddare i ca 20 minuter. Satte bilen på 11kw laddning under lunchen på banan och sen körde jag hem. Kom hem med 10% kvar. 35-40 varv blev det.
Kul att höra rapporter från bantesterna och om uppdateringarna av bilen! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 aug 2021 22:17
Ort: Åkersberga

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av zimpan »

dstr skrev:
1,2 G i sidogrepp är förvånansvärt mycket, kan det stämma? Det är vad man ligger på med en Porsche GT3 med r-däck om jag minns rätt.
Förstår att du längtar efter skalstolar.
TM3 LR -21 MIC
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4333
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

zimpan skrev:
dstr skrev:
1,2 G i sidogrepp är förvånansvärt mycket, kan det stämma? Det är vad man ligger på med en Porsche GT3 med r-däck om jag minns rätt.
Förstår att du längtar efter skalstolar.
Jo, jag är tämligen säker på att det stämmer. Det är skitjobbigt att försöka sitta kvar i stolen. :) (har kör rätt mycket 996, 997 GT3 och 458 Italia på R-däck på bana)

Den extra camber som kom med sänkningen gjorde en märkbar skillnad. Jag hade ingen tanke på att jämföra g-krafterna - tack för tipset! :) Här är samma bana innan sänkningen Det diffar ngn tiondel på flera ställen.

Det ska bli riktigt spännande att se med r-däck och ännu agressivare hjulvinklar :)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4333
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

Ozto skrev:
Snyggt avslut!

Hur är känslan jämfört med exempelvis en ganska original BMW M3?
Vilken av alla känslor? :)

Man kommer mycket närmare den fysiska körningen i en elbil. Det är svårt att förklara, det måste upplevas. Du har ingen motor som överröstar däcken eller ryck i samband med växlingar som stör chassiereaktionerna. Man är mycket "närmare" banan. Samma sak med känslan när man ska kliva på ut ur en kurva - man är alltid på optimalt vrid.

När jag gick från manuellt växlade GT3'orna till Ferrarin med dubbelkopplingslåda så var det ett kliv ifrån att "köra bil" mot att "åka bil". Jag hade samma farhåga i det här klivet, men prestandan och de nya dimensionerna överväger det med råge. Bara en sådan grej att du utifrån vilken bana du är på kan balansera hur du vill ha drivningen - i 5% intervaller från helt RWD till helt FWD. Efter några varv i lördags på 70/30 så ändrade jag till 65/35 och märkte genas skillnad. Sådant finns liksom inte i en vanlig bil.

Men visst händer det att jag saknar V8'an vid 9000 varv och känslan när växlarna smälde i, men jag är liksom klar med det. Iaf för stunden. Vi får se hur det känns när jag gjort allt jag vill med den här bilen och börjat "nå vägs ände" med varvtiderna. Vid det laget kanske Plaid+ äntligen kommit? :)


Ska man bräcka en M3P på bana så måste du ha något mer än en vanlig M3'a. Om jag skulle "byta upp" mig så skulle det krävas en Huracan. Allt annat skulle vara ett byte neråt eller i sidled.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av Elof »

Apropå det där med kraftfördelningen mellan fram- och bakmotor. En enda motor kan väl inte ge samma toppeffekt som båda motorerna tillsammans? Totaleffekten måste ju bli lägre över en viss nivå av ”snedfördelning” av drivkraften mellan axlarna? Eller hur funkar det?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dd88 »

dstr skrev:
Ska man bräcka en M3P på bana så måste du ha något mer än en vanlig M3'a. Om jag skulle "byta upp" mig så skulle det krävas en Huracan. Allt annat skulle vara ett byte neråt eller i sidled.
En Model 3 Performance får det tufft mot en M3 Competition (g80). Teslan är väl snarare likvärdig med förra generationen (f80)?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4333
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

dd88 skrev:
dstr skrev:
Ska man bräcka en M3P på bana så måste du ha något mer än en vanlig M3'a. Om jag skulle "byta upp" mig så skulle det krävas en Huracan. Allt annat skulle vara ett byte neråt eller i sidled.
En Model 3 Performance får det tufft mot en M3 Competition (g80). Teslan är väl snarare likvärdig med förra generationen (f80)?
Jag blev nyfiken, så jag specade upp en ny M3 Competition för att bli likvärdig med M3P. https://configure.bmw.se/sv_SE/configid/au10cct9

Prick 1mkr! och 0-100 på 3,9 sek. I mina ögon är det ett byte i sidled, lite snett nedåt, för 250k mer.

Har du några varvtids-referenser från svenska banor?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4333
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

Elof skrev:
Apropå det där med kraftfördelningen mellan fram- och bakmotor. En enda motor kan väl inte ge samma toppeffekt som båda motorerna tillsammans? Totaleffekten måste ju bli lägre över en viss nivå av ”snedfördelning” av drivkraften mellan axlarna? Eller hur funkar det?
Precis. Kör man 100% RWD så får du bara effekten från bakmotorn. Det är lite svårgooglat, för det finns många olika bud på hur vass den motorn är. Vid tillfälle så ska jag testa 0-150 med RWD, 50/50AWD och FWD för att se skillnaden i praktiken.

Frammotorn är klenare, och på Model S vet jag att dom körde med olika utväxling på fram/bak-motorerna, så du fick aldrig ner summan av motorerna i backen.

Här bänkar dom 522hk på hjulen. Snudd på spektakulär skillnad på hur den nya matar effekt i högre fart jämfört med den gamla.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dd88 »

dstr skrev:
dd88 skrev:
dstr skrev:
Ska man bräcka en M3P på bana så måste du ha något mer än en vanlig M3'a. Om jag skulle "byta upp" mig så skulle det krävas en Huracan. Allt annat skulle vara ett byte neråt eller i sidled.
En Model 3 Performance får det tufft mot en M3 Competition (g80). Teslan är väl snarare likvärdig med förra generationen (f80)?
Jag blev nyfiken, så jag specade upp en ny M3 Competition för att bli likvärdig med M3P. https://configure.bmw.se/sv_SE/configid/au10cct9

Prick 1mkr! och 0-100 på 3,9 sek. I mina ögon är det ett byte i sidled, lite snett nedåt, för 250k mer.

Har du några varvtids-referenser från svenska banor?
Förra generationen var betydligt billigare, gick och få för runt 750kkr, lägre om det inte var en Competition.

Denna generationen är dyrare, men skulle gissa att du får ut en motsvarande Model 3 Performance för 850kkr (M3 Competition xDrive).

Du får tänka på att priserna på sidan är riktpriser och att du kan få runt 15% på priset beroende på utrustning.

Kom nyligen ut på marknaden så inte så gott om jämförelsebara varvtider, men förra generationen M3 var lite långsammare på små tekniska banor och lite snabbare på större banor jämfört med Model 3.

Nuvarande generation har kapat rätt bra på dessa tider men det lär komma mer till våren. Dragtimes körde den 0-60 på 2.9, enligt BMW 3.5 så man ska inte riktigt lita på databladet heller. (Andra är nere på 2.7 men brukar ta små youtubers siffror med en nypa salt)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av taliz »

M3P kostar väl 700 jämnt, dvs 630 efter bonus.
Låt säga att jämförbar M3 efter rabatt kostar 900 så är det 270k mer. Närmare 50% dyrare.
Räknar man sen in soppa, värdeminskning etc så blir det ännu mer.

Nä, M3P är nog rätt optimal för det den är. Vill man ha ännu roligare på bana så är det nog bättre att satsa på en dedikerad banbil. Typ nån Lotus, Caterham eller liknade.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4333
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dstr »

Ang andra skillnader mellan M3 och M3P... inspirerad av förra frågeställningen så var jag tvungen att testa Harrys Dyno när jag skjutsade grabben till skjuts för pingisläger. Någon kilometer hemifrån stannade jag till och testade en 0-100. 4.4 om någon undrar, blött rullgrus enbart med telefonens 1hz gps.

Det hade öht inte gått i M3an, för den måste varmköras först.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dd88 »

dstr skrev:
Ang andra skillnader mellan M3 och M3P... inspirerad av förra frågeställningen så var jag tvungen att testa Harrys Dyno när jag skjutsade grabben till skjuts för pingisläger. Någon kilometer hemifrån stannade jag till och testade en 0-100. 4.4 om någon undrar, blött rullgrus enbart med telefonens 1hz gps.

Det hade öht inte gått i M3an, för den måste varmköras först.
Med tanke på att du kört tillräckligt långt för att ha några km hemifrån så hade du redan fått upp motortemp :)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
M3P kostar väl 700 jämnt, dvs 630 efter bonus.
Låt säga att jämförbar M3 efter rabatt kostar 900 så är det 270k mer. Närmare 50% dyrare.
Räknar man sen in soppa, värdeminskning etc så blir det ännu mer.

Nä, M3P är nog rätt optimal för det den är. Vill man ha ännu roligare på bana så är det nog bättre att satsa på en dedikerad banbil. Typ nån Lotus, Caterham eller liknade.
Ja det är klart att bonus/malus, fordonsskatt och bränslepris har skevat marknaden, men att det skulle krävas en Huracan?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skriv svar