Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Moderator: Redaktion
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Nu är den sänkt med H&R-fjädrar.
Är kluven hur mycket toe som blir bra. Börjar med 0 grader för att känna efter på GTR Motorpark på lördag.
Är kluven hur mycket toe som blir bra. Börjar med 0 grader för att känna efter på GTR Motorpark på lördag.
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Grymt! Spännande att höra om resultatet!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
När kommer R-däcken då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Riktigt trevligt kontor i bakgrunden också, har man suttit i ett antal ggr.dstr skrev:Nu är den sänkt med H&R-fjädrar.
Är kluven hur mycket toe som blir bra. Börjar med 0 grader för att känna efter på GTR Motorpark på lördag.
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Till våren.taliz skrev:När kommer R-däcken då?
Har fortfarande stor beslutsångest kring dimensioner.
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Finns ju folk på forumet som kör med 265 på 19”, även fram, utan att de tar i någonstans.dstr skrev:Till våren.taliz skrev:När kommer R-däcken då?
Har fortfarande stor beslutsångest kring dimensioner.
Borde nog vara rätt ok?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Visst finns det 18" som går på även P-modellerna? Fast de lär ju inte ha den bredd du önskar.
Model Y LR AWD 2022
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Min ambition är att köra 275 på 10" breda fälgar. Helst 18", men det lutar åt 19". Behöver hitta lagom ET för den kombinationen. Med mycket camber ser det konstigt ut med originaldimensioner.taliz skrev:Finns ju folk på forumet som kör med 265 på 19”, även fram, utan att de tar i någonstans.dstr skrev:Till våren.taliz skrev:När kommer R-däcken då?
Har fortfarande stor beslutsångest kring dimensioner.
Borde nog vara rätt ok?
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Igår var det en heldag på GTR Motorpark med nya sänkningen.
Den gjorde stor skillnad på känslan i bilen. Originalbromsarna hänger med förvånansvärt bra. Varvtiden förbättrades marginellt. Rätt kämpigt att få upp temp i däcken 30e oktober.
Nu är det verkligen dags för R-däck och skalstolar, men först blir det vintersäsong. Kör nog vinterdäck på original 20" och 19" på r-däcken.
Fortfarande ingen räckviddsångest. Åkte från Sollentuna med 100%. Åt frukost på donken 9km från banan vid 175kw laddare i ca 20 minuter. Satte bilen på 11kw laddning under lunchen på banan och sen körde jag hem. Kom hem med 10% kvar. 35-40 varv blev det.
Den gjorde stor skillnad på känslan i bilen. Originalbromsarna hänger med förvånansvärt bra. Varvtiden förbättrades marginellt. Rätt kämpigt att få upp temp i däcken 30e oktober.
Nu är det verkligen dags för R-däck och skalstolar, men först blir det vintersäsong. Kör nog vinterdäck på original 20" och 19" på r-däcken.
Fortfarande ingen räckviddsångest. Åkte från Sollentuna med 100%. Åt frukost på donken 9km från banan vid 175kw laddare i ca 20 minuter. Satte bilen på 11kw laddning under lunchen på banan och sen körde jag hem. Kom hem med 10% kvar. 35-40 varv blev det.
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Snyggt avslut!
Hur är känslan jämfört med exempelvis en ganska original BMW M3?
Hur är känslan jämfört med exempelvis en ganska original BMW M3?
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Kul att höra rapporter från bantesterna och om uppdateringarna av bilen!dstr skrev:Igår var det en heldag på GTR Motorpark med nya sänkningen.
Den gjorde stor skillnad på känslan i bilen. Originalbromsarna hänger med förvånansvärt bra. Varvtiden förbättrades marginellt. Rätt kämpigt att få upp temp i däcken 30e oktober.
Nu är det verkligen dags för R-däck och skalstolar, men först blir det vintersäsong. Kör nog vinterdäck på original 20" och 19" på r-däcken.
Fortfarande ingen räckviddsångest. Åkte från Sollentuna med 100%. Åt frukost på donken 9km från banan vid 175kw laddare i ca 20 minuter. Satte bilen på 11kw laddning under lunchen på banan och sen körde jag hem. Kom hem med 10% kvar. 35-40 varv blev det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
1,2 G i sidogrepp är förvånansvärt mycket, kan det stämma? Det är vad man ligger på med en Porsche GT3 med r-däck om jag minns rätt.dstr skrev:
Förstår att du längtar efter skalstolar.
TM3 LR -21 MIC
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Jo, jag är tämligen säker på att det stämmer. Det är skitjobbigt att försöka sitta kvar i stolen. (har kör rätt mycket 996, 997 GT3 och 458 Italia på R-däck på bana)zimpan skrev:1,2 G i sidogrepp är förvånansvärt mycket, kan det stämma? Det är vad man ligger på med en Porsche GT3 med r-däck om jag minns rätt.dstr skrev:
Förstår att du längtar efter skalstolar.
Den extra camber som kom med sänkningen gjorde en märkbar skillnad. Jag hade ingen tanke på att jämföra g-krafterna - tack för tipset! Här är samma bana innan sänkningen Det diffar ngn tiondel på flera ställen.
Det ska bli riktigt spännande att se med r-däck och ännu agressivare hjulvinklar
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Vilken av alla känslor?Ozto skrev:Snyggt avslut!
Hur är känslan jämfört med exempelvis en ganska original BMW M3?
Man kommer mycket närmare den fysiska körningen i en elbil. Det är svårt att förklara, det måste upplevas. Du har ingen motor som överröstar däcken eller ryck i samband med växlingar som stör chassiereaktionerna. Man är mycket "närmare" banan. Samma sak med känslan när man ska kliva på ut ur en kurva - man är alltid på optimalt vrid.
När jag gick från manuellt växlade GT3'orna till Ferrarin med dubbelkopplingslåda så var det ett kliv ifrån att "köra bil" mot att "åka bil". Jag hade samma farhåga i det här klivet, men prestandan och de nya dimensionerna överväger det med råge. Bara en sådan grej att du utifrån vilken bana du är på kan balansera hur du vill ha drivningen - i 5% intervaller från helt RWD till helt FWD. Efter några varv i lördags på 70/30 så ändrade jag till 65/35 och märkte genas skillnad. Sådant finns liksom inte i en vanlig bil.
Men visst händer det att jag saknar V8'an vid 9000 varv och känslan när växlarna smälde i, men jag är liksom klar med det. Iaf för stunden. Vi får se hur det känns när jag gjort allt jag vill med den här bilen och börjat "nå vägs ände" med varvtiderna. Vid det laget kanske Plaid+ äntligen kommit?
Ska man bräcka en M3P på bana så måste du ha något mer än en vanlig M3'a. Om jag skulle "byta upp" mig så skulle det krävas en Huracan. Allt annat skulle vara ett byte neråt eller i sidled.
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Apropå det där med kraftfördelningen mellan fram- och bakmotor. En enda motor kan väl inte ge samma toppeffekt som båda motorerna tillsammans? Totaleffekten måste ju bli lägre över en viss nivå av ”snedfördelning” av drivkraften mellan axlarna? Eller hur funkar det?
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
En Model 3 Performance får det tufft mot en M3 Competition (g80). Teslan är väl snarare likvärdig med förra generationen (f80)?dstr skrev:Ska man bräcka en M3P på bana så måste du ha något mer än en vanlig M3'a. Om jag skulle "byta upp" mig så skulle det krävas en Huracan. Allt annat skulle vara ett byte neråt eller i sidled.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Jag blev nyfiken, så jag specade upp en ny M3 Competition för att bli likvärdig med M3P. https://configure.bmw.se/sv_SE/configid/au10cct9dd88 skrev:En Model 3 Performance får det tufft mot en M3 Competition (g80). Teslan är väl snarare likvärdig med förra generationen (f80)?dstr skrev:Ska man bräcka en M3P på bana så måste du ha något mer än en vanlig M3'a. Om jag skulle "byta upp" mig så skulle det krävas en Huracan. Allt annat skulle vara ett byte neråt eller i sidled.
Prick 1mkr! och 0-100 på 3,9 sek. I mina ögon är det ett byte i sidled, lite snett nedåt, för 250k mer.
Har du några varvtids-referenser från svenska banor?
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Precis. Kör man 100% RWD så får du bara effekten från bakmotorn. Det är lite svårgooglat, för det finns många olika bud på hur vass den motorn är. Vid tillfälle så ska jag testa 0-150 med RWD, 50/50AWD och FWD för att se skillnaden i praktiken.Elof skrev:Apropå det där med kraftfördelningen mellan fram- och bakmotor. En enda motor kan väl inte ge samma toppeffekt som båda motorerna tillsammans? Totaleffekten måste ju bli lägre över en viss nivå av ”snedfördelning” av drivkraften mellan axlarna? Eller hur funkar det?
Frammotorn är klenare, och på Model S vet jag att dom körde med olika utväxling på fram/bak-motorerna, så du fick aldrig ner summan av motorerna i backen.
Här bänkar dom 522hk på hjulen. Snudd på spektakulär skillnad på hur den nya matar effekt i högre fart jämfört med den gamla.
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Förra generationen var betydligt billigare, gick och få för runt 750kkr, lägre om det inte var en Competition.dstr skrev:Jag blev nyfiken, så jag specade upp en ny M3 Competition för att bli likvärdig med M3P. https://configure.bmw.se/sv_SE/configid/au10cct9dd88 skrev:En Model 3 Performance får det tufft mot en M3 Competition (g80). Teslan är väl snarare likvärdig med förra generationen (f80)?dstr skrev:Ska man bräcka en M3P på bana så måste du ha något mer än en vanlig M3'a. Om jag skulle "byta upp" mig så skulle det krävas en Huracan. Allt annat skulle vara ett byte neråt eller i sidled.
Prick 1mkr! och 0-100 på 3,9 sek. I mina ögon är det ett byte i sidled, lite snett nedåt, för 250k mer.
Har du några varvtids-referenser från svenska banor?
Denna generationen är dyrare, men skulle gissa att du får ut en motsvarande Model 3 Performance för 850kkr (M3 Competition xDrive).
Du får tänka på att priserna på sidan är riktpriser och att du kan få runt 15% på priset beroende på utrustning.
Kom nyligen ut på marknaden så inte så gott om jämförelsebara varvtider, men förra generationen M3 var lite långsammare på små tekniska banor och lite snabbare på större banor jämfört med Model 3.
Nuvarande generation har kapat rätt bra på dessa tider men det lär komma mer till våren. Dragtimes körde den 0-60 på 2.9, enligt BMW 3.5 så man ska inte riktigt lita på databladet heller. (Andra är nere på 2.7 men brukar ta små youtubers siffror med en nypa salt)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Projekttråd: M3P trackdayprojekt
M3P kostar väl 700 jämnt, dvs 630 efter bonus.
Låt säga att jämförbar M3 efter rabatt kostar 900 så är det 270k mer. Närmare 50% dyrare.
Räknar man sen in soppa, värdeminskning etc så blir det ännu mer.
Nä, M3P är nog rätt optimal för det den är. Vill man ha ännu roligare på bana så är det nog bättre att satsa på en dedikerad banbil. Typ nån Lotus, Caterham eller liknade.
Låt säga att jämförbar M3 efter rabatt kostar 900 så är det 270k mer. Närmare 50% dyrare.
Räknar man sen in soppa, värdeminskning etc så blir det ännu mer.
Nä, M3P är nog rätt optimal för det den är. Vill man ha ännu roligare på bana så är det nog bättre att satsa på en dedikerad banbil. Typ nån Lotus, Caterham eller liknade.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Ang andra skillnader mellan M3 och M3P... inspirerad av förra frågeställningen så var jag tvungen att testa Harrys Dyno när jag skjutsade grabben till skjuts för pingisläger. Någon kilometer hemifrån stannade jag till och testade en 0-100. 4.4 om någon undrar, blött rullgrus enbart med telefonens 1hz gps.
Det hade öht inte gått i M3an, för den måste varmköras först.
Det hade öht inte gått i M3an, för den måste varmköras först.
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Med tanke på att du kört tillräckligt långt för att ha några km hemifrån så hade du redan fått upp motortempdstr skrev:Ang andra skillnader mellan M3 och M3P... inspirerad av förra frågeställningen så var jag tvungen att testa Harrys Dyno när jag skjutsade grabben till skjuts för pingisläger. Någon kilometer hemifrån stannade jag till och testade en 0-100. 4.4 om någon undrar, blött rullgrus enbart med telefonens 1hz gps.
Det hade öht inte gått i M3an, för den måste varmköras först.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt
Ja det är klart att bonus/malus, fordonsskatt och bränslepris har skevat marknaden, men att det skulle krävas en Huracan?taliz skrev:M3P kostar väl 700 jämnt, dvs 630 efter bonus.
Låt säga att jämförbar M3 efter rabatt kostar 900 så är det 270k mer. Närmare 50% dyrare.
Räknar man sen in soppa, värdeminskning etc så blir det ännu mer.
Nä, M3P är nog rätt optimal för det den är. Vill man ha ännu roligare på bana så är det nog bättre att satsa på en dedikerad banbil. Typ nån Lotus, Caterham eller liknade.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.