Gen 3 Wall connector- ampere?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
niclassoderlund
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 sep 2021 07:46
Ort: Kristianstad

Gen 3 Wall connector- ampere?

Inlägg av niclassoderlund »

Tjena,

fick vår Gen 3 wall connector installerad idag av elektriker. Den är satt på en 16amp säkring och inställd på att ge ut 13 amp max.

Den ger ifrån sig 65km/timme säger bilen. Jag trodde det skulle vara mer ampere och att elektrikern som är rekommenderad av Tesla skulle ha satt högre avsäkring och output.

Vad missar jag? Är det ett max för vad en M3 klarar som gör detta?

Och ja, jag är en väldig novis på detta. Jag är inte naiv nog att tro att det ska vara en supercharger, jag undrar mest att detta är det vanligaste..

Mvh Niclas
[Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solid black - Svart inredning]
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Gen 3 Wall connector- ampere?

Inlägg av Gustafsson »

Du kan ju säkra upp huset till 20 A, men M 3 kan väl högst ladda 11 kW med AC? Men boxen kan ju skruvas upp till 16A trefas, vilket ju ger 11 kW. Då får du ju lite mer än idag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
niclassoderlund
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 sep 2021 07:46
Ort: Kristianstad

Re: Gen 3 Wall connector- ampere?

Inlägg av niclassoderlund »

Well, det är trefas jag fått installerat.. det kvittar kanske, 6.5 mil i timmen ger ju från 0 mil till ca 42 mil på lite drygt 6 timmar så jag klagar inte. Men jag undrar om jag borde ha fått frågan om det ex handlar om att det togs en lite tunnare kabel för att elektrikern har en "normal" hen använder för alla.

Edit:

Jag kan ju gå in och öka till 16amp i laddaren men som sagt, kabel och säkringar klarar nog inte det..

Niclas
[Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solid black - Svart inredning]
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Gen 3 Wall connector- ampere?

Inlägg av Lophornis »

niclassoderlund skrev:
Well, det är trefas jag fått installerat.. det kvittar kanske, 6.5 mil i timmen ger ju från 0 mil till ca 42 mil på lite drygt 6 timmar så jag klagar inte. Men jag undrar om jag borde ha fått frågan om det ex handlar om att det togs en lite tunnare kabel för att elektrikern har en "normal" hen använder för alla.

Edit:

Jag kan ju gå in och öka till 16amp i laddaren men som sagt, kabel och säkringar klarar nog inte det..

Niclas
Sätt full kräm ur laddaren och sedan dra ner laddningen i bilen. Då vet du att du kan om du vill ladda 11kW om det krisar någon gång.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Ostberg
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 aug 2021 16:31

Re: Gen 3 Wall connector- ampere?

Inlägg av Ostberg »

niclassoderlund skrev:
Well, det är trefas jag fått installerat.. det kvittar kanske, 6.5 mil i timmen ger ju från 0 mil till ca 42 mil på lite drygt 6 timmar så jag klagar inte. Men jag undrar om jag borde ha fått frågan om det ex handlar om att det togs en lite tunnare kabel för att elektrikern har en "normal" hen använder för alla.

Edit:

Jag kan ju gå in och öka till 16amp i laddaren men som sagt, kabel och säkringar klarar nog inte det..

Niclas
Elektrikern ska ha monterat en kabel som absolut klarar 16 amp, annars är det ingen elektriker. Du ska kunna ladda med 16 amp om du vill. Men såklart kan huvudräkning gå om du laddar för fullt samtidigt som du kör spis, tvättar osv.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Gen 3 Wall connector- ampere?

Inlägg av mikebike »

niclassoderlund skrev:
Tjena,

fick vår Gen 3 wall connector installerad idag av elektriker. Den är satt på en 16amp säkring och inställd på att ge ut 13 amp max.

Den ger ifrån sig 65km/timme säger bilen. Jag trodde det skulle vara mer ampere och att elektrikern som är rekommenderad av Tesla skulle ha satt högre avsäkring och output.

Vad missar jag? Är det ett max för vad en M3 klarar som gör detta?

Och ja, jag är en väldig novis på detta. Jag är inte naiv nog att tro att det ska vara en supercharger, jag undrar mest att detta är det vanligaste..

Mvh Niclas
Med 3x13A som strömgräns låter 65 km/timme rimligt. Jag får 78 km/tim på 3x16A (11 kW).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 aug 2021 21:49

Re: Gen 3 Wall connector- ampere?

Inlägg av Stefan Isaksson »

Jag samma med 3-fas 16A (11kW), cirka 78 km/tim och det är väl vad den kan ge :)

Hur snabbt laddas bilen?
Hur snabbt du kan ladda beror som sagt på hur stort batteri din bil har.
Förenklat kan man ändå säga att med en laddbox på 3,7 kW laddar du cirka två mil per timme och med en laddbox på 11 kW laddar du cirka sex mil på en timme.

Mvh Stefan
Senast redigerad av Stefan Isaksson, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
niclassoderlund
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 sep 2021 07:46
Ort: Kristianstad

Re: Gen 3 Wall connector- ampere?

Inlägg av niclassoderlund »

Well. Det har visat sig nu efter en månad att vi kör typ 10-11 mil som max på en dag, och det tar 1 timme och 15 minuter att ladda. Så jag tror jag klarar mig bra med mina 13A trots allt :-)

Mvh Niclas
[Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solid black - Svart inredning]
Skriv svar