Tesla original takräcke

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nienkerk
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 dec 2017 20:30

Tesla original takräcke

Inlägg av Nienkerk »

Teslas takräcke är superfint och verkar vara av utmärkt kvalité men designen gör att jag frågar mig själv vilka fästen för takbox som är lämpliga.

T-fästen ska ju funka eftersom en sådan ränna finns men vilka klor kan man använda? Skulle ni säga att Calix och Thule fungerar bra?

På bilden ser ni en klo från en takbox. Förutsatt att det är rätt kraft åtdraget i fästet, tror ni som har erfarenhet att takräcket kommer klara det eller kommer jag förstöra den spetsiga formen baktill?
9091D653-3BFF-4523-96B2-30C9B862B869.jpeg
Användarvisningsbild
tobbeandersson
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 jul 2020 13:56
Ort: Linköping

Re: Tesla original takräcke

Inlägg av tobbeandersson »

Jag har Thule takbox med just såna gripklor du pratar om, och det har fungerat jättebra. Använt boxen på ett flertal fjällresor, och klorna når runt och greppar bra.
Vid något tillfälle har jag upplevt att boxen har glidit åt sidan lite, alltså inte att gripklorna har släppt eller inte greppat ordentligt utan att själva takräcket varit så hal mot boxen, vilket jag aldrig varit med om med något Thule orginalräcke, så vid nästa tillfälle som förhoppningsvis blir snart så kommer jag försöka sätta på lite grepptape av något slag för att öka friktionen.
Men överlag kan jag inte göra något annat än rekommendera Thule, passar och fungerar kanon.
Emolga
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 sep 2021 19:41
Ort: Lund

Re: Tesla original takräcke

Inlägg av Emolga »

tobbeandersson skrev:
Jag har Thule takbox med just såna gripklor du pratar om, och det har fungerat jättebra. Använt boxen på ett flertal fjällresor, och klorna når runt och greppar bra.
Vid något tillfälle har jag upplevt att boxen har glidit åt sidan lite, alltså inte att gripklorna har släppt eller inte greppat ordentligt utan att själva takräcket varit så hal mot boxen, vilket jag aldrig varit med om med något Thule orginalräcke, så vid nästa tillfälle som förhoppningsvis blir snart så kommer jag försöka sätta på lite grepptape av något slag för att öka friktionen.
Men överlag kan jag inte göra något annat än rekommendera Thule, passar och fungerar kanon.

Har du också Teslas egna takräcke? Vi har en Thule-box sedan innan och ska köpa takräcke, men sett att det finns några olika varianter i olika prisklasser, men original är att rekommendera tänker jag.
Tesla M3 2021 LR. Beställd 3 sept. Tilldelad VIN 16 nov. SMS leverans 15 dec. Upphämtning 23 dec.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Tesla original takräcke

Inlägg av dfa »

Har en Packline-box med gripklor, men jag köpte en t-spårs adapter och den funkar fint.
https://www.takbox.se/butik/tillbehor-t ... 20-mm.html

Finns säkert billigare och man kan nog göra en DYI variant, men 20x20mm t-spårsskruv funkar i spåret på Teslas takräcken till Model 3.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla original takräcke

Inlägg av Skyltspurtaren »

dfa skrev:
Har en Packline-box med gripklor, men jag köpte en t-spårs adapter och den funkar fint.
https://www.takbox.se/butik/tillbehor-t ... 20-mm.html
+1 på den lösningen, kör exakt samma T-spårsadapter, det blir väldigt clean och takboxen sitter helt fast i räcket.
Användarvisningsbild
tobbeandersson
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 jul 2020 13:56
Ort: Linköping

Re: Tesla original takräcke

Inlägg av tobbeandersson »

Emolga skrev:
tobbeandersson skrev:
Jag har Thule takbox med just såna gripklor du pratar om, och det har fungerat jättebra. Använt boxen på ett flertal fjällresor, och klorna når runt och greppar bra.
Vid något tillfälle har jag upplevt att boxen har glidit åt sidan lite, alltså inte att gripklorna har släppt eller inte greppat ordentligt utan att själva takräcket varit så hal mot boxen, vilket jag aldrig varit med om med något Thule orginalräcke, så vid nästa tillfälle som förhoppningsvis blir snart så kommer jag försöka sätta på lite grepptape av något slag för att öka friktionen.
Men överlag kan jag inte göra något annat än rekommendera Thule, passar och fungerar kanon.

Har du också Teslas egna takräcke? Vi har en Thule-box sedan innan och ska köpa takräcke, men sett att det finns några olika varianter i olika prisklasser, men original är att rekommendera tänker jag.
Japp, det är Teslas egna takräcke jag använder (på en M3 LR).
Skriv svar