Lip efter byte till vinterdäck

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Lip efter byte till vinterdäck

Inlägg av IcePic »

Efter att verkstan bytt till nya däck så tog det ett par kilometer innan status på trycket från däcken kom upp, men sen blev det bara status på 3 av 4 så det kom diverse utropstecken på displayen. Tänkte att det går strax över, men det gjorde det inte. Sen efter nästa tur var det lip igen om att den inte fick tryck och fortfarande bara 3 som rapporterade in tryck av 4, men det var inte samma som var det fjärde orapporterade däcket?

Så av nån anledning vill bilen inte veta av 4 rapporter på nåt vis. Vad gör man nu?

Har provat att byta storlek på däcken (vilket ändå behövdes eftersom vinterdäcken är 18" och sommardäcken är 19"), startat om med broms+rattrullarna osv.
Hur jag än gör verkar den fast på 3/4.

Jag verkar inte heller hitta nån bra magi för att komma i kontakt med support utan att boka tid nästa vecka på SC, men om det går att remote-uppdatera eller nåt, så får de ju gärna prova det först innan jag avgör vilken dag jag inte kommer kunna vara på jobbet.

Ska man klaga på verkstan?
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Lip efter byte till vinterdäck

Inlägg av LarsL »

Har du tryckt på lära in sensorer knappen?

Krängde däckverkstaden på däcken eller skruvade de bara fast dem på bilen?

Det går att lägga ett ärende i appen om du vill kommunicera med dem. Om det skulle gå att lösa problemet på distans så kommer de lösa det på distans och avboka ditt besök.
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Lip efter byte till vinterdäck

Inlägg av IcePic »

LarsL skrev:
Har du tryckt på lära in sensorer knappen?
Hittar inte den i menyerna.
Krängde däckverkstaden på däcken eller skruvade de bara fast dem på bilen?
Skruvade bara fast, har ju två uppsättningar fälgar.
Det går att lägga ett ärende i appen om du vill kommunicera med dem. Om det skulle gå att lösa problemet på distans så kommer de lösa det på distans och avboka ditt besök.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14489
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Lip efter byte till vinterdäck

Inlägg av taliz »

Hur länge har du kört? För mig tog det över en vecka och 60+ mil innan alla fyra funkade felfritt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Lip efter byte till vinterdäck

Inlägg av Lophornis »

Jag har alltid släppt ut en mängd luft och sedan pumpat upp igen till rätt tryck. Har aldrig fått fel på givarna fast det var på en icke Tesla. Kanske pröva det också.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Lip efter byte till vinterdäck

Inlägg av LarsL »

IcePic skrev:
LarsL skrev:
Har du tryckt på lära in sensorer knappen?
Hittar inte den i menyerna.
Finns en knapp under Service.
Krängde däckverkstaden på däcken eller skruvade de bara fast dem på bilen?
Skruvade bara fast, har ju två uppsättningar fälgar.
Då borde de ju funka om de kom från Tesla, så lägg ett ärende om de inte hoppar igång.
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Lip efter byte till vinterdäck

Inlägg av IcePic »

taliz skrev:
Hur länge har du kört? För mig tog det över en vecka och 60+ mil innan alla fyra funkade felfritt.
Jag har definitivt inte hunnit köra 60 Mil. Jag trodde lite på vad varningsskylten sa att "de kan återställas vid nästa körning", men det verkade inte ha effekt. Har kanske kört 10-20 Mil eller nåt nu.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
pp3
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 mar 2021 10:37

Re: Lip efter byte till vinterdäck

Inlägg av pp3 »

LarsL skrev:
IcePic skrev:
LarsL skrev:
Har du tryckt på lära in sensorer knappen?
Hittar inte den i menyerna.
Finns en knapp under Service.
Krängde däckverkstaden på däcken eller skruvade de bara fast dem på bilen?
Skruvade bara fast, har ju två uppsättningar fälgar.
Då borde de ju funka om de kom från Tesla, så lägg ett ärende om de inte hoppar igång.
Även jag bytte till vinterdäck vilka borde ha BLE sensorer på däcken, enda jag får fram i över 40mil är samma felmeddelande - att det är fel och ingen kommunikation sker. Gällande knapp för ”nollställa”, så finns den inte. Osäker om den togs bort i senaste FW, enda som står i manualen är att de ska synka sig själva efter ett tag, när man kör över 15min i en hastighet över 25km/h.
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Lip efter byte till vinterdäck

Inlägg av IcePic »

pp3 skrev:
Även jag bytte till vinterdäck vilka borde ha BLE sensorer på däcken, enda jag får fram i över 40mil är samma felmeddelande - att det är fel och ingen kommunikation sker. Gällande knapp för ”nollställa”, så finns den inte. Osäker om den togs bort i senaste FW, enda som står i manualen är att de ska synka sig själva efter ett tag, när man kör över 15min i en hastighet över 25km/h.
Japp, var och tittade en extra gång, den knappen saknas på min M3 i Service-fliken. Det närmaste är byta däck-typ alt. total fabriksåterställning, och det känns ju inte så skoj.
Tesla M3 LR..
Skriv svar