Köpfundering M3 LR

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Pirrepuck
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 okt 2021 19:51

Köpfundering M3 LR

Inlägg av Pirrepuck »

Hej! Har fått en riktigt låsning i huvudet som har suttit i några dagar nu :)

Desto mer jag funderar på desto bättre tror jag det är, det är alltid lätt att lura sig när man har fått en låsning :P

Så här ligger det till. Jag kör privatbil i min tjänst, för det så får jag en fast peng på 7000 kr brutto, jag skattar 50% på det så det blir då 3500 netto.
Sen får jag 18,50 milen jag kör i tjänsten.
Just nu åker jag en dieselbil som drar runt 0,67 så med dagens dieselpris så ligger jag ungefär på en milkostnad runt 12,8 ish. Sen tillkommer skatt 2500 året, försäkring ca 6-7000 samt service runt 6000. Bilen köpte jag för 200 000 har en avbetalning som ligger på 3500:-. Som det är nu så går jag absolut runt på detta om inget större händer med min bil.
Åker cirka 500-700 mil privat så den faktorn är inte så stor.

Men nu har jag totalt snöat in på El och just då en Tesla Model 3 Long range. Har gjort kalkyler på teslakalkylen och hur jag än vrider och vänder på det så ser ju den kalkylen mer fördelaktig ut än mitt nuvarande upplägg. Visst jag måste in med ca 120 000 i kontantinsats. Då tittar jag på teslas finansiering med 45-50% restvärde beroende på antal mil.

Har vi några som har gjort samma resa? Vad säger ni är... Tänker jag rätt eller fel.

Tack på förhand.
Don Vessla
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 okt 2021 18:28

Re: Köpfundering M3 LR

Inlägg av Don Vessla »

Följer inte din kalkyl men generellt så blir det lägre kostnader med elbil. Inför mitt köp såg jag ett klipp på Youtube där man jämförde en ny S60 för ca 330000 kr med köp av Tesla M3 för nästan 600000 kr. Teslan var ett par tusen billigare per månad vid 2000 mils körning/år.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Köpfundering M3 LR

Inlägg av Klintan »

Teslas restvärde är inte garanterat, vad som helst kan hända. Hittills har andrahandsvärdet varit väldigt högt, men det är inte säkert.
Hur många mil blir det i tjänsten? Vad blir bilersättningen utslagen per mil?
Elbilist sedan 2014
Pirrepuck
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 okt 2021 19:51

Re: Köpfundering M3 LR

Inlägg av Pirrepuck »

Klintan skrev:
Teslas restvärde är inte garanterat, vad som helst kan hända. Hittills har andrahandsvärdet varit väldigt högt, men det är inte säkert.
Hur många mil blir det i tjänsten? Vad blir bilersättningen utslagen per mil?
Är helt med på restvärdet. Det är ju så klart en chansning.
Jag åker ungefär 250-300 mil i månaden i tjänst. Det får jag 18,50 / mil + 7000 brutto för att jag åker privatbil. Så säg att jag ca 4600 i månaden i ersättning för milen + 3500 netto för att jag åker privatbil.
Om jag räknar 3500 / 18,50 = 189 mil ish

Min kostnad idag för bränsle för dessa mil är ca 3000 med dagens pris.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Köpfundering M3 LR

Inlägg av infelicitas »

Det är väl aldrig fördelaktigt att köpa ny bil egentligen, men det är bekvämt med el och du kan ju i alla fall få hyffsat samma månadskostnad.

Once you go el, you never go back. :D
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Köpfundering M3 LR

Inlägg av Malt1 »

Du missar en stor post i din kalkyl och det är värdeminskning. Om din kalkyl precis går ihop för din privata bil i tjänsten när du inte räknat med värdeminskning så går du alltså förmodligen back just nu på att köra din egna bil i tjänst.

Som någon annan redan varit inne på har andrahandsvärdet på Tesla varit sjukt högt hittills, om det står sig återstår väl att se. Om de mer ska följa ”vanliga” bilar i värdeminskning från nypris så kommer du förlora väldigt stora summor på att köpa en ny bil och köra mycket i tjänsten.

Låt säga att du köper en tesla för 700tkr. Ponera att den följer ”vanlig” värdeminskning. Du kör halvmycket i tjänsten och den har gått 10t mil efter 2-3 år.

När du ska sälja den efter denna period så kommer den vara värd, låt säga, 400tkr.

Utslaget per mil blir det en kostnad om 30kr. Då är inte all dina andra utgifter utslagna per mil utan ENKOM värdeminskning.

Nu kommer någon säga: ja men du hade ju ändå haft bilen så all värdeminskning kan inte härledas till tjänstemilen. Sant. Men låt säga att 70% av miltalet är tjänstekörning så blir milpriset för bara värdeminskning fortfarande mer än 18,50kr.

Just my two cents.

/M
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Köpfundering M3 LR

Inlägg av Walker »

När jag nyligen räknade lite på det här (kör 2000-2500 mil/år) så fick jag något lägre mil och månadskostnad på min M3 än om jag skulle ha behållit min gamla Škoda Octavia diesel som jag sålde för 3 år sedan. Idag skulle den ha varit 6 år och rullat 13-15000 mil. I kostnaderna har jag helt blundat för ev reparationer på Octavian, vilket är helt orealistiskt men svårräknat.
Så drift och värdeminskning på en dieselskoda år 3-6 är alltså något högre än för en Tesla 3 år 1-3.
ALLA bilar kostar pengar. Men med ditt upplägg med ersättning skulle nog i m o betyda att du med bilbytet skulle gå plus. Tar du en basic 3’a utan 19”, vit inredning, annan färg än vit, uap eller fsd, så kommer du inte förlora så mycket i värdetapp. Visst finns det inga garantier på restvärde, men alla olyckskorpar som kraxar om 50-60% tapp på 3 år har hittills kommit på skam. Jag har tappat ca 15% på 30 mån och 4500 mil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Köpfundering M3 LR

Inlägg av Remuz »

Walker skrev:
Visst finns det inga garantier på restvärde, men alla olyckskorpar som kraxar om 50-60% tapp på 3 år har hittills kommit på skam. Jag har tappat ca 15% på 30 mån och 4500 mil.
Märkligt med 15%. Min P verkar säljas för runt 550k så det är 25% på 2300mil och 20mån. Eller har du räknat bort SMBP? I mitt fall blir det 17% då.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Köpfundering M3 LR

Inlägg av Walker »

Remuz skrev:
Walker skrev:
Visst finns det inga garantier på restvärde, men alla olyckskorpar som kraxar om 50-60% tapp på 3 år har hittills kommit på skam. Jag har tappat ca 15% på 30 mån och 4500 mil.
Märkligt med 15%. Min P verkar säljas för runt 550k så det är 25% på 2300mil och 20mån. Eller har du räknat bort SMBP? I mitt fall blir det 17% då.
Självklart räknar jag bort miljöbonusen eftersom det egentligen är ett bidrag till handeln. Bilens kostnad/värde räknas väl alltid utan detta knasiga påfund? Tänker inte alla så? :D
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Köpfundering M3 LR

Inlägg av McFace »

Walker skrev:
Remuz skrev:
Walker skrev:
Visst finns det inga garantier på restvärde, men alla olyckskorpar som kraxar om 50-60% tapp på 3 år har hittills kommit på skam. Jag har tappat ca 15% på 30 mån och 4500 mil.
Märkligt med 15%. Min P verkar säljas för runt 550k så det är 25% på 2300mil och 20mån. Eller har du räknat bort SMBP? I mitt fall blir det 17% då.
Självklart räknar jag bort miljöbonusen eftersom det egentligen är ett bidrag till handeln. Bilens kostnad/värde räknas väl alltid utan detta knasiga påfund? Tänker inte alla så? :D
Det är väl ganska rimligt. Pengarna har du ju fått i handen och du har alltså ingen värdeminskning.

Bonusen är istället en latent värdepotential eftersom när och om den försvinner så kommer troligen begagnatpriserna öka till följd eftersom de till stor del är beroende av nypriserna.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Köpfundering M3 LR

Inlägg av Klintan »

Pirrepuck skrev:
Klintan skrev:
Teslas restvärde är inte garanterat, vad som helst kan hända. Hittills har andrahandsvärdet varit väldigt högt, men det är inte säkert.
Hur många mil blir det i tjänsten? Vad blir bilersättningen utslagen per mil?
Är helt med på restvärdet. Det är ju så klart en chansning.
Jag åker ungefär 250-300 mil i månaden i tjänst. Det får jag 18,50 / mil + 7000 brutto för att jag åker privatbil. Så säg att jag ca 4600 i månaden i ersättning för milen + 3500 netto för att jag åker privatbil.
Om jag räknar 3500 / 18,50 = 189 mil ish

Min kostnad idag för bränsle för dessa mil är ca 3000 med dagens pris.
Med 300 mil i månaden får du då ut 30 kr/milen. Jag har åkt Model S för den kostnaden, men det har hängt på att köpa och sälja bilen vid rätt tid och inte behöva lägga ner något på däck etc. Skulle nog räkna med åtminstone 45 kr/mil. Tar du risken för försäkringsärenden? Ett stenskott i glastaket kan kosta 13000 kr.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Köpfundering M3 LR

Inlägg av pefreli »

Pirrepuck skrev:
Hej! Har fått en riktigt låsning i huvudet som har suttit i några dagar nu :)

Desto mer jag funderar på desto bättre tror jag det är, det är alltid lätt att lura sig när man har fått en låsning :P

Så här ligger det till. Jag kör privatbil i min tjänst, för det så får jag en fast peng på 7000 kr brutto, jag skattar 50% på det så det blir då 3500 netto.
Sen får jag 18,50 milen jag kör i tjänsten.
Just nu åker jag en dieselbil som drar runt 0,67 så med dagens dieselpris så ligger jag ungefär på en milkostnad runt 12,8 ish. Sen tillkommer skatt 2500 året, försäkring ca 6-7000 samt service runt 6000. Bilen köpte jag för 200 000 har en avbetalning som ligger på 3500:-. Som det är nu så går jag absolut runt på detta om inget större händer med min bil.
Åker cirka 500-700 mil privat så den faktorn är inte så stor.

Men nu har jag totalt snöat in på El och just då en Tesla Model 3 Long range. Har gjort kalkyler på teslakalkylen och hur jag än vrider och vänder på det så ser ju den kalkylen mer fördelaktig ut än mitt nuvarande upplägg. Visst jag måste in med ca 120 000 i kontantinsats. Då tittar jag på teslas finansiering med 45-50% restvärde beroende på antal mil.

Har vi några som har gjort samma resa? Vad säger ni är... Tänker jag rätt eller fel.

Tack på förhand.
Det är bara att slå till. :)

Min förra Model 3 hade en TCO på 28 kr/mil. Flera andra ägare vittnar om ännu lägre siffror. För de pengarna får du en bil med 440 hk som kommer ge dig ett stort leende på läpparna varje gång du sätter dig i bilen. :mrgreen:

Nu 2021 har bilen blivit ännu bättre OCH dessutom billigare…

Jag säger passa på medans klimatbonusen finns kvar.

Hade allmänheten/politikerna förstått hur billig TM3 är att ÄGA så tror jag bonusen hade rykt på direkten.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Köpfundering M3 LR

Inlägg av holden »

pefreli skrev:
Pirrepuck skrev:
Hej! Har fått en riktigt låsning i huvudet som har suttit i några dagar nu :)

Desto mer jag funderar på desto bättre tror jag det är, det är alltid lätt att lura sig när man har fått en låsning :P

Så här ligger det till. Jag kör privatbil i min tjänst, för det så får jag en fast peng på 7000 kr brutto, jag skattar 50% på det så det blir då 3500 netto.
Sen får jag 18,50 milen jag kör i tjänsten.
Just nu åker jag en dieselbil som drar runt 0,67 så med dagens dieselpris så ligger jag ungefär på en milkostnad runt 12,8 ish. Sen tillkommer skatt 2500 året, försäkring ca 6-7000 samt service runt 6000. Bilen köpte jag för 200 000 har en avbetalning som ligger på 3500:-. Som det är nu så går jag absolut runt på detta om inget större händer med min bil.
Åker cirka 500-700 mil privat så den faktorn är inte så stor.

Men nu har jag totalt snöat in på El och just då en Tesla Model 3 Long range. Har gjort kalkyler på teslakalkylen och hur jag än vrider och vänder på det så ser ju den kalkylen mer fördelaktig ut än mitt nuvarande upplägg. Visst jag måste in med ca 120 000 i kontantinsats. Då tittar jag på teslas finansiering med 45-50% restvärde beroende på antal mil.

Har vi några som har gjort samma resa? Vad säger ni är... Tänker jag rätt eller fel.

Tack på förhand.
Det är bara att slå till. :)

Min förra Model 3 hade en TCO på 28 kr/mil. Flera andra ägare vittnar om ännu lägre siffror. För de pengarna får du en bil med 440 hk som kommer ge dig ett stort leende på läpparna varje gång du sätter dig i bilen. :mrgreen:

Nu 2021 har bilen blivit ännu bättre OCH dessutom billigare…

Jag säger passa på medans klimatbonusen finns kvar.

Hade allmänheten/politikerna förstått hur billig TM3 är att ÄGA så tror jag bonusen hade rykt på direkten.
Japp. Ny M3LR beställd, ersätter 2020 med samma konfig.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Köpfundering M3 LR

Inlägg av MWall »

Värdeminskningen borde normaliseras de närmaste åren. Vill man köra billigt antar jag att Model Y är det man ska välja nu. Är alltid fördelaktigt att vara först ut.
Användarvisningsbild
Flajjan
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 nov 2020 15:48

Re: Köpfundering M3 LR

Inlägg av Flajjan »

Jag har gjort kalkylen jämförde en dieselbil för ca 350 000 kr bättre beg, med en Tesla S.

De poster som skall in i kalkylen är:

Antal Mil
Milersättning

Fossilbil:
Inköp/månadskostnad.
Årlig service 1 eller 2
Fordonsskatt
Försäkring
Bränslekostnad antal mil/mån x förbrukningen

Elbil:
Inköp/månadskostnaden
årsskatt: 360 kr
Försäkring
elkostnad vid publika eller SuC stationer
Elkostnad hemma

Ställer du upp kalkylen i excel med rätt siffror så är det enkelt att se.

För min del är det billigare att köra elbil än fossilbil, ju mer du kör desto bättre slår kalkylen.
Köper du bilen privat förstår jag inte varför du skall köpa en ny bil - det går ju lika bra att köpa en begagnad.. Jag har köpt fabriksny bil 13 gånger, köpt bättre begagnad bil lika många gånger - personligen så ser jag inte värde i att bilen har noll mil när jag köper den, men det är jag.

Kan hålla med många föregående talare - när man väl tagit klivet över till elträsket är det väldigt svårmotiverat att gå tillbaka..
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Pirrepuck
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 okt 2021 19:51

Re: Köpfundering M3 LR

Inlägg av Pirrepuck »

Flajjan skrev:
Jag har gjort kalkylen jämförde en dieselbil för ca 350 000 kr bättre beg, med en Tesla S.

De poster som skall in i kalkylen är:

Antal Mil
Milersättning

Fossilbil:
Inköp/månadskostnad.
Årlig service 1 eller 2
Fordonsskatt
Försäkring
Bränslekostnad antal mil/mån x förbrukningen

Elbil:
Inköp/månadskostnaden
årsskatt: 360 kr
Försäkring
elkostnad vid publika eller SuC stationer
Elkostnad hemma

Ställer du upp kalkylen i excel med rätt siffror så är det enkelt att se.

För min del är det billigare att köra elbil än fossilbil, ju mer du kör desto bättre slår kalkylen.
Köper du bilen privat förstår jag inte varför du skall köpa en ny bil - det går ju lika bra att köpa en begagnad.. Jag har köpt fabriksny bil 13 gånger, köpt bättre begagnad bil lika många gånger - personligen så ser jag inte värde i att bilen har noll mil när jag köper den, men det är jag.

Kan hålla med många föregående talare - när man väl tagit klivet över till elträsket är det väldigt svårmotiverat att gå tillbaka..
Jag har kollat på begagnad också, men tycker faktiskt det skiljer så pass lite så om man fortfarande får bonus så känns det som jag nästan kan köpa en ny för "lite" mer pengar. Ska räkna lite mer på det. Jag har haft några nya bilar och känner precis som dom du där, jag har inga problem med en begagnad.
Pirrepuck
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 okt 2021 19:51

Re: Köpfundering M3 LR

Inlägg av Pirrepuck »

pefreli skrev:
Pirrepuck skrev:
Hej! Har fått en riktigt låsning i huvudet som har suttit i några dagar nu :)

Desto mer jag funderar på desto bättre tror jag det är, det är alltid lätt att lura sig när man har fått en låsning :P

Så här ligger det till. Jag kör privatbil i min tjänst, för det så får jag en fast peng på 7000 kr brutto, jag skattar 50% på det så det blir då 3500 netto.
Sen får jag 18,50 milen jag kör i tjänsten.
Just nu åker jag en dieselbil som drar runt 0,67 så med dagens dieselpris så ligger jag ungefär på en milkostnad runt 12,8 ish. Sen tillkommer skatt 2500 året, försäkring ca 6-7000 samt service runt 6000. Bilen köpte jag för 200 000 har en avbetalning som ligger på 3500:-. Som det är nu så går jag absolut runt på detta om inget större händer med min bil.
Åker cirka 500-700 mil privat så den faktorn är inte så stor.

Men nu har jag totalt snöat in på El och just då en Tesla Model 3 Long range. Har gjort kalkyler på teslakalkylen och hur jag än vrider och vänder på det så ser ju den kalkylen mer fördelaktig ut än mitt nuvarande upplägg. Visst jag måste in med ca 120 000 i kontantinsats. Då tittar jag på teslas finansiering med 45-50% restvärde beroende på antal mil.

Har vi några som har gjort samma resa? Vad säger ni är... Tänker jag rätt eller fel.

Tack på förhand.
Det är bara att slå till. :)

Min förra Model 3 hade en TCO på 28 kr/mil. Flera andra ägare vittnar om ännu lägre siffror. För de pengarna får du en bil med 440 hk som kommer ge dig ett stort leende på läpparna varje gång du sätter dig i bilen. :mrgreen:

Nu 2021 har bilen blivit ännu bättre OCH dessutom billigare…

Jag säger passa på medans klimatbonusen finns kvar.

Hade allmänheten/politikerna förstått hur billig TM3 är att ÄGA så tror jag bonusen hade rykt på direkten.
Jo det är lite så jag också tänker, kul att åka något roligt för engångsskull nästan gratis :)
Jag behöver ju absolut inte gå plus på att åka elbil, klart jag kan lägga några kronor för att får en bil som jag är nöjd med.

Tack för all input, ska provköra en på måndag.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Köpfundering M3 LR

Inlägg av MWall »

Flajjan skrev:
Jag har gjort kalkylen jämförde en dieselbil för ca 350 000 kr bättre beg, med en Tesla S.

De poster som skall in i kalkylen är:

Antal Mil
Milersättning

Fossilbil:
Inköp/månadskostnad.
Årlig service 1 eller 2
Fordonsskatt
Försäkring
Bränslekostnad antal mil/mån x förbrukningen

Elbil:
Inköp/månadskostnaden
årsskatt: 360 kr
Försäkring
elkostnad vid publika eller SuC stationer
Elkostnad hemma

Ställer du upp kalkylen i excel med rätt siffror så är det enkelt att se.

För min del är det billigare att köra elbil än fossilbil, ju mer du kör desto bättre slår kalkylen.
Köper du bilen privat förstår jag inte varför du skall köpa en ny bil - det går ju lika bra att köpa en begagnad.. Jag har köpt fabriksny bil 13 gånger, köpt bättre begagnad bil lika många gånger - personligen så ser jag inte värde i att bilen har noll mil när jag köper den, men det är jag.

Kan hålla med många föregående talare - när man väl tagit klivet över till elträsket är det väldigt svårmotiverat att gå tillbaka..


Jag har räknat på att köpa ut min S 100D -18 för 650'. Det motsvarar en relativt törstig och dyrförsäkrad BMW 540i -18 för ca 460 tkr. Räknat på 3 års ägande, 2500 mil per år och 15% värdetapp per år. Har räknat på 3% kapitalkostnad, 16,20:-/mil i bränsle på BMW:n och 3:-/mil på Model S.

Model S är dyrare att försäkra. Service på BMW:n har jag satt till 4000:-/år, skatten är bara 1900:-/år har jag för mig . Reparationer har jag antagit att det är ungefär lika mycket.

Totalkostnaden är då densamma för båda alternativen. Dvs 10 400:-/mån.

Kör man mer så ökar visserligen bränslekostnaderna på BMW:n. Det gör ca 1:-/mil i skillnad per månad. Dvs kör du 1000 mil extra per år, dvs 3500 mil ist för 2500 mil, så blir BMW:n ca 1000:-/mån dyrare. Eller om man kör mindre, så blir den billigare. Dock ska vi komma ihåg att fler mil ökar på värdeminskningen och det slår hårdare på den dyrare bilen. Ska inte säga att det är ett nollsummespel men nästan.

Om man inte vill räkna med en mindre värdeminskning på Teslan av någon anledning. Eller rationaliserar bort kapitalkostnaden...

Det går inte att komma ifrån att dyra bilar är dyra.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpfundering M3 LR

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
Det går inte att komma ifrån att dyra bilar är dyra.
Därför jag aldrig köpte någon S eller X.
Men med det sagt så var dom definitivt inte dyra för dom som köpte dom första…
Lite samma med Model 3.
Det gäller att sälja medan det fortfarande är hett. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Flajjan
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 nov 2020 15:48

Re: Köpfundering M3 LR

Inlägg av Flajjan »

Man måste titta på försäkringskostnaden på dom olika bilarna, jag hade en S70D - trevlig, inte makalöst snabb. Visst är det mer teknik i S än 3, men en Model 3 Performance är betydligt mycket billigare än min föregående bil.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Köpfundering M3 LR

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
Det går inte att komma ifrån att dyra bilar är dyra.
Därför jag aldrig köpte någon S eller X.
Men med det sagt så var dom definitivt inte dyra för dom som köpte dom första…
Lite samma med Model 3.
Det gäller att sälja medan det fortfarande är hett. Bild
Ja och sen får man åka runt i en bil man inte gillar för att ev spara ett par kronor... ;)

För mig är varken bil eller bostad investeringar.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Köpfundering M3 LR

Inlägg av holden »

Boendet har haft en värdeökning på ca en mille om året medan bilägandet gått back 50-100 tkr. Så det handlar väl om vad man prioriterar.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpfundering M3 LR

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Det går inte att komma ifrån att dyra bilar är dyra.
Därför jag aldrig köpte någon S eller X.
Men med det sagt så var dom definitivt inte dyra för dom som köpte dom första…
Lite samma med Model 3.
Det gäller att sälja medan det fortfarande är hett. Bild
Ja och sen får man åka runt i en bil man inte gillar för att ev spara ett par kronor... ;)

För mig är varken bil eller bostad investeringar.
Man vet ju inte om man gillar något om man inte provar. Bild

Same, men det är samtidigt inte så intressant att det får kosta hur mkt som helst heller.
Finns roligare saker.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Pirrepuck
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 okt 2021 19:51

Re: Köpfundering M3 LR

Inlägg av Pirrepuck »

Update!

Nu har jag köpt en bil. Dock inte en ny som jag tänkte men en beggad -21 LR med 1050 mil på mätaren. Vart en helt ok affär tror jag iallafall, har inte hämtat bilen än.
Röd, FSD, vinterhjul och drag.

Tack för all input.

//P
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpfundering M3 LR

Inlägg av martinot »

Pirrepuck skrev:
Update!

Nu har jag köpt en bil. Dock inte en ny som jag tänkte men en beggad -21 LR med 1050 mil på mätaren. Vart en helt ok affär tror jag iallafall, har inte hämtat bilen än.
Röd, FSD, vinterhjul och drag.

Tack för all input.

//P
Härligt, grattis till en grym bil! Verkar vara "fullsmetad" också! :D

Vad fick du pröjsa för en så pass ny bil?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar