Oj! Förkonditionerar batteriet och 91 km kvar?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rikardr
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 dec 2018 10:31

Oj! Förkonditionerar batteriet och 91 km kvar?

Inlägg av Rikardr »

Hej! Har märkt att vår Model 3 LR vill förkonditionera batteriet inför snabbladdning fastän det är långt kvar, tex 91 km som i bilden. Den dagen var det höst och inte så värst kallt. Är det normalt i era bilar? Något fel? Se bilden. All input välkommen. Tack.
IMG_1743.jpeg
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Oj! Förkonditionerar batteriet och 91 km kvar?

Inlägg av mikebike »

Rikardr skrev:
Hej! Har märkt att vår Model 3 LR vill förkonditionera batteriet inför snabbladdning fastän det är långt kvar, tex 91 km som i bilden. Den dagen var det höst och inte så värst kallt. Är det normalt i era bilar? Något fel? Se bilden. All input välkommen. Tack.
Min bil började förkonditionera över 3 timmar före beräknad ankomst till Dorotea SuC. 91 km är "nära". ;)

Jag tror detta kom med senaste uppdateringen, så långt i förväg förkonditionerade den inte tidigare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Oj! Förkonditionerar batteriet och 91 km kvar?

Inlägg av Bjelke »

Syns det i någon app som kan övervaka bilen om den verkligen förvärmer hela tiden?
Eller är det mest en upplysning i förtid numera kanske?
Teslafy eller vad den heter tex…
För annars måste dom väl ha sänkt effekten dom kör värmaren på antar jag, eller? Tanken med
det skulle väl isf kunna vara att det inte ska synas lika tydligt på förbrukningen när värmaren går.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Oj! Förkonditionerar batteriet och 91 km kvar?

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev:
Syns det i någon app som kan övervaka bilen om den verkligen förvärmer hela tiden?
Eller är det mest en upplysning i förtid numera kanske?
Teslafy eller vad den heter tex…
För annars måste dom väl ha sänkt effekten dom kör värmaren på antar jag, eller? Tanken med
det skulle väl isf kunna vara att det inte ska synas lika tydligt på förbrukningen när värmaren går.
När jag körde från Sundsvall till Dorotea (254 km/3h) anlände jag med 20% SoC och fick som mest 201 kW.
Några dagar senare körde jag från Risbäck till Dorotea (70 km/1h) och anlände med 4% SoC. Då fick jag bara 141 kW.

Min slutsats är att bilen faktiskt förvärmer hela tiden och att batteritemperaturen har större betydelse än SoC.

Eftersom jag körde sträckan Risbäck - Dorotea flera gånger kunde jag konstatera att förvärmning i en timme kostade 5% av laddningen. Det är möjligt att den förvärmer med lägre effekt när den har längre tid på sig.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Oj! Förkonditionerar batteriet och 91 km kvar?

Inlägg av BjornS »

Jag gissar att "förkonditionering" inte måste innebära att den spenderar batterienergi på att värma batteriet hela tiden, utan också kan betyda att den bara ändrar tempgränser och andra parametrar för att låta batteriet bli varmare än normalt. Kanske den därmed t.ex routar om vamt kylmedel från motorerna till batteriet istället för till kylaren etc.

På så sätt kan den under ganska lång tid utnyttja energi som annars skulle kylas bort, utan att nödvändigtvis slösa med batterienergin.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Oj! Förkonditionerar batteriet och 91 km kvar?

Inlägg av NiklasTesla »

Rikardr skrev:
Hej! Har märkt att vår Model 3 LR vill förkonditionera batteriet inför snabbladdning fastän det är långt kvar, tex 91 km som i bilden. Den dagen var det höst och inte så värst kallt. Är det normalt i era bilar? Något fel? Se bilden. All input välkommen. Tack.
Normalt. MVH
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Oj! Förkonditionerar batteriet och 91 km kvar?

Inlägg av Niklas Z »

BjornS skrev:
Jag gissar att "förkonditionering" inte måste innebära att den spenderar batterienergi på att värma batteriet hela tiden, utan också kan betyda att den bara ändrar tempgränser och andra parametrar för att låta batteriet bli varmare än normalt. Kanske den därmed t.ex routar om vamt kylmedel från motorerna till batteriet istället för till kylaren etc.

På så sätt kan den under ganska lång tid utnyttja energi som annars skulle kylas bort, utan att nödvändigtvis slösa med batterienergin.
Jag tror du har rätt. I helgen körde jag en tur på nio mil i normalt höstväder (10 °C), innan jag stannade vid en SuC (V2). Jag angav SuC som destination när det var 35-40 km kvar. Då använde bilen 10 kWh för den korta sträckan, som kördes i farten 70-90 km/h och med redan varm kupé. Antagligen gick minst 4 kWh till att förvärma batteriet. I och med att det var så kort tid kvar till laddning var bilen tvungen att ta ström från batteriet för att hinna värma det. Väl framme låg laddeffekten stabilt på 130 kW upp till 45 %. Lite lägre än vanligt på V2 SuC, men helt OK. Kanske att batteriet ändå inte riktigt nått önskad temperatur.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Oj! Förkonditionerar batteriet och 91 km kvar?

Inlägg av kenjon »

Jag körde ca 25 mil för någon vecka sedan. Den slog på förvärmning ca en timma innan ankomst till SuC. Efter en halvtimma slog den av förvärmningen, och sedan på igen när det var en kvart kvar.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Rikardr
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 dec 2018 10:31

Re: Oj! Förkonditionerar batteriet och 91 km kvar?

Inlägg av Rikardr »

Tack för er input! Inte lätt att veta vad som är normalt med olika temperatur mm men man får ju hoppas att Teslans programvara löser det på bästa sätt. Maskinerna är våra vänner - utan dom inget paradis ;) Hörde en vits idag... "Visste du att en Tesla är en Musk-elbil?" :D
Skriv svar