Hjulhusen på Y

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Hjulhusen på Y

Inlägg av ducce916m »

Någon som vet varför hjulhusöppningarna är så stora på Y? Det ser ut som hjulen är för små i förhållande till dessa.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hjulhusen på Y

Inlägg av Aida »

Design antar jag. Annars hade det blivit för mkt plåt mellan hjulhus och motorhuv. Det hade sett dumt ut o hjulen hade sett ännu mindre ut. Dessutom ska det väl signalera terrängduglighet genom lång fjädringsväg. Måste vara sämre för luftmotståndet - men det är ju rekordlågt ändå!
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Hjulhusen på Y

Inlägg av Elof »

Killgissar på att det åtminstone delvis är en illusion pga den svarta listen runt hjulhusen som gör att öppningen ser större ut än den verkligen är och att originaldäcken är "för" smala för fälgarna. Men grundproblemet är nog att hjulen måste vara jättestora för att estetiskt matcha den uppblåsta karosshöjden.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Hjulhusen på Y

Inlägg av BjornS »

Det är en ganska vanlig designdetalj att göra fälgkanten svart för att få hjulen att ge ett större/kraftfullare intryck. Volvo XC70 har t.ex haft det i alla tider.

Jag ritade ihop en snabb jämförelse:

Svart plast:
model-y-beskuren.jpeg
Lackad plåt:
model-y-kladd.jpeg
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Hjulhusen på Y

Inlägg av pefreli »

BjornS skrev:
Det är en ganska vanlig designdetalj att göra fälgkanten svart för att få hjulen att ge ett större/kraftfullare intryck. Volvo XC70 har t.ex haft det i alla tider.

Jag ritade ihop en snabb jämförelse:

Svart plast:
model-y-beskuren.jpeg
Lackad plåt:
model-y-kladd.jpeg
Ja, det blir för mkt plåt på SUV-arna. Ser ju inte bra ut.

Egentligen kunde man tagit bort plast/plåt men då hade det krävts 25 tum stora hjul för att de inte ska se underdimensionerade ut :lol: :lol:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hjulhusen på Y

Inlägg av mikebike »

pefreli skrev:
BjornS skrev:
Det är en ganska vanlig designdetalj att göra fälgkanten svart för att få hjulen att ge ett större/kraftfullare intryck. Volvo XC70 har t.ex haft det i alla tider.

Jag ritade ihop en snabb jämförelse:

Svart plast:
model-y-beskuren.jpeg
Lackad plåt:
model-y-kladd.jpeg
Ja, det blir för mkt plåt på SUV-arna. Ser ju inte bra ut.

Egentligen kunde man tagit bort plast/plåt men då hade det krävts 25 tum stora hjul för att de inte ska se underdimensionerade ut :lol: :lol:
Man kan ju lacka "skärmbreddarna", inte alldeles ovanligt på äldre XC70.
Jag tycker MY ser bäst ut i Midnight Silver just för tt plastkanterna har mindre avvikande färg då.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar