Icke-Tesla vinterhjul - välja rätt i inställningarna?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
niclassoderlund
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 sep 2021 07:46
Ort: Kristianstad

Icke-Tesla vinterhjul - välja rätt i inställningarna?

Inlägg av niclassoderlund »

Hej alla,

återigen en amatörfråga från en nybliven Teslaägare. Jag får mina vinterhjul levererade idag och det är inte original från Tesla utan köpta från annan handlare, inkl rätt tpms-ble-sensorer. Jag har förstått att jag ska välja rätt i menyn i bilen sen men där finns så klart bara Teslas specifika hjul.

Men tänker jag rätt att jag ska välja den variant av Teslas hjul i 18" som är "öppna", dvs inte har några fälgsidor på sig så blir det någorlunda rätt?

mvh Niclas
2021-10-22-075231_220x218_scrot.png
[Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solid black - Svart inredning]
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Icke-Tesla vinterhjul - välja rätt i inställningarna?

Inlägg av Walker »

Spelar ingen praktisk roll utan är mer en utseendefråga på bilen du ser på din skärm.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
niclassoderlund
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 sep 2021 07:46
Ort: Kristianstad

Re: Icke-Tesla vinterhjul - välja rätt i inställningarna?

Inlägg av niclassoderlund »

Walker skrev:
Spelar ingen praktisk roll utan är mer en utseendefråga på bilen du ser på din skärm.
Ah okej. Det står nåt om att den ställer in förväntad räckvidd etc, kommer inte ihåg exakt. Det var därför jag antog att det hade iaf nån typ av relevans.

Mvh Niclas
[Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solid black - Svart inredning]
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Icke-Tesla vinterhjul - välja rätt i inställningarna?

Inlägg av Walker »

niclassoderlund skrev:
Walker skrev:
Spelar ingen praktisk roll utan är mer en utseendefråga på bilen du ser på din skärm.
Ah okej. Det står nåt om att den ställer in förväntad räckvidd etc, kommer inte ihåg exakt. Det var därför jag antog att det hade iaf nån typ av relevans.

Mvh Niclas
Räckvidden påverkas i mycket högre grad av högerfoten än på val av hjulkonfiguration :D
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Icke-Tesla vinterhjul - välja rätt i inställningarna?

Inlägg av martinot »

niclassoderlund skrev:
Hej alla,

återigen en amatörfråga från en nybliven Teslaägare. Jag får mina vinterhjul levererade idag och det är inte original från Tesla utan köpta från annan handlare, inkl rätt tpms-ble-sensorer. Jag har förstått att jag ska välja rätt i menyn i bilen sen men där finns så klart bara Teslas specifika hjul.

Men tänker jag rätt att jag ska välja den variant av Teslas hjul i 18" som är "öppna", dvs inte har några fälgsidor på sig så blir det någorlunda rätt?

mvh Niclas
2021-10-22-075231_220x218_scrot.png
Ja, är det 18" som du köpt, så blir rätt att välja Tesla 18" med Wheel Cap kit (eller liknande). Då stämmer bilens prognos om förbrukning mm. mest korrekt (även om det inte är kris om det blir fel, då väder som vind och regn spelar större roll). Kör på det! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar