Knirrande instrumentpanel

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Knirrande instrumentpanel

Inlägg av EnDaniel »

Hallå, jag har en light version av det som du beskriver här. Det är något som knarrar svagt till vänster om ratten. Men knarrandet kommer och går lite. Är inte speciellt högt heller. Det blir något bättre temporärt om man dunkar/pressar lite där de knarrar. Då problemet inte är konsekvent och inte så högt har jag bedömt det som svårt att få vettig hjälp av SC. Men blir det konsekvent och värre kommer jag lägga in ett serviceärende.
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Knirrande instrumentpanel

Inlägg av 12man »

Variant av 3, kina eller usa?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: Knirrande instrumentpanel

Inlägg av Agathorn »

12man skrev:
Variant av 3, kina eller usa?
Jag har Usa
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Knirrande instrumentpanel

Inlägg av Niklas Z »

Jag hade det problemet på min bil när den var ny, men märkligt nog försvann det av sig självt och har inte hörts av på ett år.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
di98mase
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 jul 2021 11:43

Re: Knirrande instrumentpanel

Inlägg av di98mase »

Hur vet man om bilen är tillverkad i USA eller Kina?

Kan komplettera beskrivningen och ge er en uppdatering:

Missljudet har tilltagit. Det knirrar och knäpper hela tiden. Dessutom räcker det med att lägga högerhanden lätt på instrumentpanelen och trycka till lite lätt för att framkalla samma missljud.
Ett ljud av billig plast som inte sitter fast liksom.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Knirrande instrumentpanel

Inlägg av SkipperO »

Det kan funka att trycka lite här och där för att hitta vart knarret är, sedan trycka till ordentligt så att panelerna hamnar i ett lite annat läge.
Hade nyligen t ex kraftigt knarr varje gång bilen värmdes upp. Kom åt någon plastbit inne i luftutblåset till vänster om ratten som knarrade lika när jag tryckte lätt på den, tryckte till så hårt jag vågade, och än så länge har det inte kommit tillbaka.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Flajjan
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 nov 2020 15:48

Re: Knirrande instrumentpanel

Inlägg av Flajjan »

Är ni säkra att det är instrumentpanelen? Jag hade gnekande vänster fram på min 2019 Model 3. Det visade sig vara ett stag i framvagnen, bytt av Tesla på garanti. Nu är bilen tyst igen.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Användarvisningsbild
di98mase
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 jul 2021 11:43

Re: Knirrande instrumentpanel

Inlägg av di98mase »

Uppdatering efter nytt besök på SC i Göteborg idag.
Hämtade ut bilen från verkstan. Tryckte till lite lätt med bägge handflatorna på panelen och den kändes fast och solid. Inga plastiga knirr. Körde hem till Jönkan och kunde inte höra nått. Håller tummarna och gör vad jag kan för att sluta lyssna (man blir ju lite skadad). Men det känns faktiskt som felet kanske är fixat.
Även ett plus till Tesla som fixade laddningen som också pajade för nån vecka sedan på samma gång.
Håller tummarna 8-)
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: Knirrande instrumentpanel

Inlägg av Agathorn »

di98mase skrev:
Uppdatering efter nytt besök på SC i Göteborg idag.
Hämtade ut bilen från verkstan. Tryckte till lite lätt med bägge handflatorna på panelen och den kändes fast och solid. Inga plastiga knirr. Körde hem till Jönkan och kunde inte höra nått. Håller tummarna och gör vad jag kan för att sluta lyssna (man blir ju lite skadad). Men det känns faktiskt som felet kanske är fixat.
Även ett plus till Tesla som fixade laddningen som också pajade för nån vecka sedan på samma gång.
Håller tummarna 8-)
Bytte de ut den långa listen eller vad gjorde de?
Användarvisningsbild
di98mase
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 jul 2021 11:43

Re: Knirrande instrumentpanel

Inlägg av di98mase »

Jag inte har inte fått en servicerapport än. Men jag uppfattar det som att de hade bytt hela instrumentpanelen inklusive delar till ventilationen dvs mer än bara listen. Det lät så när de beställde delarna vid förra besöket.
Kundmottagaren nämnde också nån luftventil men det var oklart om den hade med panelen o göra.
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: Knirrande instrumentpanel

Inlägg av Agathorn »

Mobile service var hos mig igår och bytte då ut hela den långa vita listen. Han sa själv efter bytet att denna känns mer "gedigen" och knarrar inte. Han satte även för säkerhets skull lite skum under listen för att ytterligare motverka missljud.

Jag har bara kört med bilen en 15 minuter men de "knäppningarna" jag hade tidigare vid högersvängar eller när jag kör över brunnslock är borta. Nu är det bara några enstaka knäppningar då och då som nog är normalt.
Så, peppar peppar, är kanske detta missljudet nu löst för min del. Tiden får utvisa.

EDIT: Efter att ha kört bilen lite mer nu så uppfattar jag det fortfarande som att den "gamla" typen av knäppningar jag hade är klart reducerade, men kanske inte helt borta. Däremot är dessa nya lite högre knäppningarna kvar. Jag uppfattar dock att dessa är främst när bilen går från kall till varm. Så om jag förvärmer bilen i 45 minuter (extremt, jag vet), så kan knäppningarna helt utebli. Så det är väl plast som nu knäpper vid temperaturförändringar.
Ska bli "intressant" att se hur den beter sig i sommar när det blåser kall AC-luft på en varm hatthylla. Hoppas det då inte kommer knäppa konstant.
Bättre nu än tidigare i alla fall summa summarum.
Användarvisningsbild
di98mase
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 jul 2021 11:43

Re: Knirrande instrumentpanel

Inlägg av di98mase »

Nu uppdatering. Förra sommaren återkom knirrandet och Tesla skickade en tekniker hem till oss. Efter en kort tur i kvarteret konstaterade han att det va ett tydligt missljud som inte var ok. Han spenderade 20 minuter på garageinfarten och efter det va bilen knäpptyst. Men tro det eller ej, för några veckor sedan kom det tillbaka. Verkar ha med temperaturer och spänningar i plasten att göra. Bilen ska in på Tesla i Jönköping på fredag för en ny kontroll, hoppas de har bättre tur med att hitta en lösning.
Skriv svar