Kokande fötter
Moderator: Redaktion
Kokande fötter
När jag har Auto på AC'n så blåser det efter ett tag sjukt varm luft fötterna, detta gäller förarplatsen samt passagerarplatsen fram.
(Vet att AC'n generellt är kass på att reglera värmen för de bakre passagerarna)
Har för mig att jag har sett på en av TeslaBjørn's videos att han hade liknande problem.
Någon annan som har / har haft samma problem och fått det åtgärdat av SC?
(Vet att AC'n generellt är kass på att reglera värmen för de bakre passagerarna)
Har för mig att jag har sett på en av TeslaBjørn's videos att han hade liknande problem.
Någon annan som har / har haft samma problem och fått det åtgärdat av SC?
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Kokande fötter
Detta har varit uppe i någon tråd för något år sedan.
Någon hade fel på tempsensor.
Men tror det beror på att en del av utblåset blåser varmt rakt på gaspedalen.
Jag tejpade eltejp (efter forum rekommendation) just där det blåser på tårna och problemet löstes.
Någon hade fel på tempsensor.
Men tror det beror på att en del av utblåset blåser varmt rakt på gaspedalen.
Jag tejpade eltejp (efter forum rekommendation) just där det blåser på tårna och problemet löstes.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Kokande fötter
Jag har samma fotbastu och har länge tänkt felrapportera det. Jag ska nog vänta tills det blir lite kallare så att felet går lätt att upprepa.
Bjørn Nyland har gjort en video om det med FLIR-dokumentation:
Av kommentarerna till videon att döma är det massor av ägare som har problemet men bara en som rapporterar att han lyckats få Tesla att åtgärda något.
Många historier som denna:
"My March 2020 model has the exact same issue. I booked Tesla to fix it 3 weeks ago, and they called me and said it’s a software issue that will be fixed in a future update."
En ägare har fått det fixat, men han hade tydligen bara varmt på passagerarsidan:
"As mentioned in the video at approx 10:00 I got the resistive heater unit changed under warranty, because the right temp sensor measured 15 c too low. Resulting in too hot footwell in passenger side. TM3LR 2019"
Det är inget fel på utblåset. Bilen kör värmeelementet på alldeles för hög effekt.
Bjørn Nyland har gjort en video om det med FLIR-dokumentation:
Av kommentarerna till videon att döma är det massor av ägare som har problemet men bara en som rapporterar att han lyckats få Tesla att åtgärda något.
Många historier som denna:
"My March 2020 model has the exact same issue. I booked Tesla to fix it 3 weeks ago, and they called me and said it’s a software issue that will be fixed in a future update."
En ägare har fått det fixat, men han hade tydligen bara varmt på passagerarsidan:
"As mentioned in the video at approx 10:00 I got the resistive heater unit changed under warranty, because the right temp sensor measured 15 c too low. Resulting in too hot footwell in passenger side. TM3LR 2019"
Det är inget fel på utblåset. Bilen kör värmeelementet på alldeles för hög effekt.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Kokande fötter
Jag tycker problemet delvis har lösts genom program uppdatering.
Att det är något fel(trasigt) på systemet tror jag inte på, möjligtvis någon enstaka sensor.
Men problemet är att alla 3or har för varmt vid fötterna för de flesta, as designed
Nyare programvara har löst det så endast ett fåtal klagar numera.
Efter jag tejpat är det nästan för kallt för fötterna fast 80% av utblåset är original.
Nu när jag känner på höger skon har den normal temp, förut runt 50 grader efter en längre färd.
Om det är fel på utblåset beror på hur varm högerfot du önskar, lätt att tejpa så det blir precis som du önskar.
Att det är något fel(trasigt) på systemet tror jag inte på, möjligtvis någon enstaka sensor.
Men problemet är att alla 3or har för varmt vid fötterna för de flesta, as designed
Nyare programvara har löst det så endast ett fåtal klagar numera.
Efter jag tejpat är det nästan för kallt för fötterna fast 80% av utblåset är original.
Nu när jag känner på höger skon har den normal temp, förut runt 50 grader efter en längre färd.
Om det är fel på utblåset beror på hur varm högerfot du önskar, lätt att tejpa så det blir precis som du önskar.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Kokande fötter
Har för mig att vi hade liknande problem på vår 2019 och att en av anledningarna kunde vara att man kunde fällda upp en lucka ( i vårat fall var den permanent öppen) i mittkonsolen och att den då delvis blockerade en temperatursensor som därmed rapporterade in för låg temperatur ( vilket kompenserades genom att värmen i fotbrunnen gick på max...)
hth
hth
Re: Kokande fötter
Var samma sak för oss med vår 2019 M3 där mobilluckan alltid var uppfälld. Skall bli spännande att se nu i vinter med vår 2021:a (som saknar den mobilluckan) om det blir bättre. Tycker mig redan märka en skillnad, men återstår att se när det blir riktigt kallt.dfa skrev:Har för mig att vi hade liknande problem på vår 2019 och att en av anledningarna kunde vara att man kunde fällda upp en lucka ( i vårat fall var den permanent öppen) i mittkonsolen och att den då delvis blockerade en temperatursensor som därmed rapporterade in för låg temperatur ( vilket kompenserades genom att värmen i fotbrunnen gick på max...)
hth
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Kokande fötter
Bjørn testade den teorin i videon ovan och kom fram till att det inte gör någon skillnad med luckan öppen eller stängd.dfa skrev:Har för mig att vi hade liknande problem på vår 2019 och att en av anledningarna kunde vara att man kunde fällda upp en lucka ( i vårat fall var den permanent öppen) i mittkonsolen och att den då delvis blockerade en temperatursensor som därmed rapporterade in för låg temperatur ( vilket kompenserades genom att värmen i fotbrunnen gick på max...)
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Kokande fötter
Ställ den på manuell istället och stäng av blåst mot fötterna så är det löst (så gjorde jag och det har fungerat fint 10000mil +).R2D2 skrev:När jag har Auto på AC'n så blåser det efter ett tag sjukt varm luft fötterna, detta gäller förarplatsen samt passagerarplatsen fram.
(Vet att AC'n generellt är kass på att reglera värmen för de bakre passagerarna)
Har för mig att jag har sett på en av TeslaBjørn's videos att han hade liknande problem.
Någon annan som har / har haft samma problem och fått det åtgärdat av SC?
MVH
Re: Kokande fötter
På min blir foten varm, vid långresa på vintern, även när fotluften är avstängd i manuellt läge. Verkar lite som att den inte lyckas stänga nått spjäll ordentligt.
Har motsatt effekt på sommaren att gasfoten istället blir iskall.
Får se om det är någon skillnad kommande vinter.
Har motsatt effekt på sommaren att gasfoten istället blir iskall.
Får se om det är någon skillnad kommande vinter.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Re: Kokande fötter
Nackdelen med just Tesla är att man måste sätta fläkthastighet på manuell, så fort man styr om luftutblåsen. På många andra bilar så kan man ställa de olika luftutblåsen (vindruta, front, fötter, etc.) individuellt av/på, men ändå har fläkthastigheten på "Auto". Tyvärr fixar Teslas mjukvara inte detta.NiklasTesla skrev:Ställ den på manuell istället och stäng av blåst mot fötterna så är det löst (så gjorde jag och det har fungerat fint 10000mil +).R2D2 skrev:När jag har Auto på AC'n så blåser det efter ett tag sjukt varm luft fötterna, detta gäller förarplatsen samt passagerarplatsen fram.
(Vet att AC'n generellt är kass på att reglera värmen för de bakre passagerarna)
Har för mig att jag har sett på en av TeslaBjørn's videos att han hade liknande problem.
Någon annan som har / har haft samma problem och fått det åtgärdat av SC?
MVH
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Kokande fötter
Jag har haft tvärtom, i huvudhöjd känns det som 30+ å nere vid fötterna känns det som 10+ trots att jag styrt ner värmen till fötterna
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Kokande fötter
Vad har du för bil och årsmodell?tesla1337 skrev:Jag har haft tvärtom, i huvudhöjd känns det som 30+ å nere vid fötterna känns det som 10+ trots att jag styrt ner värmen till fötterna
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Kokande fötter
Tesla model s 75d 2017, tror seriöst det är omöjligt att få den varm vid fötterna
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kokande fötter
Ja så är det på model S (men här pratar dom om model 3)…tesla1337 skrev:Tesla model s 75d 2017, tror seriöst det är omöjligt att få den varm vid fötterna
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kokande fötter
Jag har precis samma på min 2020 Model 3. Kallt vid fötterna, varmt i huvudhöjd. Jag funderar på ifall det är något som är fel. Speciellt märkbart när man ligger och kör på landsväg att det blir kallt vid fötterna. Styr jag om fläkten att bara blåsa mot fötterna så tycker jag det blir kallt i hela bilen.tesla1337 skrev:Jag har haft tvärtom, i huvudhöjd känns det som 30+ å nere vid fötterna känns det som 10+ trots att jag styrt ner värmen till fötterna