Autopilot (steg 1) motorväg

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av Delta »

Autopilot i halt väglag är big NONO
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Detta har inget med AI att göra. Hade det varit AI hade bilen lärt sig efter första 1->2, eller andra, eller tredje.
Är du seriös nu? För du kan väl inte på allvar tro att det är så det fungerar.
Definitionen på AI är att den lär sig något. Annars är det vanliga dumma algoritmer.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av bjornnilsson »

Samma sak med AP3. Blir en brottningsmatch med bilen varje gång man rullar in i tvåfiligt vilket är det som stört mig mest ute på vägarna då sträckan jag oftast kör innebär konstanta övergångar 1-2. Halka är som redan nämnts ingen höjdare tillsammans med autopilot rent generellt, bilarna kör helt enkelt än så länge inte tillräckligt mjukt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
Definitionen på AI är att den lär sig något. Annars är det vanliga dumma algoritmer.
Du var alltså seriös… Och nej, definitionen av AI är inte ”att den lär sig något” heller.
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av IcePic »

OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Definitionen på AI är att den lär sig något. Annars är det vanliga dumma algoritmer.
Du var alltså seriös… Och nej, definitionen av AI är inte ”att den lär sig något” heller.
Första paragrafen på
https://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_intelligence
kanske hjälper..
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av KatarinaTH »

Ja, så gör vår också. Det roliga är att den reagerar inte på samma sätt på samma ställe alltid. Kör samma sträcka till jobbet flera gånger i veckan, ibland får den fnatt men oftast inte. Man får hålla koll om någon ligger bakom, då bilen gärna bromsar in också. Någon gång har den också velat fortsätta köra rakt fram i omkörningsfilen när de gått ihop och blivit en fil :shock:
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av tor-ake »

mikebike skrev:
OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Detta har inget med AI att göra. Hade det varit AI hade bilen lärt sig efter första 1->2, eller andra, eller tredje.
Är du seriös nu? För du kan väl inte på allvar tro att det är så det fungerar.
Definitionen på AI är att den lär sig något. Annars är det vanliga dumma algoritmer.
Så som vi jobbar med AI så har vi två "lägen" kan man säga - det ena är ett "tränings"-läge när man matar maskinen med enorma mängder data, den får då stå och mala i timmar, dagar, år. Efter ett tag får man utdata i form av en modell, den kan man kasta lite data på och se hur bra den fungerar. Sedan distribuerar man modellen till alla noderna (de laddar ned en fil som är några gigabyte stor) och så börjar de processa inkommande data.

Så ni har båda rätt, men våra bilar är inte i "tränings"-mode, det är det de använder den där "dojo"n till. Datan från alla bilar skickas till Tesla och där skapas en ny modell som sedan kommer i en uppdatering.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av jeppe_sthlm »

AP1 beter sig likadant men om man är med och håller emot så ger den sig ganska snart. Ganska ofta kan man klara delningen utan att AP hoppar ur
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av ANLI »

Nybliven Tesla SR+ ägare och mycket besviken att AP inte kan användas optimalt på 2+1 vägar.
Andra bilar jag har kört tolererar att man styr lite själv till rätt körfält när vägen delar på sig i.
Men Teslas AP och farthållare hoppar ju ur direkt om man försöker och bilen regenererar.

Tänk om urkopplingen hade funkat enligt princip inkoppling av farthållare och AP.
Ett klick upp koppla ur AP men behåll farthållaren på.
Två klick koppla ut båda.
Då kunde man kopplat ur bara AP själv innan vägen delar sig.

Fick ganska kraftig spökbroms redan efter 3 mil och flera mindre under kommande 15 mil.
Ingen direkt fulländad produkt efter alla dessa år av utveckling......

I manualen står att AP bara ska användas på motorvägar.
M3 RWD -22
baselica
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 mar 2022 09:40

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av baselica »

Det här är väl inte unikt för tesla? Min Volvo gör exakt samma sak på 2-1-vägar. Jag tror mercan jag hade innan var likadan, bara inte lika aggressiv som Volvo - och även tesla tydligen - är.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av tor-ake »

Finns en pedagogisk fördel i att det är klart och tydligt vem som styr bilen. Antingen är det du, eller så är det autopiloten. Många flygolyckor som inträffat just när autopiloten är delvis urkopplad och piloten inte uppfattat det.

Men jag hade också gillat att kunna styra lite själv i vissa situationer, att t.ex. kunna flytta lite till höger eller vänster i körfältet, eller få bilen att välja höger eller vänster när körfältet delar sig.

Om jag på en 2+1-väg håller fast ratten så att inte bilen kan börja toka sig, då kopplar den ur autostyrningen, men den håller fortfarande hastigheten, börjar inte regenerera eller broma in. Om man däremot låter den "irra iväg" och tappa bort sig bland filerna, då bromsar den när den upptäcker att den kommit fel.

Senaste vändan gävle<->hudik med programvara v.11 gick väldigt bra dock, den klarade i princip hela vägen själv.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av ANLI »

Teslas AP är duktig på att styra på lite kurviga vägar med dåliga markeringar.
Men går det för fort och bilar i möte så börjar den bromsa och koppla ur.
Fick min första spökbroms på en rak och bred väg redan 3 mil efter hämtning.
Tesla är sedan februari under federal utredning för spökbromsning såg jag.

AP sänker ju hastigheten efter skyltar.
Men den höjer väl inte?
Är som sagt nybörjare på Tesla.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av kenjon »

Har den sänkt så kan den höja igen. Men den höjer inte till något högre än vad du har valt under den sessionen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av ANLI »

gammal nyhet?

https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla ... ingsratten

Nog bara att ge upp hoppet om att varje uppdatering ska innehålla någon bättring? :idea:
M3 RWD -22
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av Lurkern »

Sitter och funderar på en Model Y till hösten, autopiloten och fjädringen är jag inställd på är sämst på marknaden. Hyr en Lynk nu som förmodligen kör Volvos autopilot, har aldrig upplevt något kring 2-1 vägar som jag kör rätt mycket på.
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av ANLI »

Jag valde Tesla M3 enbart för att BMW i4 har extrema leveranstider.
Provade en KIA EV6 som var trevlig förutom "lane assist" som vinglade ständigt. Men EV6 spökbromsar nog inte.
En halvtimmes provkörning hos Tesla är inte tillräckligt för att utvärdera.

Alla bilar i normala prisklasser är kompromisser.
Låg förbrukning, bra infotainment och inget obligatoriskt servicebehov är det enda jag vill framhålla med bilen.
M3 RWD -22
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av Lurkern »

Lurkern skrev:
Sitter och funderar på en Model Y till hösten, autopiloten och fjädringen är jag inställd på är sämst på marknaden. Hyr en Lynk nu som förmodligen kör Volvos autopilot, har aldrig upplevt något kring 2-1 vägar som jag kör rätt mycket på.
Får rätta mig själv, ser ut som att det är MYP man skall ha om man är ute efter komfort och tystnad. Eller en tyskbyggd LR kanske.

https://carup.se/forsta-svenska-testet- ... yndpriset/
Henrik_skane
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 maj 2022 21:52

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av Henrik_skane »

Instämmer med 2-1 problemet men är mycket mer irriterad över alla spökinbromsningar och osmidiga fartsänkning när man närmar sig en långsammare bil. Har kört Nya Volvo som tjänstebil fram tills förra sommaren och tycker deras pilotassist fungerade mycket bra, bättre än Teslas autopilot. Detta förvånar mig då jag trodde Tesla skulle vara ytterligare en nivå upp. Misstänker att kamera versus radar är förklaringen och att systemet nog blir bättre över tid. I övrigt är min upplevelse efter 3 veckor överlag mycket positiv och i vissa delar långt över förväntan.
Skriv svar