Autopilot (steg 1) motorväg

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1770
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av tor-ake »

Finns en pedagogisk fördel i att det är klart och tydligt vem som styr bilen. Antingen är det du, eller så är det autopiloten. Många flygolyckor som inträffat just när autopiloten är delvis urkopplad och piloten inte uppfattat det.

Men jag hade också gillat att kunna styra lite själv i vissa situationer, att t.ex. kunna flytta lite till höger eller vänster i körfältet, eller få bilen att välja höger eller vänster när körfältet delar sig.

Om jag på en 2+1-väg håller fast ratten så att inte bilen kan börja toka sig, då kopplar den ur autostyrningen, men den håller fortfarande hastigheten, börjar inte regenerera eller broma in. Om man däremot låter den "irra iväg" och tappa bort sig bland filerna, då bromsar den när den upptäcker att den kommit fel.

Senaste vändan gävle<->hudik med programvara v.11 gick väldigt bra dock, den klarade i princip hela vägen själv.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av ANLI »

Teslas AP är duktig på att styra på lite kurviga vägar med dåliga markeringar.
Men går det för fort och bilar i möte så börjar den bromsa och koppla ur.
Fick min första spökbroms på en rak och bred väg redan 3 mil efter hämtning.
Tesla är sedan februari under federal utredning för spökbromsning såg jag.

AP sänker ju hastigheten efter skyltar.
Men den höjer väl inte?
Är som sagt nybörjare på Tesla.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av kenjon »

Har den sänkt så kan den höja igen. Men den höjer inte till något högre än vad du har valt under den sessionen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av ANLI »

gammal nyhet?

https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla ... ingsratten

Nog bara att ge upp hoppet om att varje uppdatering ska innehålla någon bättring? :idea:
M3 RWD -22
Lurkern
Inlägg: 905
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av Lurkern »

Sitter och funderar på en Model Y till hösten, autopiloten och fjädringen är jag inställd på är sämst på marknaden. Hyr en Lynk nu som förmodligen kör Volvos autopilot, har aldrig upplevt något kring 2-1 vägar som jag kör rätt mycket på.
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av ANLI »

Jag valde Tesla M3 enbart för att BMW i4 har extrema leveranstider.
Provade en KIA EV6 som var trevlig förutom "lane assist" som vinglade ständigt. Men EV6 spökbromsar nog inte.
En halvtimmes provkörning hos Tesla är inte tillräckligt för att utvärdera.

Alla bilar i normala prisklasser är kompromisser.
Låg förbrukning, bra infotainment och inget obligatoriskt servicebehov är det enda jag vill framhålla med bilen.
M3 RWD -22
Lurkern
Inlägg: 905
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av Lurkern »

Lurkern skrev:
Sitter och funderar på en Model Y till hösten, autopiloten och fjädringen är jag inställd på är sämst på marknaden. Hyr en Lynk nu som förmodligen kör Volvos autopilot, har aldrig upplevt något kring 2-1 vägar som jag kör rätt mycket på.
Får rätta mig själv, ser ut som att det är MYP man skall ha om man är ute efter komfort och tystnad. Eller en tyskbyggd LR kanske.

https://carup.se/forsta-svenska-testet- ... yndpriset/
Henrik_skane
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 maj 2022 21:52

Re: Autopilot (steg 1) motorväg

Inlägg av Henrik_skane »

Instämmer med 2-1 problemet men är mycket mer irriterad över alla spökinbromsningar och osmidiga fartsänkning när man närmar sig en långsammare bil. Har kört Nya Volvo som tjänstebil fram tills förra sommaren och tycker deras pilotassist fungerade mycket bra, bättre än Teslas autopilot. Detta förvånar mig då jag trodde Tesla skulle vara ytterligare en nivå upp. Misstänker att kamera versus radar är förklaringen och att systemet nog blir bättre över tid. I övrigt är min upplevelse efter 3 veckor överlag mycket positiv och i vissa delar långt över förväntan.
Skriv svar