Autopilot (steg 1) motorväg
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7556
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Autopilot (steg 1) motorväg
Definitionen på AI är att den lär sig något. Annars är det vanliga dumma algoritmer.OfarligTesla skrev:Är du seriös nu? För du kan väl inte på allvar tro att det är så det fungerar.mikebike skrev:Detta har inget med AI att göra. Hade det varit AI hade bilen lärt sig efter första 1->2, eller andra, eller tredje.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1108
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Autopilot (steg 1) motorväg
Samma sak med AP3. Blir en brottningsmatch med bilen varje gång man rullar in i tvåfiligt vilket är det som stört mig mest ute på vägarna då sträckan jag oftast kör innebär konstanta övergångar 1-2. Halka är som redan nämnts ingen höjdare tillsammans med autopilot rent generellt, bilarna kör helt enkelt än så länge inte tillräckligt mjukt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Autopilot (steg 1) motorväg
Du var alltså seriös… Och nej, definitionen av AI är inte ”att den lär sig något” heller.mikebike skrev:Definitionen på AI är att den lär sig något. Annars är det vanliga dumma algoritmer.
Re: Autopilot (steg 1) motorväg
Första paragrafen påOfarligTesla skrev:Du var alltså seriös… Och nej, definitionen av AI är inte ”att den lär sig något” heller.mikebike skrev:Definitionen på AI är att den lär sig något. Annars är det vanliga dumma algoritmer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_intelligence
kanske hjälper..
Tesla M3 LR..
- KatarinaTH
- Teslaägare
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 21 okt 2019 08:37
Re: Autopilot (steg 1) motorväg
Ja, så gör vår också. Det roliga är att den reagerar inte på samma sätt på samma ställe alltid. Kör samma sträcka till jobbet flera gånger i veckan, ibland får den fnatt men oftast inte. Man får hålla koll om någon ligger bakom, då bilen gärna bromsar in också. Någon gång har den också velat fortsätta köra rakt fram i omkörningsfilen när de gått ihop och blivit en fil
Re: Autopilot (steg 1) motorväg
Så som vi jobbar med AI så har vi två "lägen" kan man säga - det ena är ett "tränings"-läge när man matar maskinen med enorma mängder data, den får då stå och mala i timmar, dagar, år. Efter ett tag får man utdata i form av en modell, den kan man kasta lite data på och se hur bra den fungerar. Sedan distribuerar man modellen till alla noderna (de laddar ned en fil som är några gigabyte stor) och så börjar de processa inkommande data.mikebike skrev:Definitionen på AI är att den lär sig något. Annars är det vanliga dumma algoritmer.OfarligTesla skrev:Är du seriös nu? För du kan väl inte på allvar tro att det är så det fungerar.mikebike skrev:Detta har inget med AI att göra. Hade det varit AI hade bilen lärt sig efter första 1->2, eller andra, eller tredje.
Så ni har båda rätt, men våra bilar är inte i "tränings"-mode, det är det de använder den där "dojo"n till. Datan från alla bilar skickas till Tesla och där skapas en ny modell som sedan kommer i en uppdatering.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1055
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Autopilot (steg 1) motorväg
AP1 beter sig likadant men om man är med och håller emot så ger den sig ganska snart. Ganska ofta kan man klara delningen utan att AP hoppar ur
Model S Standard Range Raven
Re: Autopilot (steg 1) motorväg
Nybliven Tesla SR+ ägare och mycket besviken att AP inte kan användas optimalt på 2+1 vägar.
Andra bilar jag har kört tolererar att man styr lite själv till rätt körfält när vägen delar på sig i.
Men Teslas AP och farthållare hoppar ju ur direkt om man försöker och bilen regenererar.
Tänk om urkopplingen hade funkat enligt princip inkoppling av farthållare och AP.
Ett klick upp koppla ur AP men behåll farthållaren på.
Två klick koppla ut båda.
Då kunde man kopplat ur bara AP själv innan vägen delar sig.
Fick ganska kraftig spökbroms redan efter 3 mil och flera mindre under kommande 15 mil.
Ingen direkt fulländad produkt efter alla dessa år av utveckling......
I manualen står att AP bara ska användas på motorvägar.
Andra bilar jag har kört tolererar att man styr lite själv till rätt körfält när vägen delar på sig i.
Men Teslas AP och farthållare hoppar ju ur direkt om man försöker och bilen regenererar.
Tänk om urkopplingen hade funkat enligt princip inkoppling av farthållare och AP.
Ett klick upp koppla ur AP men behåll farthållaren på.
Två klick koppla ut båda.
Då kunde man kopplat ur bara AP själv innan vägen delar sig.
Fick ganska kraftig spökbroms redan efter 3 mil och flera mindre under kommande 15 mil.
Ingen direkt fulländad produkt efter alla dessa år av utveckling......
I manualen står att AP bara ska användas på motorvägar.
M3 RWD -22
Re: Autopilot (steg 1) motorväg
Det här är väl inte unikt för tesla? Min Volvo gör exakt samma sak på 2-1-vägar. Jag tror mercan jag hade innan var likadan, bara inte lika aggressiv som Volvo - och även tesla tydligen - är.
Re: Autopilot (steg 1) motorväg
Finns en pedagogisk fördel i att det är klart och tydligt vem som styr bilen. Antingen är det du, eller så är det autopiloten. Många flygolyckor som inträffat just när autopiloten är delvis urkopplad och piloten inte uppfattat det.
Men jag hade också gillat att kunna styra lite själv i vissa situationer, att t.ex. kunna flytta lite till höger eller vänster i körfältet, eller få bilen att välja höger eller vänster när körfältet delar sig.
Om jag på en 2+1-väg håller fast ratten så att inte bilen kan börja toka sig, då kopplar den ur autostyrningen, men den håller fortfarande hastigheten, börjar inte regenerera eller broma in. Om man däremot låter den "irra iväg" och tappa bort sig bland filerna, då bromsar den när den upptäcker att den kommit fel.
Senaste vändan gävle<->hudik med programvara v.11 gick väldigt bra dock, den klarade i princip hela vägen själv.
Men jag hade också gillat att kunna styra lite själv i vissa situationer, att t.ex. kunna flytta lite till höger eller vänster i körfältet, eller få bilen att välja höger eller vänster när körfältet delar sig.
Om jag på en 2+1-väg håller fast ratten så att inte bilen kan börja toka sig, då kopplar den ur autostyrningen, men den håller fortfarande hastigheten, börjar inte regenerera eller broma in. Om man däremot låter den "irra iväg" och tappa bort sig bland filerna, då bromsar den när den upptäcker att den kommit fel.
Senaste vändan gävle<->hudik med programvara v.11 gick väldigt bra dock, den klarade i princip hela vägen själv.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Autopilot (steg 1) motorväg
Teslas AP är duktig på att styra på lite kurviga vägar med dåliga markeringar.
Men går det för fort och bilar i möte så börjar den bromsa och koppla ur.
Fick min första spökbroms på en rak och bred väg redan 3 mil efter hämtning.
Tesla är sedan februari under federal utredning för spökbromsning såg jag.
AP sänker ju hastigheten efter skyltar.
Men den höjer väl inte?
Är som sagt nybörjare på Tesla.
Men går det för fort och bilar i möte så börjar den bromsa och koppla ur.
Fick min första spökbroms på en rak och bred väg redan 3 mil efter hämtning.
Tesla är sedan februari under federal utredning för spökbromsning såg jag.
AP sänker ju hastigheten efter skyltar.
Men den höjer väl inte?
Är som sagt nybörjare på Tesla.
M3 RWD -22
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1432
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Autopilot (steg 1) motorväg
Har den sänkt så kan den höja igen. Men den höjer inte till något högre än vad du har valt under den sessionen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Autopilot (steg 1) motorväg
gammal nyhet?
https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla ... ingsratten
Nog bara att ge upp hoppet om att varje uppdatering ska innehålla någon bättring?
https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla ... ingsratten
Nog bara att ge upp hoppet om att varje uppdatering ska innehålla någon bättring?
M3 RWD -22
Re: Autopilot (steg 1) motorväg
Sitter och funderar på en Model Y till hösten, autopiloten och fjädringen är jag inställd på är sämst på marknaden. Hyr en Lynk nu som förmodligen kör Volvos autopilot, har aldrig upplevt något kring 2-1 vägar som jag kör rätt mycket på.
Re: Autopilot (steg 1) motorväg
Jag valde Tesla M3 enbart för att BMW i4 har extrema leveranstider.
Provade en KIA EV6 som var trevlig förutom "lane assist" som vinglade ständigt. Men EV6 spökbromsar nog inte.
En halvtimmes provkörning hos Tesla är inte tillräckligt för att utvärdera.
Alla bilar i normala prisklasser är kompromisser.
Låg förbrukning, bra infotainment och inget obligatoriskt servicebehov är det enda jag vill framhålla med bilen.
Provade en KIA EV6 som var trevlig förutom "lane assist" som vinglade ständigt. Men EV6 spökbromsar nog inte.
En halvtimmes provkörning hos Tesla är inte tillräckligt för att utvärdera.
Alla bilar i normala prisklasser är kompromisser.
Låg förbrukning, bra infotainment och inget obligatoriskt servicebehov är det enda jag vill framhålla med bilen.
M3 RWD -22
Re: Autopilot (steg 1) motorväg
Får rätta mig själv, ser ut som att det är MYP man skall ha om man är ute efter komfort och tystnad. Eller en tyskbyggd LR kanske.Lurkern skrev:Sitter och funderar på en Model Y till hösten, autopiloten och fjädringen är jag inställd på är sämst på marknaden. Hyr en Lynk nu som förmodligen kör Volvos autopilot, har aldrig upplevt något kring 2-1 vägar som jag kör rätt mycket på.
https://carup.se/forsta-svenska-testet- ... yndpriset/
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 12 maj 2022 21:52
Re: Autopilot (steg 1) motorväg
Instämmer med 2-1 problemet men är mycket mer irriterad över alla spökinbromsningar och osmidiga fartsänkning när man närmar sig en långsammare bil. Har kört Nya Volvo som tjänstebil fram tills förra sommaren och tycker deras pilotassist fungerade mycket bra, bättre än Teslas autopilot. Detta förvånar mig då jag trodde Tesla skulle vara ytterligare en nivå upp. Misstänker att kamera versus radar är förklaringen och att systemet nog blir bättre över tid. I övrigt är min upplevelse efter 3 veckor överlag mycket positiv och i vissa delar långt över förväntan.