Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Heljusautomatiken (En gång till)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Inläggav Teslaägare Henrik P » 10 nov 2021 08:52

Hur kan Tesla lyckas att inte få till heljusautomatiken samt halvljusinställningen 2021?

70 % av mötande trafik flashar när man kör med halvljus, 100% flashar med heljusautomatiken.

Detta är ju riktigt dåligt ur trafiksäkerthetssynpunkt, mörkerseendet försvinner några sekunder för både Teslaägarna och mötande trafik.

Skulle gärna se att Elon fixar detta innan han koloniserar Mars...eller låter Teslor fara omkring i världen utan förare.

Är det någon med M3 2021 som det funkar perfekt för?
Användarvisningsbild
Henrik P
Teslaägare

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inläggav Teslaägare taliz » 10 nov 2021 08:54

Felinställda lampor?
Jag blev aldrig flashad i min 2019. Dock hade jag autohelljus disabled för det mesta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 10 nov 2021 09:05

Aldrig blivit blinkad på i någon av mina Teslor, så det låter mer som om dina är felinställda. Helljusautomatik verkar inte fungera bra på någon bil (som inte använder Matrix/laser eller liknande) då jag blir bländad innan de hinner slå av när det gäller i princip alla nyare bilar som körs på inte helt plan och rak väg, så jag har kört med den funktionen av på alla bilar inklusive Teslan.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Henrik P » 10 nov 2021 09:16

Så trixet är att stänga av det som inte fungerar, i en bil för 650000:-? Ja så klart
får vi göra det nu när det bli allt fler mörkerkörningar för det är omöjligt att ha den på i alla fall.

I mina två senaste fordon innan Tesla har det fungerat klanderfritt.

Absolut så står halvljuset fel, har dock ställt ner de flera ggr men de verkar leva ett eget liv.

Undrar om inte halvljuset återgår till fabriksinställning efter varje sleep, eller kanske vid ny mjukvaruuppdatering?

Men min poäng är ändå, borde inte detta vara en simpel sak att lösa, om man bara ville från Tesla's sida?
Användarvisningsbild
Henrik P
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 10 nov 2021 09:20

Henrik P skrev:Så trixet är att stänga av det som inte fungerar, i en bil för 650000:-? Ja så klart
får vi göra det nu när det bli allt fler mörkerkörningar för det är omöjligt att ha den på i alla fall.

Vad har du haft för bilar där det fungerat klanderfritt? För jag jag har som sagt inte märkt en enda i trafiken som verkar fungera helt utan att blända mig som inte kör just Matrix/Laser.

Henrik P skrev:Absolut så står halvljuset fel, har dock ställt ner de flera ggr men de verkar leva ett eget liv.

Undrar om inte halvljuset återgår till fabriksinställning efter varje sleep, eller kanske vid ny mjukvaruuppdatering?

Men min poäng är ändå, borde inte detta vara en simpel sak att lösa, om man bara ville från Tesla's sida?

Du verkar ju ha något fel, så boka service så de kan kika på det.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 10 nov 2021 09:28

OfarligTesla skrev:
Henrik P skrev:Så trixet är att stänga av det som inte fungerar, i en bil för 650000:-? Ja så klart

Vad har du haft för bilar där det fungerat klanderfritt? För jag jag har som sagt inte märkt en enda i trafiken som verkar fungera helt utan att blända mig som inte kör just Matrix/Laser.

Henrik P skrev:Absolut så står halvljuset fel, har dock ställt ner de flera ggr men de verkar leva ett eget liv.

Du verkar ju ha något fel, så boka service så de kan kika på det.

Mercedes hade ett system på en loaner jag hade för typ 5 år sedan och det var som ett antal speglar/prismor,
eller nåt sånt, som ställde om sig vid möten och det funkade löjligt bra faktiskt. Vi körde först hem typ 25 mil i mörker
och efter det körde jag mina 10 mil till Hudiksvall (och hem såklart) några dagar, även det i mörker,
och jag hade
väl helljus på från det att jag hämtade bilen tills jag lämnade tillbaks den, inte en enda gång behövde jag göra
något manuellt… DET systemet skulle jag gärna sett på mina Teslor :mrgreen:
Tesla har ju dessutom haft en hel del mojänger från just Mercedes på sina bilar så… :)
Lyktornas design är ju väldigt centralt på en bil så det hade garanterat inte gått att slänga in mercans direkt på en
Tesla, men själva systemet - ja tack! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 10 nov 2021 09:37

Bjelke skrev:Mercedes hade ett system på en loaner jag hade för typ 5 år sedan och det var som ett antal speglar/prismor,
eller nåt sånt, som ställde om sig vid möten och det funkade löjligt bra faktiskt. Vi körde först hem typ 25 mil i mörker
och efter det körde jag mina 10 mil till Hudiksvall (och hem såklart) några dagar, även det i mörker,
och jag hade
väl helljus på från det att jag hämtade bilen tills jag lämnade tillbaks den, inte en enda gång behövde jag göra
något manuellt… DET systemet skulle jag gärna sett på mina Teslor :mrgreen:
Tesla har ju dessutom haft en hel del mojänger från just Mercedes på sina bilar så… :)
Lyktornas design är ju väldigt centralt på en bil så det hade garanterat inte gått att slänga in mercans direkt på en
Tesla, men själva systemet - ja tack! :)

Ja det går ju garanterat att lösa men jag tycker inte det är speciellt vanligt med så avancerade system. Upplever på andra och när jag själv testat sådana funktioner att de bländar av när en annan bils strålkastare mer eller mindre möter den egna fronten. Så avbländningen sker inte innan kurvan när man ser ljuset från den andra bilen på träden utan när man möts, då är det redan för sent att blända av. Sen är det ju de systemen som verkar slå på för snabbt när man passerar så är det en SUV så får man ju full effekt rakt in i ansiktet.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 10 nov 2021 09:38

Nu har jag ju en S som kostade dubbelt så mycket när det begav sig, men där funkar det inte heller bra. Före denna Tesla hade jag en 2015 S med gamla autopiloten. Där fungerade det ganska bra. Jag tycker också att den blivit bättre på senare tid, har den påslagen lite oftare numera. Men är helt enig med övriga om att matrisljus is ”da shit”.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare BrooklynS » 10 nov 2021 09:40

Det är Matrix/Lazer och är en helt annan sak.

Med det sagt så fungerar helljusassistenten riktigt bra numer, även om den inte på något sätt är perfekt. Men ungefär som den gjorde i de vanliga bilarna med helljusassistent. När ljuskäglan träffar mötande bilar bländar den av.

Undantaget är nog tvåkilometersrakor där mötande bil har svaga lampor, då bländar den av i senaste laget. Eller där någon har starka extraljus, då bländar den av för tidigt och slår sedan på när mötande bländar av…
M3P- Midnight Grey 18" Aero med dragkrok.
Beställt Y LR med dragkrok och FSD.
Beställt Cybertruck 3-motor och FSD.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Referralkod: stefan78266

Inläggav Teslaägare Henrik P » 10 nov 2021 09:46

Matrix är en annan sak men varför nöjer sig Tesla med nåt som inte fungerar
när det uppenbarligen finns teknik som vilket bilmärke som helst klarar att implementera i
sin "icke" premiumbilar?
Användarvisningsbild
Henrik P
Teslaägare

Nästa

Återgå till Model 3