Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Heljusautomatiken (En gång till)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inläggav Teslaägare Jerker » 10 nov 2021 09:51

Det har aldrig funkat i min 3:a från 2019. Jag har försökt ibland efter uppdateringar som sägs ha förbättrat den men icke. (Dessutom ställer ljusinställningen om sig typ varje natt, så det första jag gör när jag nått plan mark är att kalibrera strålkastarna.)

Härom morgonen, fortfarande ganska mörkt men inte helt, så mötte jag en bil som inte bländade av i tid. Precis som jag skulle blinka så bländade bilen av. Och när vi passerade varandra så såg jag att det var - en Tesla model 3! ;)
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 10 nov 2021 09:52

Henrik P skrev:Matrix är en annan sak men varför nöjer sig Tesla med nåt som inte fungerar
när det uppenbarligen finns teknik som vilket bilmärke som helst klarar att implementera i
sin "icke" premiumbilar?

Det är ju bara Matrix som fungerar perfekt som automatik, alla andra har brister i olika form och är inget jag skulle använda på allmän väg.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Henrik P » 10 nov 2021 09:55

OfarligTesla skrev:
Henrik P skrev:Matrix är en annan sak men varför nöjer sig Tesla med nåt som inte fungerar
när det uppenbarligen finns teknik som vilket bilmärke som helst klarar att implementera i
sin "icke" premiumbilar?

Det är ju bara Matrix som fungerar perfekt som automatik, alla andra har brister i olika form och är inget jag skulle använda på allmän väg.

Precis så varför använda stenåldersteknik?

Hade en Mazda i familjen för ett antal årsedan med automatik utan Matrix som ibland missade att blända av men egentligen
fungerade ganska bra på det stora hela. Att nå upp dit har Tesla väldigt lång väg att vandra. Lite konstigt tycker i alla fall jag.
Användarvisningsbild
Henrik P
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 10 nov 2021 10:03

Henrik P skrev:Precis så varför använda stenåldersteknik?

Hade en Mazda i familjen för ett antal årsedan med automatik utan Matrix som ibland missade att blända av men egentligen
fungerade ganska bra på det stora hela. Att nå upp dit har Tesla väldigt lång väg att vandra. Lite konstigt tycker i alla fall jag.

Tesla gör ju som alla andra tillverkare, använder stenåldersteknik tills de har Matrix. Det verkar helt enkelt vara väldigt svårt att få till det perfekt då väldigt få verkar lyckas. Jag har som sagt skippat att använda helljusautomatik i alla bilar jag kört oavsett om det är Volvo, Audi, BMW eller liknande då ingen når upp vad jag tycker är okej att utsätta andra för.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Henrik P » 10 nov 2021 10:12

Ok, finns det nån jämförbar tillverkare som idag inte använder matrix eller liknande teknik menar du?
Användarvisningsbild
Henrik P
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 10 nov 2021 10:23

Henrik P skrev:Ok, finns det nån jämförbar tillverkare som idag inte använder matrix eller liknande teknik menar du?

Finns väl ingen som har det som standard vad jag vet, finns som tillval hos de flesta i dagsläget dock. Tesla har iaf hårdvaran som standard nu, frågan är bara när det aktiveras i mjukvaran. Olika tillverkare fokuserar på olika saker och ligger före/efter på olika områden helt enkelt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav elbilist Maw » 10 nov 2021 10:33

OfarligTesla skrev:
Henrik P skrev:Ok, finns det nån jämförbar tillverkare som idag inte använder matrix eller liknande teknik menar du?

Finns väl ingen som har det som standard vad jag vet, finns som tillval hos de flesta i dagsläget dock. Tesla har iaf hårdvaran som standard nu, frågan är bara när det aktiveras i mjukvaran. Olika tillverkare fokuserar på olika saker och ligger före/efter på olika områden helt enkelt.

På vår Polestar 2 var det standard med Matrix när vi köpte den, men det är nog inte det längre i grunutförande men då är det en elbil för "bara" 489000.

Vår Skoda Kodiaq från -18 har automatisk avbländning som fungerar till åtminstone 95%, i ett fåtal fall får man blända av själv.

Före Kodiaqen hade vi en VW Sharan från -14 där fungerade avbländningen till kanske 90% vilket blev ett irritationsmoment..
Maw
elbilist

Inläggav Teslaägare thebishop » 10 nov 2021 10:41

AP1 Model S fungerar helt ok och går att använda i praktiken.

"Deep light" med extra neurala nätverk i arton lager där de envisas med en egenutvecklad lösning som totalt inte fungerar är tyvärr standard på Model 3 2021 och måste stängas av direkt för att inte blända resten av omvärlden.

Kan man tycka att det borde gå att lösa innan Mars-kolonisering? Tveklöst ja.

Kommer Elons manskap lägga tid på det? Förmodligen någon gång i framtiden med AP5 HW, behövs väl fler kameror. HW 3.0 räcker väl knappast som det verkar, de har ju försökt.

Det är samma med "Deep rain" - när det regnar ordentligt så är automatiken på tok för långsam - samma sak där, på en gammal bil utan fantastiska neurala nätverk och kamerabaserad lösning, så funkar det fint på riktigt. Den "avancerade" lösningen måste manuellt tas över när det faktiskt regnar på.

Tyvärr har det blivit en prestige-grej hos antingen utvecklingsingenjörer eller Elon - "DET SKALL GÅ MED BARA KAMERA!!! EN MÄNNISKA KAN JU AVGÖRA MED BARA ÖGONEN!!" - under tiden fungerar äldre alternativ på riktigt. En pragmatisk lösning hade ju varit att de körde sina NN i "shadow mode" och hade kvar de gamla sensorerna tills dess kamera-lösningen betedde sig minst lika bra som de gamla...

Om Tesla bara fick tummen ur och fixade basfunktionalitet ordentligt så skulle man ju vara otroligt mycket gladare - skulle 10x hellre köpa en ny bil nu med fungerade helljus, fungerande vindrutetorkare (inklusive spolning, helst av lampor framåt!), rengöring av kameror så de funkar, robusta handtag och skjuta FSD ett år framåt i tiden - ett års amortering på "tech debt" skulle göra bilarna totalt grymma.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inläggav Teslaägare BrooklynS » 10 nov 2021 10:44

Så märkligt att det fungerar ganska bra på min 3P-19… och jag pendlar 60 mil i veckan på mörka vägar i alla väder…
M3P- Midnight Grey 18" Aero med dragkrok.
Beställt Y LR med dragkrok och FSD.
Beställt Cybertruck 3-motor och FSD.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Referralkod: stefan78266

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 10 nov 2021 10:46

Håller med om ”ganska bra”. Regnsensor funkar för mig även i skymningen numera, men fortfarande inte alls i mörker.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3