Läggs för mycket tid på spekulationer...
Fakta som jag ser det är att:
1. Gamla automatiska lösningar för helljus och vindrutetorkare fungerar bra för de flesta
2. Teslas fantastiska tekniklösning fungerar inte bra för en hyfsat stor andel användare - till den grad att många stänger av det och glömmer att bilen borde ha funktionen
3. Teslas utvecklingsavdelning och högsta ledning tycker det är coolare med ny teknik, än fungerande teknik i det här fallet och vägrar stoppa in en extra billig komponent som skulle få det att fungera på ren princip.
4. Vi lär få se liknande saker nu när radar tas bort och ersätts med samma fantastiska lösning baserad på bildanalys
Och jag är personligen ultra-pro ny teknik och gillar nya smarta lösningar - med ett stor förbehåll - DET MÅSTE FUNKA bra.
Det verkar tyvärr som att vi får fungerande helljusautomatik (och vindrutetorkare) samtidigt som tidigare D-modeller får självstängande laddlucka enligt spec, tidiga model-X får dragkrok som utlovat, tidigare FSD-köpare (hur många år har de åkt med sina bilar utan att få vad de betalat för?!) får fungerande leverans på "full self driving", osv, osv.
Nåväl, har tur som fortfarande kör en AP1 till vardags, så jag har faktiskt något fungerande - men när vi tar min frus splitter nya M3 på långresor, då påminns man varje gång om hur trasigt det är tyvärr.
Heljusautomatiken (En gång till)
Moderator: Redaktion
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Jag förstår lite att Tesla inte börjar använda sig av beprövad teknik på helljusautomatik och regnsensor. Gjorde de det så vore det ett enormt nederlag och bevis för att deras självkörningsteknik har lååååångt kvar. ”Kan de inte ens blända av och få torkarna att gå på när de ska, hur ska de då kunna köra bilen utan förare” skulle allmän inställning bli. Tyvärr tror jag alltså att man eventuellt missat att man faktiskt inte har tillräckligt med input med nuvarande hårdvara för att AI ska få förutsättning att klara detta. Krävs nog fler kameror. Tror jag.
Spekulera är ju kul!
Spekulera är ju kul!
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Det förstår du väl att ytterligare ett spel är viktigare än fungerande teknik för mörkerkörning i regn? Jag menar, hela Teslas idé går ju ut på att bilen kan uppdateras OTA, och då gäller det att få in sånt som ger lite press, inte sånt som vi i norr efterfrågar.thebishop skrev:3. Teslas utvecklingsavdelning och högsta ledning tycker det är coolare med ny teknik, än fungerande teknik i det här fallet och vägrar stoppa in en extra billig komponent som skulle få det att fungera på ren princip.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Glömde det. Pruttfunktion men ingen avbländning…themax skrev:Det förstår du väl att ytterligare ett spel är viktigare än fungerande teknik för mörkerkörning i regn? Jag menar, hela Teslas idé går ju ut på att bilen kan uppdateras OTA, och då gäller det att få in sånt som ger lite press, inte sånt som vi i norr efterfrågar.thebishop skrev:3. Teslas utvecklingsavdelning och högsta ledning tycker det är coolare med ny teknik, än fungerande teknik i det här fallet och vägrar stoppa in en extra billig komponent som skulle få det att fungera på ren princip.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Hårdvaran för helljusautomatik finns väl på alla Teslor? Det räcker ju bra ned en kamera för alla andra tillverkare och sådana finns det på Teslor. När det gäller helljusautomatiken måste det väl vara mjukvaran som Tesla inte klarar att få till?
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Oklart. Funkar på AP1 men inte på nyare.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Kan inte annat än att hålla med - heljusautomatiken funkar inte bra. Kör ”manuellt”.
Model 3 LR -21
Re: Heljusautomatiken (En gång till)
Största bristen med automatiken är att stämmer bländar av alldeles för sent oftast när mötande bilar är så nära som 200 till 300 m bort. Är avståndet 500m eller mer lyser bilen med helljus och man måste manuellt blända ner.
Har förövrigt noterat att jag får lite fler helljus blinkningar på mig när jag kör med automatiskt helljus även om strålkastarna står på halvljus jämfört med att jag kör med automatiken avstängd. Vet inte om det är någon skillnad dock. Lyser det någon extra lampa måntro om man har automatiken igång?
Har förövrigt noterat att jag får lite fler helljus blinkningar på mig när jag kör med automatiskt helljus även om strålkastarna står på halvljus jämfört med att jag kör med automatiken avstängd. Vet inte om det är någon skillnad dock. Lyser det någon extra lampa måntro om man har automatiken igång?