Heljusautomatiken (En gång till)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av Agathorn »

Våra halvljus levererades från Tesla pekandes ner i backen bara någon meter framför bilen. Vi har själva provat att köra kalibrering via bilen när vi står på plan mark men det blev inte alls bättre.
Nu tillslut ställde vi själva in ljusen genom att höfta lite och det blev klart bättre. Ännu så länge har ingen blinkat med helljusen åt oss så det är kanske "good enough".

Kalibreringsfunktionen i vår bil fungerar i alla fall inte alls bra. Och helljusautomatiken får för övrigt vara avstäng då den bländar av alldeles för sent. Men så är det kanske som standard på alla nya bilar nu. Jag har ingen aning. Kommer från en BMW -08:a tidigare utan sådana finesser.
Användarvisningsbild
Bira
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 okt 2021 23:16
Referralkod: ts.la/kristian389856

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av Bira »

Maw skrev:
markuswesterberg skrev:
Maw skrev:
Jo, men den sitter ju på en punkt på rutan, precis som kameran på Teslor.
Ah, du tänker så. Det har du iofs helt rätt i men tekniken den använder sig av är ju en helt annan eftersom den ”ser” hela rutan. Det gör (väl?) inte Teslas kamera.
Jag är inte insatt i hur regnsensorer arbetar, men hur ska den kunna se hela rutan? Den sitter ju tom närmare glaset än vad kameran gör.

På bilden nedan så är regnsensorn (tror jag) den svarta ringen uppe till höger.
Vilken regnsensor oavsett bil ser hela vindrutan? Tanken är ju att regnsensorn beräknar baserat på en mindre yte av rutan hur mycket det regnar.
M3 har dessutom såvitt jag vet ingen traditionell regnsensor utan den mäter regn med hjälp av kameran för autopiloten. Jag killgissar att den där svarta ringen är någon form av skymningsrelä eller dylikt.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av thebishop »

Skillnaden är att "gamla" regnsensorer skjuter ut infrarött ljus och ser hur mycket som reflekteras tillbaka (vilket beror på hur fuktig rutan är) - de har en aktiv komponent. En enkel och robust lösning som faktiskt fungerar. Teslas fantastiska lösning är ju beroende av att kameran skall kunna "se" dropparna - vilket då också beror på en extern belysningskälla (vilket leder till att det fungerar olika bra beroende på externa förhållanden). Det torde vara ganska uppenbart att ha kontroll över belysningskällan ger en fördel för implementationen.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av Maw »

Bira skrev:
Vilken regnsensor oavsett bil ser hela vindrutan? Tanken är ju att regnsensorn beräknar baserat på en mindre yte av rutan hur mycket det regnar.
M3 har dessutom såvitt jag vet ingen traditionell regnsensor utan den mäter regn med hjälp av kameran för autopiloten. Jag killgissar att den där svarta ringen är någon form av skymningsrelä eller dylikt.
Jag kanske ska förtydliga att bilden inte är på en Tesla utan på en Polestar 2 :)
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av markuswesterberg »

Maw skrev:
Bira skrev:
Vilken regnsensor oavsett bil ser hela vindrutan? Tanken är ju att regnsensorn beräknar baserat på en mindre yte av rutan hur mycket det regnar.
M3 har dessutom såvitt jag vet ingen traditionell regnsensor utan den mäter regn med hjälp av kameran för autopiloten. Jag killgissar att den där svarta ringen är någon form av skymningsrelä eller dylikt.
Jag kanske ska förtydliga att bilden inte är på en Tesla utan på en Polestar 2 :)
Ja ni har helt rätt i att jag felaktigt antagit att en traditionell regnsensor "ser" hela rutan. Det gör den ju faktiskt inte! Ber om ursäkt. Däremot är det ju som Bira skriver så att sensorn har EN dedikerad funktion och den klarar det fint. Jag gissar också på att ett problem för Tesla ligger i att man bara kan ha fokus på ett avstånd i taget så att säga. Så om bilen ska "se" vägen så kan den inte samtidigt med skärpa "se" sitt område på vindrutan. Har tänk på detta tidigare om det inte borde ha varit så att Tesla precis som vi människor skulle haft 2 kameror på varje ställe. Så att fokus kan ligga på fler avstånd än ett i taget. men om vi pratar regnsensorn nu så är det ju fel av mig som jag skrivit tidigare att den skulle vara sämre till en del pga att den inte ser hela rutan. För det gör ju alltså inte heller en traditionell regnsensor.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av kenjon »

Jag tror det funkar så att kameran har fokus på vägen, och så länge den är skarp är det OK. Blir den oskarp förutsätter den regn och drar igång torkarna. Men bara vad jag tror....
Senast redigerad av kenjon, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av markuswesterberg »

kenjon skrev:
Jag tror det funkar så att kameran har focus på vägen, och så länge den är skarp är det OK. Blir den oskarp förutsätter den regn och drar igång torkarna. Men bara vad jag tror....
Det är nog en ganska bra gissning och det kan man direkt förstå att det inte kommer att fungera i tillnärmelsevis lika bra som en dedikerad regnsensor, någonsin, troligen.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av BrooklynS »

Hur många här har en mobiltelefon med kamera? Har den problem med att fokusera på olika avstånd?
Tesla Y LR -22 EAP
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av Maw »

BrooklynS skrev:
Hur många här har en mobiltelefon med kamera? Har den problem med att fokusera på olika avstånd?
Min mobil slår över till en annan lins/kameraöga om den ska fokusera så nära som vi talar om här.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av markuswesterberg »

Maw skrev:
BrooklynS skrev:
Hur många här har en mobiltelefon med kamera? Har den problem med att fokusera på olika avstånd?
Min mobil slår över till en annan lins/kameraöga om den ska fokusera så nära som vi talar om här.
Se nedan bilder för att symbolisera problemet. Går inte att få fokus på bordskanten OCH bakgrunden SAMTIDIGT.
6DBEDAC4-C720-4E55-B49D-2958DEECA10D.jpeg
0BBB3A1E-AF8E-4D33-B2AF-C0AFCE880B58.jpeg
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av thebishop »

Läggs för mycket tid på spekulationer...
Fakta som jag ser det är att:

1. Gamla automatiska lösningar för helljus och vindrutetorkare fungerar bra för de flesta
2. Teslas fantastiska tekniklösning fungerar inte bra för en hyfsat stor andel användare - till den grad att många stänger av det och glömmer att bilen borde ha funktionen
3. Teslas utvecklingsavdelning och högsta ledning tycker det är coolare med ny teknik, än fungerande teknik i det här fallet och vägrar stoppa in en extra billig komponent som skulle få det att fungera på ren princip.
4. Vi lär få se liknande saker nu när radar tas bort och ersätts med samma fantastiska lösning baserad på bildanalys

Och jag är personligen ultra-pro ny teknik och gillar nya smarta lösningar - med ett stor förbehåll - DET MÅSTE FUNKA bra.

Det verkar tyvärr som att vi får fungerande helljusautomatik (och vindrutetorkare) samtidigt som tidigare D-modeller får självstängande laddlucka enligt spec, tidiga model-X får dragkrok som utlovat, tidigare FSD-köpare (hur många år har de åkt med sina bilar utan att få vad de betalat för?!) får fungerande leverans på "full self driving", osv, osv.

Nåväl, har tur som fortfarande kör en AP1 till vardags, så jag har faktiskt något fungerande - men när vi tar min frus splitter nya M3 på långresor, då påminns man varje gång om hur trasigt det är tyvärr.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av markuswesterberg »

Jag förstår lite att Tesla inte börjar använda sig av beprövad teknik på helljusautomatik och regnsensor. Gjorde de det så vore det ett enormt nederlag och bevis för att deras självkörningsteknik har lååååångt kvar. ”Kan de inte ens blända av och få torkarna att gå på när de ska, hur ska de då kunna köra bilen utan förare” skulle allmän inställning bli. Tyvärr tror jag alltså att man eventuellt missat att man faktiskt inte har tillräckligt med input med nuvarande hårdvara för att AI ska få förutsättning att klara detta. Krävs nog fler kameror. Tror jag.

Spekulera är ju kul! :)
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av themax »

thebishop skrev:
3. Teslas utvecklingsavdelning och högsta ledning tycker det är coolare med ny teknik, än fungerande teknik i det här fallet och vägrar stoppa in en extra billig komponent som skulle få det att fungera på ren princip.
Det förstår du väl att ytterligare ett spel är viktigare än fungerande teknik för mörkerkörning i regn? Jag menar, hela Teslas idé går ju ut på att bilen kan uppdateras OTA, och då gäller det att få in sånt som ger lite press, inte sånt som vi i norr efterfrågar.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av thebishop »

themax skrev:
thebishop skrev:
3. Teslas utvecklingsavdelning och högsta ledning tycker det är coolare med ny teknik, än fungerande teknik i det här fallet och vägrar stoppa in en extra billig komponent som skulle få det att fungera på ren princip.
Det förstår du väl att ytterligare ett spel är viktigare än fungerande teknik för mörkerkörning i regn? Jag menar, hela Teslas idé går ju ut på att bilen kan uppdateras OTA, och då gäller det att få in sånt som ger lite press, inte sånt som vi i norr efterfrågar.
Glömde det. Pruttfunktion men ingen avbländning…
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av Maw »

Hårdvaran för helljusautomatik finns väl på alla Teslor? Det räcker ju bra ned en kamera för alla andra tillverkare och sådana finns det på Teslor. När det gäller helljusautomatiken måste det väl vara mjukvaran som Tesla inte klarar att få till?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av thebishop »

Oklart. Funkar på AP1 men inte på nyare.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Electron
Inlägg: 333
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av Electron »

Kan inte annat än att hålla med - heljusautomatiken funkar inte bra. Kör ”manuellt”.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av Arn »

Största bristen med automatiken är att stämmer bländar av alldeles för sent oftast när mötande bilar är så nära som 200 till 300 m bort. Är avståndet 500m eller mer lyser bilen med helljus och man måste manuellt blända ner.

Har förövrigt noterat att jag får lite fler helljus blinkningar på mig när jag kör med automatiskt helljus även om strålkastarna står på halvljus jämfört med att jag kör med automatiken avstängd. Vet inte om det är någon skillnad dock. Lyser det någon extra lampa måntro om man har automatiken igång?
Skriv svar