Heljusautomatiken (En gång till)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av Jerker »

Det har aldrig funkat i min 3:a från 2019. Jag har försökt ibland efter uppdateringar som sägs ha förbättrat den men icke. (Dessutom ställer ljusinställningen om sig typ varje natt, så det första jag gör när jag nått plan mark är att kalibrera strålkastarna.)

Härom morgonen, fortfarande ganska mörkt men inte helt, så mötte jag en bil som inte bländade av i tid. Precis som jag skulle blinka så bländade bilen av. Och när vi passerade varandra så såg jag att det var - en Tesla model 3! ;)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av OfarligTesla »

Henrik P skrev:
Matrix är en annan sak men varför nöjer sig Tesla med nåt som inte fungerar
när det uppenbarligen finns teknik som vilket bilmärke som helst klarar att implementera i
sin "icke" premiumbilar?
Det är ju bara Matrix som fungerar perfekt som automatik, alla andra har brister i olika form och är inget jag skulle använda på allmän väg.
Användarvisningsbild
Henrik P
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 jan 2021 08:43

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av Henrik P »

OfarligTesla skrev:
Henrik P skrev:
Matrix är en annan sak men varför nöjer sig Tesla med nåt som inte fungerar
när det uppenbarligen finns teknik som vilket bilmärke som helst klarar att implementera i
sin "icke" premiumbilar?
Det är ju bara Matrix som fungerar perfekt som automatik, alla andra har brister i olika form och är inget jag skulle använda på allmän väg.
Precis så varför använda stenåldersteknik?

Hade en Mazda i familjen för ett antal årsedan med automatik utan Matrix som ibland missade att blända av men egentligen
fungerade ganska bra på det stora hela. Att nå upp dit har Tesla väldigt lång väg att vandra. Lite konstigt tycker i alla fall jag.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av OfarligTesla »

Henrik P skrev:
Precis så varför använda stenåldersteknik?

Hade en Mazda i familjen för ett antal årsedan med automatik utan Matrix som ibland missade att blända av men egentligen
fungerade ganska bra på det stora hela. Att nå upp dit har Tesla väldigt lång väg att vandra. Lite konstigt tycker i alla fall jag.
Tesla gör ju som alla andra tillverkare, använder stenåldersteknik tills de har Matrix. Det verkar helt enkelt vara väldigt svårt att få till det perfekt då väldigt få verkar lyckas. Jag har som sagt skippat att använda helljusautomatik i alla bilar jag kört oavsett om det är Volvo, Audi, BMW eller liknande då ingen når upp vad jag tycker är okej att utsätta andra för.
Användarvisningsbild
Henrik P
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 jan 2021 08:43

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av Henrik P »

Ok, finns det nån jämförbar tillverkare som idag inte använder matrix eller liknande teknik menar du?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av OfarligTesla »

Henrik P skrev:
Ok, finns det nån jämförbar tillverkare som idag inte använder matrix eller liknande teknik menar du?
Finns väl ingen som har det som standard vad jag vet, finns som tillval hos de flesta i dagsläget dock. Tesla har iaf hårdvaran som standard nu, frågan är bara när det aktiveras i mjukvaran. Olika tillverkare fokuserar på olika saker och ligger före/efter på olika områden helt enkelt.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Henrik P skrev:
Ok, finns det nån jämförbar tillverkare som idag inte använder matrix eller liknande teknik menar du?
Finns väl ingen som har det som standard vad jag vet, finns som tillval hos de flesta i dagsläget dock. Tesla har iaf hårdvaran som standard nu, frågan är bara när det aktiveras i mjukvaran. Olika tillverkare fokuserar på olika saker och ligger före/efter på olika områden helt enkelt.
På vår Polestar 2 var det standard med Matrix när vi köpte den, men det är nog inte det längre i grunutförande men då är det en elbil för "bara" 489000.

Vår Skoda Kodiaq från -18 har automatisk avbländning som fungerar till åtminstone 95%, i ett fåtal fall får man blända av själv.

Före Kodiaqen hade vi en VW Sharan från -14 där fungerade avbländningen till kanske 90% vilket blev ett irritationsmoment..
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av thebishop »

AP1 Model S fungerar helt ok och går att använda i praktiken.

"Deep light" med extra neurala nätverk i arton lager där de envisas med en egenutvecklad lösning som totalt inte fungerar är tyvärr standard på Model 3 2021 och måste stängas av direkt för att inte blända resten av omvärlden.

Kan man tycka att det borde gå att lösa innan Mars-kolonisering? Tveklöst ja.

Kommer Elons manskap lägga tid på det? Förmodligen någon gång i framtiden med AP5 HW, behövs väl fler kameror. HW 3.0 räcker väl knappast som det verkar, de har ju försökt.

Det är samma med "Deep rain" - när det regnar ordentligt så är automatiken på tok för långsam - samma sak där, på en gammal bil utan fantastiska neurala nätverk och kamerabaserad lösning, så funkar det fint på riktigt. Den "avancerade" lösningen måste manuellt tas över när det faktiskt regnar på.

Tyvärr har det blivit en prestige-grej hos antingen utvecklingsingenjörer eller Elon - "DET SKALL GÅ MED BARA KAMERA!!! EN MÄNNISKA KAN JU AVGÖRA MED BARA ÖGONEN!!" - under tiden fungerar äldre alternativ på riktigt. En pragmatisk lösning hade ju varit att de körde sina NN i "shadow mode" och hade kvar de gamla sensorerna tills dess kamera-lösningen betedde sig minst lika bra som de gamla...

Om Tesla bara fick tummen ur och fixade basfunktionalitet ordentligt så skulle man ju vara otroligt mycket gladare - skulle 10x hellre köpa en ny bil nu med fungerade helljus, fungerande vindrutetorkare (inklusive spolning, helst av lampor framåt!), rengöring av kameror så de funkar, robusta handtag och skjuta FSD ett år framåt i tiden - ett års amortering på "tech debt" skulle göra bilarna totalt grymma.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av BrooklynS »

Så märkligt att det fungerar ganska bra på min 3P-19… och jag pendlar 60 mil i veckan på mörka vägar i alla väder…
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av Gustafsson »

Håller med om ”ganska bra”. Regnsensor funkar för mig även i skymningen numera, men fortfarande inte alls i mörker.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av easyliving »

M3 LR 2021 hade halvljusen ställde för högt och helt ojusterade ut åt sidorna. Det var som jag lös rakt fram i en smal stråle som dessutom var felinställd så alla blinkade. Vad gör man - ställer ner ljuset i backen med påföljd att man inte ser något vidare.

Hade Mobile Service ute hos mig för att justera men de justerade bara i höjdled och inte i sidled.

Det värsta var ändå att strålkastarna inte lös i vägrenen. Det är jäkligt mörkt i november på landet. Jag justerade dem själva och nu är det ok.

Riktigt dåligt av Tesla att missa en sån här grej innan leverans.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av markuswesterberg »

Detta skrev jag i en annan tråd för nåt år sedan:

Det som gör just helljusautomatik till en ganska svår grej för Tesla är ju att vi människor avgör om vi ska slå på torkarna eller ej genom att läsa av HELA rutan eftersom vi ser hela rutan när vi kör. Tesla har ingen kamera som sitter i förarens panna. Den kameran sitter ju PÅ själva rutan. Det gör att den måste avgöra om den ska torka eller ej i princip baserat på 0 input från hur själva rutan ser ut, utan istället på hur omgivningen utanför bilen ser ut. Och det hade knappt ens en människa klarat av.

Det dumma är ju att det exempelvis skulle kunna hända att det låt säga inte regnar, men man får stänk från en annan bil som kör genom en vattenpöl, vattnet skvätter upp på rutan i ditt synfält men just där kameran sitter är rutan torr och fin som snus. Helt enkelt så fattas det input till AI som troligen är direkt nödvändig för att få helljusautomatik att funka felfritt. Tesla måste isf introducera en till kamera med förarperspektiv.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av Maw »

markuswesterberg skrev:
Detta skrev jag i en annan tråd för nåt år sedan:

Det som gör just helljusautomatik till en ganska svår grej för Tesla är ju att vi människor avgör om vi ska slå på torkarna eller ej genom att läsa av HELA rutan eftersom vi ser hela rutan när vi kör. Tesla har ingen kamera som sitter i förarens panna. Den kameran sitter ju PÅ själva rutan. Det gör att den måste avgöra om den ska torka eller ej i princip baserat på 0 input från hur själva rutan ser ut, utan istället på hur omgivningen utanför bilen ser ut. Och det hade knappt ens en människa klarat av.

Det dumma är ju att det exempelvis skulle kunna hända att det låt säga inte regnar, men man får stänk från en annan bil som kör genom en vattenpöl, vattnet skvätter upp på rutan i ditt synfält men just där kameran sitter är rutan torr och fin som snus. Helt enkelt så fattas det input till AI som troligen är direkt nödvändig för att få helljusautomatik att funka felfritt. Tesla måste isf introducera en till kamera med förarperspektiv.
Borde detnintw bli samma problem med en dedikerad regnsensor? Den mäter väl också bara i en punkt men verkar ändå fungera bortsett från exemplet där man får skvätt på en del av rutan.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av markuswesterberg »

Maw skrev:
markuswesterberg skrev:
Detta skrev jag i en annan tråd för nåt år sedan:

Det som gör just helljusautomatik till en ganska svår grej för Tesla är ju att vi människor avgör om vi ska slå på torkarna eller ej genom att läsa av HELA rutan eftersom vi ser hela rutan när vi kör. Tesla har ingen kamera som sitter i förarens panna. Den kameran sitter ju PÅ själva rutan. Det gör att den måste avgöra om den ska torka eller ej i princip baserat på 0 input från hur själva rutan ser ut, utan istället på hur omgivningen utanför bilen ser ut. Och det hade knappt ens en människa klarat av.

Det dumma är ju att det exempelvis skulle kunna hända att det låt säga inte regnar, men man får stänk från en annan bil som kör genom en vattenpöl, vattnet skvätter upp på rutan i ditt synfält men just där kameran sitter är rutan torr och fin som snus. Helt enkelt så fattas det input till AI som troligen är direkt nödvändig för att få helljusautomatik att funka felfritt. Tesla måste isf introducera en till kamera med förarperspektiv.
Borde detnintw bli samma problem med en dedikerad regnsensor? Den mäter väl också bara i en punkt men verkar ändå fungera bortsett från exemplet där man får skvätt på en del av rutan.
Vet inte exakt hur en ”vanlig” regnsensor fungerar men detta är från Aftonbladet:

”Kika genom vindrutan (från utsidan) på infästningen av inre backspegeln så ser du sensorn, en liten sändare som skickar iväg infrarött ljus och tar emot vad som reflekteras. En regndroppe på rutan bryter ljuset och torkarna börjar gå. Sakta om det är få regndroppar, fortare om det är många.”

Så nej, en traditionell regnSENSOR detekterar vatten på rutan på ett helt annat sätt och det fungerar som många redan beskrivit det numera i princip felfritt på de flesta moderna bilar.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av Maw »

Jo, men den sitter ju på en punkt på rutan, precis som kameran på Teslor.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av markuswesterberg »

Maw skrev:
Jo, men den sitter ju på en punkt på rutan, precis som kameran på Teslor.
Ah, du tänker så. Det har du iofs helt rätt i men tekniken den använder sig av är ju en helt annan eftersom den ”ser” hela rutan. Det gör (väl?) inte Teslas kamera.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av Gustafsson »

markuswesterberg skrev:
Maw skrev:
Jo, men den sitter ju på en punkt på rutan, precis som kameran på Teslor.
Ah, du tänker så. Det har du iofs helt rätt i men tekniken den använder sig av är ju en helt annan eftersom den ”ser” hela rutan. Det gör (väl?) inte Teslas kamera.
Det regnar väl på hela rutan iofs…även delen där sensorn sitter.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av markuswesterberg »

Gustafsson skrev:
markuswesterberg skrev:
Maw skrev:
Jo, men den sitter ju på en punkt på rutan, precis som kameran på Teslor.
Ah, du tänker så. Det har du iofs helt rätt i men tekniken den använder sig av är ju en helt annan eftersom den ”ser” hela rutan. Det gör (väl?) inte Teslas kamera.
Det regnar väl på hela rutan iofs…även delen där sensorn sitter.
Jo, men läs lite längre upp i tråden vad jag skrev och förklarade om just det :)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av Maw »

markuswesterberg skrev:
Maw skrev:
Jo, men den sitter ju på en punkt på rutan, precis som kameran på Teslor.
Ah, du tänker så. Det har du iofs helt rätt i men tekniken den använder sig av är ju en helt annan eftersom den ”ser” hela rutan. Det gör (väl?) inte Teslas kamera.
Jag är inte insatt i hur regnsensorer arbetar, men hur ska den kunna se hela rutan? Den sitter ju tom närmare glaset än vad kameran gör.

På bilden nedan så är regnsensorn (tror jag) den svarta ringen uppe till höger.
20211110_171957.jpg
Don Vessla
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 okt 2021 18:28

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av Don Vessla »

Henrik P skrev:
Hur kan Tesla lyckas att inte få till heljusautomatiken samt halvljusinställningen 2021?

70 % av mötande trafik flashar när man kör med halvljus, 100% flashar med heljusautomatiken.

Detta är ju riktigt dåligt ur trafiksäkerthetssynpunkt, mörkerseendet försvinner några sekunder för både Teslaägarna och mötande trafik.

Skulle gärna se att Elon fixar detta innan han koloniserar Mars...eller låter Teslor fara omkring i världen utan förare.

Är det någon med M3 2021 som det funkar perfekt för?
Instämmer till fullo. Många säger att lyktorna ör felinställda men det är inte kundens ansvar att fixa. Elon får växa upp, ta ansvar.
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av Agathorn »

Våra halvljus levererades från Tesla pekandes ner i backen bara någon meter framför bilen. Vi har själva provat att köra kalibrering via bilen när vi står på plan mark men det blev inte alls bättre.
Nu tillslut ställde vi själva in ljusen genom att höfta lite och det blev klart bättre. Ännu så länge har ingen blinkat med helljusen åt oss så det är kanske "good enough".

Kalibreringsfunktionen i vår bil fungerar i alla fall inte alls bra. Och helljusautomatiken får för övrigt vara avstäng då den bländar av alldeles för sent. Men så är det kanske som standard på alla nya bilar nu. Jag har ingen aning. Kommer från en BMW -08:a tidigare utan sådana finesser.
Användarvisningsbild
Bira
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 okt 2021 23:16
Referralkod: ts.la/kristian389856

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av Bira »

Maw skrev:
markuswesterberg skrev:
Maw skrev:
Jo, men den sitter ju på en punkt på rutan, precis som kameran på Teslor.
Ah, du tänker så. Det har du iofs helt rätt i men tekniken den använder sig av är ju en helt annan eftersom den ”ser” hela rutan. Det gör (väl?) inte Teslas kamera.
Jag är inte insatt i hur regnsensorer arbetar, men hur ska den kunna se hela rutan? Den sitter ju tom närmare glaset än vad kameran gör.

På bilden nedan så är regnsensorn (tror jag) den svarta ringen uppe till höger.
Vilken regnsensor oavsett bil ser hela vindrutan? Tanken är ju att regnsensorn beräknar baserat på en mindre yte av rutan hur mycket det regnar.
M3 har dessutom såvitt jag vet ingen traditionell regnsensor utan den mäter regn med hjälp av kameran för autopiloten. Jag killgissar att den där svarta ringen är någon form av skymningsrelä eller dylikt.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av thebishop »

Skillnaden är att "gamla" regnsensorer skjuter ut infrarött ljus och ser hur mycket som reflekteras tillbaka (vilket beror på hur fuktig rutan är) - de har en aktiv komponent. En enkel och robust lösning som faktiskt fungerar. Teslas fantastiska lösning är ju beroende av att kameran skall kunna "se" dropparna - vilket då också beror på en extern belysningskälla (vilket leder till att det fungerar olika bra beroende på externa förhållanden). Det torde vara ganska uppenbart att ha kontroll över belysningskällan ger en fördel för implementationen.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av Maw »

Bira skrev:
Vilken regnsensor oavsett bil ser hela vindrutan? Tanken är ju att regnsensorn beräknar baserat på en mindre yte av rutan hur mycket det regnar.
M3 har dessutom såvitt jag vet ingen traditionell regnsensor utan den mäter regn med hjälp av kameran för autopiloten. Jag killgissar att den där svarta ringen är någon form av skymningsrelä eller dylikt.
Jag kanske ska förtydliga att bilden inte är på en Tesla utan på en Polestar 2 :)
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Heljusautomatiken (En gång till)

Inlägg av markuswesterberg »

Maw skrev:
Bira skrev:
Vilken regnsensor oavsett bil ser hela vindrutan? Tanken är ju att regnsensorn beräknar baserat på en mindre yte av rutan hur mycket det regnar.
M3 har dessutom såvitt jag vet ingen traditionell regnsensor utan den mäter regn med hjälp av kameran för autopiloten. Jag killgissar att den där svarta ringen är någon form av skymningsrelä eller dylikt.
Jag kanske ska förtydliga att bilden inte är på en Tesla utan på en Polestar 2 :)
Ja ni har helt rätt i att jag felaktigt antagit att en traditionell regnsensor "ser" hela rutan. Det gör den ju faktiskt inte! Ber om ursäkt. Däremot är det ju som Bira skriver så att sensorn har EN dedikerad funktion och den klarar det fint. Jag gissar också på att ett problem för Tesla ligger i att man bara kan ha fokus på ett avstånd i taget så att säga. Så om bilen ska "se" vägen så kan den inte samtidigt med skärpa "se" sitt område på vindrutan. Har tänk på detta tidigare om det inte borde ha varit så att Tesla precis som vi människor skulle haft 2 kameror på varje ställe. Så att fokus kan ligga på fler avstånd än ett i taget. men om vi pratar regnsensorn nu så är det ju fel av mig som jag skrivit tidigare att den skulle vara sämre till en del pga att den inte ser hela rutan. För det gör ju alltså inte heller en traditionell regnsensor.
Skriv svar