Phantom drain

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
calgu
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 05 jun 2021 09:22

Phantom drain

Inlägg av calgu »

Är det någon mer än jag som fått kraftigt ökad drain efter senaste uppdateringen? Den med bla möjlighet att schemalägga laddning via appen. I min bil är ökningen från 1% per dygn till 4%. Inne så kul men supporten är hjälpsam fast problemet är inte löst än
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Phantom drain

Inlägg av M3170 »

Har inte märkt någon försämring. Kollar alla data på teslafi ofta också och inte sett nått onormalt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Phantom drain

Inlägg av mikebike »

Jag har "förlorat" 3% sedan igår, men det har tillkommit en snöflinga (första gången i år), så jag tror det är temperaturberoende.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Phantom drain

Inlägg av Tobbelibobbe »

Jag har tappat 5% sedan igår, visserligen med Sentry mode igång.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
calgu
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 05 jun 2021 09:22

Re: Phantom drain

Inlägg av calgu »

Har du koll på hur mycket det blir utan Sentry?
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Phantom drain

Inlägg av borgward »

Jag har varit bortrest 6 dagar och tappade 4% på Arlandas parkering. Och har senaste uppdateringen. Loggade ut från abrp.com så att bilen skulle sova bättre...
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
calgu
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 05 jun 2021 09:22

Re: Phantom drain

Inlägg av calgu »

Jag har ingen extra app till bilen, allt är avstängt så vitt jag vet. Det är skitskumt.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Phantom drain

Inlägg av Elix747 »

Jag tycker min tappar beräknad räckvidd på vinterhalvåret när batteriet går från varmt till kallt. Tex efter körning. Idag tappade jag från 57km till 39km några timmar efter parkering. Efter det så laddade jag, men i vanliga fall så brukar minskningen sluta. Det vore intressant om ni ser om ni får drain efter batteriet blivit kallt. Dvs kolla efter ca 6 timmar och sedan efter 24 eller 48. Jag tror det kan bero på att kall temperatur gör att BMS uppskattar att tillgänglig energi lite mindre. Det borde komma tillbaka när batteriet blir varmt, men eftersom man kör så märker man inte av det.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
calgu
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 05 jun 2021 09:22

Re: Phantom drain

Inlägg av calgu »

Jo det vet jag ju. Fast det är inte aktuellt i mitt fall eftersom jag står i ett garage som är 15-16° hela tiden. Sen i tisdags har laddningen sjunkit från 74% till 56. 2% över natten. Tidigare låg den stabilt på 1% per dygn.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Phantom drain

Inlägg av Elix747 »

calgu skrev:
Jo det vet jag ju. Fast det är inte aktuellt i mitt fall eftersom jag står i ett garage som är 15-16° hela tiden. Sen i tisdags har laddningen sjunkit från 74% till 56. 2% över natten. Tidigare låg den stabilt på 1% per dygn.
Ja, det låter mycket. Verkar ju som något inte har stängt av sig dom det skall. Jag har inte märkt det på senaste version.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Phantom drain

Inlägg av borgward »

Elix747 skrev:
calgu skrev:
Jo det vet jag ju. Fast det är inte aktuellt i mitt fall eftersom jag står i ett garage som är 15-16° hela tiden. Sen i tisdags har laddningen sjunkit från 74% till 56. 2% över natten. Tidigare låg den stabilt på 1% per dygn.
Ja, det låter mycket. Verkar ju som något inte har stängt av sig dom det skall. Jag har inte märkt det på senaste version.
Kan det vara tesla appens widget? Den verkar prata med/väcka bilen regelbundet
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Phantom drain

Inlägg av Dexter »

Är det någon som har en uppfattning om hur många procent sentry mode tar av batteriet per dygn vid t.ex långtidsparkering?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Phantom drain

Inlägg av Tellus »

Ca 250watt. 0.25x 24 = 6kWh dygn.
Så 11-12% på sr+ och ~ 8% på LR

Men det skjunker ofta lite mer första dygnet pga att batteriet blir kallare.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Phantom drain

Inlägg av Dexter »

Tellus skrev:
Ca 250watt. 0.25x 24 = 6kWh dygn.
Så 11-12% på sr+ och ~ 8% på LR

Men det skjunker ofta lite mer första dygnet pga att batteriet blir kallare.
Tack för infon "Tellus" :)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Phantom drain

Inlägg av dstr »

Jag trodde jag råkat ut för ngt liknande (eller värre) när jag tittade i telefonen imorse. 23% över natten!

När jag kikade i Teslamate så ser det snarare ut som jag lyckades sätta på värmen i fel bil när jag skulle åka ivåg igår - och den gick i 4 timmar. :(
Matte
Inlägg: 280
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Phantom drain

Inlägg av Matte »

Detta gäller mig med. 12% över natten. Tyvärr ingen aning om vad det brukar ligga på, men har för mig en procent ca.
Gäller model3 SR+.
8- ute.

Någon som kontaktat Tesla?
Användarvisningsbild
calgu
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 05 jun 2021 09:22

Re: Phantom drain

Inlägg av calgu »

borgward skrev:
Elix747 skrev:
calgu skrev:
Jo det vet jag ju. Fast det är inte aktuellt i mitt fall eftersom jag står i ett garage som är 15-16° hela tiden. Sen i tisdags har laddningen sjunkit från 74% till 56. 2% över natten. Tidigare låg den stabilt på 1% per dygn.
Ja, det låter mycket. Verkar ju som något inte har stängt av sig dom det skall. Jag har inte märkt det på senaste version.
Kan det vara tesla appens widget? Den verkar prata med/väcka bilen regelbundet
Det har visat sig vara att Summon stod i Standby läge. Nu när det är avstängt ligger laddningen kvar på samma % som för drygt 24 timmar sedan. Jag har haft en rätt flitig kontakt med supporten, till slut var det en Erik som kom på en tänkbar lösning. Det är stor skillnad på hjälpen jag fått jämfört från Volvon innan, där fick man alltid automatsvar att p.g.a. Corona skulle det dröja innan någon hann titta på problemet. Jädra skitsnack. Datorer sprider väl inte Corona?
Matte
Inlägg: 280
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Phantom drain

Inlägg av Matte »

calgu skrev:
Det har visat sig vara att Summon stod i Standby läge. Nu när det är avstängt ligger laddningen kvar på samma % som för drygt 24 timmar sedan. Jag har haft en rätt flitig kontakt med supporten, till slut var det en Erik som kom på en tänkbar lösning. Det är stor skillnad på hjälpen jag fått jämfört från Volvon innan, där fick man alltid automatsvar att p.g.a. Corona skulle det dröja innan någon hann titta på problemet. Jädra skitsnack. Datorer sprider väl inte Corona?
Jag har inte betalat extra för någon autopilot, så tror inte jag har summon standby mode. Undrar vad min kan vara då.
Hur kom du i kontakt med supporten? Anmälde ett servicebesök?
Användarvisningsbild
calgu
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 05 jun 2021 09:22

Re: Phantom drain

Inlägg av calgu »

Ja, jag bokade ett servicebesök och beskrev problemet. Lite knöligt att man måste boka tid på närmaste anläggning men den avbokas automatiskt om de löser problemet innan. Temperaturen ute borde väl inte betyda så mycket om man inte råkat ha värmen på?
Skriv svar