M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
Frågan är om du förstått rätt och inte minns fel...

Det finns två Volvo. Här handlar det naturligtvis inte om Volvo AB som bygger lastbilar, bussar mm. Här handlar det om Volvo Personvagnar eller Volvo Cars som det ju numera heter. Volvo Cars är även som jag förstått det majoritetsägare i Polestar.

....

Källor:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Jag är väl medveten om att det finns två Volvo. Knappt 20% såldes vid börsintroduktionen av Volvo Cars för några veckor sedan.

Det har hänt väldigt mycket sedan artiklarna du länkar till som skrevs för snart ett decennium sedan. Leta gärna upp något färskare om det ska vara meningsfullt som informationskälla.

Det stämmer att Volvo Cars äger ca halva Polestar
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
.../ Det har hänt väldigt mycket sedan artiklarna du länkar till som skrevs för snart ett decennium sedan. /...
Källa på det?

Jag har postat den här informationen ett antal gånger nu (säkert tio) i olika trådar sen jag gick med som medlem på det här forumet för mer än tre år sedan. Ingen har någonsin motsagt det här med någon annan trovärdig källa (!)...

Så som sagt: Tills någon annan kan backa upp något annat med en trovärdig källa så anser jag att ovanstående från Svenska Dagbladet ger den bild som gäller.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
.../ Det har hänt väldigt mycket sedan artiklarna du länkar till som skrevs för snart ett decennium sedan. /...
Källa på det?

Jag har postat den här informationen ett antal gånger nu (säkert tio) i olika trådar sen jag gick med som medlem på det här forumet för mer än tre år sedan. Ingen har någonsin motsagt det här med någon annan trovärdig källa (!)...

Så som sagt: Tills någon annan kan backa upp något annat med en trovärdig källa så anser jag att ovanstående från Svenska Dagbladet ger den bild som gäller.
Jo, jag vet att du brukar göra det och jag svarade i en annan tråd med länkar till aktuella analyser i samband med börsintroduktionen, du skulle ju kunna vifta med dem istället :)

Om du är intresserad så hittar du säkert information genom att google. Är du inte är intresserad nog för att leta upp något aktuellt så är det ändå inte speciellt konstruktivt att posta samma inaktuella analyser i 10 olika trådar.. ;)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
.../ Det har hänt väldigt mycket sedan artiklarna du länkar till som skrevs för snart ett decennium sedan. /...
Källa på det?

Jag har postat den här informationen ett antal gånger nu (säkert tio) i olika trådar sen jag gick med som medlem på det här forumet för mer än tre år sedan. Ingen har någonsin motsagt det här med någon annan trovärdig källa (!)...

Så som sagt: Tills någon annan kan backa upp något annat med en trovärdig källa så anser jag att ovanstående från Svenska Dagbladet ger den bild som gäller.
Jo, jag vet att du brukar göra det och jag svarade i en annan tråd med länkar till aktuella analyser i samband med börsintroduktionen /...
Och här är det inlägget:

viewtopic.php?t=27277&p=576800#p576827

Inte direkt vad jag kallar "aktuella analyser" av Volvo PVs egentliga ägarstruktur...

Det enda som framgår där är att oavsett vad som händer med börsintroduktionen så kommer Geely fortfarande äga 78,4 procent av aktierna.

Som sagt: Jag hittar ingenting som helst där som ändrar det faktum att Kinesiska staten betalade mer än 85% procent av köpesumman när Geely tog över ägandet i Volvo PV...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
Som sagt: Jag hittar ingenting som helst där som ändrar det faktum att Kinesiska staten betalade mer än 85% procent av köpesumman när Geely tog över ägandet i Volvo PV...
Jag kan varken säga att just det där är korrekt eller inte är korrekt och ingen kommer att gräva i det nu eftersom det är händelser som ligger 12 år tillbaka i tiden det säger inte speciellt mycket om ens något om Volvo Cars av idag.

Om du vill påvisa att det är Kinas dödsmördardiktatur som styr och tjänar pengar på Volvo Cars verksamhet får du allt veva med några mer aktuella källor.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Som sagt: Jag hittar ingenting som helst där som ändrar det faktum att Kinesiska staten betalade mer än 85% procent av köpesumman när Geely tog över ägandet i Volvo PV...
Jag kan varken säga att just det där är korrekt eller inte är korrekt och ingen kommer att gräva i det nu eftersom det är händelser som ligger 12 år tillbaka i tiden det säger inte speciellt mycket om ens något om Volvo Cars av idag.

Om du vill påvisa att det är Kinas dödsmördardiktatur som styr och tjänar pengar på Volvo Cars verksamhet får du allt veva med några mer aktuella källor.
Intressant åsikt.

Som du säkert förstår så håller jag inte alls med.

Var och en får dra sina egna slutsatser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
valleb
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 15 aug 2021 12:37
Ort: Oxie

Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?

Inlägg av valleb »

Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Som sagt: Jag hittar ingenting som helst där som ändrar det faktum att Kinesiska staten betalade mer än 85% procent av köpesumman när Geely tog över ägandet i Volvo PV...
Jag kan varken säga att just det där är korrekt eller inte är korrekt och ingen kommer att gräva i det nu eftersom det är händelser som ligger 12 år tillbaka i tiden det säger inte speciellt mycket om ens något om Volvo Cars av idag.

Om du vill påvisa att det är Kinas dödsmördardiktatur som styr och tjänar pengar på Volvo Cars verksamhet får du allt veva med några mer aktuella källor.
Tror det kan vara läga att lämna denna diskussion till ett helt annat forum....
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?

Inlägg av Maw »

valleb skrev:
Tror det kan vara läga att lämna denna diskussion till ett helt annat forum....
Du har förstås rätt. Vi kan ju inte låta en tråd på forumet hamna off topic :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?

Inlägg av Bjelke »

SwedishAdvocate skrev:
Aida skrev:
Är ju värre för miljön att du kör bensindriven moppe än V8 SUV!!
Är det? Hur tänker du nu?
För att en moped saknar avgasrening helt och tvåtaktare dessutom kör med olja i bränslet plus lite annat?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bjelke skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Aida skrev:
Är ju värre för miljön att du kör bensindriven moppe än V8 SUV!!
Är det? Hur tänker du nu?
För att en moped saknar avgasrening helt och tvåtaktare dessutom kör med olja i bränslet plus lite annat?
Det är så klart sant. Själv tänkte jag mer på koldioxidutsläppen...

Varför inte en elmoped?...

https://www.evess.se/?gclid=Cj0KCQiA7oy ... ikEALw_wcB

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?

Inlägg av SwedishAdvocate »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: M3P hade 567km (WLTP) räckvidd, nu 547km (WLTP). Varför?

Inlägg av Remuz »

Typ 4x dyrare än botian, men denna startar nog även i kallt väder :lol:
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar