Maw skrev:Elof skrev:slugger75 skrev:
Alltså. Det verkar ju var fler här som resonerar som du. Inte köpa bilar från Kina. Men, är ni konsekventa? Köper ni ingenting alls som produceras i Kina? Eller är det bara just bilar därifrån som är the devil?
Och är det ok att köpa en bil från ett företag som tillverkar bilar i Kina, bara man köper en bil som samma företag har tillverkat i ett annat land?
Borde ni inte bojkotta hela företaget, Tesla i det här fallet?
Det är naturligtvis ”värre” att köpa en bil för 700000 kr än en telefon för 7000. Det finns viktigare saker i livet än att undvika att köpa saker som göder den kinesiska diktaturen, men de stora, enkla sakerna kan man ju göra. Jag kör bensindriven moppe ibland, men aldrig V8-SUV, enligt samma moraliska principer. Jag är lite kluven i frågan om det är ”värre” att köpa en svensktillverkad bil av ett kinesiskt företag eller en kinatillverkad bil av ett amerikanskt företag. Lutar åt det förstnämnda.
Om du tänker på Volvo så är det ett Svenskt företag som ägs till ca 80% av ett bolag i ett europeiskt skatteparadis som i sin tur ägs av en Kines som verkar anstränga sig för att hålla Volvo utom räckhåll från den Kinesiska dödsmördardiktaturen. Om jag förstått rätt och inte minns fel
Frågan är om du förstått rätt och inte minns fel...
Det finns två Volvo. Här handlar det naturligtvis inte om Volvo AB som bygger lastbilar, bussar mm. Här handlar det om Volvo Personvagnar eller Volvo Cars som det ju numera heter. Volvo Cars är även som jag förstått det majoritetsägare i Polestar.
~2009 sålde Ford Volvo PV till Geely. Men Geely hade inte det kapital som krävdes för att köpa. Följande har Svenska Dagbladet som källa (se nedan för direktlänkar):
The ownerhip structure behind Volvo Cars was apparently secret until the the EIB (the European Investment Bank) demanded to be presented with this ownership structure since they were about to grant Volvo Cars a considerable loan. According to this article (and using the EIB as the source) the owners were:
Geely Holding Group owned by Li Shufu: 51%
The Daqing investementfund: 37% (This is one branch of the Chinese 'gov.')
An industrial area outside Shanghai: 12% (This is another branch of the Chinese 'gov.')
So it might seem that Geely Holding Group held a miniscule majority post. However, out of the little more than 6 billion SEK (Swedish currency) Geely Holding Group paid Ford for this 51% share, ‘only’ 1,5 billion SEK of this money actually came from Geely Holiding Group. 1,5 billion SEK at a 10-15% interest rate came from Ford through some kind of sellers promissory note (if that’s the correct English term…) AND, the remaining 3 billion SEK Geely/Li Shufu had to borrow through banks owned by the Chinese government. The loan from Ford has since been repaid by more loans through banks owned by the Chinese government.
Hence: More than ~85% of the money that Geely paid to buy Volvo Cars came from the very, very undemocratic Chinese dictatorial ‘government’.
And: According to an article in the Economist about a study by a company called Fathom China,
51% of Geely Automobiles profit in 2011 was apparently an allowance from the Chinese ‘government’…
Så alltså: Mer än 85% procent av köpesumman kom från Kinesiska staten. Och av de pengar som Geely faktiskt betalade ur egen kassa – hur mycket av de pengarna var ackumulerade bidrag från den kinesiska staten?...
Frågan blir då: Vem är det egentligen som äger Volvo Cars?...
Sen sålde man nyligen lite aktier i samband med börsintroduktionen – men som jag förstår det så handlade det om ~15%. Alltså inget som påverkar i det stora sammanhanget.
Källor:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag