Laddlucka som fryser

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 618
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Laddlucka som fryser

Inlägg av Arn »

Tidigare har jag ofta haft besvär med att luckan inte går att öppna i minusgrader men idag råkade jag ut för det motsatta att den inte ville stängas efter att jag drog ut laddsladden.

Som tur är skulle jag bara köra en kilometer i stadstrafik och körde med öppen laddlucka

Om jag nu istället skulle köra på motorväg i 120 km i timmen finns väl risk att laddluckan skulle blåsa sönder av vinden. Skulle jag då behöva försöka stänga den manuellt? Funkar då flytande isskrapa eller ska man manuellt försöka trycka igen den?

Ska jag försöka smörja in kanterna på laddluckan med silikon eller finns det något mer jag kan göra?

Blir lite orolig över vintern skidresor. Känns nästan som man vill anlända till destinationen med cirka 80 % laddning för att slippa behöva ladda på plats med laddlucka som inte öppnar sig med mera.

Apropå skidresa är det någon som vet vad det finns för laddmöjligheter i Trysil respektive Hafjell? Om fri laddning ej finns är det ju lika bra att anländq med 80 % ladd via superchargers för att slippa krångla på plats
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Laddlucka som fryser

Inlägg av slugger75 »

Jag har inga svar ang. dina frågor kring laddluckan, men skidorter och dess laddmöjligheter kan du läsa om här:

viewtopic.php?f=29&t=19459&start=140&hilit=Skidort
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddlucka som fryser

Inlägg av Teslaspolen »

Om du parkerar nära något hushåll så kan en hårtork vara ett bra alternativ att tina laddluckan om den fryst fast.

Var ska du bo i Trysil?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5379
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Laddlucka som fryser

Inlägg av SwedishAdvocate »

Arn skrev:
Tidigare har jag ofta haft besvär med att luckan inte går att öppna i minusgrader men idag råkade jag ut för det motsatta att den inte ville stängas efter att jag drog ut laddsladden.

Som tur är skulle jag bara köra en kilometer i stadstrafik och körde med öppen laddlucka

Om jag nu istället skulle köra på motorväg i 120 km i timmen finns väl risk att laddluckan skulle blåsa sönder av vinden. Skulle jag då behöva försöka stänga den manuellt? Funkar då flytande isskrapa eller ska man manuellt försöka trycka igen den?

Ska jag försöka smörja in kanterna på laddluckan med silikon eller finns det något mer jag kan göra? /...
Kanske funkar att vira in laddluckan i en plastpåse nästa gång?...

Det är iallafall vad som föreslås i videon ovan...

Annars kanske Tesla-supporten har några bra idéer...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5379
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Laddlucka som fryser

Inlägg av SwedishAdvocate »

I klippet ovan så kan ju själva luckan röra på sig. För att få bort isen hade kanske de-icer spray och något litet plastverktyg funkat...

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-622040/
https://www.biltema.se/bilvard/spolarva ... uIQAvD_BwE
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Laddlucka som fryser

Inlägg av GreenMachine »

Arn skrev:
Tidigare har jag ofta haft besvär med att luckan inte går att öppna i minusgrader men idag råkade jag ut för det motsatta att den inte ville stängas efter att jag drog ut laddsladden.

Som tur är skulle jag bara köra en kilometer i stadstrafik och körde med öppen laddlucka

Om jag nu istället skulle köra på motorväg i 120 km i timmen finns väl risk att laddluckan skulle blåsa sönder av vinden. Skulle jag då behöva försöka stänga den manuellt? Funkar då flytande isskrapa eller ska man manuellt försöka trycka igen den?

Ska jag försöka smörja in kanterna på laddluckan med silikon eller finns det något mer jag kan göra?

Blir lite orolig över vintern skidresor. Känns nästan som man vill anlända till destinationen med cirka 80 % laddning för att slippa behöva ladda på plats med laddlucka som inte öppnar sig med mera.

Apropå skidresa är det någon som vet vad det finns för laddmöjligheter i Trysil respektive Hafjell? Om fri laddning ej finns är det ju lika bra att anländq med 80 % ladd via superchargers för att slippa krångla på plats
Råkade ut för samma problem med luckan en gång efter en total snöstorm i fjällen och löste det lätt med lite deicer och aldrig varit med om det igen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddlucka som fryser

Inlägg av mikebike »

Jag har kört från Gävle Bro till Sundsvall med öppen laddlucka. I maj. :evil:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Laddlucka som fryser

Inlägg av bjornnilsson »

Jag har en portabel liten vattenkokare i bilen som normalt används för att brygga te. Brukas den med förstånd (dvs häll ej kokande vatten överallt på en igenfrusen bil, plugga istället ur kokaren när värmen på vattnet är på nivå lagom) så fungerar varmt vatten bra för att lösa allehanda frysproblem som man kan råka ut för.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 645
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Laddlucka som fryser

Inlägg av flamman »

Kanske den här kan hjälpa:

(Teslabjörns video).

Fälla baksätet så du får in varm luft i bakluckan och som då hittar ut till laddluckan så den tinar verkar vara ett tips.
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
wheels
Inlägg: 520
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Laddlucka som fryser

Inlägg av wheels »

Tejpa igen sprickan så att det inte kan komma in vatten som fryser.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Laddlucka som fryser

Inlägg av taliz »

E väl bara att trycka lite lagom försiktigt?
Jag gjorde det många ggr på min utan problem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddlucka som fryser

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
E väl bara att trycka lite lagom försiktigt?
Jag gjorde det många ggr på min utan problem.
Har man just köpt en hyfsat dyr bil är man gärna lite försiktig.
"Lite lagom" i mitt fall genererade ett knakande ljud som inte lät bra, men det är tydligen ok enligt SC.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Laddlucka som fryser

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
taliz skrev:
E väl bara att trycka lite lagom försiktigt?
Jag gjorde det många ggr på min utan problem.
Har man just köpt en hyfsat dyr bil är man gärna lite försiktig.
"Lite lagom" i mitt fall genererade ett knakande ljud som inte lät bra, men det är tydligen ok enligt SC.
Står det i manualen att man inte får stänga manuellt?
Annars går det ju på garantin om det skulle gå sönder.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 618
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Laddlucka som fryser

Inlägg av Arn »

Tack för era svar

Några timmar sol på förmiddagen gjorde susen. När jag låste upp bilen var luckan ännu öppen. Tryckte på display knappen för att öppna laddluckan och då stängdes den.

Kommer bor i byn i Trysil Ski resort granne med Radisson. Ska försöka läsa i tråden hur laddmöjligheter ser ut där, saker ändras dock fort
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Laddlucka som fryser

Inlägg av Swede1 »

Arn skrev:
Tack för era svar

Några timmar sol på förmiddagen gjorde susen. När jag låste upp bilen var luckan ännu öppen. Tryckte på display knappen för att öppna laddluckan och då stängdes den.

Kommer bor i byn i Trysil Ski resort granne med Radisson. Ska försöka läsa i tråden hur laddmöjligheter ser ut där, saker ändras dock fort
Finns massa laddare vid Radisson. Kolla plugshare eller chargefinder. Jsg kör med hårtork på is laddluckan. Blir torrt och bra.
Skriv svar