Ryker vid snabbladdning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Electron
Inlägg: 331
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Ryker vid snabbladdning

Inlägg av Electron »

Upplevde samma sak förra veckan när jag laddade på SuC. -7 grader.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ryker vid snabbladdning

Inlägg av Teslaspolen »

Kanske har ni hittat den dolda REX:en? ;)
Användarvisningsbild
Tnftomas
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 sep 2023 10:02

Re: Ryker vid snabbladdning

Inlägg av Tnftomas »

Var ett tag sen nån skrev i denna tråd ser jag.

Har en M3LR 2023. Vid laddning för några veckor sen så rök det rätt rejält ungefär halvvägs av laddningen rök någon minut såg ut som ånga luktade inget vad jag märkte.

Googlade om det och såg att andra skrivit om samma sak så kände mig inte speciellt orolig.

Idag vid laddning på samma laddplats så rök det ganska mycket betydligt mer än förra gången och andra som laddade samtidigt bredvid såg rätt oroliga ut. +7-8 grader var det idag var ungefär samma temp förra gången.

Bilen hade stått parkerad utomhus hela dagen och med ganska hög luftfuktighet och jag körde nog endast 4-5 km till laddstationen så batteriet lär knappast hunnit bli varm så jag antar att det är kondens som börjar ryka när antagligen batteriet värms upp under laddning.

Videon i tråden där det ryker var inte i närheten av lika mycket som det rykte för mig.

Någon som har haft liknande erfarenhet med mycket rök ?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ryker vid snabbladdning

Inlägg av OfarligTesla »

Tnftomas skrev: 07 nov 2023 20:10
Var ett tag sen nån skrev i denna tråd ser jag.

Har en M3LR 2023. Vid laddning för några veckor sen så rök det rätt rejält ungefär halvvägs av laddningen rök någon minut såg ut som ånga luktade inget vad jag märkte.

Googlade om det och såg att andra skrivit om samma sak så kände mig inte speciellt orolig.

Idag vid laddning på samma laddplats så rök det ganska mycket betydligt mer än förra gången och andra som laddade samtidigt bredvid såg rätt oroliga ut. +7-8 grader var det idag var ungefär samma temp förra gången.

Bilen hade stått parkerad utomhus hela dagen och med ganska hög luftfuktighet och jag körde nog endast 4-5 km till laddstationen så batteriet lär knappast hunnit bli varm så jag antar att det är kondens som börjar ryka när antagligen batteriet värms upp under laddning.

Videon i tråden där det ryker var inte i närheten av lika mycket som det rykte för mig.

Någon som har haft liknande erfarenhet med mycket rök ?
Rök är dåligt men ånga är ingen fara, så var det ånga har du inget att oroa dig för.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ryker vid snabbladdning

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev: 07 nov 2023 20:23
Tnftomas skrev: 07 nov 2023 20:10
Var ett tag sen nån skrev i denna tråd ser jag.

Har en M3LR 2023. Vid laddning för några veckor sen så rök det rätt rejält ungefär halvvägs av laddningen rök någon minut såg ut som ånga luktade inget vad jag märkte.

Googlade om det och såg att andra skrivit om samma sak så kände mig inte speciellt orolig.

Idag vid laddning på samma laddplats så rök det ganska mycket betydligt mer än förra gången och andra som laddade samtidigt bredvid såg rätt oroliga ut. +7-8 grader var det idag var ungefär samma temp förra gången.

Bilen hade stått parkerad utomhus hela dagen och med ganska hög luftfuktighet och jag körde nog endast 4-5 km till laddstationen så batteriet lär knappast hunnit bli varm så jag antar att det är kondens som börjar ryka när antagligen batteriet värms upp under laddning.

Videon i tråden där det ryker var inte i närheten av lika mycket som det rykte för mig.

Någon som har haft liknande erfarenhet med mycket rök ?
Rök är dåligt men ånga är ingen fara, så var det ånga har du inget att oroa dig för.
Ledtråd: vitt är ånga, grått eller svart är rök.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tnftomas
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 sep 2023 10:02

Re: Ryker vid snabbladdning

Inlägg av Tnftomas »

Synonym till ånga är bland annat ryka ja jag vet att jag skrev rök någonstans vilket inte är korrekt orkade inte ändra 😁 aldrig sett andra elbilar vid laddning ryka så mest intresserad om detta bara är Tesla som ryker vid laddning. Iofs aldrig sett någon annan Tesla ryka heller? Och om det alltid är bäst förvärma batteriet innan laddning?
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Ryker vid snabbladdning

Inlägg av Jaegaern »

Min model 3 brukar ånga vid snabbladdning!
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5179
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ryker vid snabbladdning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tnftomas skrev: 07 nov 2023 21:26
Synonym till ånga är bland annat ryka ja jag vet att jag skrev rök någonstans vilket inte är korrekt orkade inte ändra 😁 aldrig sett andra elbilar vid laddning ryka så mest intresserad om detta bara är Tesla som ryker vid laddning. Iofs aldrig sett någon annan Tesla ryka heller? Och om det alltid är bäst förvärma batteriet innan laddning?
Det är helt normalt att det ångar om en Tesla när den snabbladdas. Hur mycket det ångar beror på flera olika faktorer. Framförallt lufttemperaturen och luftfuktigheten. Men även hur varmt batteriet är.

Ja det är alltid bäst att förvärma batteriet innan snabbladdning. Batteriet mår bäst av att vara varmt när det snabbladdas. Har man inte förvärmt kan det ta ganska mycket längre tid att ladda. Ska du långsamladda spelar det mindre roll.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ryker vid snabbladdning

Inlägg av tor-ake »

Ånga brukar komma från värmepumpars kondensor/förångare när de avfrostar, inte under arbetscykeln. Betyder detta att Tesla lagt in avfrostningsfunktion (respekt om de gjort det!), eller kommer ångan när laddningen börjar vara avslutad och den växlar till kylning av batteriet?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ryker vid snabbladdning

Inlägg av Mickep »

Jag skulle säga ånga som beror på temperaturskillnad i det våta vädret. hade det varit grå eller svart rök hade jag varit mer orolig.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Ryker vid snabbladdning

Inlägg av Airlift »

tor-ake skrev: 08 nov 2023 09:54
Ånga brukar komma från värmepumpars kondensor/förångare när de avfrostar, inte under arbetscykeln. Betyder detta att Tesla lagt in avfrostningsfunktion (respekt om de gjort det!), eller kommer ångan när laddningen börjar vara avslutad och den växlar till kylning av batteriet?

Det beror på i vilken cykel den befinner sig, kyler den batteriet pga snabbladdning blir den främre / yttre värm växlaren varm. Har den då bundit fukt pga luftfuktighet och varit kall pga förvärmning före laddning kommer denna fukt att avdunsta och det ångar från främre delen av bilen. Luktar det ”unket” om ångan, kan det vara läge att plocka bort frunken och rensa värmeväxlaren från löv och annat..


*eftersom en -21 med värmepump kan köra båda cykler blir ju en kondensor en förångare och vice versa.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Ryker vid snabbladdning

Inlägg av Bengt-re »

Mickep skrev: 08 nov 2023 11:27
Jag skulle säga ånga som beror på temperaturskillnad i det våta vädret. hade det varit grå eller svart rök hade jag varit mer orolig.
Det hoppas jag vi slipper se.... Men jo, att det kan bli lite ånga är inget konstigt. Fysik är fysik likssom. Inte konstigare än att det droppar vatten sommartid.
Skriv svar