Jag har roat mig med att studera förmånsvärdet för Model 3 LR och även djupdykt i SKVs nybilprislista för 2020 och 2021. Nybilspriset är sänkt från 669 tkr 2020 till 619 tkr för 2021. Med dagens regelverk för hur man beräknar förmånsvärdet spelar denna sänkning ingen roll.
Rätta mig om jag missat nåt men om detta lägre nybilspris kvarstår inför 2022 och man kombinerar det med den nya metoden för beräkning av förmånsvärdet där man sätter ner alla elbilar med 350 tkr så får vi ett nytt förmånsvärde på runt 4066 kr ((619-350)/(619-242))x5699 = 4055 kr. En brutal skillnad mot dagens 5699 kr. Om vi istället antar att SKV uppdaterar nybilspriset till 639 tkr inför 2022 får vi istället ett förmånsvärde på 4357 kr. Snacka om att de som tar ut en bil mellan 1 juli 2021 och sista juni 2022 blir hårt straffade. Uppenbarligen har politikerna insett hur fel det blev med ändringen som trädde i kraft 1 juli 2021 och att det behöver fixas till. Problemet är bara att man inte gör det retroaktivt utan istället lämnar man alla som tagit ut bil under denna period att fortsätta betala ett alldeles på tok för högt förmånsvärde.
Är det något jag missat här eller blir det dessa skillnader?
Stor sänkning av Model 3 LR förmånsvärde 1 juli 2022
Moderator: Redaktion
Re: Stor sänkning av Model 3 LR förmånsvärde 1 juli 2022
Du har missat att sänkningen är 50% max 350k, men det blir lägre, bara inte såååååå lågt
Justeringen blir alltså 310k ungefär
Justeringen blir alltså 310k ungefär
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Stor sänkning av Model 3 LR förmånsvärde 1 juli 2022
Jo, det är mycket riktigt ett enormt velande från politikerna, och extremt orättvist system när reglerna ändras så ofta. Mycket olycklig förändring som partierna (i princip samtliga) röstade igenom i juni i år (2021). Dessutom med extremt kort framförhållning då ändringen trädde igenom från månaden efter. Sjukt dåligt förberett och hanterat. En jäkla clownverkstad är det.jonte89 skrev:Jag har roat mig med att studera förmånsvärdet för Model 3 LR och även djupdykt i SKVs nybilprislista för 2020 och 2021. Nybilspriset är sänkt från 669 tkr 2020 till 619 tkr för 2021. Med dagens regelverk för hur man beräknar förmånsvärdet spelar denna sänkning ingen roll.
Rätta mig om jag missat nåt men om detta lägre nybilspris kvarstår inför 2022 och man kombinerar det med den nya metoden för beräkning av förmånsvärdet där man sätter ner alla elbilar med 350 tkr så får vi ett nytt förmånsvärde på runt 4066 kr ((619-350)/(619-242))x5699 = 4055 kr. En brutal skillnad mot dagens 5699 kr. Om vi istället antar att SKV uppdaterar nybilspriset till 639 tkr inför 2022 får vi istället ett förmånsvärde på 4357 kr. Snacka om att de som tar ut en bil mellan 1 juli 2021 och sista juni 2022 blir hårt straffade. Uppenbarligen har politikerna insett hur fel det blev med ändringen som trädde i kraft 1 juli 2021 och att det behöver fixas till. Problemet är bara att man inte gör det retroaktivt utan istället lämnar man alla som tagit ut bil under denna period att fortsätta betala ett alldeles på tok för högt förmånsvärde.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Stor sänkning av Model 3 LR förmånsvärde 1 juli 2022
Jag inväntar också de nya reglerna och räknar med att en elbil uttagen efter den 1/7 2022 får mycket lägre månadskostnad som tjänstebil.
De bilar som är uttagna mellan 1/7 2021 och 30/6 2022 bör också vara svårare att sälja som begagnade till köpare som vill ha en förmånsbil.
Jag kan tänka mig att elbilsförsäljningen i Sverige kommer tappa rejält i Q1 och Q2 2022 för att sen få ordentlig fart i Q3
De bilar som är uttagna mellan 1/7 2021 och 30/6 2022 bör också vara svårare att sälja som begagnade till köpare som vill ha en förmånsbil.
Jag kan tänka mig att elbilsförsäljningen i Sverige kommer tappa rejält i Q1 och Q2 2022 för att sen få ordentlig fart i Q3
Re: Stor sänkning av Model 3 LR förmånsvärde 1 juli 2022
Tack för rättelse. Med ett nybilspris på 639 tkr för 2022 blir det såhär.
Förmånsgrundande pris från 1 juli 2022: 639 tkr minus 310 = 329 tkr
Genom att dividera det nya lägre förmånsgrundande priset 329 med nuvarande på 378 tkr får vi en faktor på 0,87. Vi multiplicerar faktor 0,87 med nuvarande förmånsvärde på 5699 och får det nya förmånsvärdet gällande från 1 juli 2022 = 4960 kr.
Då har vi på ett år gått från 4350 till 5699 till 4960. Helt galet. Och väldigt oprofessionellt av våra politiker. Vittnar om oförmåga att förstå vilka konsekvenser det medför för både arbetsgivare och arbetstagare som försöker planera sin ekonomi.
Förmånsgrundande pris från 1 juli 2022: 639 tkr minus 310 = 329 tkr
Genom att dividera det nya lägre förmånsgrundande priset 329 med nuvarande på 378 tkr får vi en faktor på 0,87. Vi multiplicerar faktor 0,87 med nuvarande förmånsvärde på 5699 och får det nya förmånsvärdet gällande från 1 juli 2022 = 4960 kr.
Då har vi på ett år gått från 4350 till 5699 till 4960. Helt galet. Och väldigt oprofessionellt av våra politiker. Vittnar om oförmåga att förstå vilka konsekvenser det medför för både arbetsgivare och arbetstagare som försöker planera sin ekonomi.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Stor sänkning av Model 3 LR förmånsvärde 1 juli 2022
Jo, fast förutom de elbilar med ett pris på 700 kkr eller mer, som kanske blir av med bonusen från 1 juli 2022. De bilarna borde ju sälja bra medan bonusen finns kvar för dem. Kan ju hinna ändras igen innan dess iofs.Maw skrev:Jag inväntar också de nya reglerna och räknar med att en elbil uttagen efter den 1/7 2022 får mycket lägre månadskostnad som tjänstebil.
De bilar som är uttagna mellan 1/7 2021 och 30/6 2022 bör också vara svårare att sälja som begagnade till köpare som vill ha en förmånsbil.
Jag kan tänka mig att elbilsförsäljningen i Sverige kommer tappa rejält i Q1 och Q2 2022 för att sen få ordentlig fart i Q3
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Stor sänkning av Model 3 LR förmånsvärde 1 juli 2022
Tyvärr har våra kära politiker inte gjort det enkelt att skaffa tjänstebil, och inte heller elbil. Men kombinationen, elbil som tjänstebil, är ju bland det mest röriga och totalt oförutsägbara som de skapat. Sanslöst.slugger75 skrev:Jo, fast förutom de elbilar med ett pris på 700 kkr eller mer, som kanske blir av med bonusen från 1 juli 2022. De bilarna borde ju sälja bra medan bonusen finns kvar för dem. Kan ju hinna ändras igen innan dess iofs.Maw skrev:Jag inväntar också de nya reglerna och räknar med att en elbil uttagen efter den 1/7 2022 får mycket lägre månadskostnad som tjänstebil.
De bilar som är uttagna mellan 1/7 2021 och 30/6 2022 bör också vara svårare att sälja som begagnade till köpare som vill ha en förmånsbil.
Jag kan tänka mig att elbilsförsäljningen i Sverige kommer tappa rejält i Q1 och Q2 2022 för att sen få ordentlig fart i Q3
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Stor sänkning av Model 3 LR förmånsvärde 1 juli 2022
Min 2019 gick ner några tior för 2022 pga av prisbasbeloppen ändras