Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Magnus71
Inlägg: 144
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur

Inlägg av Magnus71 »

Är det fler som märkt av kraftigt minskad förbrukning i vintertemperatur efter uppdatering till 2021.40?
Har en TM3 LR awd från 2019. Är nu inne på tredje vintern. Senaste dagarna har vi haft ca -10. Jag pendlar dagligen 4 + 4 mil Tor arbete. Kollar alltid förbrukning + tid för att komma till arbetet. Efter senaste uppdateringen hade jag 187wh/km på vinterväg vid -10. Förvärmning som vanligt ca 10min. Verklig snitthastighet 80km/h. 100/90/70 väg.
Tidigare vintrar kom jag inte under 200wh/km vid 0 grader. -10 gav ca 220wh/km på pendlingen.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur

Inlägg av Tellus »

Vad har du för inställning på klimatanläggningen?
Dom kanske har åtgärdat bastun vid fötterna?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Magnus71
Inlägg: 144
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur

Inlägg av Magnus71 »

Tellus skrev:
Vad har du för inställning på klimatanläggningen?
Dom kanske har åtgärdat bastun vid fötterna?
Kör i princip alltid med 21+ och auto på klimatanläggningen.
Om något tycker jag samtidigt att det blivit varmare i bilen.

Kanske är det bara hur Tesla väljer att värma batteriet efter avfärd om det fortfarande är kallt.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur

Inlägg av martinot »

Magnus71 skrev:
Tellus skrev:
Vad har du för inställning på klimatanläggningen?
Dom kanske har åtgärdat bastun vid fötterna?
Kör i princip alltid med 21+ och auto på klimatanläggningen.
Om något tycker jag samtidigt att det blivit varmare i bilen.

Kanske är det bara hur Tesla väljer att värma batteriet efter avfärd om det fortfarande är kallt.
Med bättre data och kunnande idag så kan de säkert fortsatt att göra vissa optimeringar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur

Inlägg av Jjonas »

Tellus skrev:
Vad har du för inställning på klimatanläggningen?
Dom kanske har åtgärdat bastun vid fötterna?
Bastun är inte åtgärdad. I alla fall inte i min 2019.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur

Inlägg av Bruno »

Aldrig haft bastu i min 19-03...
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur

Inlägg av ducce916m »

Malmö - Stockholm t o r i helgen med SR+ -21. Motorväg, fart 110-130 km/tim, temp -7 - +3, snittförbrukning 170 wh/km.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur

Inlägg av Dexter86 »

ducce916m skrev:
Malmö - Stockholm t o r i helgen med SR+ -21. Motorväg, fart 110-130 km/tim, temp -7 - +3, snittförbrukning 170 wh/km.
Snygg förbrukning!
Hur lång kom du från första laddningen tex, antar du körde med 100% hemifrån ish?
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur

Inlägg av ducce916m »

Dexter86 skrev:
ducce916m skrev:
Malmö - Stockholm t o r i helgen med SR+ -21. Motorväg, fart 110-130 km/tim, temp -7 - +3, snittförbrukning 170 wh/km.
Snygg förbrukning!
Hur lång kom du från första laddningen tex, antar du körde med 100% hemifrån ish?
100% hemifrån, laddade i Markaryd (minns inte förbrukningen mellan de olika laddpunkterna), Ödeshög och Sillekrog (det sistnämnda för att laddningen skulle räcka tillbaka dit, smitvägen användes). Samma laddpunkter på hemresan.
Hör väl också till saken att huvuddelen av resan gick i 110-115 km/tim, sista 20 milen hem i ca 130.....
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur

Inlägg av Dexter86 »

ducce916m skrev:
Dexter86 skrev:
ducce916m skrev:
Malmö - Stockholm t o r i helgen med SR+ -21. Motorväg, fart 110-130 km/tim, temp -7 - +3, snittförbrukning 170 wh/km.
Snygg förbrukning!
Hur lång kom du från första laddningen tex, antar du körde med 100% hemifrån ish?
100% hemifrån, laddade i Markaryd (minns inte förbrukningen mellan de olika laddpunkterna), Ödeshög och Sillekrog (det sistnämnda för att laddningen skulle räcka tillbaka dit, smitvägen användes). Samma laddpunkter på hemresan.
Hör väl också till saken att huvuddelen av resan gick i 110-115 km/tim, sista 20 milen hem i ca 130.....
13.5 mil till Markaryd, måste kommit dit med ganska hög SoC?
Malmö Ödeshög 35.5 mil, klarar man inte det på en laddning i 110km/h? Hmm nej d gör man nog fasiken inte, kanske med nya batteriet?
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur

Inlägg av ducce916m »

Dexter86 skrev:
ducce916m skrev:
Dexter86 skrev:
ducce916m skrev:
Malmö - Stockholm t o r i helgen med SR+ -21. Motorväg, fart 110-130 km/tim, temp -7 - +3, snittförbrukning 170 wh/km.
Snygg förbrukning!
Hur lång kom du från första laddningen tex, antar du körde med 100% hemifrån ish?
100% hemifrån, laddade i Markaryd (minns inte förbrukningen mellan de olika laddpunkterna), Ödeshög och Sillekrog (det sistnämnda för att laddningen skulle räcka tillbaka dit, smitvägen användes). Samma laddpunkter på hemresan.
Hör väl också till saken att huvuddelen av resan gick i 110-115 km/tim, sista 20 milen hem i ca 130.....
13.5 mil till Markaryd, måste kommit dit med ganska hög SoC?
Malmö Ödeshög 35.5 mil, klarar man inte det på en laddning i 110km/h? Hmm nej d gör man nog fasiken inte, kanske med nya batteriet?
Ja, nu bor jag i Kämpinge ca 3 mil söder om Malmö och måste ha laddning i Markaryd för att ta mig till Ödeshög, blir kanske bättre när Jönköping kommer till (316 km, till Ödeshög har jag 379 km)? Kanske blir det lättare att klara när det blir sommar igen?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur

Inlägg av fth »

ducce916m skrev:
Ja, nu bor jag i Kämpinge ca 3 mil söder om Malmö och måste ha laddning i Markaryd för att ta mig till Ödeshög, blir kanske bättre när Jönköping kommer till (316 km, till Ödeshög har jag 379 km)? Kanske blir det lättare att klara när det blir sommar igen?
Jönköping blir the shit, då kan man ju skippa både Markaryd och Ödeshög och endast ladda v3 på den resan! ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar