Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur
Moderator: Redaktion
Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur
Är det fler som märkt av kraftigt minskad förbrukning i vintertemperatur efter uppdatering till 2021.40?
Har en TM3 LR awd från 2019. Är nu inne på tredje vintern. Senaste dagarna har vi haft ca -10. Jag pendlar dagligen 4 + 4 mil Tor arbete. Kollar alltid förbrukning + tid för att komma till arbetet. Efter senaste uppdateringen hade jag 187wh/km på vinterväg vid -10. Förvärmning som vanligt ca 10min. Verklig snitthastighet 80km/h. 100/90/70 väg.
Tidigare vintrar kom jag inte under 200wh/km vid 0 grader. -10 gav ca 220wh/km på pendlingen.
Har en TM3 LR awd från 2019. Är nu inne på tredje vintern. Senaste dagarna har vi haft ca -10. Jag pendlar dagligen 4 + 4 mil Tor arbete. Kollar alltid förbrukning + tid för att komma till arbetet. Efter senaste uppdateringen hade jag 187wh/km på vinterväg vid -10. Förvärmning som vanligt ca 10min. Verklig snitthastighet 80km/h. 100/90/70 väg.
Tidigare vintrar kom jag inte under 200wh/km vid 0 grader. -10 gav ca 220wh/km på pendlingen.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur
Vad har du för inställning på klimatanläggningen?
Dom kanske har åtgärdat bastun vid fötterna?
Dom kanske har åtgärdat bastun vid fötterna?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur
Kör i princip alltid med 21+ och auto på klimatanläggningen.Tellus skrev:Vad har du för inställning på klimatanläggningen?
Dom kanske har åtgärdat bastun vid fötterna?
Om något tycker jag samtidigt att det blivit varmare i bilen.
Kanske är det bara hur Tesla väljer att värma batteriet efter avfärd om det fortfarande är kallt.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur
Med bättre data och kunnande idag så kan de säkert fortsatt att göra vissa optimeringar.Magnus71 skrev:Kör i princip alltid med 21+ och auto på klimatanläggningen.Tellus skrev:Vad har du för inställning på klimatanläggningen?
Dom kanske har åtgärdat bastun vid fötterna?
Om något tycker jag samtidigt att det blivit varmare i bilen.
Kanske är det bara hur Tesla väljer att värma batteriet efter avfärd om det fortfarande är kallt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur
Bastun är inte åtgärdad. I alla fall inte i min 2019.Tellus skrev:Vad har du för inställning på klimatanläggningen?
Dom kanske har åtgärdat bastun vid fötterna?
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur
Malmö - Stockholm t o r i helgen med SR+ -21. Motorväg, fart 110-130 km/tim, temp -7 - +3, snittförbrukning 170 wh/km.
Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur
Snygg förbrukning!ducce916m skrev:Malmö - Stockholm t o r i helgen med SR+ -21. Motorväg, fart 110-130 km/tim, temp -7 - +3, snittförbrukning 170 wh/km.
Hur lång kom du från första laddningen tex, antar du körde med 100% hemifrån ish?
Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur
100% hemifrån, laddade i Markaryd (minns inte förbrukningen mellan de olika laddpunkterna), Ödeshög och Sillekrog (det sistnämnda för att laddningen skulle räcka tillbaka dit, smitvägen användes). Samma laddpunkter på hemresan.Dexter86 skrev:Snygg förbrukning!ducce916m skrev:Malmö - Stockholm t o r i helgen med SR+ -21. Motorväg, fart 110-130 km/tim, temp -7 - +3, snittförbrukning 170 wh/km.
Hur lång kom du från första laddningen tex, antar du körde med 100% hemifrån ish?
Hör väl också till saken att huvuddelen av resan gick i 110-115 km/tim, sista 20 milen hem i ca 130.....
Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur
13.5 mil till Markaryd, måste kommit dit med ganska hög SoC?ducce916m skrev:100% hemifrån, laddade i Markaryd (minns inte förbrukningen mellan de olika laddpunkterna), Ödeshög och Sillekrog (det sistnämnda för att laddningen skulle räcka tillbaka dit, smitvägen användes). Samma laddpunkter på hemresan.Dexter86 skrev:Snygg förbrukning!ducce916m skrev:Malmö - Stockholm t o r i helgen med SR+ -21. Motorväg, fart 110-130 km/tim, temp -7 - +3, snittförbrukning 170 wh/km.
Hur lång kom du från första laddningen tex, antar du körde med 100% hemifrån ish?
Hör väl också till saken att huvuddelen av resan gick i 110-115 km/tim, sista 20 milen hem i ca 130.....
Malmö Ödeshög 35.5 mil, klarar man inte det på en laddning i 110km/h? Hmm nej d gör man nog fasiken inte, kanske med nya batteriet?
Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur
Ja, nu bor jag i Kämpinge ca 3 mil söder om Malmö och måste ha laddning i Markaryd för att ta mig till Ödeshög, blir kanske bättre när Jönköping kommer till (316 km, till Ödeshög har jag 379 km)? Kanske blir det lättare att klara när det blir sommar igen?Dexter86 skrev:13.5 mil till Markaryd, måste kommit dit med ganska hög SoC?ducce916m skrev:100% hemifrån, laddade i Markaryd (minns inte förbrukningen mellan de olika laddpunkterna), Ödeshög och Sillekrog (det sistnämnda för att laddningen skulle räcka tillbaka dit, smitvägen användes). Samma laddpunkter på hemresan.Dexter86 skrev:Snygg förbrukning!ducce916m skrev:Malmö - Stockholm t o r i helgen med SR+ -21. Motorväg, fart 110-130 km/tim, temp -7 - +3, snittförbrukning 170 wh/km.
Hur lång kom du från första laddningen tex, antar du körde med 100% hemifrån ish?
Hör väl också till saken att huvuddelen av resan gick i 110-115 km/tim, sista 20 milen hem i ca 130.....
Malmö Ödeshög 35.5 mil, klarar man inte det på en laddning i 110km/h? Hmm nej d gör man nog fasiken inte, kanske med nya batteriet?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7064
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur
Jönköping blir the shit, då kan man ju skippa både Markaryd och Ödeshög och endast ladda v3 på den resan!ducce916m skrev:Ja, nu bor jag i Kämpinge ca 3 mil söder om Malmö och måste ha laddning i Markaryd för att ta mig till Ödeshög, blir kanske bättre när Jönköping kommer till (316 km, till Ödeshög har jag 379 km)? Kanske blir det lättare att klara när det blir sommar igen?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options