Många fel på samma gång

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Många fel på samma gång

Inlägg av cryptonic »

Jag har haft min M3 i ca 1 år och i lördags när jag satte mig i bilen fick jag ett meddelade i bilen "eCall-nöduppringningssystemet behöver servas".

I samma veva märke jag flera olika fel:
  • Back-kameran funkar inte. Blir bara svart. Samma sak med sidokamerorna.
  • Autopilot/farthållare funkar ej
  • Försökt spara klipp på kameraikonen, funkar ej. Verkar som alla kameror är ur funktion.
  • Automatisk hel/halvljus funkar ej.
  • GPS funkar ej. Kartan funkar men bilen står kvar på min hemadress.
  • Bilen verkar inte veta om det är dag eller natt, så jag får manuellt ändra mellan ljus/mörk skärm.
Dessutom vill inte bilen gå ner i viloläge, så jag tappar ca 1% batteri i timmen.

Jag har provat omstart av bilen, men felen kvarstår.

Någon mer som råkat ut för något liknande?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av slugger75 »

Din fjärde punkt har nog alla råkat ut för.

Men det låter som väl många fel. Gör serviceärenden i appen.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av cryptonic »

slugger75 skrev:
Din fjärde punkt har nog alla råkat ut för.

Men det låter som väl många fel. Gör serviceärenden i appen.
Japp, skapade ett ärende i appen förut. Tänkte ifall det finns något knep man kan testa som kanske löser alla fel.
Användarvisningsbild
smeden
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 maj 2019 17:37
Ort: Asarum

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av smeden »

Hade samma fel för en tid sen. De flesta punkterna är nog samma problem vilket jag tror var eCall.
Testa till och med att ringa SOS och det funkade fast den säger att det är problem.
Ringde supporten och vi försökte lösa det under ett par samtal men det var fortfarande samma problem, inget hjälpte.
Nästa steg var nog ett verkstadsbesök men Tesla skulle kolla lite till.
Sen skulle jag ut och åka en sväng och helt plötsligt efter 3 mil så kickade det igång igen, vet dock inte varför.
Nu har det funkat felfritt i ett par månader.
Tesla Model 3 LR Röd 18'
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av renes »

cryptonic skrev:
Jag har haft min M3 i ca 1 år och i lördags när jag satte mig i bilen fick jag ett meddelade i bilen "eCall-nöduppringningssystemet behöver servas".
Flera, dock inte alla, av problemen du nämner kan härröra från saknad LTE nätförbindelse. Kolla om du har staplar i övre kanten av skärmen.

Det i sin tur kan bero på dålig täckning från mobilnätet just då.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av mikebike »

renes skrev:
cryptonic skrev:
Jag har haft min M3 i ca 1 år och i lördags när jag satte mig i bilen fick jag ett meddelade i bilen "eCall-nöduppringningssystemet behöver servas".
Flera, dock inte alla, av problemen du nämner kan härröra från saknad LTE nätförbindelse. Kolla om du har staplar i övre kanten av skärmen.

Det i sin tur kan bero på dålig täckning från mobilnätet just då.
Jag har haft noll kontakt med nätet flera gånger (trasigt modem), men inget av de uppräknade symptomen.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av renes »

mikebike skrev:
renes skrev:
cryptonic skrev:
Jag har haft min M3 i ca 1 år och i lördags när jag satte mig i bilen fick jag ett meddelade i bilen "eCall-nöduppringningssystemet behöver servas".
Flera, dock inte alla, av problemen du nämner kan härröra från saknad LTE nätförbindelse. Kolla om du har staplar i övre kanten av skärmen.

Det i sin tur kan bero på dålig täckning från mobilnätet just då.
Jag har noll kontakt med nätet flera gånger (trasigt modem), men inget av de uppräknade symptomen.
Även dag/natt och uppdatering av kartan? Det är förvånande.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av cryptonic »

Pratade med en kollega idag på jobbet som hade fått precis samma problem för ett tag sedan. Det som löste problemet var att stänga av sentry mode helt och låta bilen stå över natt utan laddare inkopplad.

Felet kvarstod i morse när jag åkte till jobbet, men när jag gick ut till bilen och skulle visa kollegan hur det såg ut så funkade allt helt plötsligt. Varför vet jag inte, men enda skillnaden är att jag hade satt bilen på laddning (har ej möjlighet att ladda bilen hemma), så det är om det gjorde att något släppte.

Skumt fel iaf, men om någon mer stöter på detta problem så kanske detta kan vara till någon hjälp.
Användarvisningsbild
cmd
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 18 apr 2021 11:55

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av cmd »

Hel/halvljus på alla Tesla modeller är tyvärr ett skämt.
Får alltid arga blinkers från bilar och lastbilar så har det avstängt , då kan man verkligen sakna Audis Matrix LED i Q7an.

Men autopiloten är ju så mycket bättre så det får man väl ta! :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av mikebike »

renes skrev:
mikebike skrev:
renes skrev:
cryptonic skrev:
Jag har haft min M3 i ca 1 år och i lördags när jag satte mig i bilen fick jag ett meddelade i bilen "eCall-nöduppringningssystemet behöver servas".
Flera, dock inte alla, av problemen du nämner kan härröra från saknad LTE nätförbindelse. Kolla om du har staplar i övre kanten av skärmen.

Det i sin tur kan bero på dålig täckning från mobilnätet just då.
Jag har noll kontakt med nätet flera gånger (trasigt modem), men inget av de uppräknade symptomen.
Även dag/natt och uppdatering av kartan? Det är förvånande.
Det som hände för mig var att kartan fick vita eller svarta fält (under färd), att det inte gick att kontakta bilen med appen och att det inte gick att navigera.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av cryptonic »

Update: Alla fel var tillbaka idag. Fick svar från Tesla att jag skulle prova omstart, etc. Svarade att jag redan gjort det och väntar på återkoppling.

Kan även nämna att jag fick en uppdatering (2021.40.6) och tänkte att det kanske löser alla problem. Den laddade ner men fastnade ett bra tag på "Downloading 100%". Sen försvann den bara. Kollade jag efter uppdateringar igen så står det att jag har senaste versionen (2021.36.5.8).

Måttligt irriterande. Hoppas Tesla kan göra en ordentlig omstart från sitt håll.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av Nyren »

Jag fick samma fel i morse - "eCall-nöduppringningssystemet behöver servas". Jag har haft min Model 3 sen Oktober förra året och aldrig sett det felet förut.
Jag gjorde en omstart, så försvann det igen. Installerade förresten 2021.40.6 igår.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av cryptonic »

Nyren skrev:
Jag fick samma fel i morse - "eCall-nöduppringningssystemet behöver servas". Jag har haft min Model 3 sen Oktober förra året och aldrig sett det felet förut.
Jag gjorde en omstart, så försvann det igen. Installerade förresten 2021.40.6 igår.
Noterade du några andra fel? T.ex. att back-kameran inte funkar eller att GPS inte funkar?

Jag fick bort felen idag genom att koppla bort både 12V batteriet samt högspänningsbatteriet så bilen blev helt strömlös. Kopplade tillbaka och startade upp bilen och felen var borta. Fick även uppdatering 2021.40.6 installerad utan problem.

Håller tummarna nu att det fungerar framöver. :)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av renes »

cryptonic skrev:
Jag fick bort felen idag genom att koppla bort både 12V batteriet samt högspänningsbatteriet så bilen blev helt strömlös. Kopplade tillbaka och startade upp bilen och felen var borta. Fick även uppdatering 2021.40.6 installerad utan problem.
Hur kopplar man bort högspänningsbatteriet?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av cryptonic »

renes skrev:
cryptonic skrev:
Jag fick bort felen idag genom att koppla bort både 12V batteriet samt högspänningsbatteriet så bilen blev helt strömlös. Kopplade tillbaka och startade upp bilen och felen var borta. Fick även uppdatering 2021.40.6 installerad utan problem.
Hur kopplar man bort högspänningsbatteriet?
Det är en kabel du kopplar bort som sitter under baksätet. Jag följde instruktionerna på denna video:

Jag kopplade alltså bort 12V batteriet först och därefter högspänningsbatteriet.
Sedan kopplade jag tillbaka högspänningen igen och slutligen kopplade tillbaka 12V batteriet.
Hoppa in i bilen, tryck på bromsen. Vänta nån minut så kommer bilen starta upp.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av renes »

cryptonic skrev:
Det är en kabel du kopplar bort som sitter under baksätet. Jag följde instruktionerna på denna video:
Men om bilen är nedkopplad, i synnerhet om 12V batteriet är bortkopplat, så är väl högspänningsbatteriet redan bortkopplat genom huvudreläet?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av cryptonic »

renes skrev:
Men om bilen är nedkopplad, i synnerhet om 12V batteriet är bortkopplat, så är väl högspänningsbatteriet redan bortkopplat genom huvudreläet?
Inte i mitt fall. Enda som hände när jag kopplade bort 12V batteriet var ett larm. Kollade inte men det var förmodligen att 12V batteriet saknas. Allt var fortfarande igång så som skärm, lampor, etc. Det var först när jag kopplade bort högspänningsbatteriet som allt slocknade.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av renes »

cryptonic skrev:
Inte i mitt fall. Enda som hände när jag kopplade bort 12V batteriet var ett larm. Kollade inte men det var förmodligen att 12V batteriet saknas. Allt var fortfarande igång så som skärm, lampor, etc. Det var först när jag kopplade bort högspänningsbatteriet som allt slocknade.
Där ser man. Alltid lär man sig nåt nytt.

Edit: kollade på youtube filmen och nu fattar jag. Det var lågspänningsmatningen från högspänningsbatteriet han kopplade ut, inte högspänningen. Den slog av när lågspänningsmatningen föll bort. I praktiken blir det dock samma sak, men man behöver inte röra högspänningsledningar.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av cryptonic »

renes skrev:
Där ser man. Alltid lär man sig nåt nytt.

Edit: kollade på youtube filmen och nu fattar jag. Det var lågspänningsmatningen från högspänningsbatteriet han kopplade ut, inte högspänningen. Den slog av när lågspänningsmatningen föll bort. I praktiken blir det dock samma sak, men man behöver inte röra högspänningsledningar.
Ah, okej. Jag är inte så insatt i det, men jag vet iaf att man inte ska röra högspänningskablarna (orange kabel) :)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Många fel på samma gång

Inlägg av renes »

cryptonic skrev:
renes skrev:
Där ser man. Alltid lär man sig nåt nytt.

Edit: kollade på youtube filmen och nu fattar jag. Det var lågspänningsmatningen från högspänningsbatteriet han kopplade ut, inte högspänningen. Den slog av när lågspänningsmatningen föll bort. I praktiken blir det dock samma sak, men man behöver inte röra högspänningsledningar.
Ah, okej. Jag är inte så insatt i det, men jag vet iaf att man inte ska röra högspänningskablarna (orange kabel) :)
Ja, precis. Det var det jag oroade mig för. Men nu är jag lugn. ;)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar