Många fel på samma gång
Moderator: Redaktion
Re: Många fel på samma gång
Update: Alla fel var tillbaka idag. Fick svar från Tesla att jag skulle prova omstart, etc. Svarade att jag redan gjort det och väntar på återkoppling.
Kan även nämna att jag fick en uppdatering (2021.40.6) och tänkte att det kanske löser alla problem. Den laddade ner men fastnade ett bra tag på "Downloading 100%". Sen försvann den bara. Kollade jag efter uppdateringar igen så står det att jag har senaste versionen (2021.36.5.8).
Måttligt irriterande. Hoppas Tesla kan göra en ordentlig omstart från sitt håll.
Kan även nämna att jag fick en uppdatering (2021.40.6) och tänkte att det kanske löser alla problem. Den laddade ner men fastnade ett bra tag på "Downloading 100%". Sen försvann den bara. Kollade jag efter uppdateringar igen så står det att jag har senaste versionen (2021.36.5.8).
Måttligt irriterande. Hoppas Tesla kan göra en ordentlig omstart från sitt håll.
Re: Många fel på samma gång
Jag fick samma fel i morse - "eCall-nöduppringningssystemet behöver servas". Jag har haft min Model 3 sen Oktober förra året och aldrig sett det felet förut.
Jag gjorde en omstart, så försvann det igen. Installerade förresten 2021.40.6 igår.
Jag gjorde en omstart, så försvann det igen. Installerade förresten 2021.40.6 igår.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Re: Många fel på samma gång
Noterade du några andra fel? T.ex. att back-kameran inte funkar eller att GPS inte funkar?Nyren skrev:Jag fick samma fel i morse - "eCall-nöduppringningssystemet behöver servas". Jag har haft min Model 3 sen Oktober förra året och aldrig sett det felet förut.
Jag gjorde en omstart, så försvann det igen. Installerade förresten 2021.40.6 igår.
Jag fick bort felen idag genom att koppla bort både 12V batteriet samt högspänningsbatteriet så bilen blev helt strömlös. Kopplade tillbaka och startade upp bilen och felen var borta. Fick även uppdatering 2021.40.6 installerad utan problem.
Håller tummarna nu att det fungerar framöver.
Re: Många fel på samma gång
Hur kopplar man bort högspänningsbatteriet?cryptonic skrev:Jag fick bort felen idag genom att koppla bort både 12V batteriet samt högspänningsbatteriet så bilen blev helt strömlös. Kopplade tillbaka och startade upp bilen och felen var borta. Fick även uppdatering 2021.40.6 installerad utan problem.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Många fel på samma gång
Det är en kabel du kopplar bort som sitter under baksätet. Jag följde instruktionerna på denna video:renes skrev:Hur kopplar man bort högspänningsbatteriet?cryptonic skrev:Jag fick bort felen idag genom att koppla bort både 12V batteriet samt högspänningsbatteriet så bilen blev helt strömlös. Kopplade tillbaka och startade upp bilen och felen var borta. Fick även uppdatering 2021.40.6 installerad utan problem.
Jag kopplade alltså bort 12V batteriet först och därefter högspänningsbatteriet.
Sedan kopplade jag tillbaka högspänningen igen och slutligen kopplade tillbaka 12V batteriet.
Hoppa in i bilen, tryck på bromsen. Vänta nån minut så kommer bilen starta upp.
Re: Många fel på samma gång
Men om bilen är nedkopplad, i synnerhet om 12V batteriet är bortkopplat, så är väl högspänningsbatteriet redan bortkopplat genom huvudreläet?cryptonic skrev:Det är en kabel du kopplar bort som sitter under baksätet. Jag följde instruktionerna på denna video:
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Många fel på samma gång
Inte i mitt fall. Enda som hände när jag kopplade bort 12V batteriet var ett larm. Kollade inte men det var förmodligen att 12V batteriet saknas. Allt var fortfarande igång så som skärm, lampor, etc. Det var först när jag kopplade bort högspänningsbatteriet som allt slocknade.renes skrev:Men om bilen är nedkopplad, i synnerhet om 12V batteriet är bortkopplat, så är väl högspänningsbatteriet redan bortkopplat genom huvudreläet?
Re: Många fel på samma gång
Där ser man. Alltid lär man sig nåt nytt.cryptonic skrev:Inte i mitt fall. Enda som hände när jag kopplade bort 12V batteriet var ett larm. Kollade inte men det var förmodligen att 12V batteriet saknas. Allt var fortfarande igång så som skärm, lampor, etc. Det var först när jag kopplade bort högspänningsbatteriet som allt slocknade.
Edit: kollade på youtube filmen och nu fattar jag. Det var lågspänningsmatningen från högspänningsbatteriet han kopplade ut, inte högspänningen. Den slog av när lågspänningsmatningen föll bort. I praktiken blir det dock samma sak, men man behöver inte röra högspänningsledningar.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Många fel på samma gång
Ah, okej. Jag är inte så insatt i det, men jag vet iaf att man inte ska röra högspänningskablarna (orange kabel)renes skrev:Där ser man. Alltid lär man sig nåt nytt.
Edit: kollade på youtube filmen och nu fattar jag. Det var lågspänningsmatningen från högspänningsbatteriet han kopplade ut, inte högspänningen. Den slog av när lågspänningsmatningen föll bort. I praktiken blir det dock samma sak, men man behöver inte röra högspänningsledningar.
Re: Många fel på samma gång
Ja, precis. Det var det jag oroade mig för. Men nu är jag lugn.cryptonic skrev:Ah, okej. Jag är inte så insatt i det, men jag vet iaf att man inte ska röra högspänningskablarna (orange kabel)renes skrev:Där ser man. Alltid lär man sig nåt nytt.
Edit: kollade på youtube filmen och nu fattar jag. Det var lågspänningsmatningen från högspänningsbatteriet han kopplade ut, inte högspänningen. Den slog av när lågspänningsmatningen föll bort. I praktiken blir det dock samma sak, men man behöver inte röra högspänningsledningar.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"